نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۹
۰ |
۵
محمد بنا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شاگردان محمد بنا موفق شدند بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی ایران در تاریخ مسابقات جهانی را به دست آورند.

در روز پایانی رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در اسلو نروژ میثم دلخانی و محمدعلی گرایی دو نماینده کشورمان در فینال اوزان ۶۳ و ۶۷ کیلوگرم به مصاف رقبا رفتند و موفق شدند دو نشان ارزشمند طلا برای کشورمان به دست آورند. به این ترتیب تیم کشتی فرنگی ایران با کسب چهار نشان طلا و دو برنز به کار خود در این دوره از رقابت‌ها پایان داد و بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی را به ثبت رساند. 

یکشنبه شب ابتدا میثم دلخانی در وزن ۶۳ کیلوگرم در فینال مقابل ابولادزه از گرجستان به روی تشک رفت. در سه دقیقه اول دلخانی با گرفتن یک اخطار از حریف و یک بارانداز سه بر صفر پیش افتاد اما روی بارانداز دوم حریف رو کرد و یک امتیار به حساب خودش واریز کرد تا ۳ دقیقه نخست با حساب ۳ بر یک به نفع نماینده کشورمان پایان یابد. در سه دقیقه دوم اخطار کم‌کاری متوجه میثم شد و او در خاک حریف نشست. ابولادزه با یک بارانداز کشتی را سه بر سه مساوی کرد. با این نتیجه حریف گرجی برنده مسابقه بود اما در ادامه حملات پردامنه دلخانی باعث شد پای حریف از تشک خارج شود و این یک امتیاز برای کشتی‌گیر کشورمان به ارمغان آورد. با این حال چون ابولادزه در ادامه دلخانی را خاک کرده بود اعتقاد داشت باید دو امتیاز بگیرد. کار به چلنج کشید و در نهایت داوران درخواست حریف گرجی را مردود دانستند و نتیجه ۵ بر ۳ به نفع دلخانی شد. سه دقیقه دوم با همین نتیجه به اتمام رسید و دلاور شیرازی کشورمان موفق شد سومین طلای تیم کشتی فرنگی ایران را ضرب کند. 

دقایقی بعد در فینال ۶۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو مقابل نظیر عبدالله‌یف روس در فینال به میدان رفت. گرایی که در روزهای قبل با فنون تماشایی چشم همه کشتی‌دوستان دنیا را به خود خیره کرده بود در وقت اول با یک امتیازی که داور به خاطر کم‌کاری به حریف داد یک هیچ برنده شد. اتفاق نگران‌کننده فرار موفق کشتی‌گیر روس از دست گرایی در خاک بود. در وقت دوم و در حالی که داور کم‌کم می‌رفت اخطار متقابل کم‌کاری را به گرایی بدهد، کشتی‌گیر خلاق کشورمان با یک فن چهار امتیازی تماشایی روند کشتی را تغییر داد و پنج بر صفر پیش افتاد. در ادامه کشتی‌گیر روس در یک فعل و انفعال دو امتیاز گرفت اما در نهایت این محمدعلی گرایی دیگر کشتی‌گیر شیرازی کشورمان بود که برنده این رقابت لقب گرفت و چهارمین طلای ایران را به چنگ آورد. 

به این ترتیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان رقابت‌های جهانی نروژ، با کسب ۴ مدال طلا توسط میثم دلخانی در ۶۳، محمدرضا گرایی در ۶۷، محمدهادی ساروی در ۹۷ و علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و ۲ مدال برنز محمدعلی گرایی در ۷۷ و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم، پس از روسیه بر سکوی نایب‌قهرمانی جهان ایستاد. شاگردان محمد بنا موفق شدند بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی ایران در تاریخ مسابقات جهانی را به دست آورند. بنا پیش از این در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم به همراه شاگردانش یک نتیجه تاریخی دیگر با کسب ۳ نشان طلا به ثبت رسانده بود. دیگر نتیجه فوق‌العاده بنا با تیم ملی کشتی فرنگی قهرمانی بی‌سابقه جهان در سال ۲۰۱۴ بود. 
نکته جالب توجه اینکه سه نشان از ۶ مدال تیم ایران شامل دو طلا (محمدعلی گرایی و میثم دلخانی) و یک برنز (محمدعلی گرایی) توسط کشتی‌گیران شیرازی به دست آمد تا به نوعی بشود گفت شب آخر مسابقات کشتی قهرمانی جهان شب شیرازی‌ها بود. خیلی از کاربران فضای مجازی به همین مناسبت با اشعاری از حافظ و سعدی به استقبال این موفقیت کم‌نظیر رفتند و در وصف این شب تاریخی نوشتند «چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی