۲
ببینید| گل مارادونایی دختر ایرانی روی یخ/ غوغای دختران ایرانی در امارات
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران در رقابت‌های بین المللی امارات به عنوان نایب قهرمان رسید.

 داستان آغاز به کار زنان ایرانی در رشته هاکی روی یخ، یکی از اتفاق‌های زیبایی بوده که نگاه‌های زیادی را سمت خودش برده است. زنانی که بیش از یک سده را در انتظار به سر بردند تا بالاخره هاکی روی پیست‌های آسیا و جهان را تجربه کنند.

اصلی‌ترین دلیلی که تمام این سال‌ها باعث شد بانوان علاقه‌مند به این رشته از هدفشان دور شوند، به نبود یک سالن استاندارد پیست یخ در کشور مربوط می‌شد و بس. تنها فضایی که در قالب اماکن دولتی ورزشی به نام ورزشکاران هاکی روی یخ زده شده، پیست سالن ۱۲‌هزار نفری آزادی است که فقط در همان سال‌های ابتدایی تأسیسش مورد استفاده قرار گرفت، اما بعد از انقلاب به محلی برای برگزاری مسابقات کشتی، سوارکاری، فوتسال و... تبدیل شد!

بعدها اگرچه با حمایت بخش خصوصی یک پیست یخی در مجموعه ورزشی آرامیس ساخته شد، اما این پیست فقط مکانی برای فعالیت مردان بود و مهم‌تر از همه اینکه به دلیل عدم استانداردهای لازم نتوانست موانع موجود را از میان بردارد.

بی‌توجهی مسئولان ارشد ورزش به راه‌اندازی هاکی روی یخ ادامه پیدا کرد تا اینکه مجموعه ورزشی ایران‌ مال، مطابق با استانداردهای بین‌المللی پیست یخی را احداث کرد که ایران را رسما به عضویت فدراسیون جهانی هاکی روی یخ درآورد.

حالا بعد از گذشت دو سال از این موضوع، تیم‌های ملی هاکی روی یخ زنان و مردان ایران اولین حضورشان را در رویداد برون‌مرزی تجربه کردند.

مسابقات باشگاهی امارات، میدانی است که دو تیم به آن اعزام شدند و در واقع جنبه یک مسابقه تدارکاتی را برای آنها داشت.

نکته درخور توجه اولین حضور نماینده کشورمان در رقابت‌های هاکی روی یخ، به عملکرد تیم ملی بانوان برمی‌گردد که توانستند به‌ عنوان نایب‌قهرمانی برسند.

بازیکنان تیم ملی هاکی روی یخ بانوان همان اعضای تیم ملی اینلاین‌ هاکی (اسکیت‌ هاکی) هستند که سه سال پیش حضورشان در مسابقات قهرمانی آسیایی این رشته خبرساز شده بود.

اینلاین‌ هاکی تا پیش از مسابقات قهرمانی آسیایی ۲۰۱۸ کره‌جنوبی، ورزشی ناشناخته در ایران بود، اما بعد از اینکه این دختران با کمک‌های مردمی راهی این رقابت‌ها شدند، آن‌قدر برجسته شد که حالا خیلی‌ها آن را می‌شناسند؛ به‌خصوص اینکه این دختران هم‌زمان در تیم ملی هاکی روی یخ هم حضور دارند.

کاوه صدقی که هدایت تیم بانوان را در هر دو رشته بر عهده دارد، از عملکرد شاگردانش به شرق می‌گوید: «خوشحالیم که بالاخره بعد از زمان طولانی توانستیم طلسم عدم حضور در رقابت‌های بین‌المللی هاکی روی یخ را بشکنیم. فدراسیون جهانی ۱۱۳ سال است که تأسیس شده و ما ۱۱۱ سال از سایر کشورها عقب هستیم. تنها دلیلش هم این بود که تا به الان یک پیست یخ استاندارد در ایران نداشتیم. این دختران واقعا همه را در امارات شگفت‌زده کردند. امارات یکی از کشورهایی است که لیگ باکیفیتی را برگزار می‌کند. بازی اول را با روسیه ۴ بر یک بردند. روس‌ها یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی‌شان را به این مسابقات فرستاده بودند. امارات یک منطقه از ما بالاتر بود، اما این بچه‌ها توانستند در دو بازی برابر نماینده‌های این کشور هم پیروز باشند و در نهایت بازی آخرشان را با روسیه ببازند. اینکه در اولین گام توانستیم به مدال نقره برسیم، واقعا کار ارزشمندی است. اسکی روی یخ ورزش گرانی است و همه فکر می‌کنند این ورزش متعلق به بچه‌پولدارهاست، اما واقعا این‌طور نیست. این بچه‌ها بدون هیچ حمایت و حقوقی خودشان را به این مرحله رساندند. تیم اسمش ملی است و به نام کشورش است، اما ما آنها را با حمایت باشگاه فرمانیه و هزینه شخصی خودشان به امارات بردیم. هدف بعدی این تیم حضور در رقابت‌های سطح سه آسیاست. همه مطمئن باشند این دختران همان‌طور که با همه محدودیت‌ها در اینلاین‌هاکی سه بار سوم آسیا شدند، در هاکی روی یخ هم روی سکوی آسیا خواهند رفت».

گل مارادونایی دختران هاکی روی یخ ایران مقابل روسیه را در ویدیوی زیر ببینید:

تیم ملی هاکی روی یخ مردان ایران اما در مسابقات باشگاهی امارات به‌عنوانی بهتر از پنجمی نرسید. صدقی که همچنان مسئولیت این تیم را هم بر عهده دارد، ادامه داد: «مردان ما با تیم‌هایی بازی داشتند که سطح یک و دو جهان بودند. ما می‌توانستیم آنها را به یک تورنمنت ضعیف‌تر ببریم، اما تعمدا امارات را انتخاب کردیم تا بین بهترین‌ها کسب تجربه کنند. رقبای آنها همه کسانی بودند که در لیگ‌های معتبر khl و nhl بازی می‌کنند. امارات از ۲۰ بازیکنی که داشت، ۱۲ نفرش روس و کروات بودند، اما ما فقط با بازیکنان داخلی خودمان به میدان رفتیم؛ حتی از ایرانی‌های مقیم هم استفاده نکردیم. طوری که به جایش از مهبد عبداللهی کم‌سن‌ترین بازیکن تیم (۱۶‌ساله) در هر دیدار استفاده کردیم تا به تجربه برسیم.
اعضای تیم ملی هاکی روی یخ مردان عینا همان تیم اینلاین‌هاکی است. این تیم نیز تا به الان به یک طلا، دو نقره و سه برنز آسیا رسیده است. مطمئنا آنها همین افتخارات را در هاکی روی یخ هم تکرار خواهند کرد. ما آماده می‌شویم تا اواخر سال آنها را در مسابقات سطح سه جهان شرکت دهیم».

رئیس انجمن اسکیت‌هاکی ایران در آخر کنایه‌ای هم به وزارت ورزش می‌زند. او می‌گوید: «اسکیت‌هاکی، هاکی روی یخ و رینگ‌هاکی در قالب انجمن ساکیت‌هاکی و زیرمجموعه فدراسیون اسکیت فعالیت می‌کنند. امیدواریم وزارت ورزش به‌زودی تشکیلات ما را از انجمن به فدراسیون تبدیل کند تا مثل سایر کشورهای جهان فعالیت کنیم. ما زیرمجموعه ورزش و فدراسیونی هستیم که حتی یک چوب اسکی و کفش به بچه‌هایش نمی‌دهند».

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • Jimmy US ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    بسیار قشنگ بود و مارو یاد لیگ بسیار جذاب هاکی روی یخ آمریکا و کانادا که بهترین بازیکنهای دنیا توش هستند، انداخت
  • دینا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    آفرین به شما انشالله در مسابقات بعد ی خوش رنگ ترین جام رو بالا ببرید امید وارم حمایت بشید و در المپیک بعدی شاهد مسابقات شما باشیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی