بهناز شفیعی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

علاقه‌مندان به موتورسواری حتما با نام بهناز شفیعی آشنا هستند. قهرمانی که درسال ۲۰۱۵ یکی از هشت زن قدرتمند دنیا شد، تمام تلاشش را برای علاقه مندان به این رشته می‌کند.

محدثه جوادی؛ بهناز شفیعی قهرمان موتور ریس ایران یکی از هشت زن قدرنمند جهان دیگر نمی‌خواهد در مسابقات ایرانی رقابت کند. او که این روزها اسمش در کشورهای اروپایی سر زبان‌ها افتاده، حالا از مسابقات زیادی دعوتنامه به دستش می‌رسد. اتفاقی وسوسه‌انگیز که شفیعی می‌خواهد همه تمرکزش را صرف آنها کند. بهناز که با رالی ایرانی به مردم ایران معرفی شد حالا خبرهای خوبی از پروژه‌های سینمایی و مستند برای طرفدارانش دارد. هدف شفیعی ترویج موتور سواری بانوان در ایران است و دوست دارد روزی آکادمی رسمی برای موتورسواری بانوان راه بیاندازد.

مجلهٔ میک بهناز شفیعی را به عنوان یکی از «هشت زن قدرتمند جهان» در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. شفیعی در فستیوال جهانی ایتالیا نیز به عنوان یکی از «پنج بایکر نمونه زن جهان» شناخته شد. وی با اسپانسرینگ شرکت سامسونگ به همراه بهرام رادان و ۹ نفر دیگر ایرانی که از بین ۱۶۰۰۰ نفر انتخاب شده بودند مشعل المپیک زمستانه ۲۰۱۸ پیونک چانک کره جنوبی را در روز ۲۷ آذر که با شعار «من ایران را دوست دارم و برابری زنان ومردان و صلح در دنیا») حمل کردند.

با آمدن رئیس جدید فدراسیون، وضعیت ورزشکاران بهتر شد؟

چه بگویم؟ ما قبلاً برای تمرین در پیست سالانه ۷۰۰ هزار تومان می‌دادیم اما حالا علاوه بر آن هر زمان برای تمرین می‌رویم هزینه جداگانه می‌دهیم. من قهرمان سال این موتور ریس هستم، آن‌قدر شناخته‌ شده‌ام که از کشورهای اروپایی برای مسابقات برایم دعوتنامه می‌آید اما این قهرمان بودنم هیچ سودی برایم ندارد. من تا به حال هیچ حمایتی از فدراسیون نشده‌ام، نه برای اعزام و نه برای هیچ چیز دیگر. حالا برای تمرین هم باید هزینه بدهم. وقتی این قهرمانی به درد من نمی‌خورد، چرا باید در مسابقات شرکت کنم؟

یعنی دیگر در مسابقات داخلی شرکت نمی‌کنی؟

نه دیگر تصمیم ندارم، کلاً ما ۵، ۶ زن رایدر خوب در بخش موتور ریس داریم که هیچ کدام دیگر در مسابقات شرکت نمی‌کنیم. این مسابقات داخلی به جز هزینه چیزی برایم ندارد به همین خاطر ترجیح می‌دهم به مسابقات خارجی بروم. من از استرلیا، چین و اروپا به مسابقات دعوت می‌شوم و تمام رایدرهای خوب از تمام نقاط دنیا به این مسابقات می‌آیند.

با وجود این همه سختی، چرا مهاجرت نکردی و از ایران نرفتی؟

من به راحتی می‌توانم اقامت هر کشوری که می‌خواهم را بگیرم اما ایران را دوست دارم. قبلاً هم این جمله را گفته بودم. برای مسابقات به کشورهای دیگر سفر می‌کنم. آن سنی که باید می‌رفتم تا در این رشته به قدری که می‌خواهم پیشرفت کنم ۱۸ سالگی بود، نه الان. اما همکاری با برندهای خارجی را ادامه می‌دهم.

گلایه‌ دختر قدرتمند موتورسوار ایران/ دیگر در ایران مسابقه نمی‌دهم/ مدل شرکت انگلیسی شدم/ می‌توانم از هر کشوری اقامت بگیرم/ دور اروپا را با BMW می‌روم

دور اروپا با همکاری BMW به کجا رسید؟

دوستان من همیشه می‌دانند حرفی را که می‌زنم به آن عمل می‌کنم. متأسفانه کرونا در این یکسال به من اجازه عملی شدن برنامه دور اروپا با موتور را نداد اما به زودی استارت این کار را می‌زنم و تور را از ایران آغاز می‌کنم. اولین بانوی موتورسواری هستم که از ایران استارت این کار را می‌زند و به اروپا می‌رود. اگر شرایط مهیا شود ان‌شاءا... برای عید نوروز این کار را آغاز می‌کنم. دوست دارم کاری کنم مردم بیشتر این رشته را بشناسند. 

رالی ایرانی به معرفی موتور ریس کمک نکرد؟

چرا، زمانی که رالی ایرانی منتشر شد خیلی بیشتر از قبل این رشته شناخته شد اما نه آن‌طور که انتظار داشتم. پروژه رالی ایرانی با هم‌تیمی‌ام ترلان پروانه و بقیه دوستان تجربه شیرینی برایم بود. 


 
بعد از رالی پروژه مانند آن به تو پیشنهاد نشد؟
چرا، چندین پبشنهاد خوب. من یک قرارداد برای بازی در فیلم بستم اما به دلیل کرونا پروژه لغو شد. چندین مستند به من پیشنهاد شده است که برای فیلمبرداری نیاز به پیست دارم. خواستم پیست آزادی را اجاره کنم که به من گفتند ساعتی ۱۰، ۱۲ میلیون می‌شود و چون تو قهرمان هستی، تخفیف ۵۰ درصدی هم می‌دهیم اما پروژه‌ای که بودجه‌اش محدود است چطور می‌تواند ۵۰ میلیون برای یک روز فقط هزینه لوکیشن کند؟ اما اگر کرونا اجازه دهد، خبرهای خوبی در راه است. موتورسواری بانوان باید بیشتر از قبل شناخته شود، هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند موتورسواری رشته ورزشی است و بانوان نیز در پیست می‌توانند موتور برانند.
تو برای یک فیلم سینمایی بدلکاری نیز کردی. از آن برایمان بگو.
بله، من بدلکار و مربی نیکی کریمی‌در فیلم آذر بودم. در این فیلم او موتورسوار بود و در پیست مسابقه می‌داد. من برای ایفای نقش نیکی کریمی در این فیلم آموزش موتورسواری دادم.

چگونه از پس هزینه موتور سواری  برمی‌آیی؟

من ۱۰ سال حسابدار بودم و همه پولی که درمی‌آوردم را خرج موتورسواری می‌کردم بعد از آنکه در دنیا شهرت پیدا کردم، شرکت‌های اروپایی با من قرارداد بستند و اسپانسر گرفتم. حالا هم با شرکت مدلینگ storm در انگلیس قرارداد دارم. با تلاش و شهرتی که پیدا کردم توانستم از پس هزینه‌ها بربیاییم وگرنه برای مسابقات و اعزام من فدراسیون در این سال‌ها کمکی به من نکرد. 

گلایه‌ دختر قدرتمند موتورسوار ایران/ دیگر در ایران مسابقه نمی‌دهم/ مدل شرکت انگلیسی شدم/ می‌توانم از هر کشوری اقامت بگیرم/ دور اروپا را با BMW می‌روم

هدف تو آموزش به بانوان و ترویچ موتور سواری بانوان است؛ آموزش را دوست داری؟

بله و خیلی این کار را دوست دارم. زمانی که می‌بینم شاگردم پیشرفت می‌کند واقعاً خوشحال می‌شوم. من یک شاگرد ۱۴ ساله دارم که استعدادش بی‌نظیر است و می‌دانم ۶ ماه دیگر قهرمان سال می‌شود. تنها کاری که دوست دارم در ایران انجام دهم همین مربیگری است.


 
کجا به علاقه مندان آموزش می‌دهی؟
ما در ایران گواهینامه برای بانوان نداریم. من خودم گواهینامه بین‌المللی موتورم را خارج از کشور گرفتم، به همین خاطر بحث آموزش برای بانوان کمی‌سخت است. کسانی که به موتورسواری علاقه دارند در جاهای خلوت و دور استادیوم آزادی به آنها آموزش می‌دهم. حتی به فدراسیون گفتم من رایگان آموزش می‌دهم فقط پیست را به من بدهد که متأسفانه قبول نکردند در حالی که این رشته علاقه‌مندان زیادی دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • امیر ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    خارجیها موزیانه به هر عملی که خلاف شئون ما باشه جایزه میدن و میکنن تو بوق و کرنا. فیلمی که بدبختی ما را نشون بده جایزه اسکار میگیره به زنی که کشف حجاب کنه جایزه میدن و پناهندگی . ولی اگه یه بانوی محجبه ایرانی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی غیر ممکن ترین کار دنیا را انجام بده اصلا اشاره هم بهش نمی کنن .پس فریبشون را نخوریم و خودمون باشیم . موتور سواری بانوان تو ایران ممنوعه پس به قانون کشورمون احترام بذاریم.
    • امیر ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      اگه مردم قرار بود به هر قانون مسخره ای احترام بذارن، الان هنوز تو آمریکا برده داری وجود داشت، چون اونم قانون بود.
  • x ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    دمت گرم، موفق باشی
  • S ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    عشقی ❤❤❤ کاش اینا سرعقل بیان .... . قابل توجه مسعولان عزیزمون ./
  • سعید ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    بهناز یک دقیقه هم تاخیر و صبر نکن از ایران برو
  • تشنه حق و حقیقت ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    راستش موتور سواری یک عشق هست یک هیجان یک چیزی که تا امتحان نکنه کسی نمی دونه چی میگم .ولی تا یک سنی بعدش دیگه نه ..اونها که بودن می دونن چی میگم.ولی این هر چی اسمش رو میگذاریم .ورزش یا تفریح .مردونه ست .و بهترین حالتش ترک خانمت باشه .ولی اینکه خانمها برن دنبال اینکار و از اصل زندگی وابمونن نه ارزش نداره .این خانم هم چون اینجا خانمها موتور سوار نیستن برا اسپانسر شدنش قبول کردن .و اینکه میگن مجانی آموزش میدم و هیچی و قبول ندارم .ولطفا سر کشور ایران این خانم با وقار ایران عزیزم اینقدر منت نزارین ..هر جا بخوام بهم اقامت میدن ..پس اگر نمیخوای بری چرا میگی ..در ضمن اگر بهت اقامت میدن بنطرم برو چرا؟بخاطر اینکه پناهنده نیستی که نتونی برگردی ..پس چی؟خبری نیست ..یه مقدار با خودتون رو راست باشین لااقل
  • علی ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    دست مریزاد وخداقوت به بانوی زحمتکش ایرانی.همیشه موفق وشاد وتندرست باشی.
  • ن ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    واقعا متاسفم که اینقدر تنگ نظران در کشورمون قدرت دارن. یه زمانی رانندگی خانمها هم تو این مملکت عجیب و غریب بود.. روزی خواهد رسید که تنگ نظران امروز٫ بشدت تقبیح خواهند شد
  • ناشناس ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    ایران سکوی پرواز خیلیهاشده چون اگه تو کشوردیگه ای بودی مگربهت اجازه موتورسواری میدادند. حالا بری یا نری بحال هیچکس فرقی نمیکنه
  • مصطفی ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    معیار قدرتمند بودن اراده و مخالفت با خواسته‌های نفسانی و کار برای رضای خالق و خلقه نه سوار شدن روی موتور. اون کسایی که چنین معیارهایی گذاشتند در پیش زمینه ذهنشون مردها رو ملاک قدرت و کامل فرض کردند. در حقیقت نگاه مرد سالارانه داشتند هرچند در زبان ادعای حمایت از زنان داشته باشنمد
  • هرهر ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    دمت گرم که رفتی نوش جونت..هرجا هستی موفق باشی..
  • تخته روانچی ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    دمت گرم برو اروپا اینجا واسه آدما هیچ ارزشی قایل نیستن برو همون جا که قدرتو میدونن
  • Sayeh ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    سلام امیدوارم هر روز موفقیت های بیشتری از شما ببینیم از اینکه یک خانم توی این رشته موفق هست و تمام تلاش رو میکند خوشحال هستم و آرزوی بهترین ها برای شما بانوی گرامی دارم
  • Abdullah ali ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    In khanom bayad hejabesh to in axa kamel bashe.
  • مهدی ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    آفرین انشالا که موفق باشی بانوی ایرانی ولی قول بد که از ایران تشریف نبری..ممنونم
  • بی نام ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    من خودم خانمم ولی مخالف موتورسواریم شماهم لطف کن این بی بندوباریتو توایران اجرایش نکن خانم شفیعی
  • کمیل ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    بهناز شفیعی قهرمان موتور ریس ایران یکی از هشت زن قدرنمند جهان?! ممنون ار خبر ورزشی؛ یکی از چهار خبرگزاری تاثیر گذار جهان بابت نشر این خبر‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی