نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
ببینید| این ایرانی سریعترین مرد عمودی جهان است/ رونالدو هم به گرد پایم نمی‌رسد/ به من نگویید بولت/ مشکل سنسور ۱۰۰ میلیونی داریم!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رضا علیپور ملی پوش سنگ نوردی ملقب به یوزپلنگ ایرانی، این روزها برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو و المپیک ۲۰۲۴ پاریس، صخره‌ها را یکی پس از دیگری می‌پیماید.

فائزه زمانی؛ رضا علیپور سریعترین مرد عمودی جهان، بعد از نهمی در مسابقات قهرمانی جهان روسیه از بی‌امکاناتی و بی‌توجهی‌ها گلایه دارد. علیپور بعد از ۲ سال دوری از مسابقات در حالی قهرمانی جهان را از دست داد که به گفته خودش با اختلاف ۵ صدم و به بی‌امکاناتی باخته است.

او بدون پد سنسور، سالن و دیواره استاندارد در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد. پد سنسوری از اصلی‌ترین ابزار تمرین سنگ نوردی به حساب می‌آید و قیمتش فقط ۱۰۰ میلیون است که در دنیای امروز مبلغی به حساب نمی‌آید اما حالا یوسین بولت سنگ نوردی که خودش چندان هم از این لقب خوشش نمی‌آید به رغم تمام بی مهری‌ها عزمش را جزم کرده تا طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا را سال بعد در هانگژو تمدید کند و از طرفی گوشه چشمی به طلای المپیک ۲۰۲۴ داشته باشد.

کمی از مسابقات قهرمانی جهان بگو. از عملکردت راضی بودی؟

مسابقات قهرمانی جهان برای من به خوبی پیش نرفت و با اختلاف ۵ ثانیه قهرمانی را از دست دادم. ۳-۲ سالی مسابقه نداده بودم و از لحاظ ذهنی آمادگی نداشتم. از طرفی ما در استانمان سنسور ری اکشن تایم که زمان شروع مسابقه را اعلام می‌کند را نداریم و من نتوانستم استارت مسابقه را به موقع شروع کنم و ۱۵ ثانیه دیرتر استارت زدم. سرنوشت سنگ نوردی سرعت را هزارم ثانیه‌ها مشخص می‌کند و این رشته بسیار سخت است. از طرفی آن روز، روز من نبود.

تو رکوردار جهان در ماده سرعت بودی و قبلا به راحتی طلای این ماده را می گرفتی. چه شد که این دوره نتوانستی از عنوانت دفاع کنی؟

من ۳ بار طلا و همچنین نقره و برنز قهرمانی جهان را گرفته ام. همچنین رکوردار بازی‌های جهانی و آسیایی هستم اما گاهی نمی‌شود که نمی‌شود. من در تمریناتم کم نگذاشتم اما کمبود امکانات ما را اذیت می‌کند. در استانمان هنوز سالنی نداریم که دیواره ۱۵ متری استاندارد داشته باشد و به خاطر همین ما از رقبایمان عقب می‌مانیم.

از زمانی که سنگ نوردی المپیکی شده، حمایت‌ها از این رشته بیشتر شده است؟

فعلا که من حمایتی ندیده ام و امیدوارم که از این به بعد ببینم. حمایت به یک میلیون یا ۱۰ میلیون حقوق نیست، حمایت این است که برایمان سالن بزنند و بیشتر اهمیت بدهند نه اینکه بگویند از این به بعد سنگ نوردی المپیکی شده و یک میلیون حقوق می دهیم.

وقتی شرایط و امکانات در استانت فراهم نیست چرا برای تمرین به تهران نمی آیی؟

شرایط تهران هم خوب نیست. تهران هم آن امکاناتی که تو را قهرمان جهان کند، ندارد. وقتی شما مدال جهانی می خواهی، نباید حتما امکاناتت در حد جهانی باشد ولی لااقل باید در حد آسیا باشد. امکانات ما در ایران در حد مسابقات کشوری است و اگر بیشتر از این مدال و مقام می‌آوریم کمک خدا و دعای خیر مردم است وگرنه نمی‌شود با یک دیواره در فضای باز و باد و طوفان قهرمان جهان شد. تمام این قهرمانی‌ها و مدال‌ها را معجزه خدا می دانم.

تو هم مثل اکثر سنگ نوردان بدون مربی تمرین می‌کنی؟

من جزو اولین کسانی بودم که مربی نداشتم چون من به آن علم رسیده بودم که خودم تمریناتم را انجام دهم ولی طرف از روی جو بدون مربی تمرین می کند. من کسی بودم که در سن ۱۹ سالگی و بدون مربی قهرمان جهان شدم ولی بدون مربی تمرین کردن بزرگترین اشتباه است.

ببینید| این ایرانی سریعترین مرد عمودی جهان است/ رونالدو هم به گرد پایم نمی‌رسد/ به من نگویید اوسین بولت/ مشکل سنسور ۱۰۰ میلیونی داریم!

به تو لقب یوسین بولت سنگ نوردی را داده اند، از این لقب چه حسی می گیری؟

نه بابا... من یوسین بولت نیستم؛ رضا علیپور هستم. من اصلا خوشم نمی آید که از این لقب‌ها به من می‌دهند. من خودم هستم و نیازی به اسم کسی ندارم. من ۴ سال پرسرعت‌ترین مرد عمودی جهان و رکورددار دنیا بودم. وقتی من خودم قهرمان جهانم دلیلی ندارد که اسم دیگری روی من بگذارند و مثلا بگویند که طرف کریس رونالدوی سنگ نوردی است. رونالدو یا بولت هر کسی که هستند برای خودشان هستند. بولت قهرمان رشته خودش است و من قهرمان رشته خودم. من نمی توانم در دو صد متر قهرمان شوم و بولت هم نمی‌تواند در سنگ نوردی قهرمان شود.

در این مقطع هدفت چیست؟

طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس. البته این مدال به همت مسئولان برمی‌گردد. هر سال قول سالن می‌دهند ولی هنوز سالنی نزدند. المپیک و مدالش بالای صخره برای ما نایستاده‌اند که ما برویم و برداریم. امکانات در سنگ نوردی حرف اول را می زند و کشوری موفق است که امکانات دارد.

چه شد که از المپیک ۲۰۲۰ توکیو جاماندی؟

در رشته ما فقط ماده کمباین در المپیک توکیو حضور داشت. ماده سرعت که تخصص من است، المپیکی نشده بود ولی حالا این ماده به المپیک پاریس اضافه شده است.

سال آینده در بازی های آسیایی هانگژو، طلای جاکارتا را تکرار می کنی؟

من همه تلاشم را می کنم و می دانم که بدنم آماده است و در مسابقات جهانی هم به بی امکاناتی باختم. قبلا مسابقات زیادی در کشورهای مختلف می رفتم و در همان مسابقات روی سنسور و استارت مسابقه تمرین می کردم اما امسال مسابقه ای نبود و اگر ۲-۳ هفته روی پد سنسوری که لحظه شروع مسابقه را اعلام می‌کند، تمرین کرده بودم الان قهرمان جهان شده بودم.

این سنسوری که اینقدر مهم است و ما نداریم، خیلی گران است؟

حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ در دنیای امروز و با توجه به این تورم و قیمت دلار چیزی نیست.

حرف آخرت؟

اگر تلاش می‌کنم اول از همه به خاطر مردم است. شرمنده ام که نتوانستم در مسابقات جهانی قهرمان شوم اما قول می دهم که همه تلاشم را برای مسابقات آینده بکنم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • فرشته ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    عالی بودی دلاور خدا قوت قهرمان بهت افتخار میکنیم
    • لاله ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      فقط میتونم بگم خدا کمکت کرده بیشتر کمک کنه و اینکه خدا نگذر ه از خائنین به ایرانی و مملکت
  • فرزاد ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    آفرین بهت پسر ،إن شاء الله همیشه قهرمانی
  • مهدی ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    جان من یکم رسیدگی کنید به این ورزشکارا برسید اینا میوه هایی هستند که ثمر خواهند داد شک نکنین اگه رسیدگی بشه یک طلا تو المپیک داریم
  • احمد رضا ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    خداحافظ هم وطنها وفتی نظر این قهرمان مادگار وحرف حسابشو تایید میکنی یه کلمه حساب صداقت نظررو نمیذارن بس دیگه از همه هم وطنهای با شرافت خداحافظ،قران نگهدارتان
  • م ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    دوست داشتنی هستی
  • محمد ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    ماشالله پلنگ مازندران جویبار داره ایران
  • أقارضا ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    خیلی با این ورزشکار خوب کشورمون حال میکنم خاک توی سر فدراسیون و کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش . این بیشعورها باید برای چنین استعدادی هرطور شده بودجه فراهم کنند کل هزینه این قهرمان اندازه یه فوتبالبست بی استعداد لیگ یک هم نیست
  • امیر ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    بعد ورزشکارامون میرن پناهنده میشن همه مسولین گله میکنن که چرا پناهنده میشن و وطن فروشن... بیبین خودتون چیکار براشون کردی؟؟!! امکانات بهش دادی؟؟ شرایط مالیشو مهیا کزدی؟!! پشتیبانی و حمایت کردی؟؟!! الان این ورزشکارمون اگه حمایت بشه از الان میشه یه طلای با ارزش المپیک و کنار بزاریم واسه خودمون
  • محمد ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    ایرانی بودن لیاقت میخواد چه مسئولان چه همه ایرانی ها. دلاور ازاعماق قلب خیرو پیروزی برات آرزو میکنم
  • فردین کاووسی ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    ددود بر شرفت
  • رضا.. ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    درودبراین‌پهلوانهای‌باغیرت‌که‌بدون‌هیچ‌چشم‌داشتی‌‌‌وباکمترین‌امکانات‌پرچم‌کشورمون‌روبه‌احتزاز‌درمیارن‌‌انشاالله‌مسئولان‌‌واقعا‌به‌فکرباشن‌حمایت‌کنند‌‌به‌امیدموفقیتهای‌بیشتربرای‌این‌پهلوانها
  • محمد ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    احسنت دلاور
  • باقر احمدی ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    درود بر شرفت بزرگ مرد امیدوارم به اون چیزی که دلت بخواهد برسی بهترین ها رو برات ارزو مندم
  • نادر ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    بنظر شما یک نفر مدال آور مطمئن از یک تیم چند ده نفره نامطمئن بهتر نیست. پس بیاید بر چنین رشته های ورزشی مدال آوری سرمایه گذاری کنید. زمانی که هزینه یک جلسه تمرین یک تیم فوتبال 100میلیون هست پس خرید امکانات 100 میلیونی برای شما هزینه ای ندارد
  • ‌۹⁹ ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    سالاری به خدا ‌
  • عادل ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    ماشاالله به بدن ایولا عالی هستی
  • علی ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    انشالله طلای المپیک بگیری دل مردم روشادکنی پهلوان
  • امید ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    مازنی نیست بچه قزوینه ببم جان
  • **منتظر** ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    من اکر یه کاره ایی در ورزش بشم اول به مدت2سال و نیم فوتبال رو تعطیل میکنم(حتی فوتبال ملی) تا زمانی که باشگاها کاملا خصوصی نشن اجازه بازی ندارن. همه بودجه فوتبال در اون2سال ونیم رو بین بقیه رشته های ورزشی تقسیم میکنم و اون وقته که درخشش ایران در عرصه های ورزشی رو میبینید.
  • محمد ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    سلام مواظب باش مثل قهرمان mma علی اکبری غرور نگیرت قهرمان چون بد میزننت زمین
  • جمال ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    شیر مـــــــــادر و نان پـــــــــــدر حلالت
  • حامد ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    فردا همینم میره پناهنده میشه یه کشور دیگه بخاطر نبود امکانات تا حالا هم که مونده لطف کرده
  • امیرعلی ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    وطن فروش ورزشکاری نیست که از بی امکاناتی بی مهری بی توجهی مجبور به فرار از این قفس میشه وطن فروش اون مسول بی لیاقتی هست که باعث میشه ورزش کار از امکانات اولیه خودش بی بهره باشه و زحمات یک عمرش بی ارزش بشه تا مجبور به ترک خاک وطن بشه بخاطر امکانت رفاهی ناچیز ، ، ، مسول بی لیاقت گردنت بشکنه انشالله تا امیدت نا امید بشه بفهمی چه مزه ای داره ما خودمون از همان خانواده های ورزشکاری هستیم که داریم تو جهنم بی لیاقتی یک سری از مسولان میسوزیم صدامون به جایی نمیرسه
  • ایراندوست ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    آفرین پسرباغیر ایرانی وایراندوست مادعاگوی شماهستیم,پاینده باد ایران,زنده بادایرانی
  • حسین ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    خداقوت
  • محمدجواد ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    آینده از آن توست یوز ایرانی
  • پیمان ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    رضا فوق العادس،از خیلی از کشور را پیشنهاد داشته ولی نرفته،خدایش حقش نیست اینجوری باهاش رفتار بشه،واقعا واسه مسولاو‌ فدراسیون ایران متاسفم،کسی که کل دنیا ازش به عنوان قهرمان تکرار نشدنی تاریخ سنگنوردی جهان یاد میکنند باید لنگه امکانت باشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی