نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
تنش اسکوچیچ - طارمی؛ سرمربی فکورانه حرف بزند/ وقتی خانم‌ها نمی‌توانند ورزشگاه بیایند چطور قول می‌دهید؟/ خوبان عالم؟؛ رئیس فدراسیون مثل دیپلمات‌ها باشد
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امیر حاج رضایی گفت: در مورد تماشاگران هم وقتی می‌دانید خانم‌ها نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند و مجوزش را ندارید، چگونه به مردم قول می‌دهید؟

هفته دوم لیگ برتر در شرایطی در حالی رو به پایان است که در هشت بازی هفته اول این رقابت ها ۱۴ گل به ثمر رسید که به طور میانگین کمتر از یک گل زده در هر بازی می شود. این در حالی است که در دیدارهای هفته گذشته لیگ قهرمانان اروپا شاهد بازی‌های پر گلی بودیم و در بازی یکشنبه شب منچستریونایتد و لیورپول هم ۵ بار دروازه شیاطین سرخ باز شد. این موضوع باعث شد تا به سراغ امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال برویم. او صحبت‌های جالبی را در این باره و اتفاق‌های فوتبال ایران مطرح کرد.

در این چند وقت شاهد دیدارهای جذابی مانند ال کلاسیکو و بازی منچستریونایتد و لیورپول بوده ایم ولی بازی‌های لیگ برتر خودمان معمولا خیلی کم گل است.

این یک قیاس مع الفارق است. ما همیشه بهانه هایی برای این شرایط داریم. به عنوان مثال می گویند هفته اول است و بدن‌ها باز نشده و تیم ها هنوز شکل نگرفته اند اما تیم ها باید قبل از فصل شکل بگیرند. با این حال در فوتبالی مانند بازی یونایتد و لیورپول همه چیز در جای خودش قرار دارد و همه عوامل بیرونی و درونی زمین کار خودشان را انجام می دهند ولی در فوتبال ما مشکلاتی وجود دارد که کیفیت بازی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

چه مشکلاتی؟

به عنوان مثال قبل از بازی ایران و کره جنوبی ما از فدراسیون فوتبال دو قول شنیدیم؛ اول اینکه VAR داریم و دوم اینکه تماشاگر می آید ولی هیچ کدام از این عوامل که می توانست برای ما موثر باشد و کمک کند محقق نشد. اگر VAR بود، شاید یک پنالتی توسط مهدی طارمی برای ما گرفته می شد. همان طور که این سیستم در بازی با امارات به داد ما رسید و شجاع خلیل زاده را به زمین برگرداند. حالا هم می گویند VAR آخر این فصل یا برای لیگ بیست و دوم می آید. بعد هم می گویند اگر سوالی دارید از ما نپرسید، از AFC بپرسید. ما باید از AFC بپرسیم؟ در مورد تماشاگران هم وقتی می‌دانید خانم‌ها نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند و مجوزش را ندارید، چگونه به مردم قول می‌دهید؟ در همین عربستان سعودی تماشاگر چطور نشسته بود؟ ژاردیم سرمربی الهلال گفت من از مدیر باشگاه خواستم تماشاگران همیشه همین طور باشند و به تیم مقابل فشار بیاورد. در این شرایط این عدم اعتمادی که بین جامعه و متولیان فوتبال ایجاد می شود، خوب نیست و رفته رفته امید نا امید می‌شود. 

البته لیگ‌مان هم دیر آغاز شده است ...

بله همین طور است. ما لیگمان ۲ ماه دیرتر نسبت به لیگ‌های اروپایی آغاز شد. همین الهلال در هفته ششم لیگ عربستان بود که در آسیا مقابل پرسپولیس بازی کرد. تمرین تا مسابقه زمین تا آسمان فرق می‌کند. من فوتبال بازی کرده‌ام و بازیکنانی که تمرین می‌کنند ولی بازی نمی‌کنند هیچ وقت آبدیده نمی‌شوند. حالا ما تازه هفته اول را پشت سر گذاشته‌ایم و در هفته دوم هستیم و درباره این مشکلات حرف می زنیم.

درباره صحبت‌های شهاب الدین عزیزی خادم در خصوص خوبان عالم که با واکنش‌های زیادی مواجه شده است چه نظری دارید؟

من به آقای عزیزی خادم برای کارهایی که انجام داد، امیدوار شده بودم. مثل انتخاب مهدی مهدوی کیا به عنوان سرمربی امید و یا حضور کریم باقری در تیم ملی یا حضور آقای چراغپور در کمیته آموزش ولی نمی دانم مشاوران ایشان چه کسانی هستند که ناخودآگاه علیه اقدامات مثبتش حرکت می‌کنند. یک رئیس فدراسیون حرف زدنش خیلی مهم است و باید مانند یک دیپلمات صحبت کند. الان چرا به فراکسیون ورزش احضار شده؟ احضار شده که تشویقش کنند؟ خیر. می خواهند توضیح دهد که چرا این حرف‌ها را زده؟ ما همه فکرهایی در ذهنمان داریم اگر آسیب رسان است، نباید به زبان بیاوریم.

ولی فدراسیون واکنش تندی به نقدها داشته است!

ببینید نقد باید در جامعه باشد تا پویا باشیم اما می‌شنیدم به خصوص در فدراسیون گذشته می‌گفتند نزدیک مسابقه است نقد نکنید. در حالی که نقد پاک و منصفانه کمک به تیم ملی است. چرا دهان‌ها بسته باشد و قلم‌ها روی میز؟ ما الان با لبنان و سوریه دو کشور سختکوش عربی بازی داریم ولی نقد باید باشد طوری که تیم ملی ضربه نخورد. الان می‌بینیم بین دراگان اسکوچیچ و مهدی طارمی یک تنش زیر پوستی به وجود آمده و این خوب نیست. در حالی که سرجیو کنسیسائو در ارتباط با طارمی یک مدافع تمام قد می‌شود و خود طارمی هم از مربی‌اش دفاع می‌کند و سه گل می‌زند. 

در این بین درباره صحبت‌های اسکوچیچ که گفته بود بازیکنان ایرانی مشکل تاکتیکی دارند، چه نظری دارید؟

ببینید به اعتقاد من سرمربی تیم ملی باید فکورانه صحبت کند و زیاد هم نباید صحبت کند. او در انتخاب جملاتش باید فوق العاده دقت کند. مثلا از یورگن کلوپ درباره محمد صلاح، رونالدو و لیونل مسی پرسیده بودند و گفته بود من اصلا صلاح نمی‌دانم قبل از بازی با منچستر در این باره صحبت کنم و این یعنی زمان صحبت کردن هم مهم است. جامعه رسانه‌ای هم باید کمک کند به آرامش تیم ملی. ما ۲۰ آبان بازی داریم. مثلا همین سولسشر بعد از باخت منچستر چه فشاری را تحمل کرده، بعد بیاید در کنفرانس بگوید بازیکن بد بود یا VAR با ما لج کرد ولی او قبل از بازی گفته بود که ما در سطح لیورپول نیستیم. من جواب شما درباره اینکه در لیگ ما کم گل زده می‌شود را در همین مسائل جستجو می‌کنم.

پس معتقدید الان زمان صحبت‌ها درباره تاکتیک نبود.

یکی از ۴ فاکتور فوتبال تاکتیک است و اگر بخواهیم به فارسی ترجمه کنیم، معادل سازی نمی‌شود ولی می‌شود آن را تدبیر نامید. ما نقصان‌هایی داریم و اگر بگوییم هیچ مشکل تاکتیکی نداریم اشتباه است. ما به صورت نسبی تاکتیک داریم ولی به اندازه استانداردهای جهانی نیست. اینجا به مربی هیچ چیز داده نمی‌شود ولی اخراجش می‌کنند ولی به استیو بروس سرمربی نیوکاسل همه چیز می‌دهند بعد کنارش می‌گذارند.

البته در لیگ ما اتفاق‌های دیگری هم مانند قرار نگرفتن شهرخوردو برابر مس و انجام بازی نفت مسجدسلیمان با سپاهان در زمین اهواز افتاد .. 

این‌ها اتفاق های بدی بود و توهین به سازمان لیگ و فدراسیون بود. تازه نامه زده بودند که بازی با مس را عقب بیندازید. همه اینها یک نوع حسرت به وجود می‌آورد که چرا بازی‌های ما زیبا یا پر گل نیست. اینها یک مجموعه است که مانند یک پازل کنار هم قرار می گیرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    وقتی یک مربی اتوریته لازم رو نداشته باشه همین میشه. وقتی از برانکو خط میگیره که رضاییان رو دعوت نکنه و تابع نظر خیلیهای دیگه هست همین میشه. والا حرفش در مورد ضعف نسبی تاکتیکی در مقایسه تکنیک بازیکنان ایرانی کاملا درسته و بازیکنان ایران نباید اینقدر لوس و از خود متشکر باشند که با بیان حقیقت ناراحت بشن. آدم یاد روزهایی میفته که وقتی مربی اسبق تیم ملی از شرایط واقعی و اسف بار فوتبالمون انتقاد میکرد پیشکسوتان میگفتند که فلانی نگاه از بالا به پایین داره و ما رو تحقیر میکنه. اخه ما مردم شریف ایران کی میخواهیم یاد بگیریم که انتقاد پذیر بشیم؟ فیلم ساخته میشه یه نگاه کوچیک انتقادی به جامعه پزشکی داره مثلا طرف تشخیص نادرست داده صدای نظام پزشکی درمیاد. یه فیلم دیگه صدای نظام مهندسی رو درمیاره. اون یکی اعتراض یه صنف دیگه رو بلند میکنه یا مثلا فلان قوم و تبار بلند میشن اعتراض میکنن. بابا پس اینهمه مشکل از کره مریخ اومده؟ الان فوتبالیستهای ما جزو 10 تای اول دنیا هستن؟ هر خارجی میاد کار میکنه چون داره از ما پول میگیره باید بگه ما بهترینیم؟ آیا با بهترین گفتن او ما واقعا بهترین میشیم؟
  • گل آقا IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    به هر حال حرفهای آقای حاج رضایی همیشه از روی منطق و دید باز است.و صد البته قابل احترام،هم نظراتشون ،هم شخصیت بزرگ ایشون.ای کاش دوباره ایشون رو دوباره در تلویزیون و برنامه های کارشناسی ببینیم.
  • حمیدعلوی US ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    نوچه من نوچه هوادار نیست
  • اشکان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    تحلیل امیر حاج رضایی منطقی بود، اسکوچیچ نباید وارد این تنشهای رسانه ای میشد که شد. رسانه‌ها این جوری و از طریق رنگ و لعاب دادن به مصاحبه ها برای مخاطبان خودشون خوراک پیدا می‌کنن و ذات رسانه ها هم همینه وگرنه از چی بنویسن؟ البته من اعتقادی ندارم که اسکوچیچ صلاحیت و اقتدار لازم رو نداره، ذات و شخصیتش ساکت بودنه بعضی مربیان کنار زمین و در مصاحبه ها سر و صدا کن هستن بعضیا نیستن مثلا زیدان هم در زمین بازی و هم کنار زمین زیاد پرخاشگری نمیکنه پس باید نتیجه بگیریم اتوریته لازم رو نداره ؟! ولی همچین چیزی نیس و برعکس زیدان فوق العاده مقتدر هس ولی رفتارش ستیزه‌جو نیس یک همچین شخصیتی اسکوچیچ داره سر و صدا کن نیس ولی نمیشه گفت صلاحیت و اقتدار نداره وگرنه محال بود از این تعداد بازی نسبتا مشکل البته با این تیمی که از ویلموتس تحویل گرفت بربیاد ، تیم ویلموتس واقعا بی روحیه و ضعیف بود کسل کننده بازی میکرد اگه اسکوچیچ اقتدار نداشت نمی‌تونست تیم رو جمع کنه ولی کرد ، نتایج اینو نشون میده
  • کوهمره_جروق IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    من همیشه منتقد اسکوچیچ بودم .ولی اینجا واقعیت گفته.طارمی باید از تیم ملی کنار گزاشته بشه.اگه کیروش و برانکو بودن مطمعن باشید طارمی جایی در تیم ملی نداشت
  • محمد ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    وقتی سه گل به چین زدیم خوب نه از روی تاکتیک وقتی سه ژاپن خوردیم داد زدیم که تاکتیک پذیر نیستیم کاپیتان ۱۵۹ بلزی ملی دارد چون طفکان توپ را راها می کند تاکتیک پذیر نیستیم البته جهان بخش بزرگ می تواتد بزرگی کند با محرمی و حاج صفی نمی شود مربی تیم بایر به سمت استفاده قدوس بروو قائدی وترابی برود وگرنه بازنده ایم
  • کاظم ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    در طول سالهایی که فوتبال رادنبال می نمایم فکرمی کنم فقط مرغهای پخته در دیس ازضعف تاکتیکی فوتبال ایران صحبت نکرده اند.الان اسکوچیچ چه حرف بدی زده که آقای مثلا کارشناس یاآقای طارمی اینطورواکنش نشان میدهند؟آیا سطح تاکتیکی فوتبال ماحتی نزدیک به تیمهای درجه سه اروپاهم می باشد؟آیا تشویق بازیکنان به فراگیری تاکتیکهای پیشرفته بداست؟اگرماضعف تاکتیکی نداریم چرادر سالهای نزدیک قبل ازکیروش به عمان واردن وقطروبحرین و عراق باختیم؟پس چرا با کیروش به عمان و عراق و ازبکستان و لبنان باختیم و از ژاپن سه گل خوردیم و متلاشی شدیم؟چراباویلموتس به عراق وبحرین باختیم؟آیاهمه این تیمهای نامبرده شده بجزژاپن درجه دووسه آسیانیستند؟من فکرنمی کنم اسکوچیچ ذره ای قصدطعنه زدن یاتضعیف بازیکنان ماراداشته باشد.یک مربی یک مصاحبه بایک رسانه کشورخودش کرده وحرفی میلیاردبار گفته شده رابیان کرده بازیکن تیم ملی آمده جواب اوراداده است.آیاجواب سرمربی رابازیکن بایدبدهدیافردی که هم سطح اویا بالاتراز اوست؟از آقای کارشناس که همیشه مدعی اخلاق مداری است انتظار می رودجانب حق رابگیرد وعادلانه سخن بگوید.نه اینکه بازیکنان متمردراتحریک نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی