خداحافظ آقای اشتباهی/ هیچکس بدتر از تو نخواهد بود!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رونالد کومان هلندی خوش شانس بود که تا همین جا هم روی نیمکت بارسلونا نشست.

اخراج رونالد کومان از بارسلونا اتفاقی بود که هواداران این تیم و بسیاری از کارشناسان فوتبال خیلی وقت بود که منتظرش بودند. مربی هلندی در نهایت با شکستی که مقابل رایووایکانو متحمل شد از سمت خود برکنار شد اما او خوش شانس بود که تا همین جا هم روی نیمکت بارسلونا نشسته بود. تیمی که در رده نهم لالیگا قرار دارد و در لیگ قهرمانان اروپا هم فقط یک برد از سه بازی اول خود به دست آورده است.

در مورد به آخر خط رسیدن سرمربی ناموفق هلندی در نوکمپ عوامل زیادی وجود داشت که می‌توان به بررسی برخی از این موارد پرداخت.

نتایج ضعیف

بارسلونا در مجموع ۱۳ بازی خود در این فصل پنج برد به دست آورد و در لالیگا همانطور که گفته شد در رده نهم قرار دارد. آنها در لیگ قهرمانان اروپا هم دو بازی اول خود را شکست خوردند و در دور رفت فقط سه امتیاز کسب کردند. طبق آمار، رونالد کومان در ۲۸ بازی از ۴۸ مسابقه خود در لیگ برنده بوده یعنی حدود ۵۸ درصد. این کمترین امار در میان همه مربیان قبلی بارسلونا از زمان رادومیر آنتیچ تا کنون است.

فوتبال زشت

بارسلونای کومان توانایی ارائه بازی جذاب و هجومی را نداشت. آنها در حفظ توپ که ویژگی اصلی بارسا در همه ادوار خود و به ویژه در دو دهه اخیر بوده است، کاملاً ناتوان نشان دادند. بیشترین مالکیت توپ آنها حتی مقابل تیمهای معمولی به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌رسد و تمایل این تیم به کارهای دفاعی بود که البته در این زمینه هم پراشتباه بودند. بارسلونا فوتبالی بی‌کیفیت و کند را با رونالد کومان ارائه می‌داد.

تغییرات مداوم

سیستم و نفرات تیم بارسلونا در هر بازی زیر نظر کومان مدام تغییر می‌کرد. ۱-۳-۲-۴ تبدیل می‌شد به ۲-۵-۳ و ناگهان ۳-۳-۴ از راه می‌رسید. این فصل هم تیم کاتالونیا ابتدا با سیستم ۳-۳-۴ شروع کرد اما در بعضی از بازیها سیستم تیم به ۱-۳-۲-۴ تغییر کرد و ناگهان سیستم ثابت بازی تیم همین شد، بدون اینکه خبری از نتیجه گیری و پیشرفت در روند تیم باشد.

نپذیرفتن اشتباهات

کومان همواره از اینکه بازیکنان تیمش در بازی دقت ندارند یا از داوران و یا از مصدومیت‌ها انتقاد و گله می‌کرد و همه نتیجه‌های ضعیف تیمش را به چنین عواملی نسبت می‌داد. این مربی اما هیچ وقت قبول نمی‌کرد اوضاع می‌توانست از طرف خود او بهتر مدیریت شود. او خود را عاری از هرگونه اشتباه در هدایت تیم می‌دانست و حتی معتقد بود او بارسلونا را از نابود شدن نجات داده است!

بدون پیشرفت

چند نفر از بازیکنان بارسلونا در حال حاضر جزو بهترین‌های اروپا یا بهترین‌های لیگ اسپانیا هستند؟ چند نفر از آنها در بهترین شرایط خود قرار دارند؟ جواب این است که هیچکدام یا تقریبا هیچکدام. پدری و آرائوخو به نوعی بهترین بازیکنان تیم هستند اما در مجموع هیچ بازیکنی زیر نظر کومان به پیشرفت نرسید.

فاجعه گرانادا

بارسلونا فصل قبل می‌توانست قهرمان لالیگا شود اما در خانه خود شکست بدموقعی را مقابل گرانادا متحمل شد و آن فرصت را از دست داد. آنها قهرمان جام حذفی شدند اما این کافی نبود. اگر دبل قهرمانی برای بارسا در فصل قبل رقم می‌خورد آنها تابستان بسیار آرامتری را تجربه می‌کردند و کومان هم می‌توانست اعتبار بیشتری نزد هواداران و مدیران باشگاه داشته باشد و مدت بیشتری در این تیم بماند.

ناآمادگی

تیم بارسلونا نمی‌توانست حرکات تمرین شده و هماهنگ را در زمین نشان دهد و تیمی نامنظم نشان می‌داد. بازیکنان به حرکات غریزی خود تکیه می‌کردند و این موضوع هزینه سنگینی را برای تیم به ویژه در بازی‌های بزرگ در پی داشت. نزدیکان به تیم می‌گفتند که این تیم پیش از بازیها تمرینات تاکتیکی کافی برای مسابقه را انجام نمی‌داده است. ضمن اینکه از نظر بدنی هم بارسلونا در وضعیت خوبی قرار نداشت.

بازی خطرناک

لاپورتا رئیس باشگاه و رونالد کومان اصلاً رابطه خوبی نداشتند و جنگ کلامی غیرمستقیمی را با هم راه انداخته بودند. کومان در رسانه‌های هلندی بیشتر مصاحبه می‌کرد و در آنجا انتقادهای زیادی از مدیریت باشگاه می‌کرد. این یک بازی خطرناک بود که تاوان هم داشت.

در نهایت اینکه مربی بعدی بارسلونا هم روزهای سختی را در پیش خواهد داشت و با مشکلات زیادی در بارسا مواجه می‌شود اما بعید است هیچ مربی ای بدتر از رونالد کومان در این تیم عمل کند سخت است که عملکردی ضعیف‌تر از این مربی را در همه زمینه‌ها رقم بزند. یک مربی کاملاً ناموفق و انتخابی اشتباه برای یک تیم بزرگ.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • امیر ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    نمیدونم چرا یاد محمود فکری خودمون میوفتم سرنوشت اینو میخونم؟؟؟!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی