نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
۱ |
۵
فرناندز: دوستانم ایران را با افغانستان اشتباه گرفتند
منبع: فارس
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سرمربی تیم ملی هندبال کشورمان از آخرین شرایط ملی‌پوشان پیش در مسیر آماده‌سازی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت.

پس از اینکه تیم ملی هندبال کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا در کویت با اختلاف یک امتیاز از راهیابی به نیمه‌نهایی و کسب سهمیه جهانی بازماند، علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال، با تشکیل و نظر کمیته فنی تصمیم به جذب یک مربی با دانش و تجربه بین‌المللی در سطح هندبال جهان گرفت و با تشکیل چند تیم مذاکره کننده به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مربیان هندبال دنیا که شرایط حضور در کشورمان را داشتند، مذاکره کرد که از شاخص ترین آنها می توان به آرون کریستنسون، فرناندو باربیتو دلگادو، اسلاوکو گولوژا، دیوید دیویس کامارا، زلاتکو بابیچ، ولادیمیر سولا و میشل بیگلر اشاره کرد. در حالی که مذاکرات با این گزینه‌ها به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا و یا ترجیح این مربیان به کار همزمان در باشگاه و تیم ملی یا عدم تمایل به حضور در ایران به سر انجام نرسید، اما پاکدل از موضع و هدف خود یعنی استخدام یک مربی با دانش و سرشناس کوتاه نیامد و با تمام توان به مذاکره برای جذب یک سرمربی سرشناس و با تجربه با شرایطی معقول در راستای حفظ منافع ملی ادامه داد.

سرانجام فدراسیون هندبال با «مانوئل مونتایا فرناندز» اسپانیانی جهت هدایت تیم ملی هندبال کشورمان تا پایان رقابت‌های قهرمانی آسیا در تهران به توافق رسید و قرارداد همکاری امضا کرد تا وی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جهان هدایت ملی‌پوشان کشورمان را برعهده داشته باشد. سرمربی اسپانیایی تیم ملی کشورمان متولد سال ۱۹۵۹ در بارسلون اسپانیا، دارای مدرک دکترای علوم ورزشی از دانشگاه بارسلونا و بالاترین درجه مربیگری کشور اسپانیا و مستر کوچ اروپا است. شناخت کامل هندبال آسیا با توجه به تجربه حضورش در کنار والرو ریورای صاحب نام و افسانه‌ای به مدت ۶ سال در تیم ملی قطر را می‌توان از نقاط قوت این مربی عنوان کرد که در کسوت مربی در مسابقات بزرگی چون قهرمانی جهان و المپیک تجربه حضور و کسب عناوین مختلف جهانی و بین‌المللی درخشانی را دارد.

در زمینه تجربیات سرمربیگری فرناندز در رده باشگاهی می‌توان به سرمربیگری گرانولرز از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ اشاره کرد و در همین سال به همراه این تیم قهرمان منطقه کاتالانیا شد. سپس برای مدت کوتاهی فعالیت خود را در زمینه مربیگری باشگاهی کاهش داد، اما پس از بازگشت مجدد به همین تیم از سال  ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ موفق شد به مسابقات قهرمانی باشگاه‌های اروپا راه پیدا کند.

وی همچنین از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ هدایت تیم ملی هندبال رومانی را برعهده داشت. کسب مقام ششمی قهرمانی اروپا در اتریش ۲۰۱۰، کسب مقام چهارمی اروپا در صربستان ۲۰۱۲، کسب مقام سوم جهان در سوئد ۲۰۱۱، کسب مقام اول جهان در اسپانیا ۲۰۱۳، کسب مقام اول سوپر کاپ اروپا ۲۰۱۱ و شرکت در مسابقات المپیک به عنوان مربی تیم اسپانیا در سال ۲۰۱۲ از جمله افتخارات فرناندز در تیم ملی اسپانیا است.

​وی مدتی هم به عنوان کمک مربی در تیم ملی قطر کار کرد که از جمله افتخارات وی می‌توان به کسب مقام اول در مسابقات قهرمانی آسیا در بحرین ۲۰۱۴، کسب مقام اول در مسابقات قهرمانی آسیا در بحرین ۲۰۱۶، کسب مقام اول در مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی ۲۰۱۸، کسب مقام اول بازی‌های آسیایی اینچه اون ۲۰۱۴، کسب مقام دوم هندبال مردان جهان در قطر ۲۰۱۵، کسب مقام هشتم جهان در فرانسه ۲۰۱۷، کسب مقام اول مسابقات انتخابی المپیک آسیا در قطر ۲۰۱۵، حضور در مسابقات هندبال المپیک به عنوان مربی تیم ملی قطر در ریو  ۲۰۱۶ اشاره کرد. فرناندز که در دنیای هندبال به «پروفسور» مشهور است مدتی هم در رده‌های پایه کار کرد و از جمله عناوینی که در این مقطع کسب کرد می‌توان به کسب مقام قهرمانی جوانان آسیا به عنوان مربی تیم ملی جوانان قطر در تبریز - ایران ۲۰۱۴، رده نهم قهرمانی جوانان جهان به همراه تیم ملی قطر در برزیل ۲۰۱۵، رده بیست و یکم قهرمانی جهان به همراه تیم ملی قطر در الجزیره ۲۰۱۷، قهرمان نوجوانان آسیا با تیم ملی قطر ۲۰۱۴ و رده یازدهم مسابقات نوجوانان جهان در روسیه ۲۰۱۵ اشاره کرد.

مردادماه امسال پیش از آغاز مرحله نخست لیگ برتر هندبال ایران، مانوئل مونتایا فرناندز ملقب به «پروفسور» از اسپانیا راهی تهران شد تا از نزدیک نظاره‌گر بازی‌های لیگ باشد. چند روز بعد از پایان مرحله نخست لیگ، نخستین اردوی تیم ملی برگزار شد و این روند تا سومین اردوی آمادگی تیم ملی که از دوم آبان ماه آغاز شد، ادامه داشت. در جریان برگزاری سومین اردوی آماده سازی، تیم ملی عازم تورنمنت بین‌المللی قطر شد تا در دیدارهای دوستانه مقابل تیم‌های ملی عربستان، کویت و قطر خود را محک بزند. ایران در این تورنمنت مقابل عربستان سعودی با نتیجه ۲۴ بر ۱۶ به پیروزی رسید، اما مقابل کویت ۳۲ بر ۲۷ و برابر قطر ۳۵ بر ۲۴ شکست را پذیرا شد.

در ادامه اظهارات مانوئل مونتایا فرناندز درخصوص شرایط تیم ملی هندبال کشورمان و مسابقات پیش‌رو را می‌خوانید:

* از حضور در تورنمنت قطر راضی بودید؟ 

به نظرم این حضور در این تورنمنت مفید بود چون توانستم از تیم ملی شناخت کلی پیدا کنم و نتیجه مهم این بود که ببینم بازیکنانم در شرایط مسابقه چه عملکردی به نمایش می‌گذارند.

* یک پیروزی مقابل عربستان و دو شکست مقابل کویت و قطر؛ این نتیجه چه نقاط ضعف و قوتی از تیم ملی نشان داد؟ 

بهترین عملکردمان در بازی اول مقابل عربستان بود که بسیار خوب بازی کردیم و بازیکنانم به شدت متمرکز بودند. اتفاقی که در ادامه افتاد این بود که کویت در بازی اول خود مقابل قطر شکست خورده بود و متاسفانه باعث شد بازیکنانم کمی دچار غرور شوند و با این ذهنیت وارد فضای مسابقه دوم شدیم. در ادامه بازیکنانم دیر متوجه شدند که نباید حریف را دست کم بگیرند. در بازی سوم مقابل قطر دو نیمه متفاوت داشتیم. نیمه نخست اصلاً خوب بازی نکردیم، اما نیمه دوم بهتر ظاهر شدیم.

* در مصاحبه‌ای پیش از اعزام به قطر، مهمترین دلیل شرکت در تورنمنت قطر را امکان پیاده‌سازی برنامه‌های تمرینی خود در زمین مسابقه از سوی بازیکنان دانستید. چقدر به این هدف نزدیک شدید؟

می‌توانم بگویم به طور نسبی به این هدف رسیدم. به این دلیل که دقیقاً برنامه‌های تاکتیک من در فاز تهاجمی و دفاعی در بازی نخست اجرا شد، اما در بازی دوم بخشی از آن پیاده شد و بخشی مغفول ماند و این موضوع نباید در یک تیم رخ دهد. در بازی نخست در قالب برنامه‌های خود عمل کردیم و در بازی دوم در برخی دقایقی از این چهارچوب خارج شدیم. انتظاری که من از تیمم دارم این است که نوسان زیادی نداشته باشد، عملکرد خطی داشته باشد و همیشه در قالب حرکت کند و پیش رود.

* این سه بازی چه نتیجه کلی برای تیم ملی داشت؟

نکته‌ای که همیشه تاکید دارم این است که ما باید با ۱۰۰درصد تمرکز وارد بازی شویم، تیمی را دست کم نگیریم و با غرور وارد زمین نشویم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ف دال ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    سلام؛ کاری ندارم به‌نام مصاحبه با مربی، یه رپورتاژ آگهی به‌کام «علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال» (که باور کنید اگه خودش یا قلم‌چی و میرزابنویس[مدیر روابط عمومی]اش هم نگارنده بودن، اینطور برای خودشون نوشابه باز نمی‌کردن)؛ دادید به خورد ما. لااقل اما در انتخاب تیتر بیشتر دقت کنید؛ کو ربطش؟ اصلاً کو خودش؟! که دوستانش ایران رو با افغانستان اشتباه گرفتن و فلان و بهمان..؟؟؟ چهار تا سؤال که این همه پیش‌زمینه و تعریف و تمجید و نوشابه بازکردن و اساساً و اصطلاحاً «اِهِن و تُلپ» برای رئیس فدراسیونی که فرد مصاحبه‌شونده تحت قرارداد و تبعیت‌شه نداره که.. یه کلام می‌گفتی پاکدل خوبه؛ مام می‌گفتیم؛ باشه! هم ایشون خوبه، هم شوما! این همه «عِرض بردن و زحمت می‌داشتن» هم نداشت؛ نه شما یه ربع تایپ (بخونید کپی-پیست) می‌کردی؛ نه ما ده دقیقه انگشت‌های دست‌مونو، خسته!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی