رالف رانگنیک
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رالف رانگنیک شاید نامی مطرح و پرآوازه در فوتبال باشگاهی نباشد، اما تاکتیک‌های خاص او باعث شده مربیانی مثل یورگن کلوپ، توماس توخل و یولیان ناگلزمن از این مرد خوش‌فکر آلمانی پیروی کنند.

رالف رانگنیک یکی از گزینه‌های مهم جانشینی اوله‌گنار سولشائر در منچستریونایتد بود، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد اتفاقاتی رخ بدهد که شانس او برای گرفتن این پست بیش از سایر سرمربی‌های نامدار شود. حالا رانگنیک ۶۳ ساله قرار است به‌عنوان مربی موقت به اولدترافورد برود و در لیگی کار کند که شاگردانش کلوپ و توخل هم آنجا مشغول هستند.

این سوپرمربی آلمانی افتخارات و اعتبارات زیادی در کشور خودش دارد. گفته می‌شود که با تاکتیک‌هایش الهام‌بخش یورگن کلوپ و توماس توخل و همچنین مربی بایرن‌مونیخ یولیان ناگلزمن بوده است. او با نام مستعار «پروفسور» یکی از پیشگامان «گگن‌پرسینگ» بوده؛ سبکی از بازی که در آن تیم‌ها بلافاصله پس از از دست دادن مالکیت توپ، حریف را تحت فشار قرار می‌دهند. تاثیر او کاملاً در فوتبال مدرن قابل لمس است و خیلی از تیم‌ها از فلسفه‌هایش پیروی می‌کنند.

آغاز در اوج جوانی

به طور باورنکردنی، رانگنیک وقتی که تنها ۲۵ سال داشت در سال ۱۹۸۳ مربیگری را آغاز کرد. اما تئوری‌های او برخلاف روند روز بود، تیم ملی با سیستم ۲-۵-۳ و دفاع یارگیر بازی می‌کرد. و اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم آلمان‌غربی با همین سیستم موفق عمل کرده بود و قهرمان جام جهانی ۱۹۹۰ شد و ۴ سال قبلش هم به نایب‌قهرمانی رسیده بود.

اما رالف ایده خاص خودش را در زیباتر کردن بازی‌ها داشت. در سال ۱۹۹۷ هدایت اولِم ۱۸۴۶ را به عهده گرفت و تیمش قهرمان دسته چهارم شد. یک سال بعد در تلویزیون آلمان حاضر شد و در حالیکه کت و پیراهن مشکی پوشیده بود در مورد تز فوتبالی‌اش صحبت کرد. رسانه‌های آلمانی به حالت تمسخر به او لقب «پروفسور آلمانی» دادند. او را به خاطر تیپ خارج از مد و عینک بدون قابش مسخره می‌کردند و روش‌هایش هم توسط تیم‌هایی که طرفدار فلسفه فرانتس بکن‌باوئر بودند مورد استقبال قرار نگرفت.

رانگنیک به ESPN گفت: «واکنش رسانه‌ها و مردم غیرعادی بود. مهمترین دلیلش هم این است که ۳۰ سال قبل فرانتس بکن‌باوئر معیار اکثر تیم‌های کشور ما را با ایجاد موقعیت لیبرو سوئیپر تعیین کرد. خود فرانتس حتی در اواسط دهه ۹۰ گفته بود که نمی‌توان با خط دفاعی ۴ نفره بازی کرد چون بازیکنان آلمانی نمی‌دانند چطور اینگونه بازی کنند. از خودم پرسیدم که چرا فکر می‌کنند هوش بازیکنان آلمانی باید از بلژیکی‌ها، اسپانیایی‌ها با هلندی‌ها کمتر باشد؟ این حرف‌ها برای من اصلاً منطقی نبود.»

رالف رانگنیک

گگن‌پرسینگ

در بالاترین سطح باورهای رانگنیک فلسفه‌ای وجود داشت که بعدها با نام «گگن‌پرسینگ» معروف شد، که در واقع از فلسفه انحصاری مربی اوکراینی «والری لوبانوفسکی» گرفته شده است.

یورگن کلوپ با پیروی از این تاکتیک برند شخصی خودش «هوی‌متال فوتبال» را در پیش گرفت. سرمربی لیورپول همچنین معتقد است که: «رانگنیک یکی از بهترین مربیان آلمانی است، اگر نگوییم بهترین.»

رانگنیک تاکتیک گگن‌پرسینگ را «خیلی ساده» می‌داند. در ادامه توضیح می‌دهد: «گگن‌پرسینگ سبکی بسیار پویا در فوتبال است، شبیه به روشی که تیم‌های دورتموند و لیورپول تحت مربیگری یورگن کلوپ بازی می‌کنند. ما پرس را با ضدفشار بسیار شدیدی انجام می‌دهیم. وقتی توپ را در اختیار داریم هیچ پاسی به گوشه یا عقب نمی‌دهیم. دروازه‌بان هم نباید کسی باشد که بیشترین تماس را با توپ دارد. تقریباً در هر لیگ و هر کشوری، دروازه‌بان از نظر تکنیکی محدودترین بازیکن در زمین است برای همین باید مطمئن شویم که او کمترین بازی با پاهایش را انجام می‌دهد. این سبک فوتبالی سریع، پویا، هجومی، ضدحمله، ضدپرس، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است.»

رالف رانگنیک

موفقیت

رانگنیک در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ سرمربی هانوفر بود و باعث صعود آن‌ها به بوندسلیگا شد. سپس، پس از اینکه جایگاهش به عنوان دستیار یواخیم لو در هدایت تیم ملی آلمان را از دست داد هدایت شالکه را بر عهده گرفت. در این فصل بود که شالکه نایب‌قهرمان بوندسلیگا شد و پشت سر بایرن‌مونیخ ایستاد. آن‌ها همچنین فینال جام حذفی را به رقیب‌شان در سال ۲۰۰۵ باختند.

آشنایی با رالف رانگنیک؛ سرمربی الهام‌بخش آلمانی/ کسی که تاکتیک‌های کلوپ، توخل و ناگلزمن را شکل داد

آشنایی با رالف رانگنیک؛ سرمربی الهام‌بخش آلمانی/ کسی که تاکتیک‌های کلوپ، توخل و ناگلزمن را شکل داد

پس از اینکه رانگنیک به دلیل نتایج بد پشت سرهم، توسط شالکه اخراج شد هدایت هوفنهایم را در سال ۲۰۰۶ برعهده گرفت. اینجا بود که به بزرگ‌ترین دستاورد دوران مربیگری خود دست پیدا کرد و تیم دسته سومی را به بوندسلیگا و ترقی‌های پی‌درپی رساند. سپس این باشگاه را در وضعیتی سالم و خوب ترک کرد و به شالکه برگشت تا کار نیمه‌تمام خود را تمام کند. جام‌حذفی آلمان را بدست آورد، تیم را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رساند و در سال ۲۰۱۱ به دلیل خستگی استعفا داد.

​​رالف رانگنیک

پروژه جدید

رانگنیک مرخصی موقتی گرفته بود اما درگیر پروژه جدید شد؛ پروژه‌ای که در آن به عنوان مدیرورزشی بر تیم‌های ردبول در شهرهای لایپزیش، زالتسبورگ و نیویورک نظارت می‌کرد.

تحت رهبری او، باشگاه که توسط دیتریش ماتشیتس میلیاردر حمایت مالی می‌شد، به طور بحث‌برانگیزی طی ۶ سال از دسته چهارم به بوندسلیگا رسید. طرفداران آلمانی این موضوع را دوست نداشتند، به خصوص که برخلاف مدل مالکیت ۱+۵۰ بود. اما هواداران لایپزیش اهمیتی به این مورد نمی‌دادند. در این مدت لایپزیش به جمع چهار تیم برتر رسید و به طور مرتب در لیگ قهرمانان حضور داشت. 

​​رالف رانگنیک

رانگنیک گهگاهی در فصل‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ و ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به نیمکت تیم رسید اما نقش مشاوره‌ای خود را بیشتر ترجیح می‌داد. وقتی کارهایش تمام شد دوباره کنار کشید و میلان هم از اینکه تاثیر او را بر عملکرد تیمش ببیند ناامید شده بود.

آشنایی با رالف رانگنیک؛ سرمربی الهام‌بخش آلمانی/ کسی که تاکتیک‌های کلوپ، توخل و ناگلزمن را شکل داد

در کمال تعجب، رانگنیک تابستان در قراردادی ۳ ساله به لیگ برتر روسیه پیوست و به عنوان مدیر ورزش و توسعه در باشگاه لوکوموتیو مسکو حاضر شد. با ۵ امتیاز کمتر از زنیت، مشخص شد که در این باشگاه معجزه کرده است.

آیا آمدن رالف رانگنیک می‌تواند شکوه و عظمت سابق را به منچستریونایتد برگرداند؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کیارش ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    به این مربی احتیاج داریم ای کاش بیاد و ای کاش بتونه با سیستم فاسد فوتبال ایران مقابله کنه بلایی که سر کی روش امد سر این نیاد
  • تاج آسیا ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    جالبه منچستر دنبال هر کسی میره الا کی‌روش! از قدیم میگن باغدار میوه باغش رو خوب میشناسه. اگه مربی بود امکان نداشت بعد از فرگوسن براحتی از دستش بدن مخصوصاً که منچستر اعتماد زیادی به فرگوسن داره ولی انگار چشم دیدن دستیارش ندارن و خوب با اون نتایج فاجعه ای که در رئال و کلمبیا گرفت، سران منچستر بیراه هم فکر نمیکردن
    • کیارش ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      کی روش اون وقتی سوخت که به ایران و افریقای جنوبی رفت الان با ۶۷ سال سن توانایی رقابت سنگینی مثل لیگ جزیره رو داره؟؟؟ بطور کلی ای کاش یاد بگیریم از کسایی که برامون زحمت میکشن تشکر کنیم
    • تاج آسیا ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      آها یادم نبود رانیری پانزده ساله هس! دنبال کی‌روش نرفتن منچستر حتی قبل از ایران و آفریقا اومدن اون، چه ربطی به تشکر ما از کی‌روش داره ؟! عجیب نیس واقعاً ؟
    • کیارش ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      دوست عزیز کافیه به تیم ۲۰۱۱ نگاه کنی از مقدماتی جام جهانی حذف از اسیا حذف از المپیک خب طبق معمول حذف حتی تو بازی های اسیایی نسل قدیمی فوتبال ایران با بازیکنایی که تو اسیا اقایی میکردن کنار گذاشته شدن و این مربی بود که یه نسل از فوتبال مارو متحول کرد بازیکنا تو اردوی تیم ملی اماده تر از قبل میشدن فراموش نمیکنم جناب ترابیان فرمودن کی روش بازی تیم ملی به قطر رو فروخته و تهمت های مشابه از دلالی بگیر تا.... در حالیکه فقط امکانات رو برای تیم میخاست یه تنه با همه این مسائل جنگیدو اصول خودش رو دیکته کرد و وقتی رفت حداقل یه مجموعه تمرینی مدرن به اسم پک برای ما گذاشت(البته تا الان اگه نابودش نکرده باشن)منهای دوبار صعودش به جام جهانی و گرفتن بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران در جام ۲۰۱۸ استحقاقش یه تشکر باشه در شرایطی به جام جهانی روسیه رفت که مثلا نایکی بدلیل تحریم به ماکفش نداد لباسای درجه سه ادیداس که تو انبارشون تو قطر بود رو خریدیم (بلطف دلالها)در ضمن نه اینجا ایتالیاست و نه المان که رانیری التماس بکنه فعلا این ماییم که باید برای نجات فوتبال و کسب توانایی رقابت به مربیای بزرگ نیازمندیم
  • آنالیزور ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    متن خیلی جالب بود ! ولی فوتبال ما هنوز درگیر پاس به عقب و بازیسازی از عقب هستش
  • ناگلزمان IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    بعد از سالها که از دوران شکوه فرگوسن می‌گذره اولین مربی بزرگ نه در روی کاغذ بلکه در عمل به منچستریونایتد پیوسته و همه خواهند دید که این مرد آلمانی چطور منچستریونایتد را متحول می‌کنه و اونو تبدیل به ترسناک ترین تیم اروپا خواهد کرد کمی منتظر باشید و ببینید!!!!
  • کوهمره_جروق IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    در تمام دنیا فقط یک پرفسور داریم امیرکبیر فوتبال ایران و پرسپولیس = برانکو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی