نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
۶ |
۴
خدمت مارک ویلموتس و مهدی طارمی به فوتبال ایران
منبع: مهر
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حالا که صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تقریبا قطعی شده است، می‌توان از زاویه‌ای دیگر دو موضوع جنجالی در تیم ایران را مورد بررسی قرار داد.

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت «دراگان اسکوچیچ» در ۱۳ بازی خود، صاحب ۱۲ برد و یک تساوی شده است. بخشی از این عملکرد درخشان در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بوده است؛ جایی که ایران در آستانه حذف از این رقابت‌ها آن هم در مرحله دوم قرار داشت اما بعد از ایجاد تغییر روی نیمکت تیم ملی و حضور اسکوچیچ، ورق به سود تیم کشورمان برگشت.

از زمانی که اسکوچیچ هدایت ایران را بر عهده گرفته، انتقادات زیادی از این مربی شده است. خیلی‌ها اعتقاد دارند این نتایج شانسی بوده و یا امور دیگری در موفقیت تیم ملی نقش داشته است. بعضی‌ها اسکوچیچ را در اندازه‌های نیمکت تیم ملی ایران نمی‌دانند و هستند افرادی که می‌گویند این نتایج حاصل کار بازیکنان است نه سرمربی.

مرور دو اتفاق جنجالی در تیم ملی ایران طی دو سال گذشته شاید دلیل کافی برای اقناع منتقدانی باشد که از هیچ تلاشی برای نادیده گرفتن نقش اسکوچیچ در تیم ملی ایران دریغ نکرده‌اند.

نخستین اتفاق، حضور «مارک ویلموتس» مربی کارنامه دار در تیم ملی ایران بعد از «کارلوس کی‌روش» بود. ویلموتس مربی بزرگی بود و سابقه بازی و کار در تیم‌های بزرگ از جمله تیم ملی بلژیک را هم داشت اما باوجود اینکه از سوی رئیس وقت فدراسیون فوتبال یک مربی «نجیب» توصیف شد، از هیچ تلاشی برای تحت فشار قرار دادن تیم ملی و فدراسیون فوتبال دریغ نکرد.

تیم ملی در مرحله دوم انتخابی جام جهانی با حضور مربی بلژیکی برابر بحرین و عراق شکست خورد اما بعد از جدایی ویلموتس و با حضور اسکوچیچ، این تیم‌ها را راحت و آن هم در شرایط نابرابر میزبانی متمرکز در کشور بحرین شکست دادیم و راهی مرحله سوم شدیم. چه بسا اگر ویلموتس سرمربی ایران نمی‌شد و آن نتایج را نمی‌گرفت، ارزش کار اسکوچیچ کمتر از این دیده می‌شد.

در مرحله سوم و بعد از پیروزی‌های متوالی برابر سوریه، امارات، عراق و کسب نتیجه تساوی برابر کره جنوبی این بار منتقدان بر بحث نقش و تاثیر بازیکنان روی نتایج تیم ملی دست گذاشتند تا جایگاه اسکوچیچ را کوچک کنند. در همان زمان، مهدی طارمی مهاجم تیم ملی در تیم پورتو پرتغال بهترین عملکرد را داشت و در تیم ملی هم یکی از ارکان موفقیت‌ها و پیروزی‌ها بود که خیلی از کارشناسان معتقد بودند ایران بدون او چنین نتایجی نمی‌گرفت.

بعد از اختلاف طارمی با اسکوچیچ و عدم دعوت از او به تیم ملی برای بازی با سوریه و لبنان، شاید خیلی‌ها منتظر باخت تیم ملی در این دو مسابقه و حمله به اسکوچیچ برای خط زدن روی نام طارمی بودند اما اسکوچیچ این بار هم از دو بازی حساس و سرنوشت ساز سربلند بیرون آمد و بدون طارمی، دو بازی را برنده شد تا نشان بدهد برنامه‌هایش روی محور یک یا دو بازیکن خلاصه نمی‌شود.

عملکرد اسکوچیچ تا اینجای کار حاوی دو پیام مهم برای فوتبال ایران است. یک تیم نه صرفاً با حضور یک مربی کارنامه دار و بزرگ موفق می‌شود و نه صرفاً متکی به یک یا دو بازیکن بزرگ است که حتی در اروپا می‌درخشند. ویلموتس و طارمی با وجود اشتباهات و خطاهایی که مرتکب شده‌اند، این خدمت را هم به فوتبال ایران داشته‌اند که با نبودنشان این دو موضوع را برای منتقدان اسکوچیچ نمایان کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • فیروز IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    اگر اسکوچیچ نقشی در موفقیت ایران نداشته چرادرزمان ویلموتس که همین بازیکنان بودند ایران بد نتیجه می‌گرفت و نزدیک بود همان مرحله حذف شود؟ انصاف هم چیز خوبی است!!!!!
  • الکس IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    موافقم ولی نباید اسکوچیچ رو هم خیلی بزرگ کرد طوری که از عملکرد و نقش بازیکنان غفلت کنیم
  • طالب والموس IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    اون موقعی که کارلوس روت روحیه بچه ها بهم خورده بود زمانی که مربی جدید اومد نتدانست روحیه بچه ها رو برگردانه یکی از دلیل اون دو بازی که باختیم همین بود اسکوچیچ که اومد همه چیز آدی شده بود چون بازی کنان با کیفیت بودند اگر یه پشمک میذاشتیم رو نیمکت تیم به جام جهانی میرفت آخه گروه ما خیلی راحت بود ایار تیم با یه تیم اروپای بخوره تازه مشخس میشه مربی بزورگ یعنی چی اونجا است که میگن مربی بزورگ با کوچک فرقشان چیه عزیزم عزیزم افتاد
  • امید IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    من اصلا موافق شما نیستم چون علاقه ای به این مربی وسبک بازی و مدیریت و اخلاقش ندارم ایران بااین کیفیت بااین نسل طلایی اول از هرچیز به آرامش نیاز داره و دوم مربی میخواد که کار بلد باشه مسئولیتی که پذیرفته احترام بگذارم واز تمام ابزار چه در سطح باشگاهی چه ملی برای موفقیت تیمش استفاده کنه این آقا اول شخصیت وارزش تیم باشکاهیش هوادارای تیم مورد نظر رو زیر سوال برد دوم به بازیکنان ایرانی توهین کرد وسوم به مربیان ایرانی توهین کرد که به نوعی توهین به تمام مردم ایران و به این سرزمین و وظیفه شما حفظ اقتدار ایران و اخراج این مربی هستش نه حمایت بیجا درضمن قبل از اخراج باید شخصا از ایران وتمام مردم وبه خصوص آقای طارمی آقای هاشمیان واقای باقری معذرت خواهی کنه به خاطر توهین های مکررش.
    • محسن IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      اها...سبک دفاعی وبردهای یک هیچ خیلی خوبه... اتفاقا تیم ملی پس از سالها تهاجمی بازی میکنه و این سبک بیشتر به روحیات ایرانیها نزدیکه تا دفاعی...
  • ورزش IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    انتقاداتی که شد همه از روی حسادت و بخل بود.هیچ کدام از منتقدان،بار علمی نداشتند.البته اسکوچیچ مربی بزرگی هست و خواهد بود.ولی اینکه منتقدان میخواهند مربی بزرگی بیاورند،شاید بزرگی از نظر آنها بزرگی مو، یا بزرگی دم، یا دراز بودن زبان، یا بزرگ بودن جیب که پول بیشتری جا بگیره، میباشد.ولی از نظر نتیجه گیری و دانش،اسکو مربی بزرگی هست.البته کسانیکه همیشه میخواهند،دو روز قبل از بازی حاشیه سازی کنند،تا تیم نتیجه نگیره،و مربی عوض کنند،و ویلموتس دوم بیاورند و جیب خودشان را پر کنند، نادان و حسود هستند.و خائن به فوتبال مملکت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی