شوکه شدن اسطوره اسنوکر برابر پسر ایرانی/ ستاره ایرانی جایزه ۱۰ میلیاردی را می‌خواهد
منبع: همشهری
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

حسین وفایی می خواهد پیروزی اش برابر رونی اُ سالیوان بی سابقه بوده و این اسطوره اسنوکر را شوکه کرده است.

همه اسنوکربازهای ایرانی خوب می‌دانند که حسین وفایی در ورزش ایران یک استثناست. او نخستین ایرانی است که به تور حرفه‌ای‌های اسنوکر راه پیدا کرده و در چند سال اخیر بیش از هر اسنوکرباز دیگری پیشرفت کرده است. بی‌دلیل نیست که خیلی‌ها مسابقات او در مسابقات مسترز و تور حرفه‌ای را تعقیب می‌کنند و در انتظار پیروزی این بازیکن در برابر غول‌های اسنوکر جهان به‌سرمی‌برند. این اتفاق چند روز قبل رخ داد و حسین وفایی در مسابقات مسترز با نتیجه خیره‌کننده 5 بر صفر رونی اُ سالیوان، اسطوره اسنوکر جهان را شکست داد. نابغه ایرانی اسنوکر اگر چه به مرحله بعد مسابقات مسترز راه پیدا نکرد اما برد قاطع و درخشان مقابل سالیوان به حدی اهمیت دارد که در آینده‌ای نزدیک جایگاه او در اسنوکر جهان را ارتقا خواهد داد. حسین وفایی می‌گوید هر روز برای پیشرفت و کسب نتایج قابل اعتنا مقابل بزرگان اسنوکر جهان تلاش می‌کند و یک روز بالاتر از همه آنها خواهد ایستاد.

* بعد از مدت‌ها یک خبر غافلگیرکننده در مورد شما شنیدیم و آن هم غلبه بر رونی اُ سالیوان، اسطوره اسنوکر جهان در مسابقات مسترز آلمان بود. چه خبر از حال و هوای مسابقات مسترز؟
در مسابقات مسترز آلمان 128اسنوکرباز مطرح جهان حضور داشتند و هر بازیکن در دور مقدماتی باید 2بازی انجام می‌داد تا به جمع 32بازیکن برتر راه پیدا کند. این مسابقات جوایز ارزشمندی هم دارد و قهرمان مسابقات مسترز چیزی حدود 250هزار پوند دریافت می‌کند و بابت پیروزی در هر راند 20هزار پوند می‌دهند! مسابقات مسترز برای اسنوکربازها از اهمیت بالایی برخوردار است و معتبرترین مسابقه بین‌المللی اسنوکر به‌شمار می‌رود.

* وقتی در مسابقه اول سالیوان معروف را شکست دادید خیلی‌ها بر این باور بودند که حسین وفایی می‌تواند قهرمان مسابقات مسترز 2021 شود اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، مسابقه دوم را واگذار کردید. چرا فرصت راهیابی به جمع 32نفر برتر مسابقات و صعود به مراحل بالاتر از دست رفت؟
باخت هم جزو جدانشدنی ورزش است اما یکسری مشکلاتی وجود دارد که باعث شد نتوانم به دورهای بعدی راه پیدا کنم و مردم کم و بیش از مشکلات خبر دارند. امیدوارم مردم ایران، قدر پیروزی مقابل سالیوان را بدانند. من برای این بازی خیلی تلاش کرده بودم و فکر می‌کنم مزد زحماتم را گرفتم. رؤیای همه اسنوکربازهای دنیا این است که با سالیوان بازی کنند و شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که با امتیاز عالی او را ببرند. من و سالیوان یک‌بار در سال 2019با هم بازی کرده بودیم که در آن مسابقه خوب بازی نکردم و با نتیجه 4بر یک باختم. در آن مسابقه بدون اینکه ریکاوری کنم مقابل سالیوان قرار گرفته بودم و به همین دلیل نتوانستم خوب بازی کنم. بعد از این بازی همیشه دنبال یک فرصت بودم تا یک‌بار دیگر مقابل سالیوان قرار بگیرم و درخشان بازی کنم.

* این فرصت در مسابقات مسترز مهیا شد و به بهترین شکل از آن استفاده کردید، اما کسی برد 5بر صفر مقابل سالیوان را که بهترین اسنوکرباز جهان به‌شمار می‌رود پیش‌بینی نمی‌کرد. سالیوان هم بعد از این بازی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی یورو اسپرت دقایقی درباره شما صحبت کرد...
فقط خدا می‌داند که برای این بازی مهم چقدر و در چه شرایطی تمرین کردم تا این بار مردم کشورم را خوشحال کنم. روزی بین 8تا 9ساعت تمرین می‌کردم؛ فقط به این امید که نتیجه‌اش را بگیرم و سالیوان را با امتیاز خوب ببرم.

* فکر می‌کنم سالیوان در زندگی ورزشی‌اش چنین باختی را تجربه نکرده بود.
خیلی کم پیش می‌آید که سالیوان به قول ما اسنوکربازها وایت واش شود و هیچ فریمی نگیرد. کسی جز جان هیگینز نتوانسته با چنین امتیازی این بازیکن را ببرد. البته جان هیگینز هم با این سرعت نتوانسته سالیوان را ببرد. من خیلی سریع بازی کردم و کل بازی حدود 50دقیقه طول کشید.

 * رابطه دوستانه‌ای با سالیوان دارید و اسطوره اسنوکر جهان بارها شما را تحسین کرده بود. بعد از این باخت چه واکنشی از خودش نشان داد؟

سالیوان و مدیر برنامه‌هایش شوکه شده بودند و اصلاً انتظار نداشتند با این نتیجه به من ببازند. می‌دانستم این بازی پخش تلویزیونی گسترده‌ای دارد و برای همین باید خوب بازی کنم. مقابل سالیوان خیلی سریع بازی کردم و اعتماد به نفس خوبی داشتم. یکی از بهترین بردهای زندگی‌ام را تجربه کردم و به یکی از آرزوهایم رسیدم. من از روزی که برای حضور در تور حرفه‌های به انگلستان آمدم به روزی فکر می‌کردم که روبه‌روی رونی اُ سالیوان قرار بگیرم. این اتفاق افتاد و من با نتیجه عالی یکی از بهترین اسنوکربازهای تاریخ را بردم.

* اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، انتظار چنین بازی درخشانی را از خودتان داشتید؟
بعد از این بازی همه شوکه بودند اما خودم انتظار این برد را داشتم. سالیوان بعد از هر باخت عصبانی می‌شود و بلافاصله محل مسابقه را ترک می‌کند. بعد از این باخت سنگین هم حال و روز خوشی نداشت اما برای بازی با بازیکنان جوان حواسش را جمع کرد. بعد از این بازی سالیوان یک‌جورهایی می‌خواست انتقام بگیرد و تقریباً به هیچ‌کدام از حریفانش امتیاز نداد.

* برای برنده این بازی بزرگ اتفاق معکوسی رخ داد. چه اتفاقی افتاد که بعد از برد تاریخی مقابل اسطوره اسنوکر جهان و در بازی دوم مسابقات مسترز مسابقه را به حریف واگذار کردید؟
هر کسی جای من باشد بعد از برد قاطع مقابل سالیوان حتی نمی‌تواند روی پاهایش بایستد چه برسد به اینکه فردای آن روز بخواهد مسابقه بدهد و برنده هم بشود. برد 5بر صفر مقابل بهترین بازیکن دنیا آنقدر برایم اهمیت داشت که فکر می‌کردم دیگر کار دیگری در مسابقات مسترز ندارم. البته اگر مثل همه بازیکنان حرفه‌ای اسنوکر یک مربی اختصاصی داشتم و می‌توانستم ریکاوری ذهنی مناسبی داشته باشم بازی دوم را نمی‌باختم. من چنین شرایطی ندارم و به تنهایی در تور حرفه‌ای اسنوکر بازی می‌کنم. من صرفاً آمده بودم سالیوان را ببرم و بروم. وقتی این بازیکن را بردم انگار به همه آرزوهایم رسیده بودم. مربی اختصاصی در چنین مواقعی برد را از ذهن بازیکن پاک می‌کند تا برای مسابقه بعدی آماده شود.

* الان در تور حرفه‌ای اسنوکر چه وضعیتی دارید؟
وضعیت خوبی دارم اما به‌طور کلی رنکینگ برایم مهم نیست. بعد از شیوع کرونا بسیاری از مسابقات تور حرفه‌ای و مسابقات مسترز لغو شد و یکسری «کات آف» هم داشتیم که خودش رنکینگ را تغییر می‌دهد. روال طبیعی در اسنوکر دنیا اینگونه است که هر دو سال یک‌بار رنکینگ را کات می‌کنند و اسنوکربازها باید امتیازهایی که از دست داده‌اند را دوباره در همان مسابقات به‌دست بیاورند. ما چند مسابقه بزرگ در چین داشتیم و نتایج خوبی هم گرفته بودم اما بعد از کات آف رنکینگ من افت کرد. ولی به‌واسطه نتایجی که در سال 2010گرفتم دوباره به جمع 20اسنوکرباز برتر برخواهم گشت. مردم می‌بینند که حسین وفایی در رنکینگ فدراسیون بین‌المللی بین 60نفر برتر است اما اگر مسابقات سال قبل لغو نمی‌شد الان جزو 20بازیکن برتر بودم.

* دفعه قبل که با هم گفت‌وگو کردیم می‌گفتید قهرمان شدن در یک تورنمنت اسنوکر اندازه قرارداد یکساله فوتبالیست‌ها، دستمزد دارد. فکر می‌کنید بعد از بازی درخشان مقابل سالیوان و ادامه درخشش در تور حرفه‌ای‌ها به چنین درآمد هنگفتی نزدیک شده‌اید؟
جایزه قهرمانی در مسابقات بین‌المللی اسنوکر چیزی حدود 10میلیارد تومان است که می‌شود مبلغ قرارداد یک فوتبالیست ایرانی! اما مبالغی که فوتبالیست‌های خارجی می‌گیرند با جوایزی که ما می‌گیریم قابل مقایسه نیست. مثلاً در لیگ برتر فوتبال انگلیس همه قراردادها میلیون دلاری است و از این حیث دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسند. همه مردم می‌دانند که در اسنوکر رو به جلو حرکت می‌کنم و برای پیشرفت زحمت می‌کشم. برای قهرمان شدن در مسابقات مسترز یا قهرمانی در تور حرفه‌ای دارم همه کار می‌کنم و انتظار دارم یک روز به این جایگاه برسم. مهم این است که در مسیر درستی قرار دارم و صد درصد یک روز قهرمان می‌شوم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی