نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
رضا سخندان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رئیس دپارتمان داوری گفت: درباره صحنه‌های اتفاق افتاده در دیدار پرسپولیس مقابل صنعت نفت اظهارنظری نمی‌کنم ولی قطعاً پس از هر بازی نحوه قضاوت داوران را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم.

در اواسط نیمه دوم دیدار تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان ضربه مهاجم پرسپولیس پس از برخورد به تیر افقی و ورود به دروازه به بیرون برگشت اما کمک داور دستور به ادامه بازی داد و در حالی که توپ از خط رد شده بود آن را نپذیرفت. رضا سخندان در گفتگو با خبرورزشی، درباره اتفاقات حاشیه داوری در دیدار پرسپولیس و همچنین ساز و کار استفاده از سیستم VAR فوتبال کشورمان و البته حضور ناگهانی علیرضا فغانی در هفته پنجم لیگ برتر و حاشیه‌هایی که پس از بازی استقلال رخ داد حرف زد:

در ارتباط با صحنه شوت مهدی‌ عبدی و توپی که به نظر می‌رسید از خط رد شده چه صحبتی دارید؟

بنده به عنوان عضوی از جامعه داوری فدراسیون فوتبال حق اظهار نظر درباره صحنه‌های رخ داده در مسابقات را ندارم. البته ما هر هفته پس از پایان رقابت‌ها فیلم‌ها را می‌بینیم و نسبت به صحنه‌های اتفاق افتاده تصمیم‌گیری می‌کنیم، ولی درباره خانواده خودمان اظهارنظری نخواهیم کرد.

حالا که سیستم کمک داور ویدیویی در ایران راه اندازی نشده چرا برای کاهش اشتباهات داوری از داوران کنار دروازه استفاده نمی‌کنید؟

بحث برگزاری مسابقات با ۶ داور در دنیا منسوخ شده و دیگر استفاده نمی‌شود. زمانی هم که ما از حضور ۶ داور استفاده می‌کردیم به خاطر فشارهایی بود که روی کمیته داوران ایجاد می‌شد. ضمن اینکه انجام مسابقات با ۶ داور نیاز به آموزش دارد. ما باید سیستم VAR را بیاوریم که آن هم یک پروسه طولانی است و مراحل آموزش این روش بین یک تا دو سال به طول خواهد انجامید. خوشبختانه فدراسیون به این کار علاقه مند است و در حال حاضر مسئولان در حال تهیه زیرساخت‌های اجرای این سیستم در فوتبال هستند.

با توجه به اینکه اکثر داوران ایرانی بین المللی هستند واقعاً لازم است که آنها دو سال برای استفاده از سیستم VAR آموزش ببینند؟ یعنی این سیستم تا این اندازه پیچیده است؟

ما در حال حاضر تنها آقای فغانی را در سطح جهانی داریم که دارای لایسنس داوری هستند. البته آقای موعود بنیادی‌فر هم در حال سپری کردن دوره لایسنس هستند اما بقیه آنها فعلاً فقط در سطح آسیا هستند. سیستم VAR قرار بود در جام جهانی ۲۰۱۸ استفاده شود و ما دیدیم که با چه مشکلاتی مواجه شد. فیفا استارت این کار را از المپیک ۲۰۱۶ زد تا به اصطلاح مراحل آزمون و خطای این قضیه پشت سر گذاشته شود. این که داوران بیرونی بدانند چه جاهایی باید در امر قضاوت داور وسط دخالت کنند یا نکنند پروسه مهمی‌است.

نمی‌توانیم با قرار دادن یک مانیتور کوچک کنار دست داور چهارم، VAR موقت را به این شکل داشته باشیم؟

ما که قرار نیست از خودمان روش ابداع کنیم. قطعاً با اجرای چنین روشی فیفا به موضوع ورود می‌کند. حرف فیفا در ارتباط با استفاده از سیستم VAR کمک به داوران است در شرایطی که به جذابیت فوتبال لطمه ای وارد نشود. آنها به شدت مخالف کاهش سرعت بازی فوتبال هستند. برای مثال زمانی که آقای فغانی در جام جهانی داور وسط بود داوری که در بخش VAR به او کمک می‌کرد ایرماتوف بود. همیشه کسی را در VAR کنار دست داور وسط می‌گذارند که در سطح بین‌المللی و عالی باشد. در واقع هم داوران باید یکدیگر را قبول داشته باشند و هم اینکه فیفا تأکید دارد تصمیمات به سرعت اتفاق بیفتند. اگر قرار باشد داور بیرون برای هر موضوعی بازی را متوقف کند آن وقت ذات ورزش فوتبال لطمه می‌بیند و ممکن است پروسه آنقدر طولانی شود که یک فوتبال ۹۰ دقیقه ای سه ساعت طول بکشد. به همین خاطر برای جلوگیری از کاهش جذابیت فوتبال فیفا اجازه نمی‌دهد که کنار خط تلویزیون بگذارند و داور برای هر صحنه‌ای از زمین خارج شود و دوباره برگردد.

فکر نکید قرار است فغانی سر تیم ها را ببُرد و از ایران برود!/ شاید سرعت توپ پرسپولیس بالا بود که داور ندید/ نگاه استقلالی ها به این داور درست نیست

درباره زمان تجهیز فدراسیون فوتبال به سیستم VAR خبر خوشحال کننده ای برای اهالی فوتبال ندارید؟

بنده اطلاع دقیقی ندارم که خبر خوشحال کننده ای بدهم. اگر خبر جدیدی باشد از سوی روسای فدراسیون اعلام می‌شود. قطعاً داوران علاقه مند هستند تا چه بیشتر جلوی خطای انسانی گرفته شود. در همین صحنه بازی پرسپولیس با توجه به سرعت بالای توپ شاید کمک داور نتوانسته تشخیص بدهد که توپ از خط رد شده یا نه و قطعاً با بودن چنین تجهیزاتی شرایط قضاوت برای داوران هم راحت تر می‌شود. کسی نمی‌تواند منکر این موضوع شود که اشتباه در امر قضاوت آن هم در ورزشی با سرعت بالا مثل فوتبال وجود ندارد.

چرا هر از گاهی علیرضا فغانی یک مسابقه را در لیگ ایران سوت می‎ زند؟

قطعاً به عنوان یک ایرانی همه ما قبول داریم که علیرضا فغانی در بالاترین سطح داوری بین المللی قرار دارد. او در لیگ استرالیا سوت می‌زند اما چون در قطر مشغول قضاوت بود و برای تعطیلات به تهران آمده بود، چند روزی فرصت داشت و ما از ایشان تقاضا کردیم تا یک بازی را در ایران قضاوت کند که البته خودشان علاقه‌ای به قضاوت نداشتند و ما از ایشان خواستیم. دلیل دیگر درخواست ما این است که آقای فغانی می‌تواند برای همه داوران فوتبال یک الگو باشد.

این موضوع از سوی طرفداران تیم استقلال به شدت مورد انتقاد قرار گرفته که چرا باید این داور برای آنها سوت می‌زده؟

هواداران تیم استقلال و یا دیگر اهالی فوتبال باید به این موضوع به دید مثبت نگاه کنند نه اینکه فغانی آمده بود تا سر تیم ما را ببرد و برود. ممکن است در بازی که آقای فغانی قضاوت می‌کند چند حرکت ببینیم که مثل کلاس درس برای داوران جوان تر باشد. هواداران استقلال برداشت درستی از این موضوع نداشتند. هجمه ای هم که علیه ایشان درباره خطای دست اتفاق افتاد مشخص شد که اصلاً هندی رخ نداده بود و تصمیماتشان در طول بازی کاملاً درست بود. ولی متاسفانه در فوتبال ایران همواره حاشیه بیشتر از متن آن است. باز هم می‌گویم که این باعث افتخار ماست که هرازگاهی می‌توانیم از حضور آقای فغانی در مسابقات مان بهره مند شویم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • هوادار IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    وای به حال جامعه داوری ایران که فغانی میخواد الگوی این داوران باشه فوتبالی که داوری مثل جعفر نامدار داشت (سابقه حضور در دو جام جهانی ۱۹۷۴ و ۷۸ )داور بزرگی مثل استاد محمد صالحی هروس باغومیان دکتر سیار منوچهر نظری و............... به کجارسیده
    • اشکان IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      تا زمانی که جناب سخندان کمک داور بود چه شخصیت متین و انتقاد پذیری داشت از وقت ایشون پست گرفتن کلا از نظر اخلاقی کلا ۱۸۰ درجه تغییر کردن
    • م IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      وجدانا فغانی تو لیگ ایرن بده! نه اینکه داور بدی باشه ولی فغانی بخاطر نحوه پیشرفتش تو لیگ فاسد ایران قطعا آتو دست مسئولان داده و میدونه بخواد نافرمانی کنه آبرویی براش نمیزارن. یه متفکر روسی گفته: در حکومتهای فاسد، افراد سالم خطرناکتر از مفسدان هستند زیرا بدلیل نداشتن فساد هرآن ممکن است فساد مسئولان را گزارش کنند برای همین بلافاصله این افراد را معزول کرده یا به راهی جهان دیگر میکنند
  • محسن IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    چطور باور کنیم یک داور سالم تو بالاترین سطح یک سیستم داوری فاسد قضاوت می کنه. اونی که فکر می کنید ما هستیم در واقع خودتان هستید. از نجابت مردم ایرانه که شما هنوز در راس کار هستید.
  • علیرضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    من در 3 ترم که معادل یک سال و نیمه تونستم فوق لیسانس مهندسی نرم افزار رو از دانشگاه خواجه نصیر ( یکی از معتبرترین و سختگیر ترین دانشگاه های ایران که رتبه 5 ایران رو داره) بگیرم . یعنی یادگیری و کار با var که همون نگاه کردن به 4 یا 5 تا مانیتور هست از فوق لیسانس نرم افزار هم سخت تره ؟ البته شاید ایشون بسیار کودن هستن که 2 سال طول کشیده نگاه کردن به 4 - 5 تا مانیتور رو یاد نگیرن و یا فکر کردن ما گوشامون درازه
  • غضنفر IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    استقالیا وقتی با اشتباه فغانی پرسپولیس را بردند؛ "اگر همه بازی های ما را فغانی سوت میزد ما قهرمان میشدیم" "به نقل از فرزاد مجیدی" و اما استقلالیا بعد از تساوی با نساجی در حالیکه باید ده نفره به بازی ادامه می‌دادند اما فغانی باز هم بهشون کمک کرد؛ "چرا فغانی؟؟؟؟؟": احتمالا دوست داشتند داور دیدار پرسپولیس نفت بیاد و براشون بازی را در بیاره یا شایدم میخوان عزیزی خادم بیاد وسط یا حتی خود استاد سجادی که دیروز نقاب از چهره برداشت! پی نوشت برای چند کودک و نوجوان که دهه نود شروع به دیدن فوتبال کردند: عزیزای دلم تا بوده و ما بیاد داریم سازمان تربیت بدنی، فدراسیون‌ها، کمیته داوران همیشه یا به وضوح با استقلال بودند و یا به طرز محسوسی به سمت این تیم غش میکردند، امثال هاشمی طبا و فائقی، امثال فتحی و مصطفوی، عسگری و ابهران و ... خیلی خودتون را اذیت نکنید تا بوده همین بوده!
    • 4444 IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      پنالتی مقابل مس کرمان. تنها تیمی که در ایران از داوران سود میبره لنگه. مافیای لنگ بازی کنان استقلال رو محروم کرد.
    • قاضی القضات IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      والله ما که دربی بهمن ۹۵ تو استادیوم بودیم و دیدیم که وقتی پرسپولیس سه بر یک عقب بود آقای فغانی از هیچ کوششی برای گل زدن پرسپولیس به استقلال فرو گذاری نکرد حتی رحمتی هم اواخر بازی اخراج کرد
  • توفان DK ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    اگر قرار باشد داور بیرون برای هر موضوعی بازی را متوقف کند!!!!؟؟ کی گفته داور برای هر حادثه بازی را متوقف کنه؟ چرا فرافکنی کرده و بلبشو بازی در میارن؟ به مانند همین قانون موجود در جهان! اگر گلی و صحنه مشکوک بشه یا پنالتی ! تمام . حتا اگر افساید مشکوکی هم باشه و توپ به گل یا پنالتی تبدیل نشه باز هم نیازی به چک نیست و نظر کمک داور اصله . این دقیقن چیزیست که در فوتبال دنیا می بینیم اما جناب سحندان دست کم یکی مانند بنده را ابله و بی خبر از دنیا فرض کرده اند. و ..مانند همین گل پرسپولیس اصلن شاید توپ از خط رد نشه و داور گل اعلام کنه می تونه چک کوچولو داشته باشه. بی شک تصاویر تی وی بیش از نود درصد ان رصد های وی ار ای را خواهند داشت و فقط شاید در مورد افسایدهای شصت پایی نتونه پاسخ بده که این خودش از نظر من یه ویژگی مثبت و عالی خواهد بود. وقتی یک چنین افسایدهای وابسته به اندازه کفش و بلندی قد می بینم دلم می خواهد همان زمان تی وی را ببندم!
  • پیام IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    هوچیگری استقلالی ها تمامی نداره. اینها که تا چند روز پیش واسه آقای فغانی به به میکردند. خدا هم از دست این جماعت متحیر شده.
  • کیسه ی مظلوم ومنفور IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    چه جالب!احتمالا در دیگر نقاط دنیا سرعت توپ کمتره که داورهاشون اشتباهه به این مضحکی نمیکنند!البته این چکیده ی حرفهای جناب استاده!و جالبتر اینکه ایشون در مورد خانواده شون اظهار نظر نمیکنند!یعنی ایشون با برادران و خواهران و پدر ومادرشون در یک تیمن و کل جامعه ی فوتبال و مردم در یک تیم دیگه!به همین دلیله که ایشون اظهار نظر نمیکنند!واقعا مرزهای حماقت و .....رو این جناب استاد جوری جابجا کردند که حالا حالا هیچ اسکولی نمیتواند به رکوردش نزدیک بشه!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی