۳
مقاله تند و عجیب وبسایت روسی علیه آزمون/ سردار رونالدو نیست؛ بگذارید برود!/ مثل او به اندازه کافی در بازار وجود دارد
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یک وب سایت روسی در مطلبی عجیب و یک طرفه مدعی شده که درخشش آزمون تنها به دلیل حضور سرگئی سماک بوده و جدایی او، ترسی برای زنیت ندارد!

دیمیتری بیبیاکین نویسنده وب سایت tele-sport روسیه در مطلبی عجیب به عدم نگرانی زنیت بابت جدایی سردار آزمون پرداخته است. این نویسنده نوشته است: کمی بیشتر از یک ماه دیگر، پنجره نقل و انتقالات زمستانی باز می‌شود و مدیران زنیت دوباره با دوراهی مواجه خواهند شد: فروش سردار آزمون برای اینکه حداقل پولی بابت انتقال این ایرانی به دست بیاورند یا اینکه تک تیرانداز خود را برای قسمت تعیین کننده فصل لیگ برتر روسیه و لیگ اروپا حفظ کنند و اجازه دهند تا او در تابستان به عنوان یک بازیکن آزاد تیم را ترک کند.

بر کسی پوشیده نیست که باشگاه زنیت سن پترزبورگ به آزمون پیشنهاد تمدید قرارداد با شرایط بهتر را داده است. با این حال سردار می‌خواهد در یکی از ۵ لیگ برتر اروپایی بازی کند. اگر این ایرانی زنیت را به عنوان گزینه طلایی درک کند، دیگر نیازی به متقاعد کردن او نیست: چنین داستان هایی، قاعدتاً پایان خوبی ندارند.

آندری آرشاوین چند رو پیش اعتراف کرد: بله، آزمون تمایل به رفتن دارد. اما در اینجا هر دو طرف آشکارا و صادقانه رفتار می‌کنند. بازیکن می‌خواهد برود، باشگاه می‌خواهد جانشینی برای او پیدا کند. آزمون یک حرفه ای باقی می‌ماند، او نیم فصل اول خوبی داشت. اما نمی‌توانیم سردار را مجبور به ماندن کنیم. در زنیت، آزمون تنها می‌تواند با یک بازیکن خارجی جایگزین شود. پیدا کردن آن بازیکن جانشین مهم است. من بازیکن مشابهی در روسیه نمی‌بینم.

دلیل دیگری وجود دارد که قهرمان روسیه با خیال راحت می‌تواند آزمون را رها کند. واقعیت این است که عملکرد خیره کننده این مهاجم در تیم سن پترزبورگ به دلیل ویژگی های منحصر بفرد سردار نیست، بلکه به دلیل هماهنگی او با خط حمله زنیت و همچنین سطح پایین لیگ برتر روسیه است. زنیت با هدایت سرگئی سماک در مسابقات قهرمانی روسیه حملات زیادی به روی دروازه رقبا خلق می‌کند و محوطه جریمه را شلوغ می‌کنند، بنابراین آزمون و آرتم زیوبا شانس های گلزنی زیادی دارند. از سوی دیگر، حریفان اغلب بدون هیچ استدلالی در بازی متقابل به شکل اتوبوس دفاع می‌کنند، اما سماک به تیمش یاد داده که چگونه دفاع «اتوبوسی» را باز کند. بازیکن ایرانی فقط بخشی از یک سیستم کاری است.

 مقاله تند وبسایت روسی علیه آزمون/  سردار رونالدو نیست بگذارید برود!

اثبات این مسئله کار سختی نیست. به آمار سردار قبل از پیوستن به زنیت نگاه کنید: او هرگز در یک فصل حتی ۱۰ گل هم نزده است! اگرچه قربان بردیف مدعی شد که آزمون آماده بازی برای یک باشگاه برتر است. در اولین فصل حضور آزمون در روسیه (۲۰۱۳-۲۰۱۴) او در ۱۴ بازی برای روبین کازان چهار گل به ثمر رساند. در فصل بعدی او دوباره در ۲۴ بازی برای روبین و روستوف چهار گل به ثمر رساند. در فصل بسیار موفق ۲۰۱۵/۲۰۱۶، زمانی که روستوف و بردیف تا آخرین دور برای قهرمانی جنگیدند و در نهایت به رتبه دوم رسیدند و به لیگ قهرمانان اروپا راه یافتند، سردار در ۲۴ بازی ۹ گل به ثمر رساند. یک سال بعد، این بازیکن ایرانی در ۲۷ بازی برای روستوف ۷ گل به ثمر رساند. سپس آزمون با بازگشت به روبین کازان در فصل ۲۰۱۷/۲۰۱۸، در ۲۶ بازی تنها ۵ گل به ثمر رساند. او در نهایت در نیم فصل نخست ۲۰۱۸/۲۰۱۹، در ۱۴ بازی چهار گل به ثمر رساند تا اینکه به زنیت رفت.

این اعداد را با عملکرد سردار زیر نظر سماک مقایسه کنید. در شش ماه اول حضور در زنیت، این بازیکن ایرانی در ۱۲ بازی ۹ گل به ثمر رساند. او در فصل ۲۰۱۹/۲۰۲۰ در ۲۸ بازی ۱۷ گل به ثمر رساند. آزمون در فصل پس از آن در ۲۴ بازی ۱۹ گل به ثمر رساند. در نهایت او در این فصل در ۱۳ بازی هفت گل زده است. سردار با حضور در تیمی‌ با هدف حمله به روی دروازه رقبا، توانست به طور کامل پتانسیل خود را به عنوان یک گلزن به کار ببرد. علاوه بر این، هماهنگ شدن او با مهاجم دیگری به نام زیوبا، بدون شک کار را برای او راحت کرده است چرا که مدافعان حریف مجبور می‌شوند توجه خود را از یکی به دیگری تغییر دهند.

در عین حال نمی‌توان گفت که آزمون نوعی عملکرد باورنکردنی دارد. همین زیوبا برای ۳.۵ فصل در زنیت زیر نظر سماک ۵۵ گل در ۹۷ بازی لیگ برتر روسیه به ثمر رساند. اما در لیگ قهرمانان، آمار آزمون در زنیت بسیار ساده‌تر است: تنها سه گل در ۱۴ بازی. طی سه فصل گذشته در لیگ قهرمانان اروپا، زیوبا همان سه گل را در ۱۶ بازی به ثمر رسانده است. اروپا ثابت می‌کند که مهاجمان زنیت تقریباً در یک سطح هستند، البته از نظر ویژگی های شخصی، سبک متفاوتی دارند.

هدف زنیت در نقل و انتقالات زمستانی صرفاً یافتن مهاجمی‌هم کلاس و در حالت ایده آل کمی‌قوی تر از آزمون است و این امر شدنی است. آزمون از نظر عینی، از نظر مجموعه کیفیت و تأثیرگذاری در نتیجه، به هیچ وجه یک قهرمان نیست که یافتن جایگزینی برای او غیرممکن باشد. چنین مهاجمانی به اندازه کافی در بازار خارجی وجود دارد، از جمله مهاجمان جوان. در اینجا می‌توان با آرشاوین موافق بود و در روسیه چنین مهاجمی‌پیدا نمی‌شود. هر چند که مثلا حمید آگالاروف باز کردن سد مدافعان را هم بلد است و در انتخاب موقعیت در محوطه جریمه رقبا عالی است و در پرسینگ بیشتر از مهاجم ایرانی مفید است.

در کل نیازی به ترس از این انتقال نیست. به گزارش رسانه های فرانسوی، زنیت حاضر است آزمون را با ۸ میلیون یورو به لیون بفروشد. با توجه به اینکه کمتر از یک سال تا پایان قرارداد سردار باقی مانده است، این یک قیمت عادی است. یکی دیگر از مشتریان جدی مهاجم ایرانی «آتالانتا» نام دارد. سردار آزمون در هر دو تیم لیون و آتالانتا می‌تواند خودش را نشان دهد اما بعید است به اندازه حضور در زنیت و کار زیر نظر سرگئی سماک گلزنی کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ورزشی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    مقاله از نظر شما تند است،ولی خیلی خوب واقعیت را گفته است،
  • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    یعنی چی بندازیدش بیرون؟! طرف این قدر تو تیم زحمت کشیده و حالا می خواد بره یه تیم خوب.
  • ع م IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    حالا چرا اینقدر بدون رعایت ادب و با ادبیات سخت؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی