الکسیا پوتیاس
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

الکسیا پوتیاس هافبک تهاجمی ۲۷ ساله بارسلونا برای اولین مرتبه توپ‌طلا را برد، بازیکنی که سابقه بازی در تیم رقیب یعنی اسپانیول را داشته و برای حقوق برابری تلاش می‌کند.

الکسیا پوتیاس هافبک تهاجمی ۲۷ ساله تیم ملی اسپانیا و بارسلونا با عملکرد خوبی که امسال در باشگاه و تیم ملی کشورش نشان داد برنده توپ طلای زنان ۲۰۲۱ شد.

الکسیا از سم کر بازیکن چلسی و هم‌تیمی‌اش جنیفر اِرموسو پیشی گرفت. این بازیکن ۲۷ ساله با ثبت ۱۸ گل و ۱۲ پاس گل در پریمرا ایبردرولا (لیگ فوتبال زنان اسپانیا)، سهم بزرگی در قهرمانی سه‌گانه بارسلونا در این فصل داشت. پوتیاس همچنین در فینال لیگ قهرمانان مقابل چلسی گلزنی کرد و بارسلونا آن دیدار را با نتیجه ۴-۰ برد و اولین قهرمانی اروپایی خود را به‌دست آورد.

اما چقدر در مورد بهترین فوتبالیست زن جهان می‌دانید؟ در این قسمت ۵ حقیقت در مورد این ستاره کاتالونیایی را می‌خوانید.

آغاز در تیم رقیب؛ اسپانیول

پوتیاس از بچگی طرفدار بارسلونا بود و در ۱۱ سالگی یک سال در آکادمی جوانان بارسا آموزش دید. با این وجود، استاد خط میانی به اسپانیول رفت و تا سال ۲۰۱۱ در آنجا ماند. زمانی که ۱۶ ساله بود اولین بازی خود را برای این تیم انجام داد و بخشی از تیمی بود که در سال ۲۰۱۰ قهرمان کوپا دلا رینا شد. پوتیاس در ۱۷ سالگی به لوانته پیوست و سپس در تابستان ۲۰۱۲ به بارسلونا برگشت.

بهترین بازیکن زن یوفا

پوتیاس علاوه بر کسب توپ طلا، به عنوان بهترین بازیکن زن یوفا هم انتخاب شد. این بازیکن اسپانیایی گوی سبقت را از هم‌تیمی‌هایش جنیفر اِرموسو و لیکه مارتنس ربود. پوتیاس همچنین با شکست دادن هم‌تیمی‌اش آیتانا بونماتی و جی سو یون از چلسی، به عنوان هافبک فصل هم انتخاب شد.

الکسیا پوتیاس

بازی‌های پرتعداد برای بارسلونا

پوتیاس با وجود اینکه فقط ۲۷ سال دارد، از سال ۲۰۱۲ مهره کلیدی تیم اصلی بارسلونا بوده و بیش از ۳۷۰ مرتبه برای این تیم به میدان رفته است. از نظر بیشترین تعداد بازی‌های انجام شده در تاریخ رتبه چهارم را دارد و پشت سر ملانی سرانو، مارتا اونزو و بازیکن منچسترسیتی ویکی لوسادا ایستاده است. با زدن بیش از ۱۵۰ گل، پوتیاس بعد از هرموسو دومین گلزن برتر باشگاه هم به شمار می‌رود.

بیشترین بازی ملی برای اسپانیا

پوتیاس علاوه بر اینکه ستاره بارسلوناست، با ۹۲ بازی رکوددار بیشترین بازی ملی برای اسپانیا هم است. او تاکنون در سه رقابت بزرگ حضور داشته و به عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۲۱ اسپانیا انتخاب شده است.

الکسیا پوتیاس

مدافع برابری

پوتیاس دستاوردهای زیادی در فوتبال دارد اما می‌خواهد کاری فراتر از گلزنی و کسب جام انجام دهد. او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: «جدا از تمام عناوینی که می‌خواهم برای تیم ملی و بارسلونا به‌دست بیاورم، دوست دارم کمی تغییرات در فوتبال ایجاد کنم. می‌خواهم به دنیا نشان بدهم که در فوتبال برای همه‌جا هست، برای مردان، زنان، همه نژادها، و همه آدم‌ها. می‌خواهم این موضوع برای همه خیلی عادی و نرمال باشد. این یکی از اهداف من است.»

الکسیا پوتیاس به ارزش‌های بسیاری پایبند بوده و نمونه‌ای کامل از انسانی بااخلاق و سختکوش و فروتن است. نه تنها با بازی خوبش الگوی بسیاری از نوجوانان است بلکه از نظر شخصیتی هم می‌تواند الهام‌بخش همگان باشد.

الکسیا پوتیاس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی