نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
 علیرضا فیروزجا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کریستنسن، شطرنج‌باز نروژی، از سطح بازی این جوان ۱۸ ساله شگفت‌زده شده است. او باور دارد که فیروزجا ویژگی هایی دارد که کارلسن نیز از آن برخوردار نیست.

در دبی همه صحبت‌ها درباره مگنوس کارلسن و تلاش دوباره او برای کسب عنوان قهرمانی جام جهانی است. اما علیرضا فیروزجای ایرانی شاید ستاره اصلی شطرنج در سال‌های پیش رو باشد.

این شطرنج‌باز جوان دنیای شطرنج را مبهوت خودش کرده و به صورت مداوم در حال پیشرفت است. فیروزجا در تلاش است تا جای کارلسن را بگیرد و همین حالا نیز یکی از رکوردهای او را با رسیدن به امتیاز رده‌بندی ۲۸۰۰ به عنوان جوان‌ترین شطرنج‌باز از آن خود کرده است.

او در حالی موفق شد به این امتیاز برسد که تنها ۱۸ سال و پنج ماه داشت. از سوی دیگر، کارلسن زمانی به این رکورد رسیده بود که در آستانه ۱۹ سالگی قرار داشت.

تورستین بائه، کارشناس شطرنج نروژی، می‌گوید:« حالا ما شاهد شطرنج بازی هستیم که به صورت طبیعی در  رده دوم است. رسیدن به این جایگاه نیازمند استعدادی خاص است اما او وارث اصلی تاج و تخت شطرنج است. شاید فیروزجا بتواند مگنوس را به چالش بکشاند تا او به رکوردهای جدیدی دست پیدا کند.»

جان سباستین کریستنسن، شطرنج‌باز نروژی، نیز در ماه نوامبر در تورنمنتی با فیروزجا هم‌بازی بوده و از سطح بازی این جوان ۱۸ ساله شگفت‌زده شده است. او باور دارد که فیروزجا ویژگی دارد که کارلسن نیز از آن برخوردار نیست.

کریستنسن در این باره به NRK گفت:« او برای رسیدن به این سطح واقعا جوان است و نشان داده که عملکرد بسیار خوبی هم دارد. او می‌تواند  در ۹۰ درصد موارد بازیکنانی در سطح من را شکست دهد. من فکر نمی‌کنم که مگنوس با چنین قدرتی وارد دنیای شطرنج شده باشد.»

بعید به نظر می‌رسد که سلطه کارلسن به این زودی به خطر بیفتد اما زمانی که این اتفاق رخ دهد، فیروزجا شاید به عنوان جوان‌ترین قهرمان جهان شناخته شود. این رکورد در اختیار گری کاسپاروف است که در زمان دریافت این مقام ۲۲ سال داشت. کارلسن نیز ۲۲ سال داشت اما چند ماه بزرگتر بود.

این یعنی فیروزجا هنوز چهار سال برای چنین اتفاق تاریخی فرصت دارد اما تاریخ نشان داده که تبدیل شدن از یک شطرنج‌باز عالی به قهرمان جهان زمان می‌برد. کارلسن نیز زمان زیادی را از پیروزی‌های متوالی در تورنمنت‌ها تا قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۳ صرف کرد.

اما فیروزجا نام کاملا جدیدی نیست. او پیش از این در ۱۶ سالگی باعث دردسر جدای برای کارلسن در جام جهانی شطرنج برق‌آسا و سرعتی شده بود و تنها یک اشتباه از سوی فیروزجا به سود کارلسن تمام شد. مهره‌ای از دست او افتاد و زمانش به پایان رسید. این شطرنج‌باز پس از آن شکایتی را علیه کارلسن تنظیم کرد چون مدعی بود که او با صدایی بلند حواسش را پرت کرده است.

بائه معتقد است که فیروزجا اخلاقی شبیه به کارلسن دارد و می‌گوید:« می‌تواند به خوبی این موضوع را حس کرد. او معمولا آرام به نظر می‌رسد اما ما می‌توانیم ذات رقابت‌جوی او را ببینیم که تمام تلاشش را برای پیروزی می‌کند. او سعی کرد به داور اعتراض کرد اما این تلاشی بیهوده بود.»


این دو نفر پس از آن بارها به صورت آنلاین با یکدیگر روبرو شدند اما این بار او واقعا جز شطرنج‌بازهای برتر دنیا قدم به مسابقات خواهد گذاشت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ابی از فلاح IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    یکی از بزرگترین حسرتها و ناراحتیهام از مهاجرت افراد مربوط میشه به این نابغه دوسداشتنی و باغیرت ک موقع سرود پرچم فرانسه بغض کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی