نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
جنجالی‌ترین فینال تاریخ فرمول یک/ همیلتون – فرستاپن، جنگ بیرحمانه برای قهرمانی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دو راننده سرشناس فرمول یک قهرمانی جهان با امتیاز مساوی راهی فینال شده‌اند و برای رسیدن به قهرمانی به هر ترفندی دست می‌زنند.

لوئیس همیلتون و مکس فرستاپن، رانندگان دو تیم مرسدس و ردبول، یکشنبه در دور نهایی رقابت‌های فرمول یک قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۱ در ابوظبی برای تعیین قهرمان مسابقات با یکدیگر رقابت می‌کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان این نزدیکترین و جذاب‌ترین و البته پرجنجال‌ترین مسابقه تعیین قهرمان در طول تاریخ مسابقات فرمول یک به حساب می‌آید.

این برای اولین بار از سال ۱۹۷۴ تا کنون است که دو راننده با امتیاز مساوی پا به دور نهایی مسابقات می‌گذارند. همچنین برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ است که دو راننده از دو تیم مختلف برای تعیین قهرمان راهی رقابت فینال فصل می‌شوند.

نکته‌ای که بر جذابیت این فینال اضافه می‌کند این است که رقابت‌های این فصل پر بوده از درگیری و جنجال بین دو تیم مرسدس و ردبول و راننده‌های آنها که گاهی وقت‌ها حتی خط قرمزهای اخلاقی مسابقات را نیز زیر پا گذاشته‌اند. فرستاپن و همیلتون تا کنون سه بار در طول مسابقات با هم تصادف کرده‌اند، یا بهتر است بگوییم از قصد به یکدیگر زده‌اند و در بسیاری از رقابت‌های گرندپری در این فصل نیز نبردهای بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.

اما رقابت اصلی آن‌ها در بخش عمده‌ای از یک سال گذشته در جنگهای کلامی و ترفندهای پشت صحنه بوده که دو طرف برای یکدیگر پیاده کرده‌اند. هم دو راننده، هم تیم‌های آن‌ها و هم مدیران و رؤسای دو تیم مرسدس و رد بول.

جنگ رودررو

هفته گذشته در رقابت گرندپری عربستان اختلاف همیلتون و فرستاپن و تقابل رو در روی آن‌ها به اوج رسید، در مسابقه‌ای که پر بود از جنجال و حاشیه و اتفاقات غیرعادی. در آن مسابقه، همیلتون به طور علنی به فرستاپن لقب «دیوانه» داد و بعد هم گفت این راننده هلندی طوری رانندگی می‌کند که انگار قوانین مسابقات در مورد او صادق نیست.

فرستاپن در گرندپری عربستان دو بار جریمه شد یکی بابت خارج شدن از مسیر و دیگر بابت رانندگی خطرناک و زدن ترمز ناگهانی در حالی که همیلتون با فاصله نزدیکی پشت سر او قرار داشت و باعث شد ماشین این دو مدعی قهرمانی با یکدیگر برخورد کند. با وجود همه این اتفاقات، همیلتون توانست از فرستاپن جلو بزند و عنوان اولی را در عربستان از آن خود کند و سومین برد متوالی خود را در گرندپری‌های اخیر فرمول یک کسب کند.

حدود یک ماه پیش و بعد از رقابت گرندپری در مکزیک، فرستاپن ۱۹ امتیاز از همیلتون بیشتر داشت و یکه‌تازی می‌کرد اما همیلتون توانست این فاصله را طی این مدت جبران کند و حالا دو راننده با امتیاز یکسان راهی فینال شده‌اند.

جنجالی‌ترین فینال تاریخ فرمول یک / همیلتون- ورستاپن، جنگ بیرحمانه برای قهرمانی

نبرد سرنوشت‌ساز

حالا فرستاپن و همیلتون هر دو ۳۶۹.۵ امتیاز دارند، همیلتون ۸ دور از مسابقات این فصل را برده و فرستاپن ۹ دور. اگر در رقابت ابوظبی هر دو راننده بتوانند مسابقه را بدون مشکل به پایان برسانند کسی که زودتر به پرچم شطرنجی یا همان خط پایان برسد قهرمان فرمول یک سال ۲۰۲۱ جهان خواهد بود.

اگر برای همیلتون این اتفاق بیفتد او برای هشتمین بار قهرمانی رقابتهای فرمول یک قهرمانی جهان را از آن خود خواهد کرد که یک رکورد جدید در تاریخ این مسابقات به حساب می‌آید و او را بالاتر از میشائیل شوماخر اسطوره این رقابت‌ها قرار می‌دهد. اگر فرستاپن بتواند به قهرمانی برسد به معنی پایان ۷ سال حکومت تیم مرسدس در فرمول یک جهان خواهد بود.

تئوری توطئه

در حال حاضر با وجودی که هر دو راننده امتیاز مساوی دارند اما فرستاپن به دلیل داشتن بردهای بیشتر در گرندپری‌های این فصل در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. این یعنی اگر به هر دلیل دو راننده نتوانند مسابقه فینال را به پایان برسانند و از خط پایان عبور کنند قهرمانی به فرستاپن خواهد رسید.

این ماجرا باعث شده این احتمال مطرح شود که در این بازی یک تصادف ساختگی از سوی تیم ردبول صورت بگیرد تا جلوی قهرمانی تیم مرسدس و همیلتون گرفته شود به ویژه با توجه به روش بیرحمانه‌ای که فرستاپن در این فصل از خود نشان داده است. البته این فرضیه بیشتر از سوی طرفداران تیم مرسدس و انگلیسی‌های طرفدار لوئیس همیلتون مطرح می‌شود.

فرستاپن نشان داده که اهل دست کشیدن از رقابت نیست و برای برنده شدن تقریباً هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد. اگر از حریف عقب بیفتد سعی می‌کند یا از آن جلو بزند یا هم خودش و هم او را از دور مسابقه کنار بزند! منطق او برای این کار هم این است که اگر هر دو راننده از دور مسابقه خارج شوند جریمه‌ای برای هیچکدام نباید در نظر گرفته شود. اما در عربستان، ناظران بازی با این فرضیه مخالفت کردند و در شهر جده، فرستاپن را به دلیل ایجاد موقعیت خطرناکی که به تصادف منجر شد و حتی می‌توانست حادثه‌ای مرگبار را رقم بزند، جریمه کردند. چند راننده دیگر فرمول یک معتقدند چنین جریمه‌ای باید در مسابقات قبلی و به ویژه در گرندپری سائوپائولو نیز برای فرستاپن در نظر گرفته می‌شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ami US ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    lsee if he can handle driving in tehran s' streets as i give him 5 minutes before a big bang and him crashing and loose a body part at least every driver in tehran is qualified to participate in Indy 500 or Daytona beach
    • EbiKING QA ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      Really
  • مبین IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    لایق این قهرملنی لوییس بود و فقط بخاطر یه راننده ناشی به نام نیکولاس لطیفی به حقش نرسید ، ولی به عنوان یه هوادار لویسی پیش بینی میکنم سال بعد با قدرت تر برمی‌گیرده ، امسال تو اول سال و وسط های سال امتیاز های خیلی مفتی رو از دست داد که همون امتیازا را می‌گرفت قهرمان بود ولی عیبی نداره لوییس تو خودت رو همیشه ثابت کردی و همیشه در قلب ما خواهی موند حتی اگر در جدول امتیازی سال به جای دومی ، بیستم بشی!!، بی صبرانه منتظر ۸ اسفند ماه و شروع فصل جدید هستم ، تا دوباره لوییس را مقتدرانه در بام فرمول یک ببینم ! زنده باد همیلتون.....
  • یکی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    فراموش نکنید قدرت و قابلیتهای مخفی ماشین مرسدس بارها مورد انتقاد و شکایت قرار گرفته. مکس امسال مقتدرانه و البته به سختی قهرمان شد. نگید که نمیدونید درمورد چی حرف میزنم!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی