قهرمان‌سازی از یک خرابکار در ایران!/ جزئیات ماجرای مشکوک جنجالی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این روزها اسم نیکلاس لطیفی در فضای رسانه‌ای ایران به‌ ویژه رسانه‌های ورزشی پیچیده و هر منبعی به طریقی تلاش کرده اطلاعاتی از او منتشر کند.

نیکلاس لطیفی راننده کانادایی – ایرانی تیم ویلیامز در رقابت‌های معتبر فرمول یک دنیاست.

تا همین‌جا اولین نکته که می‌تواند مهم‌ترین نکته هم باشد رخ داده است: همین که یک راننده طراز اول که یکی از سمت و سوهایش به ایران کشیده می‌شود توانسته در رقابت‌های فرمول یک دنیا شرکت کند، ارزشمند است.

نیکلاس از سال ۲۰۲۰ راهی این رقابت‌های معتبر شده و سعی کرده هم‌زمان با دیگر ستاره‌های مشهور دنیا در امر رانندگی، نامی برای خودش دست و پا کند. پس تا همین‌جا می‌تواند سوژه خوبی برای فضای رسانه‌ای ایران باشد که یک دوملیتی که یک‌ملیتش به ایران برگشته، در بالاترین سطح رقابت‌های دنیای اتومبیل‌رانی مشغول فعالیت است.

حال همان‌طور که عنوان شد او از سال ۲۰۲۰ راهی فرمول یک شده و این خبر چندان تازگی ندارد.

موضوعی که جدیدا نام او را در رسانه‌ها مطرح کرده مربوط به اتفاقی است که در پیست «یاس مارینا» ابوظبی رخ داده است؛ نه اینکه نیکلاس لطیفی توانسته باشد دست به کار مهمی بزند و قهرمانی، ولو شده در یکی از دورهای گرندپری، به دست بیاورد بلکه به این دلیل که با تصادفش در سرنوشت راننده قهرمان این رقابت‌ها تأثیرگذار بوده، بر سر زبان‌ها افتاده است.

ماجرایش هم درخور توجه و البته تا حدودی هم مشکوک است.

رقابت در ابوظبی آخرین مرحله از رقابت‌های گرندپری این فصل بود که دو راننده یعنی لوئیس همیلتون و مکس فرستاپن شانس داشتند که به‌عنوان قهرمان سال ۲۰۲۱ فرمول‌ یک خودشان را مطرح کنند.

همیلتون که پیش از این هفت عنوان قهرمانی داشت و با شوماخر افسانه‌ای برابری کرده بود، تلاش می‌کرد با ثبت هشتمین قهرمانی، نامش را در تاریخ فرمول‌ یک جاودانه کند. او اتفاقا تا شش دور مانده به پایان هم پیشتاز بود و از رقیبش یعنی فرستاپن هم ۱۱ ثانیه پیشی گرفته بود.

در شرایطی که دنیای فرمول یک خودش را برای قهرمانی هشتم و تاریخی همیلتون آماده می‌کرد اما ناگاه نیکلاس لطیفی، با اتومبیلش به دیواره‌های پیست زد تا وضعیت اضطراری صورت بگیرد.

با انجام چنین تصادفی، خودروی ایمن وارد پیست شد تا کار مدیریت شود. طبق قوانین وقتی خودروی ایمن وارد پیست می‌شود یعنی اتفاقی در پیست رخ داده که راننده‌ها باید سرعت را کاهش داده و منتظر بمانند تا پیست پاکسازی شود.

اتفاق بد اما جایی بود که فاصله ۱۱ثانیه‌ای فرستاپن با همیلتون صدرنشین، با ورود خودروی ایمن از بین رفت و این بار فقط نفری که زودتر از خط پایان رد می‌شدند می‌توانستند قهرمانی را به دست بیاورند. در اتفاقی مشکوک‌تر، خودروی ایمن تا یک دور مانده به پایان رقابت در پیست ماند و در دور آخر کنار رفت تا راننده‌ها رقابت را از سر بگیرند.

اینجا بود که فرستاپن که پیش از تصادف لطیفی با آگاهی عجیبی لاستیک ماشینش را عوض کرده بود، در پیچ آخر از همیلتون سبقت گرفت و جام قهرمانی را به دست آورد. همیلتون و تیم مرسدس که این راننده بریتانیایی برایش رانندگی می‌کرد، بهت‌زده از اتفاقات رخ‌داده، نمی‌توانستند باور کنند که فرصت تاریخ‌سازی را از دست داده‌اند.

تصادفی که نیکلاس لطیفی صورت داد، در واقع قهرمانی را از چنگ مرسدس درآورد و به تیم ردبول داد تا حرف و حدیث‌ها در این مورد زیاد شود.

همین حالا رسانه‌های مطرح دنیا از احتمال عمدی‌بودن تصادف لطیفی برای قهرمان‌نشدن همیلتون حرف می‌زنند و خود همیلتون هم به این موضوع ورود کرده و آن را مبهم توصیف کرده است. از طرفی، عده‌ای از کارشناسان هم از این می‌گویند که محل تصادف نیکلاس لطیفی، جایی نبوده که او بخواهد کنترل اتومبیل را از دست بدهد و به دیواره‌ها برخورد کند.

در چنین فضایی خود لطیفی هم روز گذشته مصاحبه کرده و گفته کارش عمدی نبوده و از همیلتون عذرخواهی کرده است.

در ایران اما واکنش‌ها به این اتفاق متفاوت بوده و عده زیادی بدون درنظرگرفتن خرابکاری بزرگی که این راننده ایرانی – کانادایی رقم زده از او در حد و اندازه‌های یک قهرمان واقعی تمجید کرده‌اند! موضوعی که خودش می‌تواند سوژه‌ای برای واکاوی اتفاقات اجتماعی بیشتر باشد.

البته همان‌طور که در ابتدای مطلب عنوان شد همین که یکی از ایرانی‌تبارها می‌تواند در فرمول یک رانندگی کند جای افتخار دارد ولی موضوع اینجاست که باید واقعیت‌ها را هم در نظر گرفت؛ یکی همین واقعیت تصادف بحث‌برانگیز او در روز آخر مسابقات و دیگری نحوه ورودش به فرمول یک. نیکلاس، پسر مایکل لطیفی، یکی از سرمایه‌داران بزرگ کاناداست که ۱۰ درصد سهام شرکت مک لارن را خرید تا پسرش راننده تیم ویلیامز شود.

درست است که نیکلاس که رانندگی را از سنین جوانی در سطح حرفه‌ای شروع کرده، راننده تا حدودی قابل نشان داده ولی در دنیای حرفه‌ای او در زمره « Paid Driver» محسوب می‌شود؛ یعنی آنهایی که به واسطه ورود اسپانسر به یک تیم، راننده می‌شوند. این موضوع تا حدودی رایج است ولی بعضا دستمایه طنز رانندگان حرفه‌ای هم می‌شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • Retired IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    هميلتون فقط شش لپ تا قهرمانى فاصله داشت و ١١ ثانيه اختلاف با نفر دوم يعنى فرستاپن ، تيم Red Bull يه معجزه يا تصادف ميخواست تا اختلاف را پاك كنند و برنده بشوند و شدند ، محل تصادف لطيفى با ريل كنارى خيلى معمولى بود و كمتر كسى تصادف ميكرد به علاوه تعويض طايرهاى ماشين فرستاپن قبل از تصادف هم عجيب بود . به اين ميگن مهندسى و دخالت در كسب قهرمانى دوباره هميلتون كه با كمك و نامردى Latifi انجام شد ولى در اينده گند اين كار در مياد .
    • م IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      شک نکن پای بنگاههای شرط بندی وسطه (رو این بازی با توجه ب رکورد شکنی همیلتون در صورت برد که خیلی مهم بود)
  • امیر IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    فیلم سینمایی خانه خراب کن
  • morteza IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    به نظرم لطیفی استعداد خاصی نداره و هیچی نمیشه. در مورد قهرمانی ورشتپن هم باید بگم که فقط متاسفم که چنین راننده بی اخلاقی قهرمان شد و امسال همگان دیدند که در طول فصل چه اتفاقات عجیب و غریبی رقم زد ولی داوران هر بار این موضوع رو توجیح کردن در حالی که مشابه انها را تنبیه میکردند. شک نکنید امسال بخاطر مسائل اسپانسری و ... نمیخواستن که همیلتون قهرمان بشه و احتمالا با این جمله که رقابت داشت از بین میرفت برای خودشون توجیح میکنن. من هیچوقت دوست نداشتم شوماخر افسانه ای رکوردش شکسته بشه و همه میدونن اگر بود شاید الان همیلتون دوتا قهرمانی داشت اما اتفاقات این فصل و برتری همیلتون واقعا محرز بود و با فساد ورشتپن قهرمان شد.
    • دریا IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      حتی اگه استعدادی هم نداشت نباید میگفتید میدونید چرا کشور ما جزو کشور های موفقی نیست واسه همین شمایی هست که فکر میکنید بقیه مردم خوبن و مردم خودتون بد ان واسه همین شماهایی که مردمتون رو سرکوب میکنید هی ایراد میگیرید واسه همین شما هایی که اجازه نمیدید بچه ها تون استعداداشون رو نشونتون بدن چون فکر میکنن دوباره میگین تو هیچی نمیشه همینکه که ببشترین فرار مغز ها رو دارین بیشتر از مملمت خودمون مقصریم واقعا واقعا برات متاسفم
  • علی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    شم نکن توطئه بوده /شک نکن طراحی شده بوده/اصلا هرجا یی که ایرانی باشه و چنین اتفاقایی بیفته براحتی بدونین که حقه بازی، نیرنگ، نقشه،مهندسی شده بوده
  • شاهین IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    پیش از تصادف لطیفی با آگاهی عجیبی لاستیک ماشینش را عوض کرده بود.... همین نشون میده نویسنده این مطلب هیچ اطلاعاتی در مورد فرمول 1 نداره لطفا راجع به رشته ای که تخصص دارید مطلب بنویسید....
  • حمید رضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    اول ببینید کسی که در موردش صحبت می کنید، خودش رو ایرانی می دونه یا نه، بعد اون شخص رو به ایراد یا فضایل ایرانی وصل کنید. تو کانادا به دنیا اومده با فرهنگ اونجا بزرگ شده، هیچوقت هم تو ایران نبوده، مادرش هم ایرانی نیست. اینکه از روی اخبار و باز خورد فن پیج ها مطلب بنویسید و شدیدا به یک نفر از یک زاویه ماجرا بتازید، عدالت استفاده از قدرت قلم نیست. حتی اگر اون آدم یه خارجی باشه، چه برسه به نیکلاس لطیفی که پیداست نگارنده قبول کرده که ایشون ایرانیست و از اینکه، زاویه دیگه ماجرا این موضوع خبر رو رنگ و لعابی داده تا مثل همین متن مورد توجه قرار بگیره ناراحته. این مسابقه با هزینه بسیار گزاف و با بالاترین سطح تکنولوژی و امکانات و قوانین بسیار پیچیده و سختگیرانه اجرا میشه. این دو راننده تو این فصل بارها با هم رقابت کردن و باعث حادثه برای هم شدن، مثل مسابقه سیلور استون، که برخورد همیلتون می تونست جون ورشتپن رو بگیره. مصاحبه هیلتون در مورد اون تصادف کل ماجرا رو توضیح می ده. . . . . "هر کسی نظر متفاوتی خواهد داشت اما من واقعا اهمیتی نمی دهم که مردم چه فکر می کنند." و . . . . .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی