نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
نیکولاس لطیفی به مرگ تهدید شد/ سکوت چهره مطرح ایرانی شکست
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سکوت نیکولاس لطیفی، راننده معروف و ایرانی - کانادایی ویلیامز بعد از اتفاقات عجیب رقابت های ابوظبی شکست.

 «از زمانی که پرچم شطرنجی را رد کردم، می‌دانستم که قرار است چه اتفاقی رخ دهد و حتی به پاک کردن صفحه ام در رسانه اجتماعی هم فکر می‌کردم.» این نقل قولی است از نیکولاس لطیفی، راننده ایرانی- کانادایی ویلیامز؛ کسی که قهرمان غیرارادی آشفته‌ترین و بحث‌برانگیزترین جام جهانی فرمول یک در سال‌های اخیر را رقم زد.

در فاصله ۵ دور مانده تذا پایان این مسابقه و با اینکه همیلتون با وجود لاستیک فرسوده خود پیشتاز بود و ۱۱ ثانیه با مکس فاصله داشت، ناگهان نیکولاس لطیفی راننده ایرانی ـ کانادایی تیم ویلیامز از مسیر خارج شد و به گارد ریل برخورد کرد. این اتفاق منجر به ورود خودروی ایمنی به پیست شد و به این ترتیب فاصله زمانی راننده‌ها از میان رفت و فقط ترتیب خودروها حفظ شد. خودروی ایمنی تا دور ۵۸ یعنی دور آخر درون پیست بود و همیلتون تنها یک درو تا قهرمانی فاصله داشت اما با خروج خودروی ایمن، دوباره رقابت آزاد شد و مکس ورستپن به دلیل استفاده از تایر نرم توانست پیچ‌های باقی ‌مانده را سریع‌تر از لوئیس همیلتون طی کند و در حالی که تیم مرسدس و ردبول از شدت تعجب دهانشان باز مانده بود، از خط پایان بگذرد. 

لطیفی در ادامه پیرامون بازخوردهایی که بعد از این اتفاق داشته می‌گوید: «خاصیت رسانه‌ها همین است. در مورد وضعیتی که پس از ابوظبی رخ داد، بسیار گفته شده است. من هزاران پیام را در رسانه‌های اجتماعی خود، به صورت عمومی و از طریق دایرکت دریافت کرده ام. بیشتر آنها از من حمایت کرده اند، اما نفرت و سوء استفاده‌های زیادی نیز وجود داشته است. 

من سعی کرده ام بهترین راه را برای مدیریت این موضوع بیابم. آیا آن را نادیده بگیرم و ادامه دهم؟ یا آیا با آن مقابله کنم و به مسئله بزرگتری که متأسفانه در هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی یک واقعیت است، بپردازم؟ من می‌خواهم افکارم را بگویم. استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان کانالی برای حمله به شخصی با پیام‌های نفرت انگیز، سوء استفاده و تهدید به خشونت، تکان دهنده است و من آن را محکوم می‌کنم. 

به محض پایین آمدن پرچم شطرنجی، می‌دانستم که اوضاع در رسانه‌های اجتماعی چگونه پیش خواهد رفت. این واقعیت که فکر می‌کردم بهتر است اینستاگرام و توییتر را برای چند روز از روی تلفنم حذف کنم، همه چیزهایی را که باید در مورد بی‌رحم بودن دنیای مجازی بدانیم، می‌گوید.»

لطیفی در ادامه گفت: «نفرت، سوء استفاده و تهدیدهایی که در رسانه‌های اجتماعی انجام شد برای من واقعاً تعجب آور نبود، زیرا این فقط واقعیت خشن دنیایی است که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم.  من با صحبت‌های منفی مجازی غریبه نیستم، معتقدم هر ورزشکاری که در صحنه جهانی رقابت می‌کند می‌داند که تحت نظارت شدید قرار دارد. 

اما همانطور که بارها و بارها دیده‌ایم، در همه ورزش‌ها، فقط یک حادثه در زمان نامناسب رخ می‌دهد تا همه چیز کاملاً از شرایط عادی خارج شود و بدترین‌ها در افرادی که به اصطلاح «طرفدار» ورزش هستند نشان داده شوند. آنچه مرا شگفت زده کرد لحن شدید نفرت، سوء استفاده و حتی تهدید به مرگ بود که دریافت کردم. با توجه به اتفاقاتی که رخ داد فقط یک گروه هستند که باید از از آنها عذرخواهی کنم و آن تیمم است که البته بلافاصله هم این کار را انجام دادم.»

لطیفی ادامه داد: «برخی از مردم گفتند که او برای چه موقعیتی مسابقه می‌داد، در حالی تنها چند دور باقی مانده بود. اما چه من برای پیروزی، سکو، امتیاز یا حتی آخرین مقام رقابت کنم، همیشه تمام تلاشم را انجام می‌دهم.  من دقیقاً مانند هر راننده دیگری در مسابقات این گونه هستند.  اشکالی ندارد که یکی این را نفهمد. شما می‌توانید نظرتان را بگید. اما استفاده از این نظرات برای دامن زدن به نفرت، سوء استفاده و تهدید به خشونت، نه تنها نسبت به من، بلکه نسبت به نزدیکترین افراد به من، به من ثابت می‌کند که این افراد طرفدار واقعی این ورزش نیستند. 

می‌دانم که من تنها کسی نیستم که فکر می‌کنم یک نظر منفی همیشه بیشتر از همه برجسته است و گاهی اوقات می‌تواند برای خفه کردن ۱۰۰ نظر مثبت کافی باشد. مردم نظرات خود را خواهند داشت و این اشکالی ندارد. داشتن پوست کلفت بخش بزرگی از ورزشکار بودن است، به خصوص زمانی که دائماً در موقعیتی هستید که باید ارزیابی شوید. اما بسیاری از نظراتی که در هفته گذشته دریافت کردم از مرز عبور کردند و به چیزی بسیار شدیدتر تبدیل شدند. من نگران این هستم که اگر این سطح از سوءاستفاده نسبت به آنها انجام شود، شخص دیگری چگونه ممکن است واکنش نشان دهد.

وقایع هفته گذشته باعث شد که ببینم چقدر مهم است که با هم کار کنیم تا از وقوع این نوع اتفاقات جلوگیری کنیم. من متوجه هستم که بعید است کسانی را که با من اینگونه رفتار کردند راضی کنم که روش رفتارشان را تغییر دهند و حتی ممکن است سعی کنند از این پیام علیه من استفاده کنند، اما درست است که این نوع رفتار را اطلاع رسانی کنم و ساکت نمانم. 

می‌خواهم از همه هواداران و افرادی که در این شرایط از من حمایت کردند، تشکر کنم.  من بسیاری از پست‌های شما را دیده و خوانده ام.

 خوب است بدانید که افراد زیادی از من حمایت می‌کنند. ورزش ذاتاً رقابت است، اما باید مردم را دور هم جمع کند نه اینکه آنها را از هم جدا کند.  امیدوارم تجربیات من پس از جایزه بزرگ ابوظبی به تقویت این پیام کمک کند و آرزوی سال جدید من این است که به دنبال راه‌هایی باشم که بتوانم از این روند حمایت کنم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی