استقلال و پرسپولیس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

متأسفانه شانس اینکه قطب‌های سنتی فوتبال ایران از ماه آینده درگیر پیکارهای آسیایی شوند، اصلاً زیاد نیست و شاید اتفاق فوق‌العاده تلخی در عرصه فوتبال باشگاهی برای ایران رقم بخورد.

شرایط استقلال و پرسپولیس برای حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا به معنای واقعی کلمه بغرنج شده و این‌طور که برخی از عوامل فوتبال کشورمان در مصاحبه‌های خود به آن اشاره می‌کنند، متأسفانه شانس اینکه قطب‌های سنتی فوتبال ایران از ماه آینده در گیر پیکارهای آسیایی شوند، اصلاً زیاد نیست و شاید اتفاق فوق‌العاده تلخی در عرصه فوتبال باشگاهی برای ایران رقم بخورد.

بدون شک بازی کردن در لیگ قهرمانان آسیا از نظر اعتبار برای تمام تیم‌های قاره کهن فوق‌العاده حائز اهمیت تلقی می‌شود و نمایندگان کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند ولی جدا از بحث اعتباری، حضور در لیگ قهرمانان از نظر مالی هم کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیادی به تیم‌های ایرانی می‌کرد و حالا استقلال و پرسپولیس متأسفانه در آستانه محرومیت از چنین موهبت بزرگی قرار گرفته‌اند .

از پاداش ورود تا دستمزد پیروزی

اگر همه چیز را بر مبنای ارقام فصل گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا محاسبه کنیم، استقلال و پرسپولیس بلافاصله پس از آغاز مرحله گروهی این مسابقات مبلغ ۱۵۰ هزار دلار بابت کمک هزینه شرکت در پیکارهای مذکور را دریافت می‌کردند که البته این رقم در اختیار تک تک تیم‌ها قرار می‌گیرد.

این نکته را فراموش نکنیم که به هر حال شرکت در لیگ قهرمانان هزینه‌هایی نیز دارد و قبل از اپیدمی شدن ویروس کرونا و برگزاری مسابقات به صورت رفت و برگشت، هزینه اسکان کادر داوری، نمایندگان کنفدراسیون و ایاب‌وذهاب تیم مهمان بر عهده تیم میزبان بود.

منبع درآمد فوق‌العاده ارزشمند دیگری که در عالی‌ترین سطح رقابت‌های باشگاهی قاره کهن موجود بوده و میزان دریافتی از آن کاملاً به عملکرد خوب تیم‌ها باز می‌گردد ،پاداش پیروزی در مرحله گروهی است.

هر تیم بابت پیروزی در دیدارهای مرحله گروهی مبلغ ۵۰ هزار دلار (بابت هر پیروزی) دریافت می‌کند و اگر تیمی بتواند هر شش مسابقه این مرحله را با برتری پشت سر بگذارد، ۳۰۰ هزار دلار از این بابت عایدی خواهد داشت که حتی برای نمایندگان متمول شرکت‌کننده در مسابقات هم رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود چه رسد به استقلال و پرسپولیس. البته مساوی شدن مسابقه نیز باعث می‌شود تا هر کدام از دو تیم ۱۰ هزار دلار به جیب بزنند. 

با محاسبه فوق، اگر استقلال و پرسپولیس وارد رقابت‌های لیگ قهرمانان شده و تمام دیدارهای مرحله گروهی خود را نیز با برتری پشت سر می‌گذاشتند، در مجموع ۴۵۰ هزار دلار درآمد به دست می‌آوردند که البته باید ۱۰۰ هزار دلار پاداش صعود را نیز به آن اضافه کرد. رقمی که با توجه به قیمت کنونی دلار در بازار آزاد ،می‌شود چیزی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان برای هر کدام از دو تیم.

تبلیغات روی لباس

علاوه بر مبالغ در نظر گرفته شده توسط کنفدراسیون، کاملاً بدیهی است که استقلال و پرسپولیس می‌توانند برای دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا اسپانسرهای ویژه‌ای بگیرند و یا با حامی مالی خود برای آن ۶ مسابقه به صورت ویژه حساب و کتاب کنند.

اتفاقی که در فوتبال ایران اصلاً بی‌سابقه نبوده و بارها شاهد بوده‌ایم نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان در قراردادهای تبلیغاتی خود تأکید کرده‌اند داستان مسابقات آسیایی و رقم دریافتی بابت تبلیغ در آن کاملاً با پیکارهای داخلی متفاوت است.

در شرایط عادی می‌توان متصور شد که استقلال و پرسپولیس به خاطر دیدارهای مرحله گروهی نیز ۱۶ میلیارد تومان (البته حداقل) درآمد تبلیغاتی داشتند و فعلاً به بحث بلیت‌فروشی و درآمدهایی که از بابت فضای مجازی می‌توانند در خلال برگزاری لیگ قهرمانان به دست بیاورند، وارد نمی‌شویم. 

محرومیت ۶۴ میلیارد تومانی

با همین محاسبات ،اگر بنا را بر این بگذاریم که استقلال و پرسپولیس تا پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان می‌توانستند حداکثر ه ۳۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشند، حذف از این مسابقات یعنی یک ضرر ۶۴ میلیارد تومانی برای آنها و البته کل فوتبال ایران. رقمی که البته حداکثری حساب شده ولی همان‌طور که توضیح دادیم، برخی درآمدهای احتمالی نظیر :بلیت‌فروشی و فضای مجازی در آن لحاظ نشده است. 

فروش بازیکنان

در کنار درآمد مستقیم، لیگ قهرمانان آسیا یک ویترین تمام‌عیار برای فروش بازیکنان به تیم‌های عربی حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود و استقلال فصل گذشته دقیقاً با استفاده از همین راهکار توانست مهدی قایدی را بفروشد و رقم قابل ملاحظه‌ای کسب درآمد کند ولی اگر این مسابقات نباشد ،بدیهی است که کرکره ویترین پایین کشیده شده و یافتن مشتری برای بازیکنان فوق‌العاده دشوار می‌شود.

این نکته را هم فراموش نکنیم که اگر چه فعلاً به دلیل بحث تحریم‌ها، درآمدهای آسیایی ملی و باشگاهی ما بلوکه می‌شوند ولی به هر حال این مشکل روزی حل خواهد شد و مطالبات معوقه فوتبال ایران پرداخت می‌شود .

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • آنالیزور DE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    اتفاق خاصی نیفتاده ! کمافی السابق تیمها بی پول و گرفتار حواشی ایجاد شده بدست رجال بیمصرف و مدعی و هوادار و تماشاگر مضحکه عوامفریبی . آنچه مشخص است بازی و بازی و بازی بدست خودی ها برای اهداف و مقاصد مافیایی
  • اشکان IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    چه ضرر کردنی..!!؟ هر چی پول به این دو باشگاه تعلق بگیره بخاطر تحریم ها یک سنت تو جیب باشگاه نمیره الان چند سال پول های پرسپولیس بلوکه شده
  • هوادار IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    تو این مملکت تا کارد به استخوان نرسه، کسی به فکر چاره نیست، همون بهتر که یه سال حذف بشن تا یه فکر اساسی بشه
  • هوادار قدیمی فوتبال IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    ضرر را میشود دوباره جبران کرد اما برای یکبار که شده اجازه دهید مشکل پرسپولیس و استقلال را afc حل کند و با حذف از رقابت های آسیا مشکل حرفه ای شدن و واگذاری آنها به بخش خصوصی و خارج شدن این دو تیم از زیر لوای دولت برای همیشه حل شود درد را باید درمان کرد نه به آن مسکن تزریق کرد لطفا لابی گری برای حضور موقت پرسپولیس و استقلال در بازی های آسیایی نکنید چون هیچ کمکی به این دو تیم در اسارت دولت نخواهد کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی