نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
سپاهان - پرسپولیس
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دیدار های دو تیم سپاهان و پرسپولیس در سال‌های اخیر جزو پر حاشیه ترین بازی‌های فوتبال ایران محسوب می شود و حساسیت این بازی باعث شده تا دیدار دو تیم از بازی دربی تهران نیز جنجالی تر شود.

دو تیم پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان تاکنون ۷۶ بار با هم مسابقه داده‌اند که حاصل کار، ۲۶ برد برای پرسپولیس و ۱۸ برد برای سپاهان بوده و ۳۲ دیدار با نتیجه تساوی به پایان رسیده‌است. دیدارهای دو تیم با توجه به حساسیت تماشاگران دو تیم به یکدیگر و رقابت معمول در هر فصل، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای فوتبال ایران تبدیل شد و بسیاری از دیدارهای دو تیم در این سال‌ها با حواشی فراوان همراه بوده‌است.

نخستین دیدار تاریخ دو تیم در جام منطقه ای در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۰ در اصفهان انجام شد که با برتری دو بر یک پرسپولیس همراه بود. در آن دیدار، حسین کلانی و محمود خوردبین، برای سرخپوشان تهرانی گلزنی کردند و حمید ندیمیان تک گل سپاهان را به ثمر رساند.

سپاهان هم ۶ تایی شد

اما پر گل ترین پیروزی تیم پرسپولیس ۵۰ سال قبل رقم خورد که دومین بازی دو تیم نیز محسوب می شد. این دیدار در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۵۰ پرسپولیس در ورزشگاه امجدیه تهران با گل‌های همایون بهزادی در دقایق (۱۱٬۵۵)، ادیبی(۳)، علی پروین(۵۷)، محمود خوردبین(۶۴)، رضا وطن‌خواه(۸۳) برابر سپاهان به پیروزی رسید.

گل جنجالی و مارادونایی افشین

روز ۲۶ دی ماه سال ۱۳۸۲ اولین جرقه حاشیه های دو تیم در اصفهان زده شد. دیدار دو تیم در سومین دوره لیگ برتر برگزار شد که وینگو بگوویچ روی نیمکت سرخپوشان نشسته بود و روی نیمکت سپاهان هم فرهاد کاظمی قرار داشت.

نیمه اول بازی بدون گل سپری شد ولی در ابتدای نیمه دوم محمود کریمی سپاهان را پیش انداخت. پرسپولیس وینگو که برای جبران گل جلو کشیده بود روی یک ارسال، افشین پیروانی با دست توپ را به تور حریف چسباند که داور متوجه نشد ولی اعتراض سپاهانی ها برای دقایقی بازی را متوقف کرد.

در لحظات پایانی بازی هم پژمان جمشیدی گل پیروزی پرسپولیس را به ثمر رساند تا اولین دیدار جنجالی دو تیم به سود سرخپوشان به پایان برسد.

تاریخچه بازی های جنجالی سپاهان و پرسپولیس و چشم هایی که دیگر فوتبال ندیدند

چشم هایی که دیگر فوتبال ندیدند

ظاهرا در دی ماه تنش بین بازیکنان دو تیم به اوج می رسد! شاید دیگر همه یادشان رفته باشد که در بازی تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در هفتمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال، سرباز احمدی برای همیشه نابینا شد تا فوتبال دوستان از دیدار سپاهان و پرسپولیس خاطره تلخی در ذهن خود داشته باشند؛ این دیدار نیز در روز ۱۰ دی ماه سال ۱۳۸۶ برگزار شد که پر از جنجال بود و به دلیل پرتاب نارنجک های دست ساز  به طرف یکی از سربازان حاضر در ورزشگاه فولادشهر، این سرباز  از هر دو چشم اسیب جدی دید و نابینا شد.

این بازی جنجالی نیز با نتیجه دو بر یک به سود سپاهان به پایان رسید.

تاریخچه بازی های جنجالی سپاهان و پرسپولیس و چشم هایی که دیگر فوتبال ندیدند

سپاهان و دو پیروزی ۴-۱ در تهران

زرد پوشان اصفهانی هم دو پیروزی پر گل سرخپوشان تهرانی داشتند. سپاهان دو بار در تاریخ‌های ۱۱ خرداد ۸۶ در جام حذفی و ۸ آذر ۸۹ در لیگ برتر برابر پرسپولیس پیروز شده است.

جالب اینجاست که هر دو این پیروزی‌ها در ورزشگاه آزادی و مقابل دیدگاه هواداران پرسپولیس رقم خورده است که در جام حذفی با هدایت بوناچیچ، هادی عقیلی و محمود کریمی (۳ گل) برای سپاهان مقابل تک گل تیاگو گلزنی کردند.

در لیگ برتر هم سپاهان قلعه نوعی برابر پرسپولیس دایی قرار گرفت که این بازی توره، عقیلی، خسرو حیدری و عنایتی دروازه سرخپوشان را باز کردند.

تاریخچه بازی های جنجالی سپاهان و پرسپولیس و چشم هایی که دیگر فوتبال ندیدند

برترین گلزنان دیدارهای سپاهان و پرسپولیس

در ترکیب دو تیم گلزنان قهاری وجود داشتند. ادموند بزیک ارمنی شاخص ترین مهاجمی بود که تجربه قهرمانی با پیراهن دو تیم را دارد و با پیراهن دو تیم ۳ بار گلزنی کرده تا در مجموع ۶ گل برای سپاهان و پرسپولیس بثمر رسانده باشد.

اما رسول خطیبی و هادی عقیلی با ۵ بار گلزنی به سرخپوشان بهترین گلزن سپاهان هستند و مهدی طارمی نیز با همین تعداد گل در صدر بهترین گلزن تیم قرمزها قرار دارد.

جالب است بدانید علی پروین اسطوره پرسپولیسی ها و محمود کریمی سیبکی از سپاهان نیز با زدن ۴ گل در رتبه بعدی قرار دارند.

تاریخچه بازی های جنجالی سپاهان و پرسپولیس و چشم هایی که دیگر فوتبال ندیدند

جنگ مرگبار با صندلی های ورزشگاه

در فصل هجدهم لیگ برتر، دو تیم در دیدار برگشت در روز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند.

حضور برانکو و قلعه نویی روی نیمکت دو تیم هم جالب توجه بود. این دیدار هم  با حاشیه های بسیار زیادی همراه بود. پیش از مسابقه هواداران دو تیم با یکدیگر درگیر شدند و در طول مسابقه نیز فارغ از تنش و التهاب روی سکوها، اعضای نیمکت دو تیم نیز باهم مجادله‌های لفظی و حتی فیزیکی داشتند.

کار تا جایی پیش رفت که هواداران دو تیم با پرتاپ سنگ و صندلی های ورزشگاه از خجالت هم در آمدند تا شاهد درگیری تمام عیار روی سکو ها باشیم.

اتفاقاتی که ساعاتی پس از پایان بازی رئیس اورژانس پایتخت آماری تاسفبار در خصوص تعداد مصدومان و در عین حال مرگ یک جوان ۳۰ ساله را در اختیار رسانه ها قرار داد تا این واقعیت عیان شود که این فوتبال نیست، بلکه یک جنگ مرگبار است!

تاریخچه بازی های جنجالی سپاهان و پرسپولیس و چشم هایی که دیگر فوتبال ندیدند

آخرین بزن بزن سپاهان و پرسپولیس

آخرین بازی رسمی دو تیم در دیدار فصل گذشته رقم خورد.  بازی که در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار و حواشی زیادی داشت.

در این بازی ابتدا پرسپولیس با گل دقیقه ۵۵ عیسی آل کثیر ۱ بر ۰ پیش افتاد اما محمد محبی دقیقه ۸۷ بازی را مساوی کرد تا تنور رقابت‌ها در لیگ بیستم در آن مقطع همچنان داغ بماند.

اما این پایان کار نبود و زمانی که بیژن حیدری سوت پایان بازی را دمید، بازیکنان دو تیم در راه ورود به رختکن با هم درگیر شدند.

این درگیری و بزن بزن صحنه های زشتی را رقم زد تا کمیته انضباطی فدراسیون رای به برگزاری دیدار رفت و برگشت فصل جاری در زمین بی طرف را صادر کند.

تاریخچه بازی های جنجالی سپاهان و پرسپولیس و چشم هایی که دیگر فوتبال ندیدند

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • درگیری تو آزادی مسبب اصلیش سازمان لیگ و فتاحی بیشر IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    درگیری تو آزادی مسبب اصلیش سازمان لیگ و فتاحی بیشرف بودن که با فرستادن هواداران پیروزی بالاسر هواداران سپاهان باعث درگیریها شدن که اونام از وزیر ورزش وقت ، سلطانی فر بیشرف خط می‌گرفتن ، بعدشم ادرار هواداران بیشخصیت پیروزی و بقیه داستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی