هاکان شوکور
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هاکان شوکور اسطوره فوتبال ترکیه بعد از درگیری‌های سیاسی در ترکیه مجبور به فرار از وطنش شد و حالا رستورانی که در پالوآلتو باز کرده بود را هم بسته و در اوبر مشغول به کار است.

سریع‌ترین گلزن تاریخ جام جهانی و اسطوره فوتبال ترکیه، هاکان شوکورِ تبعید شده، حالا راننده اوبر در آمریکاست. هاکان مورد احترام‌ترین ورزشکار ترکیه بود که به خاطر درخشش با پیراهن گالاتاسرای و تیم ملی مشهور شد. این مهاجم افسانه‌ای همچنین دارای رکورد سریع‌ترین گل در جام جهانی است.

کافه‌ای در تبعید

اما اکنون اگر هاکان شوکور ۵۰ ساله پا به کشورش بگذارد احتمالاً با مجازات اعدام یا حبس ابد روبه‌رو می‌شود، به همین دلیل در آمریکا و در تبعید به سر می‌برد و در کالیفرنیا، در منطقه ثروتمندنشین پالوآلتو در سیلیکون ولی، در حومه سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کند. اما او برنامه‌نویس یا کارمند شرکتی با اپلیکیشن‌های پیشرفته نیست، بلکه راننده اوبری است که قبلاً کافه داشت.

هاکان در مصاحبه با نشریه آلمانی «Welt am Sonntag» گفت: «من به ایالات متحده نقل مکان کردم و در ابتدا کافه‌ای در کالیفرنیا را اداره می‌کردم، اما افراد عجیب و غریب به کافه‌ام رفت و آمد می‌کردند.»

او قبلاً یک کافه معروف داشت به نام «توتس» که غذاهای ویژه‌اش سوسیس و تخم‌مرغ ترکی و پنکیک‌های یونانی بودند و مردم از غذاهای او خیلی استقبال می‌کردند. در وبسایت رتبه‌بندی «Yelp» مردم نظرات‌شان را در مورد کافه او می‌نوشتند: «اوه خدای من، غذای اینجا فوق‌العاده است، این بهترین کافه اینجاست، کارکنان خیلی خوش‌رفتار هستند و غیره.» اما هیچیک از مشتریان به این موضوع اشاره نکردند که یکی از مردان پشت پیشخوان اسطوره فوتبال ترکیه هاکان شوکور است.

رستوران هاکان شوکور (توتس)

رستوران هاکان شوکور (توتس)

بت استانبول

در دهه ۱۹۹۰ این مهاجم پرکار، بت استانبول بود. بچه‌هایی که در بازارهای محلی بازی می‌کردند همگی پیراهن گالا با شماره ۹ معروف را می‌پوشیدند. هاکان در سه دوره بازی با غول‌های ترکی ۲۹۵ گل به ثمر رساند، یک فصل با بلکبرن در لیگ برتر انگلیس بازی کرد و با تورینو در سری آ ایتالیا حضور داشت. اما با وجود اینکه در ایتالیا و انگلیس چندان موفق نبود وقتی به کشورش بازگشت با آغوش باز به او خوش‌آمد گفتند. او همیشه یک قهرمان و الگو بود و تا به امروز بهترین مهاجمی است که ترکیه پرورش داده است. رکورد ۵۱ گل ملی او این نکته را تأیید می‌کند و به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها رکوردش شکسته شود.

هاکان شوکور

هاکان شوکور

سیاست

وقتی هاکان در سال ۲۰۰۸ از فوتبال بازنشست شد به دنبال سیاست رفت. در سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده استانبول برای حزب توسعه عدالت انتخاب شد، که گروهی محافظه‌کار بود که از سال ۲۰۰۲ بر ترکیه حکومت می‌کند. او دوست‌های زیادی در دولت داشت. رابطه خود را با رجب طیب اردوغان و روحانی فتح‌الله گولن حفظ کرد. در سال ۲۰۱۳ در پی رسوایی فساد دولتی، اتحاد بین اردوغان و گولن که مایل بود ترکیه به کشوری اسلامی تبدیل شود، از بین رفت. اردوغان، گولن را مقصر می‌دانست و با توجه به اینکه هاکان از پیروان جنبش گولن بود، همه چیز بر ضدش پیش رفت. در همان سال دولت تمام مدارسی را که توسط گولنیست‌ها اداره می‌شد بست و هاکان در اعتراض به این اتفاقات از حزب حاکم استعفا داد تا به عنوان فردی مستقل به کارش ادامه بدهد.

اندکی بعد، هاکان در سخنرانی دانشگاهی خطاب به دانشجویان متحیر گفت: «من آلبانیایی هستم، ترک نیستم.» با توجه به فضای سیاسی کشور که قصد داشت هویت ملی خود را بازیابد، این صحبت‌ها مورد استقبال قرار نگرفت.

هاکان در سال ۲۰۱۶ به توهین به رئیس جمهور اردوغان متهم شد. تابستان همان سال محاکمه‌ای به صورت غیابی آغاز شد. هاکان مدعی بود که اصلاً قصد توهین به اردوغان را نداشته است اما دادستان‌ها با او مخالف بودند. در ماه جولای همان سال، کودتایی توسط گولن با کمک بخش کوچکی از نیروهای مسلح ترکیه برای سرنگونی اردوغان انجام شد که باعث به خشونت کشیده شدن اوضاع کشور شد. کودتا شکست خورد اما بیش از ۳۰۰ نفر در این میان جان خود را از دست دادند، ۱۲۰۰۰۰ نفر شغل خود را از دست دادند و ۵۰۰۰۰ نفر دستگیر شدند. هرکسی که به نوعی با گولن در ارتباط بود تروریست تلقی شد و به عنوان عضوی از FETO (سازمان تروریستی فتح‌الله گولن) شناخته شد. حکم بازداشت هاکان صادر شد و به عضویت در گوره تروریستی مسلح متهم شد.

هاکان شوکور

آخرین فرصت

به هاکان این فرصت داده شد تا از عشق و اعتقادش به جنبش گولن چشم‌پوشی کند اما او نپذیرفت. پدرش سلمت چندان خوش‌شانس نبود و مقامات او را در مسجدی در آداپازار دستگیر کردند و او را متهم به حمایت مالی از کودتا کردند. هاکان موفق به فرار به آمریکا شد اما گزارش دادند که پدرش در زندان به دلیل بیماری سرطان درگذشت.

هاکان در منطقه ثروتمند پالو آلتو در سان‌فرانسیسکو ظاهر شد. گزارش‌ها می‌گفتند که او در خانه‌ای ۳ میلیون پوندی در این منطقه زندگی می‌کند و ۳ ماشین گران‌قیمت دارد و از زندگی اشرافی خود لذت می‌برد. این اسطوره ممکن است دیگر نتواند به کشورش برگردد اما اوضاع برایش می‌توانست خیلی بدتر از این‌ها باشد.

هاکان شوکور

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • فوتبالی DE ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    اردوغان ؛ گماشته پوتین خیانت های زیادی به ترکیه کرده و دیگه اون محبوبیت گذشته رو نداره و بعید هست که برمسند قدرت بمونه ! مردم ترکیه عزم جزمی در یکپارچگی و حمایت از همدیگه دارن و اگر هدفی براشون تعریف بشه بابتش از هم دیگه حمایتی میکنن که کسی جلودارشون نباشه ! وحدت اینچنینی رو مردم دیگر کشورها اگر داشته باشن براحتی به هدفشون میرسن
  • کمیل CA ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    دقیقا کجای متن نوشته هاکان شوکور الان راننده اوبر شده!؟
  • حمید علوی CA ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    بنده بالاخره متوجه نشدم که بالاخره هاکان شوکور الان ثروتمنده و یک عمارت گرونقیمت در محله ی گرون شهر داره و سه تا ماشین لوکس داره، یا راننده ی اوبر هست و زمین خورده؟!
  • MD TR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    بالاخره راننده تاکسی است، کافه دارد یا خانه و زندگی اشرافی دارد؟ خودتون می دونید چی نوشتید؟ ضمن اینکه چنین گزارشی رو یک بار هم عادل فردوسی پور کارکرده بود. حداقل یه اشاره ایی به کار او می کردید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی