نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟
اگر صوت منتسب به کنعانی درست و فعل رخ‌ داده باشد .../ جنجال «تله» برای ستاره‌ها ایرانی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اولین موضوعی که این فایلِ منتسب به بازیکن تیم ملی را در کانون توجه قرار داده استفاده ابزاری از اتوبوس تیم ملی ایران است.

کم پیش می‌آید کسی ماجرایش را نشنیده باشد؛ ماجرایی که حکایت از یک فایل صوتی لورفته دارد که به یکی از بازیکنان تیم ملی ایران نسبت داده شده و از طرف او فرد مقابل تحریک به فعلی نامتعارف می‌شود.

قاعدتا در این زمینه، موضوع بحث، تجسس در زندگی خصوصی افراد نیست؛ چه بسا که پیش از این هم تصاویر و صوت‌های زیادی به بیرون درز کرده که با درایت مخاطب مبنی بر احترام به زندگی شخصی افراد، چندان بازتابی نداشته است؛ اما این یکی از چند جهت برجسته شده که با وجود گذر چندین روز از انتشار آن فایل صوتی، هنوز هم بحث‌برانگیز است.

اولین موضوعی که این فایلِ منتسب به بازیکن تیم ملی را در کانون توجه قرار داده استفاده ابزاری از اتوبوس تیم ملی ایران است.

او مخاطب را ترغیب به دیدار در اتوبوس تیم ملی می‌کند؛ یعنی اینکه از وسیله‌ای که عمومیت دارد، برای میل شخصی قرار است استفاده کند.

حال با خوش‌بینی در این مورد که فعلی رخ نداده و اتوبوس در حد همان دیالوگ مطرح شده به میان آمده، باید به سراغ موضوع حساس‌تر دوم رفت؛ موضوعی که ادعا می‌کند پای «پرستوها» به تیم ملی کشیده شده و آنها برای بازیکنان مطرح فوتبال ایران «تله جنسی» می‌گذارند.

این یکی هم ادعاست و اثباتش کار ساده‌ای نیست ولی شایعه به‌وجودآمده می‌تواند زنگ خطر مهمی باشد.

از آخرین باری که واژه «پرستو» فضای رسانه‌ای ایران را تحت تأثیر قرار داده زمان زیادی نمی‌گذرد؛ چند سال پیش، در ماجرای قتلی که پای شهردار وقت را به میان کشید، این واژه شنیده شد. واژه‌ای که مشخصا اشاره به افرادی آموزش‌دیده برای بیرون‌کشیدن اطلاعات از چهره‌های سیاسی داشت.

«پرستو» در ایران، «گنجشک» (برای زنان)، «کلاغ» (برای مردان)، «افتادن در ظرف عسل» یا «تله جنسی» موضوعی نیست که مربوط دهه‌های گذشته باشد، بلکه در دنیای سیاست از مدت‌ها قبل از این حربه استفاده و ادعا شده که در سال‌های دور، در سیاست ایران هم، شبیه به سال‌های اخیر، از این حربه استفاده شده است؛ راست و دروغ این مورد آخر باشد گردن راوی.

با این وجود تله جنسی همان‌طورکه عنوان شد تازگی ندارد؛ شوروی سابق، کشوری بود که بسیار سازمان‌یافته از این حربه استفاده کرده است. جیسون متیوز، افسر سابق سیا، در کتابی که سال ۲۰۱۳ به اسم «گنجشک سرخ» منتشر کرده و بعدها سوژه فیلمی با همین نام شد، مشخصا به مدرسه‌ای تخصصی در تاتارستان و کازان روسیه اشاره می‌کند که افرادی را برای به‌دام‌انداختن چهره‌های سیاسی و تاجران دیگر کشورهایی که به روسیه سفر می‌کنند، تربیت می‌کرده است.

او گفته که این مدرسه دیگر در روسیه وجود ندارد ولی این تله جنسی با عوامل دیگری در حال رخ‌دادن است و فقط مختص به یک کشور خاص نیست.

از آمریکا و چین هم به‌عنوان دیگر کشورهایی یاد می‌شود که از این حربه استفاده کرده‌اند تا سیاسیون و تجار کشورهای هدف را تخلیه اطلاعاتی کنند.

از دیرباز تاکنون، داستان پرستو و گنجشک کار سازمان‌های اطلاعاتی بوده و همان‌طورکه افسر سابق سیا تأیید کرده سازمان‌های اطلاعاتی، مراکز آموزش حرفه‌ای برای این امر داشته‌اند.

حال این مقدمه عنوان شد تا به شایعه دوم درباره بازیکن تیم ملی ایران رجوع شود؛ چرا باید جایی یا فردی هزینه کند تا با فرستادن پرستو، بازیکن یا بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را در دام گرفتار کند؟

با تعریفی که در بالا از گنجشک‌ها گفته شد، مشخصا بعید است که بازیکن فوتبالی که نقشی در سیاست و فعالیت‌های سیاسی هم ندارد بخواهد هدف قرار بگیرد. پس اصولا این فرضیه یا باید از اساس غلط جلوه داده شود یا اینکه کارکرد پرستو را تغییریافته توصیف کرد.

بحث اصلی که این روزها حول این فایل صوتی می‌چرخد نه دیالوگ ردوبدل‌شده بلکه انتشار این فایل صوتی و درز آن به مطبوعات است؛ چه کسی این فایل صوتی را منتشر کرده و چه کسی خواسته این فایل در رسانه‌ها منتشر شود؟

مشخصا بازیکن تیم ملی ایران که با جواز نهادهای نظارتی و بازرسی، تیم ملی را در مسابقات بین‌المللی همراهی می‌کند، نمی‌تواند هدف سازمان‌های خاص باشد؛ پس فرضیه اطلاعاتی‌بودن ماجرا بی‌اساس است. این بی‌اساسی البته فرض اولیه را بی‌هویت نمی‌کند. به این معنی که ممکن است فرد یا افرادی پشت این داستان باشند.

همان‌طورکه در سال‌های دور هم چندین بازیکن فوتبال اسیر تله‌های مشابه شدند و با فیلم‌برداری از آنها، مجبور شدند به بسیاری از قراردادهای ناخواسته تن داده یا قید بسیاری از پیشرفت‌ها را بزنند.

حال در این پرونده، اینکه فرد یا افرادی (همچنان با تأکید بر این مورد که فایل منتسب به یکی از بازیکنان تیم ملی است و قطعی نشده) با چه نیتی برای بازیکن تیم ملی تله جنسی درست کرده‌اند، موردی است که می‌تواند سرآغاز یک جنجال جدید باشد.

البته که در صورت تأیید فایل مذکور و فعل رخ‌داده، نمی‌شود به‌سادگی از کنار مسئولیت‌های اجتماعی یک بازیکن ملی‌پوش عبور کرد.

درست است که انسان جایزالخطاست و قرار نیست همیشه تصمیم درستی بگیرد، حتی این هم شاید درست باشد که در این ماجرا پاپوشی برای او شکل گرفته باشد ولی به‌هرحال، این بازیکن ملی‌پوش مسئولیت دارد و به‌عنوان کسی که پیراهن تیم ملی را به تن می‌کند و می‌تواند الگوی بسیاری از جوانان فوتبال‌دوست باشد، نمی‌تواند از حساسیت‌های موجود در امان بماند.

با وجود این بدیهی است که باید جریمه‌ای درخور برای او در نظر گرفته شود. این جریمه احتمالی هم بحث‌های فراوانی در پی داشته و افراط و تفریط درباره آن شنیده می‌شود؛ عده‌ای شمشیر را از رو بسته و می‌خواهند این بازیکن برای همیشه از تیم ملی خط بخورد و عده‌ای دیگر با درنظرگرفتن فریب و دام احتمالی که برای او در این زمینه پهن شده خواسته‌اند با اغماض، این بازیکن تنبیه شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • نوری IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    یه عده ساده و بی اطلاع فکر میکنن پرستو فقط کارکرد سیاسی و امنیتی داره از این افراد باید پرسید که با تله های جنسی در واحد‌های کوچک جامعه نمیشه بهره‌برداری مورد نظر رو انجام داد؟ جواب: خیلی خوب میشه، گاهی از این تله ها برای گرفتن رشوه های کوچک و گاهی باج خواهی های بزرگتر استفاده میشه پس موضوع جدیدی نیس. گاهی ممکنه باج خواهی به سرانجام نرسه و موضوع رسانه های بشه. اما اینکه گفته میشه پیدا کردن اون طرف سخته! اتفاقا از این راحتتر وجود نداره مکه اینکه نخوان قضیه باز بشه
  • حسین مکانی زادگان IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    اولین پرستوی تاریخ فوتبال ما کسی نبود جز شیث رضایی که محمد نصرتی رو به تله انداخت
  • آذری ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    جالبه تيم خبري لنگيا بدجور به تكاپو افتادن تا بگن كنعاني مقصر نيست!!برادر من اين آفتاب پرست كدوم اطلاعات محرمانه و سري رو داره كه ما بیخبریم ازش و در حدی هست که نیاز به پرستو داشته باشه؟؟جوري حرف ميزنين و قلم زدين انگار اين بنده خدا از بازرسهاي ترقوزآباد بوده و اينجوري با فرستادن پرستو خواستن تخليه اطلاعاتيش كنن!!نه دوست محترم... نه تيم محترم خبري لنگيها.. اگر بجاي كنعاني يك بازيكن از سمت تيم رقيب بود،همين تيم خبري تا مرز اعدام ميبردنش اون بازيكن رو! چطور شده حالا كه اين گند رو بازيكن خودتون زده، چند روزه با آوردن اسمها و توجيه هاي مختلف سعي در فراري دادنش دارين؟!كنعاني همه جوره و همه مدله گند زده و اين بازيكن نميتونه نماينده هشتاد ميليون ايراني باشه، كسي كه جنبه نداره همون بهتر كه حذف بشه براي هميشه! اگر دفعه دهمش بود باز میشد بگیم امیدی به برگشتنش هست ولی این سیب گندیده هستش و هرچقدر بمونه بهتر نمیشه که روز به روز گندیده تر میشه!پس بهتره این دندون پوسیده رو یکبار برای همیشه بکشنش و بندازنش بیرون تا بقیه هم بفهمن پیراهن تیم ملی حرمت داره و هر تازه به دوران رسیده ای نمیتونه این پیراهن
  • هوادار تیم ملی IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    براش تله گذاشتن؟ چرا برای بقیه نذاشتن؟ حداقل تو اون صوت مربوط به اتوبوس که طرف مقابل آشنا به نظر میاد و بحث تله منتفی هست.
  • کیوان ارجمند US ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    خبر ورزشی خودشو میکشه مسله اتوبوس کذایی را ماست مالی کنه ولی تو فضای مجازی قلقله شده و بعضی نویسنده ها باید تو دهنی بخورند آخه به چه قیمتی!
  • مهدی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    اگر کنعانی زادگان به یک نفر قانع بود تو تله می افتاد؟ قبل از این هم کم صوت و تصویر ازش لو نرفته الان مهم بحث اتوبوس تیم ملی و قرنطینه بازیکن ها در اردو هست که هیچ توجیهی نداره حتی بحث پرستو و تله. چرا هیچ کدام از بازیکن ها ازش حمایت نکردن؟
  • مجهول الهویه IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    اولا پرستو اصطلاح خوبی نیست. پرستو اسم دخترانه است. دوما گویا در حد همون حرف بوده و فعلی رخ نداده. ولی اگر تله عسلی بوده چرا الان پخش شده؟ رابطه زمانیش چیه؟ و دیگه اینکه گویا مدتهاست میشناسش. نه تله عسلی نیست.
    • ده سال ندیده جام IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      کلا کارش اشتباه بود چه طرف پرستو باشه چه نباشه
  • رحمت IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    خودتون رو به اون راه نزنین. این آدم فساد اخلاقیش از قبل ثابت شده. فیلماش هنوز توی فضای مجازی هست. به خاطر تعلقات رنگی خودتون، پا روی اخلاق و وجدان نذارین.
  • علی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    باید از تیم ملی حذف بشه تا درس عبرتی برای برای بقیه بازیکنان بشه که حریم تیم ملی رو نگه دارن. اگر این آقا با اون خانم میرفتن داخل اتوبوس و بعدش نصف تیم توی بازی فرداش مسموم میشدن و تیم می‌باخت مقصر کی بود؟ همین الان کپسولهایی به اندازه یک بند انگشت وجود داره که اگر فعال بشه همه افراد داخل محیط مریض میشن یا میمیرن. از کجا معلوم این تله برای باخت تیم نبوده و از ضعیف النفس‌ترین عنصر تیم برای این کار استفاده نشده باشه؟ بیست سال قبل یک کشک بادمجان تیم ملی رو از جام جهانی حذف کرد.
    • El seyed99 IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      کاملا موافقم خود من که طرفدار پرسپولیس هستم معتقدم باید کنعانی رو از تیم ملی کنار گذاشت چون خدایی ناکرده اتفاقی میفتاد نه فقط برای خودش که برای دیگران هم خطرناک بود ورزش دوتا رکن داره یکی نفس ورزشه یکی اخلاقه تو اخلاقو نداشته باشی فقط توی زمین و برای بعضی از هوادارای تیم خودت قابل احترامی ولی اگر جفتشو داشته باشی ارادت خیلیا رو بدست میاری مثلا کارلوس پویول که حتی رئالیا هم اونو دوست داشتن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی