مشکات‌الزهرا صفی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

عضو تنیس زنان ایران توانست با درخشش در تور جهانی زیر ۱۸ سال، خود را به رنکینگ ۸۷ جوانان جهان برساند، جایگاهی که تاکنون هیچگاه برای بازیکنان ایرانی به دست نیامده بود.

مشکات‌الزهرا صفی پدیده تنیس زنان ایران توانست در رقابت‌های جهانی زیر ۱۸ سال با کسب نتایجی درخشان جایگاه خود را در رنکینگ جهانی ارتقا بدهد و با حضور در جمع ۱۰۰ تنیسور برتر جوان دنیا، در رتبه ۸۷ جای گیرد؛ این افتخار در شرایطی برای صفی به دست آمد که تاکنون برای هیچ ایرانی به دست نیامده بود و حالا این پدیده تنیس ایران می‌تواند در رقابت‌های گرنداسلم استرالیا در رده جوانان حضور یابد.

گفتگویی با این ستاره تنیس زنان ایران را ادامه می‌خوانید:

 قرار گرفتن جزو ۱۰۰ نفر برتر دنیا، موفقیتی است که نباید راحت به دست آمده باشد.

 اصلاً راحت نبود. مسابقات ITF به‌صورت مرتب در سال برگزار می‌شود. بازیکنان به‌صورت آنلاین ثبت‌نام می‌کنند و به نسبت امتیازی که دارند، به رویدادهای مختلف دعوت می‌شوند. نتیجه هر ورزشکار در هر رویداد روی امتیازش تأثیر می‌گذارد. من هم در سال ۲۰۲۱ در هفت فینال حاضر بودم که از این هفت فینال در شش مسابقه اول شدم. این رقابت‌ها، گریدهای مختلف دارد. برای مثال در مسابقه قزاقستان که گرید ۲ داشت، قهرمان شدم که این نتیجه هم برای اولین بار رقم خورد. این نتایج کمک کرد که به رنکینگ زیر ۱۰۰ برسم که این عنوان هم برای اولین بار به دست می‌آید.

 حضور در این رقابت‌ها، به‌صورت شخصی بوده یا در قالب تیم ملی و با حمایت فدراسیون انجام شده است؟

 قاعدتاً حضور در یک رقابت در قالب تیم انجام می‌شود و من هم با حمایت خانواده‌ام و زیر نظر مربیانم در این رقابت‌ها شرکت کردم اما اینطور نبوده که فدراسیون حمایتی کند. من در تمام رقابت‌ها به‌صورت شخصی و با هزینه خودم شرکت کردم و فدراسیون هیچ حمایتی از من نکرده و اسپانسری هم نداشتم. تمام هزینه‌هایم از مربی، تغذیه، اردو و... را خانواده‌ام پرداخت کرده‌اند و حتی در این مدت کمک نشده که اسپانسری پیدا کنم.

 در بخش مربی چطور؟

 ۶ – ۵ سال است که آقای صدری، مربیانی از کرواسی را جذب کرده که من به همراه تعدادی دیگر از بازیکنان زیر نظر این مربیان کار می‌کنیم.

 که آنها هم در رده جوانان هستند. مثل سینا مقیمی. همین نشان می‌دهد که اگر مربیان خوب برای نوجوانان تنیس جذب شود، ما در این رشته هم می‌توانیم به نتیجه برسیم.

 همینطور است. ما نشان داده‌ایم که اگر حمایت شویم، حرف برای گفتن داریم. اما هر کاری لازم است را خودمان انجام می‌دهیم. شاید پیش آمده باشد که بعد از موفقیتی، در حد حرف ما را تشویق کنند یا مثلاً پستی در اینستاگرام بگذارند اما پست تشویقی در اینستاگرام به درد ورزشکار نمی‌خورد و به معنای حمایت نیست. من حمایت را زمانی می‌خواهم برای حضور در یک مسابقه، تک تک کارهای مقدماتی را خودم و خانوده‌ام انجام می‌دهیم.

گفتگو با تنیسور ایرانی حاضر در گرنداسلم استرالیا/ صفی: حمایت اینستاگرامی مسئولان به دردم نمی‌خورد!

 این موضوع در مورد تنیسورها مطرح است که از خانوده‌های متمول هستند. شاید به همین خاطر مسئولان فدراسیون هم در مورد اعزام‌های اینچنینی حمایت نمی‌کنند.

 در مورد من که اینطور نیست. ضمن اینکه هر بخشی وظایف خودش را دارد. من از خانواده متوسطی هستم و شرایط مالی خانواده‌ام، معمولی است. حضور در این تعداد مسابقه، پدر و مادرم را به زحمت می‌انداخت اما آنها به خاطر عشق و علاقه‌ای که دارند و می‌خواهند من موفق باشم، همه تلاش‌شان را انجام دادند. از پیگیری‌ها برای ویزا گرفته تا بقیه مقدمات سفر را خودمان انجام دادیم. فشار و استرس زیادی را متحمل شدیم و بعضی اوقات، تا لحظه آخر، هیچ چیزی درست نبوده اما بالاخره انجام شده است. اگر شرایط به گونه دیگری بود و اسپانسر داشتم، می‌توانستم در مسابقات بیشتری شرکت کنم و الان می‌توانستم رنکینگ ۱۴ باشم اما فکر می‌کنم رده ۸۷ آن هم در شرایطی که هیچ پشتوانه‌ای نداشتم، اتفاق خوبی است.

 فدراسیون تلاش می‌کند که مجوز حضور تنیس در بازی‌های آسیایی را بگیرد. فکر می‌کنی بهتر است فدراسیون تمرکزش را روی این موضوع بگذارد یا شرایط حضور تنیسورهای نوجوان و جوان را در رقابت‌های معتبر برای بهتر شدن رنکینگ‌شان انجام دهد؟

 من در رده خودم، رنک یک آسیا بودم اما چه اتفاقی افتاد. متأسفانه فدراسیون تمرکزش را روی موضوعی می‌گذارد که در رشته ما شاید خیلی اهمیتی ندارد. من با قرار گرفتن در این رده، سال آینده می‌توانم در چهار گرنداسلم که در استرالیا، فرانسه، انگلیس و امریکا برگزار می‌شود، شرکت کنم و از حالا همه تمرکزم برای این رویدادهاست.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی