خداداد عزیزی و علی دایی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: سالهاست که فدراسیون فوتبال به جای سختگیری جهت حرفه ای شدن باشگاه ها به آنها در سندسازی کمک کرده و با ماست مالی کردن، سر کنفدراسیون فوتبال آسیا را شیره می مالید.

حبیب افتخاری؛ موضوع حذف تیم‌های ایرانی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا همچنان با شور و حرارت بالایی از طرف مدیران و مسئولان فعلی و قدیمی ورزش در حال پیگیری است.

این بحث در طول ۴۸ ساعت گذشته تا جایی پیش رفته که حالا شاهد ورود نمایندگان مجلس و برخی از سیاستمداران به این موضوع هستیم. موضوعی که بسیاری از کارشناسان فوتبالی درباره آن مدعی هستند که تبعات بزرگ حذف نمایندگان ایران از مسابقات آسیایی می‌تواند لطمات بزرگی به پیکر فوتبال ایران به لحاظ حیثیتی و اعتباری همچنین فنی و فوتبالی در سطح آسیا و جهان وارد کند.

این موضوع درآستانه ورود دوباره تیم ملی فوتبال کشورمان به دور پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ حساسیت‌ها را بیشتر کرده و برخی از ملی‌پوشان اسبق فوتبال کشورمان نیز طی روزهای گذشته نسبت به این اتفاق ناراحت کننده واکنش نشان داده‌اند. خداداد عزیزی بازیکن تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یکی از همین بزرگان است که در گفت‌وگو با خبرورزشی نقطه نظراتش را مطرح کرد:

سالها بود سرخودمان را کلاه می‌گذاشتیم

عزیزی در این باره که چرا امروز پروژه حذف نمایندگان ایرانی از رقابتهای آسیایی رقم خورده گفت: متاسفانه کنارگذاشتن تیم‌های کشورمان از لیگ قهرمانان آسیا و به خصوص دو تیم پر طرفدار استقلال و پرسپولیس قابل پیش بینی بود. سالها بود که با سند سازی سر کنفدراسیون فوتبال آسیا و در واقع سر خودمان کلاه می‌گذاشتیم.

AFC با قدرت پای کار ایستاده

ملی پوش اسبق کشورمان درباره برخورد جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا با تیم‌های فاقد تشکیلات حرفه ای گفت: شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت فوتبال آسیا همین سندسازی‌ها از جانب کشورهای مختلف بوده باشد. می‌بینیم که ۲ باشگاه مطرح از کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شده‌اند. باشگاه پوهانگ استیلرز سه بار قهرمان آسیا شده و یکی از پرافتخارترین تیم‌های قاره به شمار می‌رود.

همچنین الاتحاد عربستان و استقلال ایران سابقه دو قهرمانی در آسیا را دارند. یا همین العین امارات با سابقه قهرمانی در آسیا و کلی امکانات درجه یک، اما این بار AFC محکم پای کار ایستاده تا باشگاه‌ها را مجبور به رعایت یکسری از استانداردها و قوانین کند.

مشکلات یکی دوتا نیست ولی قابل حل است

ملی پوش کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه درباره چگونگی رسیدن باشگاه‌ها به وضعیت حرفه ای گفت: یکی از شروط صدور مجوز حرفه ای خصوصی بودن باشگاه‌هاست. خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال نشدنی نبوده و نیست. همانطور که کارخانجات دولتی سپاهان و فولاد توانستند تیم‌های خود را خصوصی جلوه دهند، برای دو باشگاه بزرگ پایتخت هم می‌توان چاره ای اندیشید. در مدارک موجود، رئیس مجمع دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یک نفر هستند! چگونه می‌توان انتظار داشت کنفدراسیون فوتبال آسیا از این موضوع چشم پوشی کند؟ متاسفانه مشکلات ما برای رسیدن به استانداردهای لازم بسیار زیاد است.

باید ۶۰۰ آیتم را رعایت کنیم

بازیکن اسبق باشگاه کلن آلمان در این باره که چطور می‌توان به نقطه مد نظر AFC رسید گفت: مباحث مالی، زیرساخت‌ها و استادیوم‌ها، قراردادها و سیستم حقوقی، معیار حقوقی که ثبت تجاری باشگاه‌ها را نشان می‌دهد، مسائل اداری و پرسنلی، دیدارهای پایه ای یا به اصطلاح آکادمی‌های حرفه ای -  سرفصل حرفه ای سازی هستند که حدود ۶۰۰ آیتم را در بر می‌گیرند.

مسئولان فدراسیون فقط ماستمالی کردند

کارشناس فوتبال کشورمان در این باره که مسئولیت فدراسیون فوتبال در قبال حرفه ای شدن باشگاه‌ها چه اندازه بوده و یا اینکه آیا کم و کاستی در ارتباط با نظارت بر باشگاه‌ها وجود داشته یا نه توضیح داد : سالهاست که فدراسیون فوتبال با مسئولان مختلف به جای سختگیری جهت حرفه ای شدن باشگاه‌ها به آنها در سندسازی کمک کرده و با ماست مالی کردن، به اصطلاح سر کنفدراسیون فوتبال آسیا را شیره می‌مالید. همین الان هم به علی کفاشیان زنگ بزنید با شوخی و خنده دستتان می‌اندازد. مهدی تاج هم  پیگیر کار نشد. عزیزی خادم هم که از پارسال سر کار است بروید ببینید چه موضع‌گیری داشته است.

کاش فدراسیون سختگیری می‌کرد

عزیزی در ادامه گفت: اگر فدراسیون فوتبال در این سالها به باشگاه‌ها پیله می‌کرد که در سندسازی کمکتان می‌کنم ولی شما هم باید به استانداردهای تعریف شده برسید، شاید وضعیت درست می‌شد و امروز شاهد کنارگذاشتن نمایندگان‌مان از لیگ قهرمانان آسیا نبودیم. فقط نساجی مازندران یک باشگاه خصوصی واقعی محسوب می‌شود. تا چند ماه قبل تراکتور هم خصوصی بود که البته مالک آن عطای کار را به لقایش بخشید.

کار سختی پیشروی فوتبال مان است

عزیزی در این باره که مهمترین آیتم برای حرفه ای شدن چیست تأکید کرد: مهمترین منبع درآمد تمام باشگاه‌ها در سطح دنیا بحث حق پخش است. یعنی برای اینکه بتوان فوتبال و باشگاه‌های خصوصی داشت در وهله اول باید حق پخش تلویزیونی را بدهند که سالهاست رسیدن به آن را سخت و بعضا غیرممکن می‌بینم و بعید است به این راحتی‌ها قابل حل باشد. یک موضوع دیگر حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست که حالا به خاطر ویروس کرونا، دلتا، امیکرون و سویه‌های دیگر که برای چند سال آینده دنیا را درگیر خود نگه می‌دارد و فعلا قابل حل است!

نماینده مجلس باید الگو باشد

پیشکسوت فوتبال کشورمان در ارتباط با لحن صحبت های یکی از نمایندگان مجلس با داریوش مصطفوی رییس اسبق فدراسیون فوتبال کشورمان که فیلمش همه جا پخش شده توضیحاتی داد و گفت: ما که ادعایی نداریم.

از نوجوانی دنبال فوتبال بوده‌ایم  ولی کسی که نماینده مردم در مجلس می‌شود باید از هر نظر الگو باشد به خصوص در بحث معاشرت! به صورت اتفاقی شاهد گفتگوی تلویزیونی داریوش مصطفوی و یک نماینده مجلس بودم که این نماینده با داریوش خان تند صحبت کرد. البته آقای مصطفوی هم جواب داد. در فوتبال ما آدم‌های تحصیل کرده خیلی زیاد نیستند ولی خب آقای مصطفوی یکی از افرادی است که تحصیلات واقعی داشته، یعنی منظورم این است که راحت مدرک تحصیلی نگرفته است!

ایشان بازیکن تیم‌های پرسپولیس و استقلال و تیم ملی ایران، رئیس فدراسیون فوتبال و عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و در فیفا رفت آمد داشته و بیش از نیم قرن سابقه در فوتبال دارد و حفظ حرمت فردی نظیر ایشان با بیش از ۷۰ سال سن برای بنده و آقای نماینده واجب است.

خداداد عزیزی: کلاه گذاشتن سر AFC کار دستمان داد/ مردم دیگر دوست ندارند دروغ بشنوند/ اگر بحث خوبان عالم را تکذیب کنند می دانید چه می شود؟

خداداد عزیزی: کلاه گذاشتن سر AFC کار دستمان داد/ مردم دیگر دوست ندارند دروغ بشنوند/ اگر بحث خوبان عالم را تکذیب کنند می دانید چه می شود؟

کار اجرا برایم خیلی راحت تر از مربیگری است

خداداد عزیزی به تازگی با دورهمی‌تعدادی از بازیکنان سالهای نه چندان دور فوتبال، برنامه ای را جلوی دوربین می‌برد و خودش مجری آن است. او در ارتباط با اینکه این کار برایش چه جذابیت‌هایی دارد گفت: حضور در برنامه‌های تلویزیونی یا اینترنتی و یا همان کار اجرا برای من راحت تر و بهتر از مربیگری و کار در فوتبال است که این همه چالش و مسائل عجیب و غریب و ناراحت کننده دارد.

متاسفانه مسئولیت چند تیم را قبول کردم که بضاعت مالی نداشتند و به جای کار فنی باید هر روز پیگیر می‌شدیم بازیکنان اعتصاب نکنند. برای سفر تیم پرواز یا اتوبوس بگیرند، پول هتل را بدهند تا مدارک بازیکنان از گرو درآید، از داوری آسیب نبینیم و… برای همین از این وضعیت کاری بیشتر لدت می‌برم برایم راحت تر است.

مردم از دروغ شنیدن خسته شدند

حماسه ساز ملبورن در ارتباط با بازخورد این برنامه در میان طرفداران فوتبال گفت: بازخورد مردم هم خیلی خوب بوده است که دلیلش مشخص است. مردم اینقدر که دروغ زیاد می‌شنوند که از شنیدن حرف صادقانه خوششان می‌آید. نه اینکه بگویم حرف درست، بلکه منظورم حرف صادقانه است. یعنی اگر حرفی می‌شنوند بدانند طرف حرف دلش را میزند. در حال حاضر در دو برنامه فعال هستم که هر دو مورد استقبال قرار گرفته است.

این لیگ جذاب و دوست داشتنی نیست

کاپیتان پاس تهران - قهرمان لیگ سوم - درباره سطح رقابتهای لیگ برتر بیست و یکم گفت: کیفیت مسابقات لیگ برتر را دوست ندارم. لیگی که بعد از ۱۳ هفته آقای گلش ۷ گل زده که پنج تایش هم پنالتی بوده مسلماً برای من نمی‌تواند دوست داشتنی باشد.

مهاجمان ما هر ۱۷۰ یا ۱۸۰ دقیقه گل می‌زنند که از نظر آماری در مقایسه با فوتبال روز جهان فاجعه است. برخی کارشناسان ما در برنامه‌های مختلف طوری درباره فوتبال صحبت می‌کنند که باعث تعجب میشود. چون معنی واقعی تاکتیک را نمی‌دانند ولی در عوض درباره تاکتیک‌های مختلف فوتبال اظهار فضل می‌کنند.

نتیجه حضور جادوگر در فوتبال همین است

عزیزی در پایان صحبتهایش با اشاره به برخی اتفاقات عجیب و غریب در فوتبال طی ماهها و سالهای گذشته گفت: فوتبالی که درآن مافیا، زد و بند، جادوگری، ماست مالی کردن و… وجود داشته باشد سرنوشتش می‌شود همین که داریم می‌بینیم. فوتبالی که معتقدین به جادوگری و خوبان عالم جرأت تکذیب معاشرت و همکاری با خوبان عالم را ندارند چه خواهد شد؟ چون اگر بحث خوبان عالم را تکذیب کنند، نتیجه عکس برایشان رقم می‌زند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • بابک IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    خداییش قشنگ و منطقی حرف می زنه
  • محمد FI ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    دایی بدجور خداد عزیزی فشار میده به زور خود نمیفهمد دایی استخوان صورت عزیزی بالا نزنه هههه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی