نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
جوکوویچ قربانی جنگ داخلی دادگاه و دولت استرالیا/ اولین واکنش جوکویچ: می‌مانم و مبارزه می‌کنم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این شاید یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی باشد که در تاریخ ورزش جهان برای یک ستاره در آستانه یک تورنمنت بزرگ رقم می‌خورد.

نواک جوکوویچ هنوز هم در وضعیتی برزخی به س می برد و این شاید یکی از عجیب ترین اتفاقاتی باشد که در تاریخ ورزش جهان برای یک ستاره در آستانه یک تورنمنت بزرگ رقم خورده است.

ستاره صربستانی تنیس جهان هنوز هم نمی‌داند که از خاک استرالیا دیپورت خواهد شد یا می‌تواند در این کشور به میدان برود و در رقابت‌های اوپن استرالیا که اولین گرنداسلم سال به شمار می‌رود شرکت کند. او به دنبال قهرمانی و رکوردشکنی در این مسابقات بود اما ماجرای واکسن کرونا چنان دردسری برای او درست کرد که شاید حضور در تورنمنت حتی بدون آمادگی لازم، سقف آرزوهای او باشد. دادگاه ملبورن روز دوشنبه رای به حمایت از جوکوویچ داد و مجوز خروج او از هتل محل قرنطینه و حضورش در محل تمرینات را صادر کرد.

اما در صحنه‌های عجیب و غربیی که بعد از اعلام تصمیم اولیه دادگاه رخ داد، پدر او سرجان جوکویچ از این گفت که پسرش دوباره توسط استرالیایی‌ها دستگیر شده است و با محافظت پلیس مجبور است دوباره به قرنطینه برگردد. این در حالی است که مرد شماره یک تنیس جهان برای حضور در دادگاه یا بهتر است بگوییم جلسه دفاعیه خود نیز در کنار وکلای خود و با محاصره پلیس از هتل خارج شد.

آنتونی کلی، قاضی دادگاه ملبورن از جوکوویچ حمایت کرد و دستور رفع قرنطینه او را صادر کرد اما این پایان ماجرا نبود. فردی به نام کریستوفر تن، که نماینده دولت استرالیا در این پرونده است به جوکوویچ هشدار داد که آقای الکس هاوک وزیر مهاجرت استرالیا می‌تواند از جایگاه قانونی خود استفاده کند و ویزای جوکوویچ را یک بار دیگر لغو و او را دیپورت کند.

با این وجود، ساعتی بعد مشخص شد که هنوز هیچ تصمیمی از سوی هاوک گرفته نشده و اعلام شد که آقای وزیر در حال برسی موضوع است و این پرونده همچنان باید در جریان باشد. رسانه‌های استرالیایی از این نوشته‌اند که اگر ویزای جوکوویچ با دخالت شخص وزیر مهاجرت این کشور لغو شود این تنیس‌باز به مدت سه سال از حضور در خاک استرالیا محروم خواهد شد، هرچند که باز هم بعضی از کارشناسان، چنین موضوعی را رد کردند تا اظهارات ضد و نقیض در مورد این ماجرا همچنان ادامه داشته باشد.

غیر منطقی

دادگاه ملبورن بعد از بررسی اولیه پرونده در بیانیه ای اعلام کرد که جوکوویچ باید از هتل خارج شود و اینکه لغو ویزای مرد شماره یک تنیس جهان در بدو ورود او به کشور اقدامی «غیرمنطقی» بوده است. ستاره ۳۴ ساله تنیس جهان از زدن واکسن کرونا در یک سال گذشته امتناع کرد و همواره در اظهارنظرهای خود از این گفت که افراد باید حق انتخاب و ازادی عمل بابت زدن یا نزدن واکسن کرونا داشته باشند.

او سپس با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که با معافیت پزشکی توانسته مجوز حضور در رقابت‌های اوپن استرالیا را به دست بیاورد. این در حالی است که استرالیا جزو کشورهایی بوده که سخت‌ترین قوانین را در مورد رعایت پروتکل‌های مربوط به کووید ۱۹ در کشور خود اجرا کرده است و همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از مردم و مقامات این کشور شد.

درگیری با پلیس

فدراسیون تنیس استرالیا بدون هماهنگی با مقامات بلندپایه کشور اقدام به صدر مجوز برای تنیس باز صربستانی کرد و همین موضوع جنجال‌های زیادی به وجود آورد. توجیه آن‌ها برای صدور این مجوز پزشکی این بوده که جوکوویچ در ماه دسامبر مبتلا به کرونا شده و دوران بهبودی خود را پشت سرگذاشته است. این در حالی است که تصاویری که از تاریخ ادعا شده در مورد بیماری جوکوویچ منتشر شده نشان می‌دهد که او در ان زمان در قرنطینه نبوده و هیچکدام از پروتکل‌های مربوط به افراد مبتلا به کرونا را نیز رعایت نکرده است. مقامات دولتی اعلام کردند که مدارک جوکوویچ برای دریافت مجوز پزشکی ناقص بوده و او باید در قرنطینه کامل باشد تا به وضعیت او به شکلی ویژه رسیدگی شود.

بعد از تصمیمی که روز دوشنبه از سوی دادگاه ملبورن اعلام شد، هواداران جوکوویچ در اطراف هتل محل قرنطینه او و همچنین در محل دفتر وکلای او در منطقه سنترال بیزینس شهر ملبورن تجمع کرند. این تجمع حتی به درگیری با پلیس نیز منجر شد اما هیچ تصویری از جوکوویچ موقع خروج از هتل یا خروج از دفتر وکلای او ثبت نشده است.

تنش سیاسی

ماجرای نواک جوکوویچ باعث شده ورزش تنیس در این روزها تبدیل شود به یکی از جنجالی‌ترین و پرخبرترین سوژه‌های ورزشی جهان. الساندار ووچیچ رئیس جمهور صربستان به شدت به مقامات استرالیا و شخص نخست وزیر این کشور، اسکات موریسون، حمله کرده و اقدام دولت او را توطئه سیاسی علیه جوکوویچ خطاب کرده است. در طرف مقابل، اسکات موریسون، حمایت کامل خود را از نیروهای مرزبانی استرالیا اعلام کرد و تصمیم اولیه آنها برای لغو ویزای جوکوویچ در بدو ورود به این کشور را درست خواند.

رکوردشکنی

جوکوویچ دارای رکورد ۹ قهرمانی در رقابت‌های اوپن استرالیاست و در سه سال گذشته نیز سه قهرمانی متوالی را در این رقابت‌ها کسب کرده است. اگر او بتواند در نهایت در رقابت‌های امسال شرکت کند به دنبال رکورد بزرگ‌تری است که می‌تواند نام او را برای همیشه در تاریخ تنیس جهان ثبت کند. نوله به کسب بیست و یکمین قهرمانی در گرنداسلم‌های جهان فکر می‌کند تا از این نظر بالاتر از رافائل نادال و راجر فدرر دو اسطوره دیگر تنیس جهان قرار بگیرد و اتفاقی تاریخی را رقم بزند، البته اگر او بتواند از شر جنجال واکسن کرونا رها شود.

واکنش نوله

جوکوویچ طبق قولی که به مقامات استرالیایی داده نباید کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند و تا حالا نیز چنین کرده است. او اما در توئیتی اولین واکنش خود را به حکم دادگاه نشان داد: «خوشحال و سپاسگزارم که قاضی حکم لغو ویزای من را برگرداند. با وجود همه اتفاقاتی که افتاده می‌خواهم بمانم و در اوپن استرالیا رقابت کنم. تمرکزم را روی این موضوع حفظ می‌کنم. به اینجا آمدم تا در یکی از مهم‌ترین رویدادهای تنیس در حضور هوادارانی فوق‌العاده شرکت کنم. الان بیشتر از این نمی‌توانم بگویم اما از همه شما بابت اینکه کنار من در این شرایط ایستادید و من را به قوی بودن تشویق کردید، ممنونم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حقیقت تلخه IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    یه نفر به جناب جوکوویچ یه جوری بفهمونه: به جای شعار ماندن و مبارزه با علم ؛ واکسن بزن، خودت و دیگران رو در معرض خطر قرار نده
  • ابرام US ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    مشکل در مورد ورزشکاری است که صرفا با تکیه بر توانایی های حرفه ای و بازی تنیس و جا یگاه او در رده بندی جهانی «زور» می گوید و بدون اینکه بداند چه می گوید با پشتوانه افرادی چون خودش ٬ نا دانی اش را در بوق و کرنا می کند و متا سفانه به صدر اخبار روز دنیا هم در می آید . فردی که متاسفانه با رشد در کشوری که تربیت دموکراتیک با توجه به سا بقه یو گوسلاوی در آن در حد اقل های ممکنه بوده ٬ امروز در کشوری آزاد همچون استرالیا عربده کشی می کند و از منش و روش دموکراتیک آنجا سوء استفاده کرده و جفتک پرانی می کند . او نمیداند که نمی داند و در توهم و خود بزرگ بینی از موهبت آزادی حاکم دریک کشور دموکراتیک ٬ با هوچی گری و نادانی سلامت روانی و جسمانی مردم را به هیچ انگاشته و بر طبل نادانی اش کما کان می کوبد . مصونیت ابلهانه ای برای خودش متصور است و نمی داند که اولا قانون برای همه یک نوع حکم می کند و ثانیا او نه در برابر قانون و نه ویروس کووید تا فته جدا بافته ایست . سلامتی او به خوش مربوط است اما بیماری اش با ویروس جا ن هزاران نفر را تهدید می کند . درک این موضوع ساده برای تینس باز صرب مشکل است .
  • امید IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    کاش میرفتی ایرانمال میزدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی