عملکرد سرمربیان چلسی در دوران رومن آبراموویچ
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آمار سرمربیان چلسی در ۱۹ سال حضور رومن آبراموویچ بیانگر برتری ژوزه مورینیو نسبت به دیگران، حتی آنتونیو کونته و توماس توخل است.

مالکیت ۱۹ ساله رومن آبراموویچ بر چلسی باعث شد تا ۱۷ مربی مختلف حداقل یک بازی را هدایت کنند.

اکنون این باشگاه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین برای فروش گذاشته شده و توماس توخل آخرین مردی است که توسط این الیگارشی میلیاردر به خدمت گرفته شده است.

اما از بین مربیان کلاس جهانی که در دو دهه گذشته به امپراتوری آبراموویچ آورده شدند، چه کسی از نظر آماری موفق‌ترین است؟

ژوزه مورینیو دو بار به خدمت گرفته شد، در حالی که گاس هیدینک دو دوره موقت در باشگاه داشت و ری ویلکینز و استیو هالند هرکدام یک بازی به عنوان سرپرست موقت داشتند. این بدان معناست که در مجموع آبراموویچ ۱۳ مربی دائمی داشت.

زمانی که آبراموویچ در سال ۲۰۰۳ باشگاه را به قیمت ۱۴۰ میلیون پوند خرید، کلودیو رانیری سرمربی بود و ۵۹ بازی طول کشید تا کنار گذاشته بشود؛ با اینکه آبی‌ها را به مقام دوم لیگ برتر و نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا با درصد برد ۶۱ درصد هدایت کرده بود.

با این حال، تصمیم آبراموویچ برای آوردن آقای مورینیو تصمیم موجهی به نظر رسید. بدون در نظر گرفتن مربیان موقت، «آقای خاص» در اولین حضور خود در باشگاه نسبت به تمام مربیان دیگر در این ۱۹ سال رکورد بهتری از خود به جای گذاشت. از ۱۸۵ بازی ۱۲۴ پیروزی به‌دست آورد و به باشگاه کمک کرد تا دو بار جام‌های لیگ برتر و جام اتحادیه و همچنین جام حذفی را بالا ببرد. دوره او تنها با ۲۱ شکست و ۱۱۹ گل خورده به پایان رسید و رکورد خیره‌کننده ۶۷ درصد پیروزی را به نام خود زد.

ژوزه مورینیو - رومن آبراموویچ

اما در نقطه مقابل، آندره ویاش بواش بدترین رکورد مربیان دوران آبراموویچ را به خود اختصاص داد. از بین ۴۰ بازی تنها ۱۹ پیروزی به‌دست آورد و رکورد پیروزی‌هایش رقم ناچیز ۴۷٫۵ درصد بود. او در مارس ۲۰۱۲، کمتر از یک سال پس از آمدنش و با سه پیروزی در ۱۲ بازی لیگ برتر، اخراج شد.

باز هم نتیجه خوی بی‌رحمانه آبراموویچ درست از آب درآمد. روبرتو دی‌متئو به جای آندره ویاش بواش آمد و تنها دو ماه بعد آبی‌ها را به بالا بردن اولین جام قهرمانی لیگ قهرمانان در تاریخ رساند.

در همین حال، توخل، سرمربی فعلی، پس از اینکه در ژانویه ۲۰۲۱ هدایت تیم را از فرانک لمپارد گرفت، تاکنون ۷۴ بازی را زیر نظر داشته است. توخل تنها ۹ بار شکست خورد و در ۷۴ بازی فقط ۴۶ گل دریافت کرده است. او نیز تنها چند ماه بعد باشگاه را به قهرمانی در لیگ قهرمانان رساند و رکورد پیروزی ۶۲٫۲ درصدی را به خود اختصاص داد.

بدون احتساب مربیان موقت، آورام گرانت و آنتونیو کونته بعد از اولین دوره حضور مورینیو بهترین عملکرد را داشته‌اند.

عملکرد سرمربیان چلسی در دوران رومن آبراموویچ
عملکرد سرمربیان چلسی در دوران رومن آبراموویچ (از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۲۲)

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی