نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مثل همیشه گروه‌بندی جام‌جهانی پر از حرف و حدیث بوده و در مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر هم شاهد نبردهای بزرگ به‌خصوص بین تیم‌های اروپایی و نبردهای سیاسی مثل دیدار ایران – آمریکا خواهیم بود.

قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر باعث ایجاد جو سیاسی و نبردهای سنگین اروپایی شد. به نظر می‌رسد مرحله گروهی جذاب و متفاوتی را در قطر پیش‌رو داشته باشیم.

گروه A: قطر، اکوادور، سنگال، هلند

آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ تنها میزبان جام‌جهانی بود که نتوانست از مرحله گروهی عبور کند. ارزیابی میزبانی که مجبور به بازی در مسابقات انتخابی نبوده اصلاً آسان نیست، اما شکست‌های سنگین قطر از پرتغال، ایرلند و صربستان در پاییز گذشته به دنبال تساوی مقابل آذربایجان نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. با این حال، آن‌ها با مربی اسپانیایی خود، فلیکس سانچس، در سال ۲۰۱۹ قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند. عنابی‌ها تورنمنت را با اکوادور آغاز خواهند کرد که با وجود شکست در شش بازی از ۱۸ بازی انتخابی، به چهارمین جام‌جهانی خود رسید. بهترین تیم این گروه احتمالاً هلند است، پس از آن که با انتصاب مجدد لوئی فان‌خال، که آن‌ها را در سال ۲۰۱۴ به مقام سوم برزیل رساند، از بحران طاقت‌فرسای ۷ سال گذشته بیرون کشیده شدند. سنگالِ خوب سازماندهی شده و از نظر بدنی قدرتمندِ آلیو سیسه، قهرمان آفریقا است، علیرغم اینکه در مواقعی برای به ثمر رساندن گل‌ تقلا می‌کند.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

گروه B: انگلیس، ایران، آمریکا، برنده پلی‌آف اروپا (اسکاتلند/اوکراین – ولز)

نیمه‌نهایی جام‌جهانی گذشته، فینالیست یورو؛ آیا انگلیس می‌تواند یک گام فراتر برود و برای اولین بار بعد از سال ۱۹۶۶ قهرمان یک تورنمنت شود؟ مطمئناً آن‌ها باید برای این کار برنامه داشته باشند و زیر نظر گرت ساوتگیت یک رهبر روشن‌بین و هوشیار دارند که نشان داده چگونه میتوان محیطی حمایتی ایجاد کرد. تنها نکته شک‌برانگیز این است که آیا او به اندازه کافی سریع است تا زمانی که بازی از دست تیم خارج می‌شود، واکنش تاکتیکی نشان دهد. ایالات متحده آمریکا ممکن است یکی از کم‌خطرترین تیم‌ها باشد، اما انگلیس در دو دیدار قبلی جام‌جهانی نتوانست آن‌ها را شکست بدهد. ایران چاشنی سیاسی را اضافه کرد و در سال ۱۹۹۸ آمریکا را شکست داد. سرمربی کروات آن‌ها، دراگان اسکوچیچ، تیم را به جای تماشایی، مستحکم کرده است. ۱۰ بازی آن‌ها در مرحله سوم انتخابی تنها ۱۵ گل زده و ۴ گل خورده داشته است. یکی از تیم‌های اسکاتلند، ولز یا اوکراین پس از پایان پلی‌آف، در جایگاه چهارم گروه می‌نشینند.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

گروه C: آرژانتین، عربستان، مکزیک، لهستان

روزهایی که لیونل مسی با باشگاهش همه‌چیز را به دست می‌آورد و عملکرد ضعیفی برای کشورش داشت، مدت‌هاست که گذشته است. او از زمان کمک به آرژانتین در کوپا آمریکا در سال گذشته، به بازیکنی بسیار موثرتر در سطح بین‌المللی تبدیل شده است. پس از پایان دادن به خشکسالی ۲۸ ساله آرژانتین از نظر کسب جام، آیا او می‌تواند با حضور در جام‌جهانی دوران کاری خود را درخشان‌تر کند؟ تیم لیونل اسکالونی ممکن است کیفیت ستاره‌ای برخی از تیم‌های قبلی آرژانتین را نداشته باشد، اما متعادل‌تر به نظر می‌رسد. آرژانتین به مصاف یکی از سرمربی‌های سابقش جراردو مارتینو خواهد رفت که مکزیکِ باتجربه‌اش با کسب تنها دو امتیاز از چهار بازی مقابل ایالات متحده و کانادا، جواز حضور در این تورنمنت را بسیار سخت به‌دست آورد. برد پلی‌آف لهستان مقابل سوئد نشان داد که آن‌ها بیشتر از رابرت لواندوفسکی به اضافه ۱۰ نفر دیگر هستند. عربستان سعودی تحت هدایت هروه رنار، تنها مربی‌ای که تاکنون جام ملت‌های آفریقا را با دو کشور مختلف قهرمان شده، به شدت ثابت‌قدم است. آن‌ها در ۱۰ بازی مرحله سوم گروهی خود یک گل دریافت کردند.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

گروه D: فرانسه، برنده پلی‌آف ۱ (استرالیا/امارات – پرو)، دانمارک، تونس

سؤال که در مورد فرانسه وجود دارد در مورد لجاجت عمدی مربی آن‌ها، دیدیه دشان است. البته برای خارجی‌ها خوب است که فوتبال سرگرم‌کننده‌تری تماشا کنند و ممکن است فکر کنند که تعداد بازیکنانی با این همه استعداد فوتبال به یاد ماندنی‌تری تولید می‌کند، اما عملکرد در یوروی گذشته نشان داد که احتیاط دشان ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. جلال القادری پس از جام ملت‌ها جایگزین منذر الکبیر به‌عنوان سرمربی تونس شد و تعداد زیادی از اعضای تیم او تجربه بازی در فرانسه را دارند. تهدید بزرگ‌تر برای فرانسه از سوی دانمارک خواهد بود که در ۹ بازی از ۱۰ بازی انتخابی خود پیروز شد و به تیمی پیشرو و سازماندهی شده تبدیل شد که روحیه تیمی وحشیانه‌ای دارد که تا حدودی پس از بیهوش شدن کریستین اریکسن در اولین بازی خود در یورو ۲۰۲۰ شکل گرفت. این گروه توسط امارات، استرالیا یا پرو تکمیل خواهد شد.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

گروه E: اسپانیا، برنده پلی‌آف ۲ (کاستاریکا – نیوزیلند)، آلمان، ژاپن

شکی نیست که جذاب‌ترین بازی مرحله گروهی رویارویی قهرمانان سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ یعنی اسپانیا و آلمان است. پس از دو دوره ناامیدکننده متوالی در جام جهانی، اسپانیا دوباره زیر نظر لوئیس انریکه ساخته شد و او سبک مستقیم‌تری را معرفی کرده است. برای آلمان آخرین جام‌جهانی یک شرمساری بزرگ بود؛ شکست مقابل کره‌جنوبی که برای اولین بار در ۸۰ سال گذشته منجر به خروج از مرحله گروهی شد. یواخیم لو، که برای جوان‌سازی تیمش تلاش می‌کرد، احتمالاً باید در آن زمان می‌رفت، اما تا یک یوروی ناامیدکننده منتظر ماند. با این حال، از زمانی که هانسی فلیک جایگزین او شده آلمان عالی‌تر شده است. ژاپن که بسیاری از بازیکنان تیمش تجربه زیادی در اروپا دارند، در هفتمین حضور متوالی خود در جام‌جهانی باز هم در قرعه سختی قرار گرفت. این گروه با برنده پلی‌آف کاستاریکا و نیوزیلند تکمیل می‌شود.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

گروه F: بلژیک، کانادا، کرواسی، مراکش

نسل طلایی اکنون نسبتاً پیر به نظر می‌رسد، اما بلژیک هنوز در مرحله انتخابی شکست‌ناپذیر بوده است. بزرگ‌ترین تردیدها در خط دفاعی است، جایی که یان ورتونگن و توبی آلدرویرلد در مجموع تا زمان شروع جام‌جهانی ۶۹ سال سن خواهند داشت. مراکش چهارمین تیمی است که وحید هلیل هودژیچ به جام‌جهانی رسانده. اگرچه شاید مراکش در مرحله گروهی جام ملت‌ها بهترین تیم هجومی به نظر می‌رسید، اما هودژیچ اصلاً محبوب نیست. کرواسی از یک گروه انتخابی نسبتاً ساده سود برد، اما نایب قهرمان چهار سال پیش تا زمانی که لوکا مودریچ بازی می‌کند خطرناک باقی می‌ماند. تنها حضور قبلی کانادا در سال ۱۹۸۶ بود، اما این تیم با ستاره‌هایی مثل آلفونسو دیویس از بایرن مونیخ و جاناتان دیوید از لیل در سطحی کاملاً متفاوت قرار دارد.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

گروه G: برزیل، صربستان، سوئیس، کامرون

۲۰ سال از زمانی که برزیل آخرین قهرمان غیراروپایی جام جهانی بود می‌گذرد و آن‌ها یکی از دو تیم غیر اروپایی هستند که ممکن است به طور واقع‌بینانه بتوان آن‌ها را قادر به موفقیت دانست. عبور بدون شکست از مرحله انتخابی دستاورد قابل توجهی است و تیته یک مربی تاثیرگذار است، اما آخرین جام جهانی و خروج از مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل بلژیک یادآور خطرات وابستگی بیش از حد به نیمار بود. این گروه شاید بیشتر به جای ترسناک بودن، ناشی باشد. سوئیس که اکنون زیر نظر مورات یاکین است، قوی است اما بیش از حد به بریل امبولو متکی است، در حالی که صربستان دراگان استویکوویچ استعدادهای هجومی مانند دوسان تادیچ، الکساندر میتروویچ و لوکا یوویچ دارد، اما در ۸ بازی انتخابی خود فقط در یک بازی دروازه را بسته نگه داشت. کامرون به لطف جادوی باستانی که می‌گوید آن‌ها هرگز نمی‌توانند به الجزایر ببازند، سخت تلاش می‌کند، و تیم ریگوبرت سانگ به شدت به گل‌های وینسنت ابوبکر متکی است.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

گروه H: پرتغال، غنا، اروگوئه، کره‌جنوبی

این گروه شاید سخت‌ترین گروه باشد. به نظر می‌رسد در مورد پرتغال شک و شبهه‌ها زیاد است، آن‌ها تقریباً راحت دو بازی پلی‌آف مقابل ترکیه و مقدونیه‌شمالی را پشت سر گذاشتند و به اینجا رسیدند. اما در مورد تاکتیک‌های محتاطانه فرناندو سانتوس و جابه‌جایی مجموعه استعدادهای هجومی آن‌ها تردیدهایی وجود دارد. اروگوئه دوباره احیا شده و از زمانی که دیگو آلونسو جایگزین اسکار تابارس شد، هر چهار مسابقه انتخابی را برده است. کره جنوبی تحت هدایت پائولو بنتو، سرمربی سابق پرتغال، با کسب هفت پیروزی و دو تساوی از ۱۰ بازی مرحله سوم انتخابی، قاطعانه راه یافت. غنا در جام ملت‌ها بسیار ضعیف بود و قبل از اینکه نیجریه را در پلی‌آف شکست دهد، تنها به لطف یک پنالتی بسیار بحث‌برانگیز مقابل آفریقای جنوبی، در صدر گروه انتخابی خود قرار گرفت. اما آمدن اتو آدو، در ابتدا به عنوان مربی موقت، آرامش و عزم را برای این تیم به ارمغان آورد.

تحلیل گروه‌های هشت‌گانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ نبردهای سیاسی، سنگین و انتقامی در مرحله گروهی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • یبل IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    گروه E
  • مسعود کامنت HR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    مفت ترین گروه گروه آخره که کره توش هست اروگوئه به لطف اشتباه داوری اومد بالا و گروه اول قطر راحته هلند هنوز هم عالی نیست اکوادور هم تیم نسبتا ضعیفیه گروه بلژیک هم راحته بلژیک بحران پیریو داره و باید احیا بشه کانادا هم چندان قوی نیست مراکشم متوسطه و بعد گروه ایران که غیر از تیم چهارمش که قویه امریکا و انگلیس فیزیکی اند و باید قلق بازیشونو در بیاریم بازی دوستانه ی فراونم آرزوست
  • آرسام IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    گروه ایران عکس شو اشتباه گذاشتی گروه آرژانتین مکزیک و لهستان و عربستان گذاشتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی