نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
پل گاسکوئین
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شکی نیست که پل گاسکوئین در طول دوران پرتلاطم زندگی خود نقطه پایانی بر اشتباهاتش نگذاشته است؛ از روزهای ابتدایی‌اش به عنوان هافبک نوجوان بااستعداد تا حذف از تیم ملی انگلیس قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ و پیوستن به دیر مسیحیان.

مستندی که زندگی پرتلاطم یکی از مشهورترین فوتبالیست‌ها، از روزهای اولیه به عنوان یک هافبک نوجوان با استعداد تا رفتن به دیر مسیحیان را روایت میکند.

به غیر از صحنه‌های آغازین و پایانی مستند گازا که در نزدیکی دریاچه ماهیگیری همپشایر فیلم‌برداری شده است، در دیگر صحنه‌ها از فیلم‌های آرشیوی استفاده شده است. موضوع این مستند دو قسمتی که قرار است در «بی‌بی‌سی» نمایش داده شود، برای شرکت در یک پرسش و پاسخ پس از نمایش مطبوعاتی لندن در روز پنجشنبه رزرو شده بود، اما نمایش داده نشد. 

به ما گفته شد که پل گاسکوئین از رویارویی با مطبوعات امتناع کرد. خواه عمدی یا غیر عمدی، موضوع اصلی گازا فساد و خیانت است. داستان در مورد این است که چگونه یک مرد بی‌رحمانه مورد سوءاستفاده قرار گرفت و در نهایت توسط دسیسه‌های سخیف و اغلب غیرقانونی مطبوعات به سمت جنون و به مرز خودکشی سوق داده شد.

پیرس مورگان، در یکی از صحنه‌های پایانی مستند می‌گوید: «من همیشه این تصور افسانه‌ای را دوست دارم که روزنامه‌ها هیچ چیز را بیشتر از ساختن و خراب کردن ستاره‌ها دوست ندارند. ما آن‌ها را می‌سازیم، آنها خودشان را به زمین می‌اندازند. و اگر انتخاب‌های اشتباهی داشته باشند بهای شهرت خود را می‌پردازند.»

هیچ شکی نیست که پل گاسکوئین در طول دوران پرتلاطم زندگی خود که در این مستند شرح داده شده، نقطه پایانی بر اشتباهاتش نگذاشته است؛ از روزهای ابتدایی‌اش به عنوان هافبک نوجوان بااستعداد تا حذف از تیم ملی انگلیس قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ و پیوستن به دیر مسیحیان. اما نمی‌شد با نتیجه‌گیری خواهر گاسکوئین، آنا، مخالفت کرد، که معتقد است که اگر جادوی کمتری در پاهایش داشت زندگی‌اش آشفتگی کمتری پیدا می‌کرد.

به مدت ۱۶ سال گازامانیا ملتی را در بر گرفت که مسحور بازیکنی شده بودند که به نظر می‌رسید دنیا زیر پاهایش است. اما وابستگی مخرب به الکل او را تبدیل به فردی کرد که هر آشفتگی در زندگی خصوصیش تیتر یک مطبوعات می‌شد.

در بحبوحه جنگ بر سر این ستاره، بین «روپرت مرداک» از «نیوز اینترنشنال» و «رابرت ماکسول» از «گروه میرر»، گاسکوئین تبدیل به مهره‌ای گاه خواستنی و گاه نخواستنی می‌شد. گازا که توسط «سام کالینز» برای «وسترن اج پیکچرز» ساخته شد، کاوش و بررسی روش‌های پنهانی به کار گرفته شده توسط روزنامه‌های پرفروش بریتانیا در دهه ۱۹۹۰ است، و همینطور یادآور این مورد است که چگونه زندگی شخصیت اصلی مستند به سرعت از هم گسیخته شد و سپس به طور کامل فروپاشید.

از آنجایی که محبوبیت گازا پس از ایتالیا ۹۰ رو به افزایش یافت، زمانی که انگلیس در پایان نیمه‌نهایی در ضربات پنالتی حذف شد و او با آن کارت زرد معروف اشک مردم را درآورده بود، نشریه «سان» با او قراردادی یک ساله به ارزش ۲۵۰۰۰۰ پوند بست. نیل والیس که در سال ۲۰۱۵ از اتهام هک تلفن تبرئه شد، گفت: «ما پول کافی پرداخت کردیم. هیچکسی به رفاه پل گاسکوئین علاقه نداشت. ما نگران بودیم زیرا پول زیادی با او سرمایه‌گذاری کرده بودیم. تا کی می‌توانست ادامه داشته باشد؟»

پل گاسکوئین

در این مستند، گزارشگران مختلف روزنامه‌های سابق نشان می‌دهند که چگونه، قبل از ظهور هک، شبکه‌هایی از مخبران نزدیک به بازیکن راه‌اندازی می‌کردند و به آن‌ها پول می‌دادند تا دوست خود را بفروشند. در زمانی، گاسکوئین در دوران طوفانی‌اش در ایتالیا با لاتزیو، از دستیار شخصی خود «جین ناتِیج» جدا شد، و جین به سرعت کتابی کامل نوشت که به صورت سریالی در میرر منتشر شد.

همچنین در این مستند ازدواجش با شریل فیلز و سپس طلاقش، دورانی که به دلیل میگساری تولد فرزندش را از دست داد، و طرد شدنش پس از اینکه همسرش را در معرض حملات وحشیانه‌ای در اتاق هتل قرار داد، آورده شده است. دورانش در میدلزبورو زمانی که چنان به الکل وابسته شد که حتی هم‌تیمی الکلی‌اش پل مرسون احساس کرد که موظف به صحبت کردن در مورد اعتیاد است. حذف شدنش از تیم ملی انگلیس در جام جهانی و دورانش در توانبخشی. همه این‌ها در مستند گازا پوشش داده شده‌اند که یادآور این موضوع است که یکی از مشهورترین فوتبالیست‌های انگلیس سالها تحت نظارت و جاسوسی غیرقانونی بود و به گفته خودش همین موضوع زندگی‌اش را نابود کرد.

«پل مک‌مولان» هکر تلفنِ محکوم شده و گزارشگر سابق، در انتهای گازا می‌گوید: «او به دیر مسیحیان رفت تا از ما دور شود. الکلی بود اما ما به این موضوع اهمیت نمی‌دادیم. در نهایت تشخیص پارانویای شدید در او دادند اما واقعیت این بود که او پارانوئید نبود. ما پارانویا را در آنجا قرار داده بودیم.»

در آخر این مستند خیلی ساده به ما گفته می‌شود که این ضدقهرمان ۵۴ ساله مشهور اکنون به تنهایی در سواحل جنوبی انگلستان زندگی می‌کند.
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی