نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
علیرضا فغانی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

داور مطرح فوتبال ایران گفت: اگر در این چند سال گذشته به آرشیو رجوع کنید می‌بینید درخصوص خیلی از بازیکنان، مربیان، مدیران و ارکان فوتبال حرف و حدیث بوده و درمورد داوران هم بوده است

علیرضا فغانی هم صریح است و هم شفاف صحبت می‌کند، تعارف هم ندارد و اگر چیزی به ضرر فوتبال باشد به زبان می‌آورد. داور بین‌المللی فوتبال ایران که این روزها سخت برای رسیدن به دومین دوره قضاوتش در جام‌جهانی تلاش می‌کند حالا می‌خواهد جو فوتبال ایران آرام باشد تا فضا برای حضور پرقدرت تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی همراه با آرامش باشد. او که فعلا درگیر قضاوت مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق آسیاست، می‌خواهد احترام بین اهالی فوتبال حفظ شود تا در این دوره از جام‌جهانی تیم با روانی آرام‌تر راهی مسابقات شود. فغانی همان‌قدر که به فکر تیم ملی است به فکر لیگ‌های فوتبال و البته جامعه داوری هم هست؛ جایی که آرامش و قدرت برای ادامه کار را راه لیگی پویا و شایسته‌سالار می‌داند. او که این روزها به دلیل تمجید مارکوس مرک داور خوش‌سابقه آلمانی و البته استوری‌ای که برای دعوت به آرامش گذاشته بود موردپرسش‌های زیادی قرار گرفته است، صبور و باحوصله پاسخگوی سوالات شد، حتی سوالاتی که دوست نداشت به آن پاسخ دهد. در ادامه گفت‌وگو با داور مطرح فوتبال ایران را خواهید خواند.

از حضورتان در شرق آسیا برای قضاوت مسابقات بگویید.

برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق که در دو گروه به میزبانی بوریرام برگزار می‌شود، به همراه آقایان منصوری، ابوالفضلی به‌عنوان کمک و بیژن حیدری دیگر داور کشورمان، حسین عسگری به‌عنوان ناظر، شاهین رحمانی به‌عنوان یکی از مسئولان برگزارکننده مسابقات و سیامک حاجی‌زاده یکی از اعضای تیم رسانه‌ای که از سمت ‌ای‌اف‌سی مسئولیت دارد به نمایندگی از جامعه فوتبال ایران آماده هستیم مسابقاتی را که به ما واگذار شده، قضاوت کنیم.

پیش‌تر دراین باره توضیح دادید ولی هنوز هم بحث درباره استوری حمایتی شما از علی خسروی وجود دارد که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت و متهم شدید که علیه سرمربی استقلال موضع گرفتید.

درخصوص استوری آن چیزی که از جانب داوران بیشتر مطرح شد، دعوت خسروی به خویشتن‌داری و دلداری دادن به او بود، همچنین یادآوری جایگاه ایشان و قضاوت‌های خوبی که در مسابقات بین‌المللی ازجمله المپیک و جوانان جهان داشتند. جبهه گرفتن علیه شخص یا باشگاهی نبود و امیدوارم این موضوع به خیر و خوشی تمام شود. خسروی الان عضو کمیته داوران است و حالا اینکه در گذشته چه اتفاقاتی افتاده یا برای همه ما در گذشته‌مان چه اتفاقاتی افتاده مهم نیست، مهم این است که الان در چه جایگاهی فعالیت می‌کنیم و تشخیص داده شده که در آن جایگاه فعالیت کنیم، اینکه بخواهیم به همدیگر حمله کنیم و تحت‌فشار قرار بدهیم کار درستی نیست. به‌هرحال امیدوارم شرایط لیگ برترمان در آرامش و براساس توانایی‌ها و شایستگی خود تیم‌ها پیش برود و داوران هم بتوانند قضاوت‌های کم‌اشتباه‌تری به نمایش بگذارند.

عنوان «شیتیل‌بگیران» برای درصدی از جامعه داوری در تمام دوره‌ها و سال‌ها از سمت مربیان و باشگاه‌ها مستقیم و غیرمستقیم مطرح شده، نظر شما درباره این موضوع چیست؟ می‌گویید جامعه داوری فوتبال ایران مبرا از این اتفاق است؟

نه‌تنها برای داوران بلکه برای اصحاب رسانه، مربیان، بازیکنان و خیلی‌های دیگر حرف و حدیث هست و در برنامه‌هایی چون برنامه نود در گذشته و الان هم در برنامه فوتبال برتر تکرار می‌شود، مسائلی چون صحبت‌های بازیکنان تیم حریف، مربیان، شرط‌بندی و خیلی مسائل دیگر وجود دارد که اگر قرار باشد این مسائل بدون مدرک و استناد قانونی در رسانه عنوان شود بیشتر جو فوتبال را به‌هم می‌ریزد و الان هم خوشبختانه تیم ملی کشورمان در بهترین حالت به جام‌جهانی صعود کرده و باید در آرامش به کار خودش ادامه بدهد که متاسفانه این حرف‌ها باعث می‌شود مقداری آرامش از فوتبال‌مان دور شود.

اگر یک درصد خریدن داوری مسابقه‌ای در ایران واقعی باشد به نظرتان چطور می‌شود جلوی این اتفاق‌ها را گرفت؟ می‌تواند به قراردادها و توجه درست هم مربوط شود؟

صحبت به این شکل درباره این بحث اصلا حرفه‌ای نیست، اگر در این چند سال گذشته به آرشیو رجوع کنید می‌بینید درخصوص خیلی از بازیکنان، مربیان، مدیران و ارکان فوتبال حرف و حدیث بوده و درمورد داوران هم بوده است ولی واقعا اگر کسی مدرک قانونی دارد به مسئول مربوطه ارجاع داده شود تا آن برخورد قانونی درمورد هرکسی که حالا این موارد در موردش صورت گرفته لحاظ شود.

از خودتان بگویید، مورد تمجید مارکوس داور مطرح آلمانی هم قرار گرفتید و این موضوع در رسانه‌های دنیا موردتوجه قرار گرفت.

من و تیم داوری بعد از اینکه سخندان بازنشسته و ابوالفضلی جایگزین شد برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ آماده می‌شویم و جزو کاندیداها هستیم و به امید خدا در ماه آینده لیست نهایی اعلام می‌شود و یک کلاس چند روزه هم به احتمال زیاد مجدد در قطر خواهیم داشت و اگر جزء کاندیداهای نهایی باشیم، درصورت انتخاب تمام سعی‌مان را برای آماده شدن در جام‌جهانی می‌کنیم و اگر هم نشدیم برای همه آنهایی که در این تورنمنت حضور خواهند داشت، آرزوی موفقیت می‌کنیم. مارکوس مرک هم به من لطف داشت و باعث افتخارم است که ایشان درباره‌ام این‌گونه صحبت کرد.

حد و مرزی برای قضاوت‌تان بعد از رسیدن به جام‌جهانی قائلید؟ مانند فینال جام‌جهانی.

اگر به صحبت‌های مرک یا همه بزرگانی که در آن سطح قضاوت کردند توجه بفرمایید چند بار تاکید می‌کند که حضور در جام‌جهانی خودش افتخار بزرگی است ولی حالا یک توقع و انتظاری به وجود آمده که ما فینال جام‌جهانی را باید داوری کنیم، قطعا این‌جوری نیست، کار بسیار سختی است و از روز اول اگر انتخاب شوی باید با داوران قاره‌های دیگر به رقابت بپردازی و اینکه چه تیم‌هایی به مراحل بالاتر صعود کنند، مصدومیتی پیش نیاید و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد که یک داور بتواند در سطح بالاتر قضاوت کند ولی همان‌طور که مارکوس مرک گفت حضور در جام‌جهانی با وجود چندین هزار داور در دنیا باعث افتخار است که امیدوارم این دوره هم نصیب ما بشود.

از ماجرای عصبانی‌شدن کارلوس کی‌روش و حرف‌هایی که زده بود مدت زیادی گذشته است و شما آن موقع سکوت را انتخاب کردید، نظرتان درباره آن ماجرا چیست؟

در این‌باره صحبتی ندارم و برای اسکوچیچ و کادرفنی قوی او آرزوی موفقیت می‌کنم که به راحتی تیم ملی کشورمان را در بدترین شرایط تحویل گرفتند و به جام‌جهانی بردند، خیلی جنتلمنانه و محترمانه و امیدوارم همین شخصیتی که خودشان و کادر فنی دارند به بازیکنان هم القا بشود و شاهد یک نمایش خیلی خوب از بازیکنان‌مان که همه هم در سطح طراز اول دنیا با کیفیت عالی بازی می‌کنند، باشیم و این مجموعه سبب شود تیم ملی کشورمان بتواند به دور حذفی جام‌جهانی برای اولین‌بار صعود کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • وزرات ورزش کیسه و فدراسیون آبی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    کیسه بدون سهمیه پنالتی ها برای همه تیم ها کبریت بی خطر هست اگه داوران کیسه نتیجه نمی گیره پنالتی نگیرن شیتیل بگیر میشن اگه پنالتی بگیرن عادل میشن 😂😂صدرنشینی دستوری با کمک سهمیه پنالتی ها و کمک امتیاز معیشتی 😂😂
  • 1 IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    "خسروی الان عضو کمیته داوران است و حالا اینکه در گذشته چه اتفاقاتی افتاده یا برای همه ما در گذشته‌مان چه اتفاقاتی افتاده مهم نیست" همین جمله نشان دهنده وضعیت آقای فغانیست، مطمئن باشید افشای پرونده داوران فاسد فغانی را از داوری بین المللی حذف میکنه!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی