نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
فروش پیراهن دست خدا دیگو مارادونا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سرانجام پیراهن دیگو مارادونا در دیدار تاریخی آرژانتین و انگلیس با مبلغ بیش از ۷ میلیون پوند به فروش رسید، در حالی که این پیراهن و شماره‌های چاپ شده روی آن را اسطوره آلبی‌سلسته «شوخی» نامیده بود.

پیراهن «دست خدا»ی دیگو مارادونا ممکن است بیش از ۷ میلیون پوند در حراجی فروخته شده باشد، اما خود اسطوره فوتبال آرژانتین این لباس را «شوخی» می‌دانست.

این پیراهن نمادین از زمان تولیدش در مکزیکوسیتی، تا پوشیده شدن در یکی از معروف‌ترین مسابقات فوتبال، جابه‌جایی در ساک دستی و فروش به قیمت حیرت‌انگیز ۷ میلیون پوند، سفری طولانی طی کرده است.

استیو هاج، هافبک تیم ملی انگلیس پس از شکست ۲-۱ سه‌شیر در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی مقابل آرژانتین در سال ۱۹۸۶، موفق شد پیراهن مارادونا را بگیرد و ۳۶ سال بعد یک بار دیگر دست به دست شد و با مبلغ ۷٫۱۴۲ میلیون پوند به خریداری ناشناس رسید. 

داستان پیراهن

اما این پیراهن در واقع در روزهای قبل از یک‌چهارم نهایی در ۲۲ ژوئن ۱۹۸۶ زندگی خود را آغاز کرد. همانطور که در کتاب «مارادونا: پسر، شورشی، خدا» نوشته شده، به دلیل گرمای شدید مکزیکوسیتی پوشیدن پیراهن‌های پنبه‌ای معمول آرژانتین برای‌شان ناممکن بود. بنابراین مربی «کارلوس بیلاردو» و دستیار فنی «روبن موسکلا» شهر را برای یافتن پیراهن‌های جایگزین جست‌وجو کردند. انتخاب بین پیراهن آبی روشن و آبی تیره را به مارادونا واگذار کردند و او به پیراهن آبی روشن اشاره کرده و گفت: «با این پیراهن انگلیس را شکست خواهیم داد.»

سپس خیاطان محلی مجبور شدند با عجله نشان آرژانتین را روی لباس‌ها بدوزند و اعدادی را که در اصل برای پیراهن‌های فوتبال آمریکایی ساخته شده بود روی این پیراهن‌ها اتو کنند.

داستان شگفت‌انگیز پیراهن ۷ میلیون پوندی «دست خدا» دیگو مارادونا/ وقتی یک «شوخی» گران‌ترین پیراهن فوتبال شد!

مارادونا در مورد کیت‌های مخصوص طراحی شده در کتاب خود تحت عنوان «لمس شده توسط خدا» یادآور شد: «اعداد شوخی بودند. وقتی به میدان رفتیم صورت برخی از بچه‌ها برق می‌زد زیرا اعداد نقره‌ای و درخشان بودند. اگر باران می‌بارید، مانند بازی ما مقابل اروگوئه، فاجعه رخ می‌داد و تشخیص بازیکنان از هم دشوار می‌شد.»

داستان شگفت‌انگیز پیراهن ۷ میلیون پوندی «دست خدا» دیگو مارادونا/ وقتی یک «شوخی» گران‌ترین پیراهن فوتبال شد!

در دستان هاج

خوشبختانه باران متوقف شد و هاج پس از به ثمر رسیدن دو گل توسط مهاجم آرژانتینی در یکی از نمادین‌ترین بازی‌های فوتبال، پیراهن خود را با مارادونا رد و بدل کرد. اولین گل او به وضوح با دست به ثمر رسید و گل دومش به عنوان «گل قرن» لقب گرفت. هاج در سال‌های بعد از مسابقه پیراهن را نزد خود نگه داشت، تا اینکه در اوایل دهه ۲۰۰۰ آن را با خود به برنامه تلویزیونی Soccer AM برد. هرچند آنقدرها هم به این کیت علاقه نداشت و آن را در ساک دستی به برنامه آورد. 

داستان شگفت‌انگیز پیراهن ۷ میلیون پوندی «دست خدا» دیگو مارادونا/ وقتی یک «شوخی» گران‌ترین پیراهن فوتبال شد!

رابی ناکس، تهیه کننده سابق Soccer AM، فاش کرد که هاج پیراهن را در یک کیسه پلاستیکی حمل کرده و به کارکنان اجازه داد آن را امتحان کنند. هاج در برنامه مدعی شد علیرغم پیشنهاد ۲۵۰۰۰ پوندی برای پیراهن مارادونا، هرگز آن را رها نمی‌کند.

هرچند بالاخره تصمیم گرفت راه خود را از پیراهن نمادین جدا کند و در این فرآیند بیش از ۷ میلیون پوند به دست آورد. قبلاً آن را به موزه ملی فوتبال قرض داده بود، و بعد آن را در حراجی «ساتبیز» گذاشت.

داستان شگفت‌انگیز پیراهن ۷ میلیون پوندی «دست خدا» دیگو مارادونا/ وقتی یک «شوخی» گران‌ترین پیراهن فوتبال شد!

داستان شگفت‌انگیز پیراهن ۷ میلیون پوندی «دست خدا» دیگو مارادونا/ وقتی یک «شوخی» گران‌ترین پیراهن فوتبال شد!

هاج در سال ۲۰۲۰ مدت کوتاهی پس از مرگ مارادونا به بی‌بی‌سی گفت: «من ۳۴ سال است که پیراهن را دارم و یک بار هم سعی نکرده‌ام آن را بفروشم. دوست دارم آن را داشته باشم. ارزش احساسی باورنکردنی دارد. مقالاتی در اینترنت دیدم که گفته‌اند من یک یا دو میلیون پوند می‌خواهم و به دنبال پول هستم. من این را بی‌احترامی و خطا می‌دانم. این پیراهن برای فروش نیست. نمی‌خواهم بفروشمش.»

خانواده مارادونا مدعی شده بودند که هافبک انگلیسی پیراهنی که در نیمه اول بر تن مارادونا بود را دارد، نه پیراهن «دست خدا» را. اما ساتبیز گفت که بدون هیچ شک و شبهه‌ای تأیید می‌کنند که هاج پیراهن اصلی را دارد.

و اکنون آخرین فصل داستان جذاب پیراهن نمادین نوشته شده است؛ پیراهنی که اکنون گران‌ترین پیراهن پوشیده شده مسابقات در طول تاریخ است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کامی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    ۷ملیون پوند واسه یه پیرن ،وای خدایا این انسانها وقتی عقلشون از دست میدن دیگه از حیوونم دیوونه تر میشن،خدایا این انسان چیه خلق کردی خدا ،پنجاه میلیارد تومن میده واسه یه پیرن
    • سعید IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      شما اهانت نکن همه رو به کیش خود نپندار معلومه عاشق فوتبال نیستی و نمیدونی اسطوره مارادونا کی بوده و تا ابد تو اذهان میمونه...
    • حمید IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      دادا 50 ملیارد نمیشه ' هفت ملیون پوند رو ضربدر 35380 تومان (قیمت فعلی پوند) کن تا کلت بیشتر سوت بکشه میشه 👈 247٬660٬000٬000 '''' میشه دویست و چهل و هفت ملیاردو ششصرو شصت ملیون تومان 😁
  • MAMALI IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    واقعا این پولا خیلی زیاده که تو فوتبال خرج میشه نمیگم مثل یک کارگر یا کارمند به فوتبالیست ها پول بدن ولی این مبالغ که تو فوتبال خرج میشه دیگه از حد گذرونده امیدوارم یک مقدار هم بفکر فقرا در قاره آفریقا و یا در هر جای دیگه دنیا هم باشن تا مردم با این سختی زندگی نکنن. در کشور خودمون یک مهندس خیلی خوب حقوق بگیره ماهی 12 میلیونه که میشه سالی حدودا 150 میلیون اما یک فوتبالیست چی؟؟؟؟ من خودم عاشق فوتبالم ولی با این یک مورد مشکل دارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی