سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
۰ |
۰
ویژگی و کاربردهای سوربیتول، ثعلب و کاکائو
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سوربیتول، ثعلب و کاکائو با خواص منحصربه فردی که دارند به بهبود طعم، قوام و ظاهر مواد غذایی کمک زیادی می کنند.

سوربیتول چیست

سوربیتول به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی در نوشیدنی ها، غذاها و داروها استفاده می شود. از لحاظ ساختاری و شیمیایی، سوربیتول یک قند الکلی است که به گروه پلیول ها تعلق دارد. این ماده معمولا در انواع خاصی از میوه ها یافت می شود و کاربرد اصلی آن به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی است.

جالب است بدانید تنها در حدود یک سوم از پلی ال های مصرف شده توسط بدن ما جذب می شود و سطح جذب آن بستگی به نوع پلی ال و سلامت فرد دارد. باکتری های روده سوربیتول را به سرعت تخمیر می کنند و این امر در برخی افراد منجر به علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می شود.

ویژگی و کاربردهای سوربیتول، ثعلب و کاکائو

کاربردهای سوربیتول

سوربیتول به دلیل داشتن طعم شیرین (۶۰ درصد ساکارز) در طیف گسترده ای از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد این ترکیب در شیرینی‌ های بدون قند و محصولات کم‌ کالری است که به برای افراد مبتلا به دیابت و اشخاصی که رژیم لاغری دارند بسیار مفید است.

سوربیتول علاوه بر قدرت شیرین کنندگی به عنوان یک عامل بافت دهنده و ضد تبلور نیز در صنایع غذایی استفاده می شود. این شیرین کننده در بسیاری از محصولات غذایی، بافتی بسیار صاف تولید کرده و به حفظ آب کمک می کند. سوربیتول به طور طبیعی در سیب و گلابی و میوه‌های هسته ‌دار وجود دارد.  این ترکیب اغلب در ساخت کرم های آرایشی و لوسیون ها به عنوان یک مرطوب کننده و غلیظ کننده مورد استفاده قرار می گیرد. سوربیتول به کار رفته در خمیر دندان ها مقاومت خوبی در برابر تخمیر باکتریایی ایجاد می کند و طعمی با طراوت به دهان می بخشد.

این شیرین کننده در محصولاتی مانند نان، کیک، ژله و خامه کاربرد دارد. زیرا محتوای آب را در سطح ثابتی نگه می ‌دارد، طراوت و تازگی را حفظ می ‌کند و از خراب شدن محصولات جلوگیری می ‌کند. سوربیتول به عنوان یک افزودنی ضد یخ زدگی (مخلوط با ساکارز و پلی فسفات سدیم) و در نوشیدنی ها برای تعدیل طعم ها نیز استفاده می شود. در صنایع داروسازی برای تهیه ویتامین C مصنوعی از خوصا سوربیتول بهره می برند. همچنین به عنوان تثبیت کننده در محصولات دارویی استفاده می شود. سوربیتول همراه با اسیدهای چرب یک پوشش محافظ عالی ایجاد می کند.

برای خرید سوربیتول می توان به داروخانه ها، مراکز پخش مواد شیمیایی و سایت های آنلاین معتبر فروش سوربیتول پودری مراجعه نمایید.

ثعلب

ثعلب پودری سفید، نشاسته ای و دارای بافتی صاف است. وقتی به شیر اضافه می‌شود، بافت مخملی به شیر می ‌دهد و طعم خامه ‌ای بی ‌نظیری به شیر اضافه می ‌کند. ثعلب پودری است که از غده‌های گونه ای از ارکیده تهیه می شود. این غده ها از پلی ساکاریدهایی به نام گلوکومانان تشکیل شده اند و در نوشیدنی ها و دسرها  مصرف می شوند.  پودر ثعلب احتقان قفسه سینه و برونشیت را تسکین می دهد، برای قلب مفید است و سطح انرژی را افزایش می دهد، اعصاب را آرام می کند، استرس و خستگی را از بین می برد و به طور همزمان باعث بهبود سلامتی و هوشیاری می شود.

ویژگی و کاربردهای سوربیتول، ثعلب و کاکائو

کاربردهای ثعلب

ثعلب نه تنها به دلیل طعم دلپذیر بلکه به دلیل فواید سلامتی آن نیز بسیار ارزشمند است. این ترکیب سرشار از نشاسته و مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم است بنابراین کل بدن را تقویت می کند. همچنین اعتقاد بر این است که یبوست را درمان می کند. این خواص بی نظیر باعث شده اند که فروش ثعلب تجارتی ارزشمند و سودآور باشد.

ثعلب بسیار مغذی، قابض، خلط آور و نرم کننده است. این ترکیب سرشار از موسیلاژ است و یک ژله تسکین دهنده و نرم کننده تشکیل می دهد که در درمان تحریکات مجرای گوارشی استفاده می شود. مصرف پودر ثعلب همچنین ورم معده و اسیدیته بالا را درمان می کند و به ترمیم مخاط آسیب دیده معده کمک می کند.

آب استخراج شده از ساقه این گیاه التهاب لثه و دندان را درمان می کند. خمیر آن به صورت ضماد روی زخم ها و بریدگی ها استفاده می شود. از این گیاه دارویی برای درمان شکستگی استخوان نیز استفاده می شود. مصرف ثعلب باعث تشکیل بافت ها و در نتیجه افزایش توده عضلانی می شود. بنابراین وزن بدن و قدرت بدنی را افزایش می دهد.

میزان مناسب ثعلب جهت مصرف روزانه به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده و سلامتی فرد بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه بی خطر نیستند و میزان مصرف آن بسیار مهم است. برای حفظ ایمنی حتما دستورالعمل های درج شده روی برچسب محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

کاکائو

پودر کاکائو از تفت دادن دانه های کاکائو در دمای بسیار بالا به دست می آید. از آنجایی که گرما بسیاری از ترکیبات را از بین می برد، خواص دانه های کاکائو ممکن است تا حد زیادی کاهش یابد. علاوه بر این، اغلب از طریق فرآیند قلیایی شدن و استفاده از بی کربنات پتاسیم، پودر کاکائو طعم و رنگ مطلوب تر را بهبود می دهند. قیمت پودر کاکائو برگرفته از عواملی نظیر برند شرکت تولید کننده، کیفیت دانه ها اولیه و حجم محصول وابسته است.

کاربردهای پودر کاکائو

خواص پودر کاکائو برای سلامتی کاملا شناخته شده است. دانه های کاکائو حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه مفید هستند.

ویژگی و کاربردهای سوربیتول، ثعلب و کاکائو

پودر کاکائو اغلب به عنوان ابر غذا شناخته می شود زیرا حاوی بیش از ۳۰۰ ترکیب قابل شناسایی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و مواد مغذی گیاهی است. پودر کاکائو سرشار از منیزیم، روی، آهن، کلسیم، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا ۶ و سایر مواد مغذی است که برای سلامتی مفید و ضروری هستند.

کاکائو همچنین حاوی آناندامید، یک ترکیب شادی بخش طبیعی است. این بدان معناست که کاکائو می تواند به عنوان یک تقویت کننده خلق و خو عمل کند و برخلاف داروهای شیمیایی عوارض چندانی ندارد است. ترکیب دیگری که در دانه های کاکائو یافت می شود تریپتوفان است که یک ضد افسردگی طبیعی قوی است.  از سایر فواید پودر کاکائو کمک به کاهش وزن به دلیل داشتن کروم، کمک به تنظیم سطح قند خون و تقویت گردش خون اشاره نمود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی