نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
مهدی مهدوی کیا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شکست ناباورانه تیم ملی امید ایران مقابل امید ترکمنستان در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا تلنگر که نه، یک سیلی محکم به گوش فوتبال ایران است.

اینکه تیم ملی امید ایران با هدایت مهدی مهدوی‌کیا یکی از اسطوره‌های فوتبال ایران و جمعی از بازیکنان زیر ۲۳ سال کشور مقابل کشوری بدون فوتبال یعنی ترکمنستان شکست می‌خورد نشان‌دهنده این است که برخلاف تصور فوتبال ایران سرشار از استعدادهایی نیست که فقط به خاطر نبود امکانات بالفعل نمی‌شوند. در سالیان دورتر حداقل ۶ یا ۷ بازیکن تیم ملی امید ایران به راحتی توانایی بازی کردن در تیم بزرگسالان را هم داشتند اما امروز این تعداد در بهترین حالت به یکی، دو نفر رسیده است. چرخه معیوب استعدادیابی در فوتبال ایران که سال‌های قبل می‌توانست با هر زحمتی که شده چند تا استعداد ناب معرفی کند، این سال‌ها چنان فشل شده که گران‌ترین بازیکنان لیگ برتر همان ستاره‌های دهه پیش هستند که از مرز ۳۰ سال عبور کردند. این کلیشه مدت‌هاست که در ذهن فوتبال‌دوستان ایرانی جا خوش کرده که «ایران همانند برزیل از لحاظ استعداد فوتبالی جزو بهترین کشورهای دنیاست». کلیشه‌ای که شاید درست باشد شاید هم نه چون فعلا که خبری از این استعدادها در فوتبال رده‌های سنی ایران نیست.

مهدی مهدوی‌کیا سرمربی تیم ملی امید پس از شکست مقابل ترکمنستان گفت ما به خودمان و به اشتباهات فردی باختیم. تحلیل اظهارنظر ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران کار ساده‌ای است: تیم آماده‌سازی مناسبی نداشته و بازیکنان به دلیل قرار نداشتن در شرایط مسابقه اشتباهات بچه‌گانه انجام می‌دهند. تیم ملی امید هیچ‌وقت اولویت فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک نبوده اما در این چند ماه حتی جزو دغدغه‌های چندم مدیران ارشد ورزش هم قرار نگرفته. دو نهاد متولی این تیم یعنی کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال در چند ماه گذشته درگیر حل‌وفصل مشکلات مدیریتی خودشان بوده‌اند و نتیجه این شد که تیم با تنها دو بازی تدارکاتی مقابل عراق آن‌هم میان گردوخاک راهی تاشکند شد. تیمی که وضعیت سرمربی و دستیارانش بعد از عزل عزیزی خادم روی هوا رفت.

درباره شکست ناباورانه تیم امید ایران در قهرمانی آسیا/ همش تقصیر این مهدوی کیاست!

این درست شرایطی است که برای تیم ملی فوتبال هم در حال رقم خوردن است و از این منظر نتایج تیم ملی امید آیینه تمام‌نمای چیزی است که در قطر انتظار یوزها را می‌کشد. تازه آنجا خبری از ترکمنستان و قطر و ازبکستان نیست. آنجا هری کین برای کسب آقای گلی تلاش می‌کند و پولیشیچ به فکر تاریخ‌سازی با تیم ملی امریکاست.

جالب اینجاست که در این وضعیت گویا دیواری کوتاه‌تر از مهدوی‌کیا پیدا نشده. نه اینکه کادر فنی تیم ملی اشتباهی نداشته باشد اما وقتی شرایط به این صورت پیش رفته ناجوانمردانه است انداختن همه تقصیرات به گردن مهدوی‌کیا و دستیارانش. وقتی هنوز باشگاه‌ها خود را موظف نمی‌دانند که سر موقع و درست به تیم ملی امید بازیکن بدهند چرا باید سرمربی تیم بشود سیبل انتقادات؟ این تیم امید همان تیم امیدی است که با بازیکنانی به مراتب بهتر و سرشناس‌تر حسرت نزدیک به نیم قرن حضور در المپیک را می‌کشد.

سرمربی تیم فوتبال امید کشورمان بعد از بازی دوستانه مقابل عراق عنوان کرده بود: «امید ما به بازی‌های آینده است‌. قطعا همه دوست دارند قهرمان شوند اما با این تیم جوان می‌خواهیم تجربه کسب کنیم زیرا هدف ما رسیدن المپیک پاریس است. با یک تیم جوان به ازبکستان می‌رویم تبعات این کار را هم پذیرفته‌ام و هر اتفاقی هم در این ۳ سال بیفتد، پای کار هستیم». شکی در صداقت اظهارات مهدوی‌کیا نیست اما واقعا با این تدارکات تیم ملی امید می‌تواند طلسم طولانی‌مدت را بشکند؟

درباره شکست ناباورانه تیم امید ایران در قهرمانی آسیا/ همش تقصیر این مهدوی کیاست!

تیم ملی امید ایران فردا در سومین بازی از مرحله گروهی مقابل ازبکستان قرار می‌گیرد. تنها شانس صعود تیم از گروه برد مقابل ازبکستان و برد قطر مقابل ترکمنستان است. تیم قطر که در روز نخست با نتیجه یک بر یک تیم ایران را متوقف کرد در بازی دوم خود مقابل ازبکستان با ۶ گل مغلوب شد. به این ترتیب باید پذیرفت که بازی آخر ایران در این گروه مقابل تیم صعودکرده ازبکستان بسیار سخت خواهد بود. ترکمنستان با توجه به برتری در بازی مقابل ایران با کسب یک تساوی هم راهی دور بعد می‌شود و قطر فقط در صورت کسب یک برد با اختلاف بیش از ۶ گل می‌تواند امیدوار به صعود باشد.

شرایط تیم ملی امید مثل شرایط تیم ملی فوتبال و در مجموع همانند وضعیت کلی فوتبال ایران پیچیده شده و بخش عمده‌ای از این پیچیدگی ناشی از سوءمدیریت است. سوءمدیریتی که یک روز فوتبال باشگاهی ایران را از آسیا حذف می‌کند، یک روز باعث ناکامی تیم ملی امید می‌شود و قرار است در آینده‌ای نه چندان دور تیم ملی ایران را به ورطه نابودی بکشاند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • من IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    چون نگاهها فقط به پرسپولیه ومربی وبقیه دست اندرکاران پرسپولیسی هستند به کره میبازیم به ترکمنستان میبازیم بار اول نیست که پرسپولیسیا فوتبال ایران رو به گند کشیدند چشم دیدن بقیه تیمهارو ندارند همین الان سه تا تیم امید میشه ازجنوب ایران کشید بیرون این شکستها نتیجه مدیریت بابا مسعود ورفقاشه تا تیم ملی ایران شمول نباشه همینه که هست تا کی باید فوتبال ایران از پرسپولیس ضربه بخوره.
  • آره من یه لنگی هستم IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    چند روز پیش عزیزی در یک برنامه تلویزیونی میگفت تیم امید در گروه بسیار سختی افتاده و حتی در صورت ناکامی نباید ازین تیم ناامید شد و!!! ... ببین کار ما به کجا رسیده که ترکمنستان و قرقیزستان و قطر و... واسه ما میشن گروه سخت!!!بعد همینا با اون تیم ملی درب و داغون واسه انگلیس و آمریکا خط و نشون میکشن.تیم هفت نفره ایران هم باید ترکمنستان و قرقیزستان رو ببره آقا... این مزخرفات چیه سر هم میکنید
  • شهروند IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    اقتصاد درست کنید همه چی درست میشه. مشت نمونه خرواره. رفاه مردم ترکمنستان خیلی بیشتر از مردم ماست پس حق اوناست ک برنده باشن. همه چیز تابعی از رفاه هستش. توسعه و پیشرفت مستلزم ریشه کن شدن فقر هستش. ترکمنستان بخشی از خاک ایران بود و ما با اونها وابستگی های قومی و حتی روحی و عاطفی داریم بذارید یه بار هم اونا ما رو ببرن نوش جان.
  • لنگی سوز IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    درود.فوتبال ایران هم شده اگر این ببره اون ببازه ایران ببره ایران میره مرحله بعد.خجالت نمی کشید؟حرف اول در آسیا ایران بود .الان اگر اگر اومده .جمع کنید این بساط بی عدالتی رو همش بفکر جیب خودتون هستین.بخدا اگر این هوادارها رو یه کشور آسیایی داشت الان تو جام جهانی اون کشور جزو برترینهای فوتبال جهان می شد.خدا از شما نگزره.
  • عادل IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    چه خوب كه افرادي مثل كيروش در ايران نبستند كه نگاه از بالا به پائين به فوتبال ما داشته باشند !!!!!!! وقتي حرف از امكانات و برنامه ريزي مي زد , همين دوستان و امثال مايلي كهن و عزيزي و فيروز كريمي و … مي گفتند فوتبال ما مهد استعداده و ما ٢٠ سال پيش با تمرين در زمين هاي بدتر هم اردو برگزار كرديم ! اينكه كيروش از بازي با تيم هاي بزرگ مي ترسه و … ! الان هيچكس حق نداره كه از ضعف اردو و نداشتن بازي تداركاتي و ضعف مديريت و غير حرفه ائي بودن بازيكنان و باشگاه ها و … شكايت كنه ! يك روز همه شما ادعا داشتيد كه اينها فقط بهانه است و ما با در همين شرايط هم مي توانيم با فوتبال مالكانه همه تيم هاي روبرو را به راحتي شكست دهيم !
  • نادر IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    فساد مالی وای وای وای
  • Ali IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    آره عزیزان طرفدار استقلال عقده هایتان که سرواکرد راخالی کنید خودتان راهم خالی کنید .اگر کمی فقط کمی وجدان دارید یک سرچ ساده کنید یک پرسپولیسی ویک استقلالی مربیان این تیم بوده اند نتیجه ی هردونفر هم مشابه پس وجدان را زیرپاگذاشته وهرچه می توانید ژاژگویی کنید. اگر برای دیگران سودی ندارد برای شما حداقلش این است که خودی بنمایید ودیگر آنکه خودتان را تخلیه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی