چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
۰ |
۴
کودتای باشگاه‌های لیگ برتری/ همه علیه دولت‌های خاص
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

باشگاه‌های لیگ برتر به دنبال ممنوعیت تصاحب به سبک سعودی‌ها هستند، و درباره تغییراتی در آزمون‌های مالکان و مدیران در مجمع عمومی سالانه گفت‌وگو می‌کنند.

باشگاه‌های لیگ برتر در نشست سالانه خود در روز پنجشنبه درباره تغییرات اساسی در آزمون مالکان و مدیران، از جمله ممنوعیت فروش به دولت‌ها و خریدهای اهرمی بحث خواهند کرد.

جنجال ناشی از خرید ۳۰۰ میلیون پوندی نیوکاسل توسط عربستان سعودی در سال گذشته، بسیاری از باشگاه‌ها را به دلیل ثروت تقریباً نامحدود این کشور عربی نگران کرد. از سوی دیگر، تصاحب برنلی توسط شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی ALK Capital نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که منجر به صحبت‌هایی در مورد سخت‌تر شدن آزمونی شده که مالکان جدید باید از آن عبور کنند.

تصاحب دولتی

گفته می‌شود که لیگ برتر مجموعه‌ای از توصیه‌های اولیه را پس از مشورت با باشگاه‌ها آماده کرده است، اما بعید به نظر می‌رسد با تغییرات مشخص موافقت شود. در عوض، آن‌ها احتمالاً منتظر می‌مانند تا مذاکرات بر سر تنظیم‌کننده مستقل تحمیلی توسط دولت قبل از تأیید تغییرات عمده در حاکمیت خود به نتیجه برسد.

مالکان لیگ برتر همیشه در برابر سخت‌تر شدن آزمون مقاومت می‌کنند به این دلیل که این امر پتانسیل فروش‌های آتی را محدود می‌کند و ارزش‌ها را به خطر می‌اندازد، اما فروش نیوکاسل به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی یک رویداد تحول‌آفرین بود و می‌توانست واکنش رادیکالی را به دنبال داشته باشد.

باشگاه‌ها برای اولین بار به ممنوعیت قراردادهای اسپانسرینگ طرف‌های مرتبط، واکنش نشان دادند که با مخالفت نیوکاسل و منچسترسیتی مواجه شد و نشانه‌ای از افزایش اختلافات در لیگ برتر بود. غیر از نیوکاسل، سیتی تنها باشگاهی است که از مالکیت دولتی بهره می‌برد و ۷۸ درصد از سهامش در اختیار صندوق ثروت دولت ابوظبی است.

حمایت ۱۴ باشگاه

بقیه شش تیم برتر به ویژه نگرانی‌هایی در مورد مالکیت دولتی دارند زیرا تصاحب بیشتر تحت حمایت دولت سلطه آن‌ها را تهدید می‌کند. سلطه‌ای که مبتنی بر ترکیبی از قدرت تاریخی آن‌ها، سرمایه‌گذاری مالک و (در مورد چلسی پس از تصاحب آن‌ها توسط گروه تاد بولی) سرمایه‌گذاری خصوصی است. هر گونه ممنوعیت پیشنهادی برای مالکیت دولتی نیاز به حمایت ۱۴ باشگاه دارد تا تعدادی از باشگاه‌های کوچک‌تر وارد هیئت شوند.

وضعیت مالی خطرناک برنلی پس از سقوط آن‌ها به لیگ چمپیونشیپ، تمرکز مجددی روی موضوع خریدهای اهرمی ایجاد کرده است؛ ALK Capital پس از تصاحب باشگاه در سال گذشته دو وام گرفته و در حال مذاکره در مورد تضمین دیگری است.

خرید منچستریونایتد توسط خانواده گلیزر در سال ۲۰۰۵ نیز از طریق وام تامین شد، اما آن‌ها توانستند از چنین قرضی برای ایجاد یک تجارت بسیار سودآور استفاده کنند، هرچند که با عدم سرمایه‌گذاری در ورزشگاه و گرفتن سودهای کلان باعث عصبانیت هواداران شدند.

باشگاه‌ها همچنین در مورد امکان اضافه کردن یک اصل اخلاقی به آزمون مالکان و مدیران بحث خواهند کرد، اما چنین حرکتی مملو از مشکلات قانونی خواهد بود.

انتظار می‌رود لیگ برتر نسخه نهایی منشور مالکان را که در نتیجه تهدید سوپر لیگ اروپا در سال گذشته معرفی شده است، به باشگاه‌ها ارائه کند. سایر موضوعات مورد بحث شامل بهبود تعامل باشگاه‌ها با هواداران و تدوین پاسخی به قانون قریب‌الوقوع قمار است، که انتظار می‌رود حمایت مالی از پیراهن‌ها توسط شرکت‌های شرط‌بندی ممنوع شود.

در همین حال، بولی و بهداد اقبالی به عنوان مدیران چلسی تایید شدند، و هیئت مدیره جدید باشگاه پس از تصاحب ۴٫۲۵ میلیارد پوندی در هفته گذشته شروع به شکل‌گیری کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی