نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
در آستانه مجمع روز شنبه بررسی شد/ نیاز فدراسیون سوارکاری؛ ثبات به جای تغییر
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اصولا تغییر و تحولات مدیریتی در شرایطی انجام می شود که نیاز به توسعه کمی و کیفی وجود داشته باشد،اما با بررسی کارنامه مدیریت فعلی فدراسیون سوارکاری کشور به نظر می رسد این فدراسیون برای ادامه مسیر فعلی و تکامل بیشتر به ثبات نیاز دارد.

اسب سواری و فعالیت در این رشته ورزشی به رغم پیشنیه بلند بالای فرهنگی و تاریخی و همچنین تاکیدات دینی طی سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است.این مساله چند علت داشته که مدیریت فعلی فدراسیون سوار کاری کشور با شناسایی آن ها توانسته است گام های بلند و محکی بردارد.به نحوی که هم اکنون نسبت به سال ۲۰۱۷ از منظر فدراسیون جهانی سوار کاری،یک درجه سطح فدراسیون سوار کاری کشور ارتقاء یافته است.

به بیان ساده حرکت های جدید این فدراسیون به صورت موازی و متوازن و همزمان برای چند سطح برنامه ریزی شده و بر اساس همان نیز اقدامات عملی و فرهنگی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی نیز شروع شده است.

به عنوان مثال می توان به حضور اعضای فدراسیون در بسیاری از رخدادهای طبیعی و کمک به قشر آسیب دیده کشور اشاره کرد.همچنین با تشکیل کمیته هایی در برخی استان ها اقدام به حمایت از بیماران سرطانی کرده اند.در واقع فدراسیون با انجام این کار علاوه بر حرکت در مسیر مسئولیت های اجتماعی، به منظور آشنایی بیشتر اقشار مختلف به نوعی فرهنگ سازی نیز کرده است.

شاید در حال حاضر بسیاری از علاقمندان به این ورزش از اقدامات انجام شده برای دسترسی بیشتر و آسان تری که برای آنان در نظر گرفته شده است بی خبر باشند.

چرا که در هر صورت این ورزش که از جایگاه ویژه ای در تاریخ ایران نیز برخوردار است به دلیل مشکلات معیشتی از دسترس بسیاری از خانوارها و علاقمندان دور بوده است. در این شرایط مدیریت فعلی فدراسیون سوارکاری کشور، علاوه بر صیانت از این رشته و فهم مشکلات آن نه تنها هویت مستقل فدراسیون را حفظ کرده است بلکه با فراهم کردن برخی مقدمات باعث شده است که اقشار طبقه متوسط نیز بتوانند جزئی از خانواده بزرگ این ورزش بشوند.

در همین راستا علاوه بر افزایش سطح کیفی و کمی آموزش ها و افزایش تعداد مسابقات در شهر های مختلف کلاس هایی نیز به منظور آشنایی سطوح متوسط درآمدی جامعه، در دو زمینه آموزش و انجام مسابقات در قالب پونی کلاب و اسب های ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

به صورتی که علاوه بر توسعه کمی و کیفی مسابقات در رشته های مختلف، آموزش ها نیزدر سطوح و در رشته های متفاوت با چندین برابر ظرفیت های قبلی افزایش یافته است.در این زمینه می توان به افزوده شدن مسابقات اسبدوانی در استان‌های یزد خوزستان و لرستان علاوه بر گلستان و تهران در تقویم فدراسیون سوارکاری اشاره کرد. ضمن اینکه افزایش جوایز نقدی و پیگیری نیازهای فعالین این عرصه باعث حضور بیشتر در این ورزش شده است. به نحوی که بر اساس آمار تعداد باشگاههای سوارکاری به رغم محدودیت های اقتصادی نسبت به سال ۱۳۹۳ بیش از ۶ برابر شده و هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ باشگاه مجوز دار در کشور مشغول به فعالیت هستند.

در همین حال فدراسیون سوارکاری کشور به لحاظ برگزاری جشنواره های زیبایی، ضمن ارتقاء سطح مسابقات به لحاظ تعداد مسابقات برگزار شده در هر سال جز پنج کشور نخست عضوسازمان جهانی ایکاهو شده است. در همین زمینه این فدراسیون در حوزه راه اندازی رشته های جدید هنرهای رزمی روی اسب پونی کلاب توجه به ورزش معلولین و جانبازان و ولتینگ مدنظر قرار گرفته و راه اندازی کرده است.

در عین حال مدیریت حاضر فدراسیون سوارکاری با تدوین تبارنامه اسب های نژاد ایرانی اعم از ترکمن ،کرد، کاسپین و دره شوری را با تدوین تبارنامه هویت داده و در کلاس جهانی نیز آنها را معرفی کرده است.

به نحوی که برای اولین بار در تاریخ شاهد صادرات اسب ایرانی به سایر کشورها شده ایم. این صادرات از یک سو باعث ماندگاری بیشتر فعالین این عرصه با توجه شرایط اقتصادی کشور می شود و از سوی دیگر با حمایت های مستمر از فعالان این عرصه این صادرات به مثابه سفرای اقتصادی و فرهنگی فدراسیون سوارکاری عمل کرده و علاوه بر ادامه این صادرات با تزریق ارز باعث رونق و توسعه بیشتر این ورزش در کشور خواهد شد.

از سوی دیگر پیگیری امور اقتصادی باعث شده است که سرمایه های مالکین این عرصه نه تنها حفظ شوند بلکه با دریافت پیام های سودآوری شاهد ورود سرمایه های بیشتر خواهیم شد.

از سوی دیگر در دوره جدید مدیریت فدراسیون سوارکاری شاهد جایگزین شدن روش هندی کاپری به جای روش های قدیمی هستیم و همچنین برای جلوگیری از شائبه فدراسیون آزمایشگاه های مبارزه با مواد نیروزا را مستقل از برگزارکنندگان انجام می دهد و در این زمینه هیچ گونه تعارف و تبعیضی نیز قائل نشده است. چرا که کوچک ترین چشم پوشی و اغماض باعث می شود که جایگاه ایران در فدراسیون جهانی سوارکاری با خدشه مواجه شود.این در حالی است که این فدراسیون برای اولین مرتبه به عضویت رسمی فدراسیون جهانی اسبدوانی و نیز فدراسیون آسیایی پیوسته و برای اولین بار نیز میزبانی رییس فدراسیون جهانی سوارکاری و مجمع کنفدراسیون آسیایی در تاریخ سوارکاری ایران شده است. همچنین با اقدامات صورت گرفته از کلاس های سولیداریتی در رشته های مختلف با حمایت فدراسیون جهانی برخوردار شده است.

این فدراسیون همچنین تلاش کرده و می کند که از نظر مالی نیز هیچ گونه خدشه وخللی به کارنامه اش وارد نشود به همین علت این جزء فدراسیون‌های شده است که به لحاظ مالی تسویه حساب های سال قبل را انجام داده و از این بابت و نیز سایر بدهی های خارجی و داخلی که در سال ۹۳ صورتجلسه های اعلام شده است را مدیریت کرده و به صفر برساند. همچنین برای دو سال پیاپی حسابرس مستقل معرفی شده از سوی وزارت ورزش و جوانان پس از بررسی حساب های فدراسیون گزارش مطلوب و بدون هیچ بند مشروطی را ارائه کرده است.

تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داده است که کمک های مالی وزارت ورزش و جوانان کمیته المپیک به رغم افزایش تمام فعالیت های هیچ گونه افزایشی نداشته است. روی دیگر این سخن به این معنی است که فدراسیون سوارکاری کشور توانسته است با مدیریت به روز و دور از حاشیه ها به نوعی به صورت خودگردان در مسیر اهداف هدف گذاری شده گام بردارد . در این شرایط به نظر می رسد که این فدراسیون با توجه به جمیع اقدامات انجام شده بیش از هر چیز نیاز به ثبات و حرکت در مسیر فعلی دارد و هر گونه تغییر و تحولی می تواند به مثابه یک آوار سنگین،دستاوردهای کسب شده را از میان بردارد.

گفتنی است مجمع فدراسیون سوارکاری اولین مجمع به موقع قانونی بدون انتخاب سرپرست در تاریخ شنبه ٢١خرداد برگزارخواهد بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی