نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
موافق اخراج دراگان اسکوچیچ نیستم/ هافبک تیم ملی انگار ۱۰۰ کیلو وزنه به پایش بسته بود!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

حمید درخشان سرمربی سابق پرسپولیس می‌گوید: موافق اخراج و کنار گذاشتن اسکوچیچ نیستم. الان وقت مناسبی برای این کار نیست.

تیم ملی ایران در یک بازی تدارکاتی در کشور قطر با نتیجه ۲ بریک به تیم الجزایر باخت. پس از این شکست که مقابل اغلب نفرات دوم تیم الجزایر حاصل شد با نگرانی‌های زیادی همراه شد. مردم، طرفداران تیم ملی و بسیاری از کارشناسان براین عقیده هستند که شاید دراگان اسکوچیچ برای نشستن روی نیمکت تیم کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کوچک باشد.

در این میان زمزمه‌هایی نیز مبنی بر برکناری احتمالی این مربی کروات به گوش رسید درحالی که حمید درخشان نظر دیگری دارد و...

بدون هیچ مقدمه ای می‌خواهیم از دیدار تدارکاتی تیم ملی ایران و الجزایر بپرسیم؟

وقتی ترکیب تیم را دیدم و متوجه شدم امید نورافکن در دفاع وسط و کنار مجید حسینی قرارگرفته به شدت غافلگیر و شوکه شدم...

ما هم شوکه شدیم!

اصلا منطقی نبود که این جوان را در دفاع وسط استفاده کنیم. او در سپاهان دفاع چپ است و سابقه بازی درهافبک دفاعی را نیز در استقلال دارد اما چرا دفاع چپ؟ یک زمانی در تیم باشگاهی دست شما خالی است و این کار توجیه دارد اما در تیم ملی شما عارف آقاسی، عارف غلامی و ... را دعوت کرده اید که دفاع وسط تخصصی هستند آن وقت طفلکی نورافکن را کنار مجید حسینی می‌گذارید؟! همه دیدیم نیمه دوم نورافکن در دفاع چپ چقدر خوب ظاهر شد و یک پاس گل هم داد.

اما نورافکن یک اشتباه عجیب هم اواخر بازی انجام داد و با پاس اشتباه خود زمینه گل دوم الجزایر را فراهم کرد؟

خیلی نباید روی این اشتباه زوم کرد. نورافکن توپ را با پای راست که پای غیر تخصصی اوست دفع کرد و پشت هجده قدم به بازیکن حریف رسید اما بعد از آن می‌شد با سخت گیری و تمرکز بیشتری جلوی پیشروی بازیکن حریف را می‌گرفتیم. بازی تدارکاتی برای مرتفع کردن همین ایرادات ریزو درشت است اما مشکل تیم ملی مسائل تاکتیکی دیگری بود.

به این ایرادات تاکتیکی اشاره می‌کنید؟

ببینید، تیم ملی ایران نشان داد برابر تیم‌هایی که با دوندگی و جنگندگی بالا از جلو پرس می‌کنند مشکل دارد. انگلیس و آمریکا تیم‌هایی هستند که پرس شدیدی دارند و این مسئله ما را نگران می‌کند. ما نمی‌توانیم به راحتی از زیر بار فشار پرس حریف خلاص شویم و این نگران کننده است.

از پرس هم خارج شویم باز در بازیسازی مشکل داریم؟

دقیقا همین طور است چون کمبودهافبک خلاق و حتی جنگنده داریم. شاید هم آب و هوای بسیار گرم و نامناسب قطر در این فصل نفس‌هافبک‌های ما را گرفته بود اما برنامه خاصی پس از خروج از پرس نداریم. ما فقط به خلاقیت یا شم گلزنی طارمی‌و سردار آزمون بستیم درحالی که به خوبی هم آنها را تغذیه نمی‌کنیم.

شما خودتان‌هافبک خلاق و ستاره ای برای تیم ملی بودید. چرا درحال حاضر تیم ملی فاقدهافبکی مثل حمید درخشان، مجید نامجو مطلق، علی کریمی‌و... است؟

شاید شکل فوتبال عوض شده باشد. شما در دنیای فوتبال هم کمتر بازیکنانی می‌بینید که بتواند سه، چهاربازیکن را دریبل زده و پاس گل بدهند یا گل بزنند. دیگر شماهافبکی مثل میشل پلاتینی یا یوهان کرویف در دنیای فوتبال نخواهید دید. این شامل فوتبال ما هم می‌شود اما نکته نگران کننده بی تفاوتی و اضافه وزن برخی نفرات بود.‌هافبکی در تیم ملی و در همین بازی با الجزایر داشتیم که انگار وزنه ۱۰۰ کیلویی به پایش بسته شده است!

می‌توانید اسم بیاورید؟

نه، اسم نمی‌آورم چون به هر حال اسم این تیم، تیم ملی است و این بازیکن هم عضو تیم ایران است و احترامش واجب اما یک بازیکن ملی پوش باید حواسش به خودش باشد. وقتی شما به عنوان ملی پوش می‌دانید فلان تاریخ اردوی تیم ملی است و بازی دوستانه دارید نباید بدن خود را رها کنید یا از تمرینات اختصاصی غافل باشید.

این به دلیل عدم وجود رقابت جدی در تیم ملی نیست؟ الان خیال حداقل ۱۸ بازیکن راحت است که تحت هر شرایطی دعوت می‌شوند و...

این هم حرف درستی است. وقتی سرمربی تیم ملی می‌بیند یک بازیکن ناآماده و بی خیال وارد اردوی تیم می‌شود باید تصمیم جدی بگیرد و او را خط بزند. فرقی هم نمی‌کند ستاره باشد یا بازیکن جوان و یک ملی پوش باید حواسش به خودش و پیراهنی که پوشیده باشد.

می‌دانیم شما علاقه خاصی به سبک بازی مهدی ترابی دارید. به نظر شما چرا در تیم ملی به او بازی نمی‌رسد؟

من قصد دفاع از اسکوچیچ را ندارم اما مهدی ترابی باید تفکر خود را عوض کند. او بازیکن تکنیکی و سرعتی است که در فاز تهاجمی‌فوق العاده است اما در فوتبال امروزهافبک‌های کناری و وینگرها باید به عقب برگشته و در فاز دفاعی نیز مشارکت دائمی‌داشته باشد. مهدی ترابی باید روی فوتبالش بازنگری داشته باشد تا فیکس تیم ملی شود اما با این سبک بازی و توجه صرف به حمله احتمال دارد از لیست جام جهانی هم خط خواهد خورد و این یک هشدار جدی است.

خیلی‌ها پس از شکست تیم ملی مقابل الجزایر عنوان کردند باید اسکوچیچ را عوض کرده و یک سرمربی بزرگ و شناخته شده جایگزین این مربی کروات کنیم. نظر شما چیست؟

نه، موافق اخراج و کنار گذاشتن اسکوچیچ نیستم. الان وقت مناسبی برای این کار نیست. مربی بزرگ هزینه بزرگ هم دارد ضمن آن که درحال حاضر هر مربی بیاید شناختی از فوتبال ایران ندارد و تا بخواهد به این شناخت برسد جام جهانی شروع شده است. ما به جای برکناری دراگان اسکوچیچ می‌توانیم نیمکت، کمک‌هایش و بازیکنان تیمش را ترمیم و تقویت کنیم. باید به اسکوچیچ کمک کرده و این اطمینان را به او بدهیم که در جام جهاین روی نیمکت تیم ایران می‌نشیند و هیچ خطری تهدیدش نمی‌کند. ضمن آن که باید بازی‌های دوستانه خوبی تدارک دیده و می‌دیدیم و مطمئن باشید مربی سرشناس و بزرگ هم بدون امکانات، ابزار و بازی تدارکاتی کاری نمی‌تواند در جام جهانی قطر موفق باشد.

نمی‌شود با شما صحبت کرد و از پرسپولیس نپرسید. شرایط این روزهای پرسپولیس را چطور می‌بینید؟

به قول یحیی گل محمدی خریدهای این فصل پرسپولیس شتاب خوبی داشت و به نظر من با عقل و دقت انجام شده است اما کافی نیست. باید در تمامی‌خطوط پرسپولیس تقویت شود و به ویژه این ضعف در خط حمله احساس می‌شود. امیدوارم مهاجم گلزن و ششدانگی انتخاب شود که به تیم کمک کند.

به نظر می‌رسد بازیکنان ستاره و خوبی این فصل جذب و استخدام شده باشند؟

به قول علی آقا پروین، پیراهن پرسپولیس باید قواره بازیکن باشد. این تیم خیلی خیلی بزرگ است و بازیکنان بزرگی را می‌شناسم و شما هم می‌شناسید که به این تیم آمدند و کوچک شدند. حالا شما حساب کنید یک بازیکن معمولی چگونه می‌خواهد در پرسپولیس موفق باشد؟ تیم بزرگ ستاره می‌خواهد و تازه این ستاره هم معلوم نیست در پرسپولیس و فشار فراوان آن موفق شود یا نه؟ به همین خاطر می‌گویم به نظر می‌رسد خریدهای این فصل عاقلانه انجام شده باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کیوان IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    هیچی دیگه شایعه شد با کیروش مذاکره شده همتون شدید جان بر کفان اسکوچیچ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی