نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
سجاد شهباززاده
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در فصلی که گذشت، با توجه به حضور شهریار مغانلو در نوک پیکان خط حمله سپاهان، شهباززاده در اکثر بازی‌ها به عنوان وینگر به کار گرفته شد و این یکی از مهمترین عواملی بود که نتوانست عملکرد خیره‌کننده فصل قبل خود را تکرار کند.

سجاد شهباززاده بازیکنی که سابقه حضور در تیم‌های سایپا، استقلال، آلانیا اسپور ترکیه، القطر قطر، نفت تهران و سپاهان اصفهان را در کارنامه دارد، بعد از چهار فصل حضور در سپاهان به استقلال بازگشت. سجاد در حالی راهی استقلال شد که با پیشنهاد پرسپولیس رقیب سنتی آبی‌ها هم روبرو شده بود و در نهایت حضور در استقلال را انتخاب کرد.

کارنامه شهباززاده در ادوار مختلف لیگ‌برتر

شهباززاده ۳۲ ساله با حضور در ۱۲ دوره مسابقات لیگ برتر حالا از بازیکنان باسابقه و باتجربه لیگ محسوب می‌شود. او در این مدت ۲۱۶۴۰ دقیقه را طی ۲۷۴ بازی برای تیم‌های مختلف به میدان رفته که ثمره اش ۷۲ گل و ۲۴ پاس‌گل بوده است تا میانگین هر ۳۰۰ دقیقه یک گل را به ثبت برساند. بهترین عملکرد شهباززاده در ادوار مختلف لیگ، به لیگ بیستم برمی‌گردد که توانست آمار خیره‌کننده ۲۰ گل و ۴ پاس گل را به نام خود کند؛ یعنی اینکه ۲۸ درصد از کل گل‌های او در تاریخ لیگ‌برتر، در لیگ بیستم و تحت هدایت محرم نویدکیا بوده است. او از لیگ دهم تا چهاردهم عملکرد صعودی در گلزنی داشت اما به یک‌باره از لیگ پانزدهم دچار افت محسوسی شد و تا لیگ نوزدهم نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد. همچنین شهباززاده در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به تیم آلانیا اسپور در سوپر لیگ ترکیه پیوست که ثمره یک فصل حضور او تنها ۴ بازی و یک گل بود.

عملکرد شهباززاده در لیگ بیست‌ویکم

در فصلی که گذشت، با توجه به حضور شهریار مغانلو در نوک پیکان خط حمله سپاهان، شهباززاده در اکثر بازی‌ها به عنوان وینگر به کار گرفته شد و این یکی از مهمترین عواملی بود که نتوانست عملکرد خیره‌کننده فصل قبل خود را تکرار کند و در نهایت با آمار ۵ گل و ۶ پاس‌گل، فصل را به پایان برد. او بر اساس آمار «متریکا»، به طور میانگین در هر بازی ۲.۴ مرتبه به سمت دروازه حریفان شوت زد که از این میان متوسط ۰.۷ شوت در چارچوب در هر بازی داشت. همچنین او در هر بازی عملکرد ۰.۹ دریبل موفق را از خودش به ثبت رساند که در این ۳ آمار، در تیم سپاهان رتبه دوم را کسب کرد.

این مهاجم چرا و به چه دلیل با استقلال قرارداد بست؟/ فورواردی که در یک قدمی انعقاد قرارداد با پرسپولیس بود اما...

آیا شهباززاده می‌تواند عملکرد هجومی استقلال را بهبود بخشد؟

در فصل گذشته استقلال توانست ۳۹ گل را به ثمر برساند تا به طور میانگین در هر بازی ۱.۳ گل را زده باشد که طبیعتا آمار خوبی برای تیم قهرمان لیگ نیست اما آن‌ها با اتکا به سازمان دفاعی خوب خود و گل‌خورده کم، توانستند عنوان قهرمانی لیگ را مال خود کنند. استقلال در آمار گل‌زده پس از پرسپولیس، سپاهان و مس رفسنجان در رده چهارم بهترین خط حمله لیگ قرار گرفت. آن‌ها در هر بازی ۱۲.۲بار به سمت دروازه حریفان شوت زدند و در این آمار جایگاه دوم را در میان تمام تیم‌های لیگ کسب کردند. از این تعداد هم، آن‌ها ۴.۱ شوت در چهارچوب را ثبت کردند تا از این نظر تیم چهارم لیگ باشند.

در نرخ تبدیل شوت به گل و دقت شوت هم به ترتیب ۱۰.۷ و ۳۳.۴ درصد را ثبت کردند تا رتبه‌های چهارم و پنجم لیگ را در هریک از این آمارها کسب کنند. استقلال در فصل گذشته از ۳ مهاجم کلاسیک، یعنی آرمان رمضانی، رودی ژستد و ارسلان مطهری به تناوب استفاده می‌کرد که مجموعا روی هم فقط ۸ گل را به ثمر رساندند که آمار مطلوبی برای آن‌ها نیست. بار اصلی گلزنی این تیم در فصل گذشته به دوش وینگرهای تیم، یعنی کوین یامگا و امیر حسین حسین‌زاده جوان بود که روی هم ۱۸ گل را به ثمر رساندند.

شهباززاده هم با شرکت داشتن مستقیم در ۱۱ گل، در جدول ارزشمند ترین‌ها، عملکرد بهتری نسبت به هر ۳ مهاجم نوک استقلال داشته است و به عنوان یک وینگر عملکرد نسبتا خوبی برای او محسوب می‌شود. اما نکته قابل تامل در این انتقال این است که با وجود نامشخص بودن سرمربی استقلال در فصل بعد، شهباززاده بنابر لیست و تشخیص چه کسی جذب شده است؟ آیا شهباز زاده قرار است در پست تخصصی خودش به میدان برود و یا همچون فصل گذشته به عنوان یک وینگر نقش آفرینی کند؟ اصلا شهباززاده در نقشه‌ها و تفکرات سرمربی جدید آبی‌پوشان جایگاهی دارد و یا خیر؟ با این وجود باید منتتظر نشست و دید که چه کسی سکان هدایت این تیم را به عهده خواهد گرفت و شهباززاده قرار است چه نقشی را در این تیم بازی کند.

این مهاجم چرا و به چه دلیل با استقلال قرارداد بست؟/ فورواردی که در یک قدمی انعقاد قرارداد با پرسپولیس بود اما...

نیم‌نگاهی به تیم ملی

شهباززاده یک‌سال پیش و در همین روزها، در آستانه عقد قرارداد با پرسپولیس بود، اما در نهایت قرارداد خود را به مدت یک‌فصل دیگر با سپاهان تمدید کرد. امسال هم، در حالی که بسیاری از خبرنگاران انتقال او به پرسپولیس را مسلم و قطعی می‌دانستند، او در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای ترجیح داد که به تیم سابق خود بازگردد تا در سال جام جهانی با تکرار عملکرد بی‌نظیرش در لیگ بیستم، به لطف فشار هواداری و رسانه‌ای استقلال، نام خود را پس از سردار آزمون و مهدی طارمی، در لیست مهاجمان تیم ملی جای دهد. شاید این آخرین فرصت برای شهباززاده ۳۲ساله است که پیش از بازنشستگی، حداقل یک‌بار طعم حضور در جام‌جهانی را بچشد. دستاوردی که می‌تواند نتیجه ۱۲ فصل حضور مداوم و مثبت او در بالاترین سطح فوتبال ایران باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • 6 IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    به نیم فصل نرسیده اخراجش میکنند این خط و این نشان مثل قاسمی
  • مشیز IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    این پیرمرد بدرد پرسپولیس نمیخوره .بهتر که نیومد
  • حنیف IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    یک خرید بیهوده فقط برای خاموش کردن صدای هوادار مهاجم کند و ایستا نه جنگنده نه توپ گیر
  • کیسه بکش کیسه کش IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    بزرگترین خوش شانسی پرسپولیس اینکه شهبازاده راکیسه گرفت.. واقعا ازاین لطف بزرگتون ممنونیم. خدا خیرتون بده. که گرفتینش.
  • یه ایرانی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    اما هیشکدوم از طرفدارا نمیخواستنش!
  • سیاوش DE ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    سجاد از سر لنگی های حکومتی هم زیاد بود اصلا شان و شخصیت سجاد لنگی پوش شدن نیست هرگاه نادان و بیسواد مثل بیرو شد آنگاه لنگی میشد بیچاره دانشگاهی که بیرو دانشجوی آن باشد واقعا از اینکه درس خوانده ام پشیمانم آبروی درس و دانشگاه را برده اند و همه چیز را لوث و مسخره کرده اند بیرو و دانشگاه آره داداش آب که سر بالا بره ...
  • لنگ مافیای حکومتی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    سجاد جان خوب طرفداران متوهم این تیم حکومتی یعنی لنگ حقیر را آتش زدی سجاد جان به تیم خودت ***خوش آمدی*** استقلال مهد انسانهای متمدن فهیم عاقل و باشخصیت و باخانواده و سالم است پس دمت گرم
  • حسین ES ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    استقلال فقط بدنبال دفاع اتوبوسی هست شهباززاده روگرفتن که راننده اتوبوس بشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی