مارینا گرانوفسکایا
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مارینا گرانوفسکایا مدیر روسی که با رومن آبراموویچ به باشگاه چلسی آمد، با خاطراتی خوش و مدیریتی کم‌نظیر این باشگاه را ترک کرد.

مارینا گرانوفسکایا، مدیر باشگاه چلسی، میراث خود را در باشگاه آبی‌ها به جا گذاشت. قدرتمندترین زن فوتبال، استمفوردبریج را با معامله طلایی ۲۰ میلیون پوندی ترک می‌کند و مالک جدید باشگاه، تاد بولی، کنترل نقل و انتقالات را به دست می‌گیرد.

با این حال، اهمیت او در استخدام و بستن قراردادها برای ستاره‌ها را نمی‌توان دست‌کم گرفت. گفته می‌شود که این بانوی ۴۷ ساله در استخدام توماس توخل در باشگاه، نقش مهمی داشته است. در حالی که قبل از آن، بازگشت فرانک لمپارد به باشگاه غرب لندن را با قرارداد سالیانه ۵٫۵ میلیون پوندی ممکن کرد.

او در طول سال‌ها در هر تمدید قرارداد یا رونمایی از امضای جدید در نقطه کانونی بوده است. اهمیت او در باشگاه چلسی هرگز نباید دست‌کم گرفته شود.

پول‌های رومن

با پول رومن بود که بیشتر از همه به گرانوفسکایا اعتماد شد، اگرچه بولی به وضوح برنامه‌های دیگری دارد. از کوین دبروینه گرفته تا محمد صلاح، مالک چلسی به ندرت در فروش بازیکنانش عملکرد خوبی از خود نشان می‌داد و مبالغ ناچیزی برای بازیکنانی دریافت می‌کرد که به سوپراستار تبدیل شدند. تا اینکه مالک روسی اختیارات را به زنی داد که از آن به بعد تمام تصمیمات بزرگ را در باشگاه می‌گرفت. فروش ادن آزار به رئال مادرید آنقدر باورنکردنی بود که مورد استقبال هواداران آبی‌های لندن قرار گرفت. گفته می‌شود غول‌های لالیگا در نهایت ۱۴۳ میلیون پوند برای بازیکن بلژیکی که تنها یک سال از قرارداد آبی‌هایش باقی مانده بود، پرداخت خواهند کرد. علاوه بر این، او برای بازگرداندن ۱۷۵ میلیون پوند با انتقال انواع بازیکنان از داوید لوئیس تا آلوارو موراتا و اسکار، حمایت زیادی دریافت کرد. درست مانند آبراموویچ، مارینا گرانوفسکایا حریم خصوصی را به شهرت ترجیح می‌دهد. تنها راه شناختن او از طریق پورتال بسیار محدود وب‌سایت باشگاه چلسی بود. اما گرانوفسکایا برای بهترین سالهای این دو دهه، در تمام دوران سلطنت آبراموویچ در چلسی، بخش مهمی از حلقه درونی واقعی آبراموویچ بود.

نکاتی جالب درباره زنی که آبی‌ها متحول کرد/ موش خاکستری و باهوش/ او هنوز به زبان مادری فحش می‌دهد!

موشی که غرش کرد

در ابتدا به عنوان دستیار در سیبنفت مشغول شد، شرکت نفتی که آبراموویچ را به یک الیگارش و یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل کرد. سپس، پس از خرید چلسی در سال ۲۰۰۳، به عنوان رئیس دفتر او در لندن، اگرچه در ابتدا ارتباطی با باشگاه نداشت، اما با گذشت زمان، این موضوع تغییر کرد. دختر مدرسه‌ای که معلم سابقش او را «موش خاکستری» توصیف می‌کرد، خود را به یکی از جانوران بزرگ جنگل فوتبال تبدیل کرد. ممکن است گرانوفسکایا، که هم ملیت روسی و هم کانادایی دارد، به عنوان دلال آبراموویچ به لندن آمده باشد که از مالک سابق و مهمانانش مراقبت کند. گرچه توانایی او در شبکه‌سازی واضح بود. با این حال، زمانی که آبراموویچ در پی تحریم‌های دولتی مجبور شد باشگاه را بفروشد، شاید اتفاق بدی برای او هم در انتظار بود.

او از بازگشت مورینیو حمایت کرد

نظر او همیشه مهم به نظر می‌رسید. شاید گرانوفسکایا سابقه فوتبالی نداشت، اما آبراموویچ به او اعتماد داشت و از قضاوت او حمایت می‌کرد. این گرانوفسکایا بود که آبراموویچ را متقاعد کرد که دیدیه دروگبا را پس از شکست در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۹ مقابل بارسلونا ترک نکند، بااینکه بسیاری از اعضای باشگاه احساس می‌کردند باید از شر این بازیکن خلاص شوند و اینکه دو سال بعد فرناندو تورس را با مبلغ رکوردشکنانه ۵۰ میلیون پوند از لیورپول به چنگ بیاورد. و شش سال پس از خراب شدن رابطه بین روسای باشگاه و آقای خاص، گذشته را در گذشته رها کند و ژوزه مورینیو را دوباره به خدمت بگیرد.

نکاتی جالب درباره زنی که آبی‌ها متحول کرد/ موش خاکستری و باهوش/ او هنوز به زبان مادری فحش می‌دهد!

برداشتن برچسب ساده‌لوحی چلسی

در آن زمان، گرانوفسکایا به جایگاهی در نخبگان باشگاه، عضو هیئت مدیره باشگاه چلسی و باشگاه فوتبال، با مسئولیت ویژه برای نقل و انتقالات، قراردادها، قرض‌ها و آکادمی ارتقا یافته بود. این انتصاب تغییری در استراتژی باشگاه ایجاد کرد، تغییری مشخص نسبت به روزهای اولیه سلطنت آبراموویچ، زمانی که قیمت درخواستی برای یک بازیکن چیزی بیش از یک عدد به نظر نمی‌رسید و رقبا چلسی را لقمه‌ای چرب و نرم و ساده‌لوح می‌دانستند. در عوض، گرانوفسکایا همان رویکرد مالی را به کار برد که آبراموویچ از دیگر مشاغل خود می‌خواست. ساده‌لوحی دیگر نه. در عوض، یا مبلغ مناسب پرداخت می‌شد یا خیلی راحت از پشت میز بلند می‌شد و معامله را به هم می‌زد. اکنون، تا آنجا که به چلسی مربوط می‌شود، زمانی که آبراموویچ مالک غایب بود و حتی بیشتر، زمانی که مدیر ورزشی مایکل ایمنالو در سال ۲۰۱۷ کنار رفت، او به قدرت و افتخار باشگاه تبدیل شد.

او هنوز به زبان روسی ناسزا می‌گوید

او زنی بود که باشگاه را اداره می‌کرد و با توجه به نقش و مسئولیتش تقریباً ناشناس بود. یک چهره اغلب در پس‌زمینه، نه یک صدا. حداقل در ملاءعام. اما در پشت صحنه متفاوت بود. فارغ‌التحصیل زبان‌های خارجی از دانشگاه دولتی مسکو به زبانی که در فوتبال به حساب می‌آید مسلط شد؛ پول نقد و قدرت. هیچ تصمیم کلیدی بدون رضایت او در باشگاه گرفته نمی‌شد. با این حال اطلاعات کمی در مورد او وجود دارد. بله، او به زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها مسلط است، اگرچه ادعا می‌شود در صورت عصبانیت به زبان مادری خود فحش می‌دهد.

نکاتی جالب درباره زنی که آبی‌ها متحول کرد/ موش خاکستری و باهوش/ او هنوز به زبان مادری فحش می‌دهد!

اما او به ندرت به صورت خصوصی صحبت می‌کند

در اکتبر ۲۰۱۸، زمانی که چلسی کمپین خود را علیه یهودی‌ستیزی در آپارتمان وست مینستر جان برکو، رئیس مجلس عوام وقت، آغاز کرد گرانوفسکایا به بروس باک اجازه داد رهبری مراسم را بر عهده بگیرد و خودش علنی صحبت نکرد. در عوض، لبخند زد و به مهمانان دعوت شده سلام کرد و چند جمله کوتاه رد و بدل کرد. این روش تجارت نخبگان واقعی چلسی از سال ۲۰۰۳ بوده است. آن‌ها فقط به طور جدی با افرادی که می‌خواهند، صحبت می‌کنند. گرانوفسکایا با اتخاذ رویکرد سختگیرانه در مذاکرات همین امر را نشان داد. و این موضوع برای کارمندان او نیز صدق می‌کند.

کونته سپر بلا بود

زمانی که آنتونیو کونته شروع به استفاده از کنفرانس‌های مطبوعاتی خود کرد تا علناً از مسئولیت سیر نزولی باشگاه در فصل دوم خود خلاص شود، این گرانوفسکایا بود که برای مربی ایتالیایی روشن کرد که او سپر بلا خواهد بود. تابستان پر از ابهامات چلسی در مورد اینکه چه کسی جایگزین کونته می‌شود از معدود دفعاتی بود که به نظر میرسید گرانوفسکایا به تصمیم خود چندان مطمئن نیست. اما مائوریتسو ساری از لحظه ورود به استمفوردبریج می‌دانست که توسط گرانوفسکایا قضاوت می‌شود. و اگر سرش لازم بود جلاد او کیست. مارینا کسی بود که چاقو را به دست می‌گرفت. و در پایان، او با پیوستن ساری به یوونتوس، یک معامله عالی دیگر از طرف چلسی انجام داد. در ابتدا، گرانوفسکایا از غول‌های ایتالیایی می‌خواست که حدود ۵٫۳ میلیون پوند برای سرمربی بپردازند. سپس این مبلغ به ۴ میلیون پوند کاهش یافت و در نهایت همه طرف‌ها بر سر معامله‌ای کمتر از آن توافق کردند. مطمئناً این باعث صرفه‌جویی میلیون‌ها غرامت برای چلسی شد، آیا باید ساری را، مردی که هواداران می‌خواستند برود، در فصل پایانی اخراج می‌کردند؟ گرانوفسکایا در عوض به طور معجزه‌آسایی، پول درآورد. ممکن است آبراموویچ منبع پول پشت این عملیات بوده باشد، اما گرانوفسکایا مطمئناً مغز متفکر تجارت بود. جای خالی‌اش قطعاً در باشگاه حس خواهد شد.

نکاتی جالب درباره زنی که آبی‌ها متحول کرد/ موش خاکستری و باهوش/ او هنوز به زبان مادری فحش می‌دهد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • ساسان IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    خانم نسیم فرزین ممنون از مطلب تون، البته بعضی جاها حس می کنم می شد بهتر ترجمه با جمله بندی بشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی