نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
نسل جدید مربیان از راه رسیده‌اند/ ستاره‌های قدیمی، مربیان خوش‌فکر امروزی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ستاره‌ها و اسطوره‌هایی که سال‌ها با دیدن بازی‌های‌شان خاطره داشتیم، حالا کم‌کم وارد دنیای مربیگری می‌شوند و پله‌پله در این برهه از زندگی حرفه‌ای‌شان بالا می‌آیند.

رائول، مهاجم سابق رئال مادرید، به عنوان مربی احتمالی آینده در برنابئو پیشنهاد شده است، اما او تنها عضو نسل فوتبال خودش نیست که در دنیای مربیگری حرف‌هایی برای گفتن دارد.

نزدیک به ۷ سال از آخرین بازی رائول در فوتبال حرفه‌ای می‌گذرد، اما اسطوره رئال‌مادرید از آن زمان به بعد به سختی کار ‌کرد و از نردبان مربیگری بالا ‌رفت. رائول پس از به ثمر رساندن بیش از ۳۰۰ گل برای سپیدپوش‌ها، و تعدادی دیگر در آلمان، قطر و ایالات متحده، در نیویورک کاسموس در سال ۲۰۱۵ کفش‌های خود را آویخت. اما از آن زمان دوباره در مادرید مورد استقبال قرار گرفت؛ با مربیگری در تیم کاستیا، تیمی که بازیکنانی مانند لوکاس واسکس و ناچو را برای تیم اول آماده کرده است.

پیشرفت رائول باعث شد که با مشاغلی در لیگ‌های معتبر اروپایی پیوند بخورد و طبق گزارش‌ها، اینتراخت فرانکفورت قبل از به خدمت گرفتن اولیور گلاسنر، تصمیم به انتصاب او داشت. خود مادرید نیز آماده ارتقای بازیکن اسپانیایی به تیم اصلی بود و در نهایت کارلو آنچلوتی را انتخاب کرد، اما بسیاری هستند که رائول را به عنوان سرمربی آینده قهرمان اروپا می‌بینند. فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه، پس از انتصاب آنچلوتی گفت: «ما به تجربه بیشتری نیاز داشتیم اما یک روز این اتفاق خواهد افتاد. او تمام ویژگی‌هایی که مربی رئال‌مادرید باید داشته باشد را دارد.» سرمربی سابق خورخه والدانو در سال ۲۰۲۱ گفت: «رائول جوان‌ترین تیم کاستیا را رهبری می‌کند. او هفده ساله‌ها را می‌گیرد و مرد بالغ به شما تحویل می‌دهد. انتقال این ارزش‌ها به پسران امروزی دشوار است و رائول به خوبی از عهده این کار برمی‌آید.» رائول در ۴۵ سالگی، به دنبال محکم کردن جای پای خود به عنوان مربی است و او تنها بخشی از موج بازیکنان سابق است که به دنبال تثبیت خود در مربیگری هستند.

نسل جدید مربیان از راه رسیده‌اند/ ستاره‌های قدیمی، مربیان خوش‌فکر امروزی

نشریه «میرِر» به کسانی که شروع به تأثیرگذاری کرده‌اند را معرفی کرده است.

کارلوس تِوس

توس، ستاره سابق منچستریونایتد و منچسترسیتی، امسال بازنشستگی خود را تایید کرد، اما بلافاصله اولین گام‌های خود را در مربیگری برداشته است. این ملی‌پوش آرژانتینی هدایت روزاریو سنترال را برعهده گرفت و قراردادی ۱۲ ماهه با تیم زادگاه لیونل مسی امضا کرد. او قبل از به عهده گرفتن مسئولیت مربیگری گفت: «همانقدر استرس دارم که زمانی که فوتبال بازی می‌کردم داشتم. تیم‌های من همانطوری فوتبال بازی می‌کنند که من می‌کردم. فکر ‌می‌کنم می‌توانم به خیلی از پسرها کمک کنم که در فوتبال موفق باشند. آن‌ها به شیوه من به زندگی نگاه خواهند کرد. ابزارهایی برای آنها در داخل و خارج از زمین دارم. و همه چیز باید کامل و جامع باشد.»

توس تنها بازیکن سابق تیم‌ملی آرژانتین نیست که در لیگ برتر این کشور مربیگری می‌کند و سباستین باتالیا و فرناندو گاگو هم در میان سایرین حضور دارند. اگر او بتواند تاثیری فوری بر روزاریو بگذارد، فرصت‌های بیشتری برایش ایجاد می‌شود.

نسل جدید مربیان از راه رسیده‌اند/ ستاره‌های قدیمی، مربیان خوش‌فکر امروزی

ژابی آلونسو

آلونسو که اواخر سال گذشته ۴۰ ساله شد، چند سالی از رائول در زمینه مربیگری عقب است. با این حال، مانند هموطن خود مربیگری در تیم‌های جوانان و ذخیره را در یکی دیگر از باشگاه‌های سابق خود آغاز کرده است. آلونسو قبل از اینکه در اوایل ۲۰ سالگی به انگلیس برود، در رئال سوسیداد بازی می‌کرد. پس از پایان دوران بازی خود در بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۷، به سوسیداد بازگشت تا هدایت تیم جوانان را بر عهده بگیرد و سپس به تیم دوم رفت و تابستان امسال از این تیم کنار رفت. مطمئناً زیاد دور نیست که او را در پست مربیگری تیم‌های اصلی ببینیم.

نسل جدید مربیان از راه رسیده‌اند/ ستاره‌های قدیمی، مربیان خوش‌فکر امروزی

رود فان ‌نیستلروی

بازیکن دیگری که رئال مادرید را در رزومه خود دارد؛ فان نیستلروی با رائول در خط حمله برای سپیدپوش‌ها شریک شد و مدت کوتاهی را در همان تیمی که آلونسو حضور داشت، سپری کرد. حالا که ۴۵ ساله است، اولین پست مربیگری در رده بزرگسالان را پس از سال‌ها گذراندن در نقش‌های دستیار و جوانان یا تیم ذخیره، به عهده گرفت. بازیکن سابق منچستریونایتد قبل از انتقال به اولدترافورد، مدتی را در آیندهوون گذراند و فصل گذشته هدایت تیم جوانان آیندهوون را بر عهده گرفت. حالا پس از جدایی راجر اشمیت، به پست سرمربی تیم اصلی ارتقا یافته است. او به وبسایت باشگاه اردیویزه گفت: «سرمربی شدن در آیندهوون همیشه رویای من بوده است. من متقاعد شده بودم که می‌توانم مربیگری حرفه‌ای را دنبال کنم و در ابتدا فکر می‌کردم که برای کسب تجربه به یک سال دیگر نیاز دارم. اما گاهی اوقات همه چیز خود به خود پیش می‌رود و متوجه می‌شوید که زندگی کاملاً قابل مدیریت نیست. این لحظه مناسب برای برداشتن گام بعدی است.»

فان‌نیستلروی تنها مهاجم سابق منچستریونایتد و هلند نیست که می‌تواند سابقه طولانی در مربیگری داشته باشد. رابین فان‌پرسی که در سال ۲۰۱۹ از بازی کردن بازنشسته شد، در فاینورد حسابی پیشرفت کرد و شانس پیوستن به تیم مربیگری اریک تن‌هاخ در اولدترافورد را رد کرد.

نسل جدید مربیان از راه رسیده‌اند/ ستاره‌های قدیمی، مربیان خوش‌فکر امروزی

وین رونی

رونی، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس، که همبازی سابق فان‌نیستلروی و فان‌پرسی در منچستر بود، شروعی چشمگیر در مربیگری داشته است. این بازیکن ۳۶ ساله مسئولیت سنگین مربیگری دربی کانتی را بر عهده گرفت و در نقش بازیکن-مربی شروع به کار کرد و سپس بازی را کنار گذاشت تا تمام وقت خود را صرف مربیگری کند. رونی در اولین فصل خود دربی را در چمپیونشیپ حفظ کرد و با غلبه بر حواس‌پرتی‌های خارج از زمین توانست با یک امتیاز زنده بماند. با این حال، پس از کسر امتیازات سنگین در فصل گذشته، نتوانست این ترفند را در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ تکرار کند. در تابستان امسال از پارک پراید جدا شد و دیر یا زود در لیگ برتر حضور پیدا خواهد کرد. او قبلاً در مورد تمایل خود برای مربیگری یکی از باشگاه‌های برتر سابق خود صحبت کرده بود، اگرچه ممکن است مجبور باشد مدتی را صبر کند.

نسل جدید مربیان از راه رسیده‌اند/ ستاره‌های قدیمی، مربیان خوش‌فکر امروزی

ونسان کمپانی

کمپانی چند ماه از رونی جوان‌تر است، اما بعد از بازنشستگی از بازی در سال ۲۰۲۰، در حال حاضر دومین مسئولیت مربیگری خود را بر عهده گرفته است. او کار خود را با اندرلخت در زادگاهش بلژیک آغاز کرد و به پایان رساند و پس از پایان دوران بازی خود در این تیم، مربی شد. اندرلخت در دو فصل تحت مدیریت مدافع سابقش چهارم و سوم شد و شانس صعود به مرحله گروهی لیگ کنفرانس اروپا را خواهد داشت. با این حال، این اتفاق در دوران کمپانی رخ نخواهد داد، زیرا تصمیم گرفت مربیگری برنلی را انتخاب کند. کمپانی به خوبی می‌تواند در کنار سایر اعضای به اصطلاح «نسل طلایی» بلژیک مربی باشد. همانطور که رویترز در ماه مِی گزارش داد، کوین دبروینه و یان ورتونگن از جمله ۱۸ بازیکن ملی‌پوش فعلی و سابق هستند که پس از ۲ سال تمرین با اتحادیه فوتبال کشورشان نشان مربیگری خود را دریافت می‌کنند.

نسل جدید مربیان از راه رسیده‌اند/ ستاره‌های قدیمی، مربیان خوش‌فکر امروزی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی