نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
رکابی: فدراسیون کوهنوردی اقدامی برای ویزا نکرد/ آرزویم قهرمانی جهان و صعود به المپیک است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

الناز رکابی، ملی‌پوش سنگ‌نوردی ملقب به دختر عنکبوتی به خاطر عدم صدور ویزا، مسابقات جهانی اتریش و بازی‌های جهانی آمریکا را از دست داد.

الناز رکابی، ملی‌پوش سنگ‌نوردی ملقب به دختر عنکبوتی به خاطر عدم صدور ویزا، مسابقات جهانی اتریش و بازی‌های جهانی آمریکا را از دست داد تا به جای حضور در دیواره‌های سنگی از خانه این رقابت‌ها را تماشا کند. رکابی که تمام سال منتظر مسابقات اتریش بود و علاوه بر این به بازی‌های جهانی آمریکا هم دعوت شده بود اما به رغم آمادگی‌اش رقابت‌ها را به خاطر عدم صدور ویزا از دست داد تا حسرت به دل بماند.

هفته قبل مسابقات جهانی اتریش برگزار شد. گویا مدت‌ها برای این رقابت‌ها برنامه‌ریزی کرده بودی؟

امسال ۶ مسابقه در ماده من برگزار شد که در هیچ‌کدام شرکت نکردم. هزینه مسابقات به عهده خودم است و با توجه به شرایط فنی و مالی فقط مسابقات جهانی اتریش و بازی‌های جهانی را انتخاب کردم. من برای ویزای اتریش قبلاً اقدام کرده بودم که موفق نشدم و از آنجا که می‌دانستم سفارت اتریش سختگیر است، از طریق سفارت فرانسه اقدام کردم تا از آنجا به اتریش بروم. از چندماه قبل کارهای لازم را انجام دادم اما با توجه به پروسه طولانی، صدور ویزا به روزهای آخر موکول شد و متأسفانه ۳ روز قبل از مسابقات در حالی که فکر می‌کردم ویزا صادر شده، متوجه رد درخواست ویزا شدم.

فدراسیون پیگیر کارهای ویزای شما شد؟

برای صدور ویزایم تلاش کردم و کوتاهی در این زمینه نداشتم اما مثل اینکه نقص کوچکی در مدارکم وجود داشت. فدراسیون هیچ اقدامی در زمینه صدور ویزا نکرد و همه کارها برعهده خودم بود. من ورزشکارم و به‌شدت درگیر تمریناتم هستم و جدا از اینها کار مربیگری هم انجام می‌دهم و درگیر شاگردانم هم هستم، دغدغه من باید فقط ورزش باشد نه پیگیری ویزا.

علت پیگیری نکردن آنها چیست؟

واقعاً نمی‌دانم. فدراسیون ۳ ماه فرصت داشت و دست آخر کارها به گردن خودم افتاد.

بازی‌های جهانی آمریکا را هم از دست دادی؟

بله، خیلی مسابقات مهمی بود، چراکه فقط ۱۵ سنگ‌نورد دعوت شده بوند که من هم یکی از آنها بودم. باید برای ویزای آمریکا از طریق سفارت ارمنستان اقدام می‌کردم که به خاطر کمبود زمان، حضور در این مسابقات را هم از دست دادم. فدراسیون قبل از این قول داده بود کسی را برای پیگیری صدور ویزای ملی‌پوشان در نظر بگیرد ولی هنوز خبری در این‌باره نیست.

پس الان در شرایط روحی خوبی نیستی؟

بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی اتریش و بازی‌های جهانی آمریکا برایم اهمیت زیادی داشتند. با سومی در مسابقات جهانی سال قبل انگیزه زیادی داشتم تا امسال در مسابقات جهانی نتیجه خوبی بگیرم اما متأسفانه با عدم صدور ویزا برنامه‌هایم خراب شد. این اتفاق تأثیر منفی در روحیه‌ام داشت. بعد از ۲۰ سال زحمت و تجربه الان زمان طلایی و وقت نتیجه گرفتنم است. من حالا خودم را باور کرده‌ام و می‌توانم با رقبای سطح اول جهانی رقابتی تنگاتنگ داشته باشم که متأسفانه کوچک‌ترین حقم که حضور در مسابقات است هم از من سلب شد.

رکابی: فدراسیون کوهنوردی اقدامی برای ویزا نکرد/ آرزویم قهرمانی جهان و صعود به المپیک است

پس حالا کمی از سنگ‌نوردی بیرون بیاییم و سراغ فوتبال برویم. در باشگاه‌های داخلی فوتبال طرفدار تیمی نیستی؟

در کودکی به خاطر کل‌کل با برادرم طرفدار استقلال بودم، بعدها هم به‌خاطر کل‌کل با دوستانم پرسپولیسی شدم اما نمی‌دانستم داستان چیست.

فوتبالیستی را دنبال می‌کنید؟

بیشتر طرفدار تیم بارسلونا هستم به‌خاطر موفقیت‌هایی که کسب کرده و در بازی‌های ویدیویی هم به‌خاطر اینکه مطرح‌ترین تیم جهان است، این تیم را انتخاب کرده بودم ولی اطلاعاتم کم است.

از هنر گفتید، هنر را چگونه دنبال می‌کنید؟ اصلاً دوست دارید بازیگری کنید؟

بدم نمی‌آید بازیگری کنم اما تخصصی در آن ندارم و ممکن است با ورود به آن علاقه‌ام را از دست بدهم ولی اهل نقاشی کردن و موسیقی گوش کردن هستم، نواختن موسیقی را هم دوست دارم اما فرصتش را ندارم. تا یک مدت پیگیر ویولن بودم اما به‌خاطر وقتی که باید برای این‌ ساز می‌گذاشتم، نتوانستم آن را ادامه دهم. جدیداً کلاس آواز هم می‌روم تا بتوانم این بُعد از زندگی را هم پر کنم اما سنگ‌نوردی تمام ابعاد زندگی مرا پر کرده است، سنگ‌نوردی علاوه بر ورزش یک هنر هم است که از لحاظ فیزیکی و چالش‌هایی که ایجاد می‌کند و ایده‌هایی هم که برای یک صعود داریم، به نظرم خیلی خلاقانه است.

خواننده محبوب شما در موسیقی؟

خواننده‌ای که در این اواخر دنبال می‌کنم میشل گرویچ از دانمارک است. یک بند به اسم ویلیام هست که آهنگ خواننده‌های دیگر را به سبک خودشان می‌نوازند که کار آنها را هم دوست دارم.

سقف آرزوهای الناز رکابی؟

بزرگترین آرزویی که دارم، البته نمی‌دانم اسم آن را هدف بگذارم و یا آرزو، قهرمانی جهان و صعود به المپیک در رشته بولدرینگ است، یا هر رشته دیگری از جمله سرعت و یا کمباین.

در پایان صحبتی داری؟

تعدادی از مسئولان معتقدند در ایران ورزشکارسالاری وجود دارد، این چه‌جور ورزشکارسالاری است که ملی‌پوش مدال‌آور از کوچک‌ترین حقش که حضور در مسابقات است، بازمی‌ماند؟! دغدغه ورزشکار نباید ویزا و تدارک سفر باشد بلکه باید فقط به تمرینش فکر کند. متأسفانه تعدادی از مسئولان ورزش ما مسئولیت‌پذیر نیستند و همین باعث می‌شود ورزشکاری مثل من از حق خودش محروم شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی