نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
اولین مدال آور وزنه برداری زنان: بعد از مسابقات فهمیدیم به صورت نمایشی ما را در انتخاب المپیک شرکت دادند!/ خوابگاه ما یک ساختمان اداری بود
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

الهام حسینی یکی از اردونشینان تیم ملی وزنه برداری در قزوین است.

پریسا غفاری؛ او نخستین مدال‌آور تاریخ زنان ایران در مسابقات بین‌المللی بوده که در جام نعیم سلیمان‌اوغلو در سال ۱۳۹۸ مدال برنز دسته ۷۶ کیلوگرم را به‌دست‌آورد و مسابقات قهرمانی آسیا - سال ۱۴۰۰ را در دسته ۸۱ کیلوگرم با رکورد ۹۱ یک ضرب، ۱۲۲ دوضرب و مجموع ۲۱۳کیلوگرم و پنجمی آسیا به پایان برد. این وزنه بردار با توجه به سرپرستی سجاد انوشیروانی در فدراسیون می گوید:«او در عرصه آکادمیک و علمی کار می‌کند. احساس می‌کنم که دغدغه زیادی برای وزنه‌برداری دارد ومی‌تواند مشکلات ما را برطرف کند.»

از روزهای آغازین استارت وزنه برداری بانوان صحبت کنید؟

با بی‌برنامگی شروع شد و زیرساختی نداشتیم. هر فردی که در وزنه‌برداری زنان بالا آمد با تلاش و غیرت خودش بود. درهر صورت وظیفه فدراسیون بود تا برای بانوان اردو تشکیل دهد و آنها را به مسابقات اعزام کند. چون ما نسل اول بودیم باید به مسابقات می‌رفتیم و تجربه کسب می‌کردیم تا راه را برای نسل جدید باز کنیم.

اردوهای مرتبی داشتید؟

اصلا".تا زمانی که اردوهای مردان تشکیل نمی شد،ما هم اردو نداشتیم. سالن تمرین هم نداشتیم و حتی اردوی پسران نیز برگزار می شد ولی برای بانوان اردویی نداشتیم.در کل به تیم ملی زنان اهمیتی نمی‌داد.

مگر چنین موردی امکان داشت؟

خوابگاه ما یک ساختمان اداری بود. ماساژور حتی در یک مورد نداشتیم.

آقای خورشیدی فر هم از تیم زنان کنار گذاشته شد؟

البته از زحمات اکبر خورشیدی به عنوان مشاور فنی در این سال‌ها قدردانی می‌کنم، اما سیستمی که او در پیش گرفته برای تیم ملی وزنه‌برداری مناسب نبود و سنتی کار می کرد. از همان ابتدا درخواست مربی خارجی کردیم تا سطح فنی مان بالا برود. همچنین از نظر فیزیولوژی بحث بانوان متفاوت با مردان است. به همین دلیل نیاز به مربی زن داریم تا در سطح بین‌المللی کار کرده باشد.

اطلاعات روزتان به دوپینگ چطور است؟

فدراسیون سابق نه در این زمینه وزنه‌برداران را منع می‌کرد و نه به آنها آگاهی می‌داد. در برهه‌ای هم نباید از حق بگذریم زیرا رئیس فدراسیون مکمل‌هایی را حداقل در ۲ سال گذشته تهیه می‌کرد؛ اما بعد از گران شدن نزدیک به اعزام این مکمل‌ها به صورت محدود به ما داده می‌شد.

با این شرایط چار پیش از این اعتراض نکردید؟

همیشه اعتراض خودمان را به گوش مسئولان ‌رساندیم، اما مواخذه و بعضا خیلی از وزنه‌برداران حذف شدند. از آنجایی که می‌خواستیم تا وزنه‌برداری زنان حفظ شود، سکوت کردیم تا دختران به جایگاهی برسند که توانایی خود را نشان دهند.

نظرت راجع به از دست دادن سهمیه المپیک چیست؟

من بعدا متوجه شدم که تنها به صورت نمایشی در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کردیم. فدراسیون از یک زمانی به بعد ما را رها کرد و حتی تیم ملی زنان را به آخرین انتخابی در کلمبیا اعزام نکرد. حتی سال گذشته  با اشتباه کادر فنی مدال قهرمانی آسیا را از دست دادم. خورشیدی دست تنها بود و کسی را برای انتخاب وزنه و گرم کردن نداشت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی