نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
۱ |
۰
خبرنویسی چیست؟ عناصر اصلی آن کدام است؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

خبرنویسی آداب و قواعدی دارد که باید رعایت شود تا یک متن خبری دارای ارزش خبرنویسی و اصول روزنامه نگاری باشد.

جهان و دورانی که در آن زندگی می کنیم به عصر اطلاعات و ارتباطات شناخته می شود و این به این معنی است که در هر دقیقه تکنولوژی قدمی را بر میدارد و همینطور به دلیل این تکنولوژی و امکان دسترسی بیشتر افراد به اینترنت و شبکه های مجازی اطلاعاتی و اخبار و اتفاقاتی که در سراسر دنیا نیز می افتد هم در کسری از ثانیه در همه جای دنیا مخابره می شود.در ادامه به نحوه نوشتن خبر و ویژگی ها و اصولی که باید در نوشتن خبر به آنها توجه کرد اشاره خواهیم کرد.

خبرنویسی چیست؟

جهان اطراف ما پر است از اتفاقات ریز و درشتی که می توانند بر زندگی شخصی و اجتماعی ما نیز تاثیر بگذارند از همین رو هم شبکه ها و سایت های بسیاری هستند که که هر روز اخبار گوناگونی را منتشر می کنند.نوشتن و منتشر کردن اخبار دارای قوانینی است که باید رعایت شود تا یک خبر به صورت دقیق و واضح و همینطور قابل فهم باشد و افرادی که این خبر را می خوانند اطلاعات درستی را کسب کنند و برایشان جذابیت داشته باشد زیرا یک خبر هر چقدر هم که دارای اهمیت باشد اما اگر با زبان درست و قلم درست بیان نشود برای مخاطب جذابیتی نخواهد داشت.

عناصر اصلی خبرنویسی چیست؟

خبرنویسی چیست؟ عناصر اصای آن کدام است؟

همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم خبرنویسی آداب و قواعدی دارد که باید رعایت شود تا یک متن خبری دارای ارزش خبرنویسی و اصول روزنامه نگاری باشد و همینطور بتواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.در حال حاضر روزنامه ها و شبکه های خبری و همینطور سایت های بسیاری هستند که به صورت روزانه اخبار را تهیه و منتشر می کنند از این رو رقابت بسیار سختی در بین این پلتفرم ها وجود دارد و همه این پلتفرم های خبری تلاش میکنند تا مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب کنند از این رو سعی دارند تا خبر بهتری را نسبت به رقیب های خود منتشر کنند . که در ادامه به معرفی این عناصر خواهیم پرداخت.

• تیتر
• لید
• روتیتر
• زیرتیتر
• سوتیتر

تیتر

یکی از اصلی ترین و شاید هم مهمترین مسائلی که در خبرنویسی باید به آن توجه شود ،تیتر خبر است زیرا این تیتر خبر است که مخاطب را به خواندن و یا دیدن ادامه خبر مجاب می کند.شما در هنگام خواندن یک خبر معمولا ابتدا تیتر آن را می خوانید و اگر تیر جذابی داشته باشد تمایل به خواندن ادامه خبر را خواهید داشت.

لید

لید خبر هم از قسمت هایی است که می تواند با خواندن آن تصمیم گرفت که می خواهیم ادامه خبر را دنبال کنیم یا نه.لید خبری معمولا چکیده ای از خبر است و به ما می فهماند که این خبر در ارتباط با کدوم موضوع نوشته شده است.لیدهای مختلفی وجود دارد که می توان از آنها در نوشتن متن ابتدای مقاله از آنها استفاده کرد به طور مثال لید تاریخی در ارتباط با یک مسئله تاریخی که در قبل اتفاق افتاده است و این موضوع خبری مرتبط می شود و در ابتدای متن خبر آورده می شود تا مخاطب را در ارتباط با چیزی که قرار است بخواند آگاه کند.

روتیتر

روتیتر معمولا یک جمله و یا چند کلمه است که در ابتدای و قبل از تیتر گفته می شود و به نوعی کامل کننده تیر است.تیتر خبر باید کوتاه و با مفهوم باشد و روتیتر ها نیزی معمولا چند کلمه و عبارت هستند که در ابتدای تیر قرار داده می شوند تا تیر معنای کامل تری داشته باشد و چگونگی خبر را بیشتر توضیح دهد.

به طور مثال:

روتیتر:در جنوب شهر تهران 

تیتر :خانه ای در آتش سوخت

زیرتیتر

زیر تیتر ها نیز مانند روتیترها کامل‌کننده تیر اصلی هستند و اطلاعات کامل تر و دقیق تری را در ارتباط با اتفاق افتاده بدهند. یک خبر که بر پایه اصول خبرنویسی نوشته شده باشد باید حتما دارای تیر اصلی باشد و در عین حال می تواند دارای روتیتر و زیر تیر و یا هر دو با هم باشد.

به طور مثال:

تیتر :قتلی در تهران 

زیرتیتر:جان یک کودک را گرفت


سوتیتر

سوتیتر به خلاصه و چکیده خبر گفته می شود.برخی از خبرها آنقدر مهم و حیاتی هستند و آنقدر موضوع حساسی دارند که یک تیتر به تنهایی نمی تواند اصل خبر را منتقل کند از این رو نیاز است تا تا سوتیتر، زیرتیتر و روتیتر هم برای خبر نوشته شود تا مخاطب خبر به خوبی بتواند خبر را درک کند .

کلام پایانی

اگر علاقمند به خواندن خبر هستید و می خواهید از یک مرجع و پلتفرم بسیار معتبر که خبرهای درست و موثق و با اصول خبرنویسی را ارائه می دهد این کار را انجام دهید ما به شما سایت شهر خبر  https://www.shahrekhabar.com را معرفی می کنیم که اخبار گوناگون اقتصادی،سیاسی و اخبار روز دنیا را به صورت روزانه و به روز منتشر می کند

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ابرام US ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    البته که سایت وزین خبر ورزشی در زمینه «تیتر» همیشه شا هکار می کند . «تیتر» ها ی نا مفهوم ٬ گمراه کننده ٬ نا سازگار با اصل مطلب و در یک کلام « افتضاح» که چند ما هی است خبر ورزشی برای گمراهی خوا نندگانش برگزیده است مؤ ید این است که : ذهنیت جهان سومی و منفعت طلبی بهر روش و طریقه ممکن فعلا مسیر انتخابی این سایت یعنی خبر ورزشی است . اگر غیر از این فکر می کنید تیتر های همین امروز خودرا مرور کنید و شیره مالی سر مخا طب ورزش دوست خودرا از نظر بگذرانید . پا سخ اگر داشتید ادب و وظیفه اجتماعی و اخلاقی حکم می کند در ذیل همین نوشته در یک سطر تأیید یا تکذیب کنید و منتظر پا سخ بما نید . جرأت دارید ؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی