شادی پریدر
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شادی پریدر، نایب رئیس فدراسیون شطرنج گفت: به واسطه اینکه تجربه مربیگری با تیم‌های زیادی دارم، کاندیدا شدم و در نهایت هم جایزه را دریافت کردم.

طبق خروجی سایت فدراسیون کشورمان جایزه برترین‌های شطرنج زنان در مراسمی که حاشیه المپیاد جهانی در چنا برگزار شد و به ۱۳ نفر از بهترین‌های حوزه‌های مختلف اهدا شد و طی آن شادی پریدر جایزه بهترین مربی بخش بانوان را به خود اختصاص داد.اما این مطلب خلاف آنچه سایت فدراسیون جهانی فیده اعلام کرده است. هرچند پریدر کارنامه موفقی در شطرنج زنان ایران دارد و نخستین زنی بود که به درجه استاد بزرگی رسید و چند سالی است که به‌عنوان نایب‌رئیس فدراسیون فعالیت می‌کند اما کمتر به‌عنوان مربی شناخته می‌شود. در این شرایط خیلی‌ها از انتخاب او به‌عنوان بهترین مربی جهان شوکه شدند اما صفحه اینستاگرام و سایت فدراسیون جهانی مشخص کرد که فدراسیون ایران در انتشار خبر بزرگ‌نمایی کرده است. فیده سال۲۰۲۲ را سال شطرنج زنان معرفی کرده و به همین مناسبت در المپیاد جهانی از زنان تقدیر کرد. فیده به هر یک از ۱۳ زنی که مورد تقدیر قرار گرفتند، لقبی داد و لقب شادی پریدر «بهترین تمرین‌دهنده» بود.

شما عاشق فکر کردن بودی که شطرنج‌باز شدی؟

چه سؤال جالبی! چه بگویم! راستش را بخواهید من آن موقع اصلا فکر نمی‌کردم، سنم خیلی کم بود و بیشتر نوع بازی و حرکت مهره‌ها برایم جذابیت داشت. اینکه بعضی مهره‌ها چند خانه جلو می‌رفتند و مهره دیگری را از خانه‌اش بیرون می‌انداختند برایم جالب بود. آخر آن موقع فقط ۷ سال داشتم.

یعنی از ۷ سالگی شروع کردی؟

بله. پدرم همیشه با دوستانش شطرنج بازی می‌کرد، من هم پای بازی‌هایشان می‌نشستم.با آموزش‌های پدرم در استان تهران به مقام دوم رسیدم، بعد هم زیرنظر مرحوم استاد هادی بنکدار، آموزش دیدم و قهرمان زیر ۱۰ ساله‌های ایران شدم.

باید چه چیزهایی در انسان قوی باشد تا یک شطرنج‌باز موفق شود؟

خلاقیت، یک مقدار هوش، یک مقدار استعداد و مقدار زیادی هم پشتکار.

پس شما همه موارد لازم را داشتید؟

بله، از هر کدام به مقدار کافی داشتم.

شطرنج چه چیزهایی به شما یاد داد؟

خب، فکر کردن که اولین آموزش است. خیلی جاها باید تصمیم درست بگیری که در این مورد، شطرنج کمک زیادی به من کرده. خیلی جاها باید ریسک کرد، مدیریت کرد، خیلی جاها باید قربانی داد. من این چیزها را از شطرنج یاد گرفته‌ام. نقاط ضعف و قوتم را هم نشان داده؛ اینکه چه ضعف‌هایی دارم و برای برطرف کردن‌شان چه کارهایی باید انجام بدهم.

خادم الشریعه شایسته کسب بهترین بانوی شطرنج جهان است/ یاد گرفتم باید ریسک کرد؛ قربانی هم شد!

شطرنج‌بازها، تمرین هم می‌کنند؟

بله، یک شطرنج باز حرفه‌ای روزی ۶ ساعت باید تمرین مداوم داشته باشد.

مثلا چه کارهایی باید انجام بدهد؟

مطالعه و تماشای بازی‌های قدیمی و کلاسیک و آنالیز آنها. باید بازی بزرگان دنیا را تماشا کنیم؛ مراحل مختلفی را که طی می‌کنند تا به پیروزی برسند و البته اگر وقت داشته باشیم و بتوانیم ۶ ساعت از روز را به شطرنج اختصاص بدهیم.

بازی کدام‌یک از شطرنج‌بازان مطرح دنیا را دوست داری؟

بابی فیشر آمریکایی؛ خیلی زرنگ و باهوش است. بعد از سال‌ها امپراتوری روس‌ها در شطرنج، توانست قدرت را از دست آنها بیرون بکشد. البته شخصیت خیلی جالب و انقلابی‌ای هم دارد.

خوب از ملاک انتخابتان به عنوان بهترین مربی  تمرین دهنده صحبت کنید؟

برای انتخاب بهترین‌ها، عملکرد و گستردگی حوزه فعالیت کاندیداها در سال‌های مختلف مد نظر بود. من هم به واسطه اینکه تجربه مربیگری با تیم‌های زیادی دارم، کاندیدا شدم و در نهایت هم جایزه را دریافت کردم.

خادم الشریعه شایسته کسب بهترین بانوی شطرنج جهان است/ یاد گرفتم باید ریسک کرد؛ قربانی هم شد!

در چه سطحی مربیگری کردید؟

در سال‌های مختلف به عنوان مربی تمرین دهنده کنار تیم‌های ملی، جوانان و نوجوانان بودم. با تیم نابینایان به عنوان مربی کار کرده‌ام. ضمن اینکه تدریس در دانشگاه را هم در کارنامه دارم.علاوه بر این من در ایران اولین بانویی بودم که مربی بین المللی شطرنج شدم. فکر می‌کنم مجموع این فعالیت‌ها باعث انتخابم توسط فدراسیون جهانی شد.

ایران ظرفیت جایزه دیگری در این بعد جهانی را دارد؟

بله، شطرنج بانوان ایران با داشتن بازیکنی مانند سارا خادم الشریعه این ظرفیت را دارد که در حوزه بازیکنان هم جایزه بهترینِ جهان را به نام خود ثبت کند. در بخش داوران هم این ظرفیت و قابلیت را خیلی زیاد داریم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • الهام .ج IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    شادی و سارا از شطرنج بازان موفق ما هستند و امیدوارم همیشه موفق باشند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی