پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
۱ |
۵
تفاوت برنج طارم، هاشمی، صدری، عنبر بو و دم سیاه چیست؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برنج ایرانی محصولی خوش پخت و با کیفیت است که دارای فواید مختلفی میباشد، برنج ایرانی دارای کربوهیدارات فرائانی است که تأمین انرژی برای سوخت و ساز بدن را برعهده دارد، عدم وجود کلسترول در برنج ایرانی موجب تعادل برنامه غذایی افراد می شود.

 برنج ایرانی دارای ویتامین D، ومواد معدنی و مغذی همچون کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین می باشد.

مصرف برنج ایرانی استرس را کاهش داده، به بهبود عملکرد مغز کمک می کند، باکتری های مفید روده را رشد می دهد، موجب افزایش ایمنی بدن شده و برای درمان یبوست و تقویت پوست و مو مفید است.

انواع برنج ایرانی

حال که با خواص برنج ایرانی آشنا شدید به معرفی انواع مختلف برنج از جمله طارم، هاشمی، صدری، عنبر بو و دم سیاه می پردازیم، هر یک از این برنج ها دارای خواص متفاوتی بوده و از نظر ظاهر و طعم و محل کشت با یکدیگر تفاوت دارند، در ادامه تفاوت انواع برنج های ذکر شده را بررسی خواهیم کرد.

برنج طارم

این برنج برای اولین بار در شهرستان طارم استان زنجان که در مجاورت استان گیلان و مازندران قرار دارد کشت شده است، امروزه برنج طارم در استان های مازندران و زنجان به ویژه شهرستان فریدونکنار کشت می شود، برنج طارم بسته به موقعیت مکانی خود، دارای ۴ نوع مختلف از جمله طارم هاشمی، طارم صدری، طارم دم سیاه و طارم سنگی می باشد.

برنج طارم رنگ سفید مایل به کرم داشته و تقریباً کم محصول می باشد اما کیفیت بالایی دارد، این برنج عطر و طعم بی نظیری داشته و خوش پخت است، برای خرید برنج طارم استخوانی و هاشمی ایرانی خوشپخت به سایت کیلن فود مراجعه کنید.

ویژگی‌های برنج طارم هاشمی

قد برنج طارم هاشمی از سایر انواع برنج طارم و برنج هاشمی کوتاه تر است و کیفیت پایین تری نسبت به برنج هاشمی دارد، چندین سال است که کشاورزان روستاهای فریدونکنار، محمود آباد و دابودشت به کشت دوم برنج طارم هاشمی مشغول هستند.

ویژگی های برنج طارم صدری

این نوع از برنج طارم بیشتر در استان گیلان و شهرستان های شفت و فومن کاشته و برداشت می شوند، برنج طارم صدری ظاهری کشیده به رنگ سفید مایل به کرم دارد و دانه های آن سفت و سخت هستند.

ویژگی های برنج طارم دم سیاه

شلتوک این نوع برنج طارم دمی به رنگ سیاه دارد، این نوع برنج عموماً در استان گیلان کاشته و برداشت می شود، برنج طارم دم سیاه قدی متوسط داشته و مناسب مجالس و مهمانی هاست.

ویژگی های برنج طارم سنگی

برنج طارم سنگی یا طارم محلی فریدونکنار از دیگر انواع برنج طارم است که محبوب ترین نوع برنج طارم نیز شمرده می شود و در فریدونکنار استان گیلان کشت می شود، دانه های این برنج از دانه های طارم هاشمی و طارم دم سیاه ریزتر هستند و رنگ آن سفید مایل به نباتی است، نام های دیگر این برنج طارم استخوانی، طارم عطری و طارم محلی است.

برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از پر طرفدارا ترین برنج های ایرانی است که تنها یک گونه دارد، برنج هاشمی به طور معمول ظاهری کشیده دارد و برخی از دانه های آن قلم ریز و برخی قلم بلند و چاق هستند، رنگ این برنج سفید مایل به کرم است و کیفیت و عطر و طعم مناسبی دارد، جهت خرید برنج هاشمی می توانید به کلین فود مراجعه کنید.

برنج هاشمی در شهر های فریدونکنار و آستانه اشرفیه کشت می شوند، منطقه ای که این برنج درآنجا کشت می شود در کیفیت برنج تأثیر گذار است، برنج هاشمی برنجی مرغوب است که پس از پخت قد خوبی می کشد.

تفاوت برنج طارم، هاشمی، صدری، عنبر بو و دم سیاه چیست؟

برنج صدری

این برنج یکی از مرغوب ترین انواع برنج های ایرانی است که در استان های گیلان، مازندران و گلستان کشت می شود، این برنج اسامی مختلفی دارد اما در کل به سه دسته دم سیاه، دم قرمز و دم زرد تقسیم می شود که نوع دمسیاه آن کشت بیشتری از دو نوع دیگر دارد.

ویژگی های برنج صدری

برنج صدری دارای دانه های کوتاه اما کشیده استخوانی رنگ است، اندازه دانه های برنج صدری با یگدیگر تناسب ندارند، این برنج عطر بسیار زیادی دارد، برنج صدری در دسته برنج های کشت اول قرار می گیرد و در اواخر تیر ماه قابل برداشت است.

برنج عنبربو

برنج عنبربو از انواع برنج های خوش پخت و با کیفیتی است که در استان های خوزستان، ایلام، اصفهان، لرستان، فارس، خراسان رضوی، کشت می شوند، بهترین برنج عنبربو در شهرستان شوشتر استان خوزستان کشت می شود.

انواع برنج عنبربو

برنج عنبربو دارای دو نوع مختلف به نام های برنج عنبربو امامی و عنبربوی سیروان می باشد، این برنج در شهرستان‌های اهواز، خرمشهر، شوشتر، دزفول و شادگان در استان خوزستان و شهرستان های سیروان، سفلی علیا، چگنی، لرینی، اسلامیه و فاطمیه استان ایلام کشت می شود.

ویژگی های برنج عنبربو

 دانه های برنج عنبربو از لحاظ ظاهری چاق و قد کوتاه هستند، این برنج پس از پخت قد نمی کشد، طبع برنج عنبربو بر خلاف سایر انواع برنج ایرانی گرم است، برنج عنبربو دارای عطر و بوی بسیار زیادی است و روش پخت آن نیز با روش پخت سایر برنج های ایرانی متفاوت است، از آن جا که این برنج دانه های کوتاه قدی دارد برای استفاده در مجالس و مهمانی‌ها مناسب نمی باشد.

برنج چمپا چیست؟

به برنجی که دانه های کوتاه داشته باشد برنج چمپا گفته می شود، برنج عنبربو از برنج های چپا محسوب می شود اما برنج های دانه کوتاه دیگر در شمال کشور کشت می شوند، پس در هنگام خرید برنج دانه کوتاه از محل کشت آن اطلاع کسب کنید.

برنج دم سیاه

برنج دم سیاه برنجی مرغوب و با کیفیت است که برای بار اول در استان گیلان برداشت شده است، این برنج از خانواده برنج صدری بوده که در شالیزار های مرغوب کشت می شود، برنج دم سیاه جزء  برنج های کم محصول حساب می شود و بهره وری زیادی ندارد.

تفاوت برنج طارم، هاشمی، صدری، عنبر بو و دم سیاه چیست؟

ویژگی‌های برنج دم سیاه

شلتوک برنج دم سیاه دارای ریشه هایی سیاه رنگ است از این جهت به برنج دم سیاه معروف شده است، دانه های برنج دم سیاه با دانه های برنج صدری شباهت بسیار زیادی دارند و تنها تشخیص این دو برنج از روی شلتوک آن ها امکان پذیر است، برنج دم سیاه عطری بی نظیر دارد و مناسب استفاده در مجالس و مهمانی هاست.

امیدواریم که با توضیحاتی که در این مطلب در رابطه با تفاوت برنج طارم، هاشمی، صدری، عنبر بو و دم سیاه ارائه شد، اطلاعات کافی کسب کرده باشید، فروشگاه کیلن فود فروشگاهی اینترنتی و مجاز است که میتوانید خرید انواع برنج را به صورت عمده و غیر عمده از این فروشگاه انجام دهید، امکان ارسال برنج از فروشگاه کیلن فود به سر تا سر کشور وجود دارد.

منبع : keilanfood.com

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی