الیور هاروی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

الیور هاروی برای تجربه شرایط حضور در قطر در جام جهانی ۲۰۲۲، به این کشور سفر کرد و مشاهدات خود را یادداشت کرد که با هم در ادامه می‌خوانیم.

الیور هاروی می‌نویسد: در حالی که کمتر از ۱۰۰ روز تا شروع جام‌جهانی باقی مانده، به سمت ورزشگاه بین‌المللی خلیفه رفتم، جایی که انگلیس در بازی افتتاحیه خود در تاریخ ۲۱ نوامبر به مصاف ایران خواهد رفت. در مسیر رفتن به ورزشگاه ۴۵۴۱۶ ظرفیتی با متروی مجلل زیرزمینی دوحه، تفاوت‌های فرهنگی با غرب به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

یکی از افراد محلی من را از واگن مرکزی دور کرد و توضیح داد که ورود مردان مجرد به این کابین ممنوع است. مترو در اینجا دارای سه کلاس است؛ استاندارد: خانوادگی برای زنان، کودکان و مردان همراه: و مجلل طلایی.

نوشیدن مشروب در اماکن عمومی ممنوع است، به غیر از هتل‌ها و رستوران‌های درجه یک. اینجا سرزمینی است که ویپ در آن غیرقانونی است و فحش دادن و حرکات زشت می‌تواند شما را پشت میله‌های زندان بیاندازد!

فاطمه النعیمی از کمیته عالی جام‌جهانی به من گفت: «ما فقط از مردم می‌خواهیم که به فرهنگ محلی احترام بگذارند.»

چگونه این پادشاهی کوچک صحرایی، به وسعت یورکشایر، با ۱٫۳ میلیون هوادار پرشور فوتبال که تا سه ماه دیگر وارد خاکش می‌شوند کنار می‌آید؟ برای فهمیدن این موضوع من این هفته را در قطر گذراندم تا با امکانات کشوری که به خاطر سابقه ضعیف حقوق بشری زیر ذره‌بین است آشنا بشوم.

نگاه هوادار رقیب ایران به شرایط عجیب توریست‌ها در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ از ممنوعیت فحش دادن گرفته تا اقامت در «شهر کاروان»

رفتنم به سمت ورزشگاه خلیفه به من نشان داد که حمل و نقل و استادیوم‌ها در اینجا از بسیاری از جام جهانی‌های قبلی پیشی خواهد گرفت. هنگام ورود به مترو در مرکز شهر دوحه، کارگران امنیتی با پیراهن‌های سفید و شلوارهای تیره در اطراف واحدهای تهویه غول‌پیکر جمع شدند تا گرمای ماه آگوست را شکست دهند.

بیرون هوا ۴۲ درجه است و در ماه نوامبر به بالای ۲۰ درجه با رطوبت بسیار بالا خواهد رسید. در داخل زمین بازی به واسطه ۵۰۰ تهویه خنک‌کننده، دمای هوا ۲۶ درجه و مطبوع است. قبلاً از مرکز شبکه جام جهانی که شبیه به ناسا بود، دیدن کرده بودم که در آن کارکنان سایبری از راه دور تمام هشت استادیوم جام جهانی را زیر نظر دارند.

مدیر ارشد فناوری، نیاز عبدالرحیم، توضیح داد که دمای هوای داخل استادیوم‌ها بسته به میزان جمعیت قابل تنظیم است. و هواداران به واسطه ۱۵ هزار دوربین داخل ورزشگاه، تحت نظر هستند. نیاز که در مقابل مجموعه‌ای از رایانه‌ها و مانیتورها ایستاده بود گفت که هرکسی بدرفتاری کند بلافاصله شناسایی می‌شود. او فاش کرد: «ما دوربین‌های ویژه با وضوح بالا داریم تا روی یک صندلی خاص زوم کنیم و تماشاگر را به وضوح ببینیم. همه چیز ضبط می‌شود که شاید برای تحقیقات بعدی مورد نیاز باشند.»

هیچ تصمیمی در مورد قوانین کووید برای جام‌جهانی اعلام نشده است. در حال حاضر در اماکن عمومی ماسک استفاده می‌شود و مسافران بریتانیا قبل از پرواز نیاز به آزمایش پی‌سی‌آر منفی دارند.

نگاه هوادار رقیب ایران به شرایط عجیب توریست‌ها در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ از ممنوعیت فحش دادن گرفته تا اقامت در «شهر کاروان»

و قطر هنوز برنامه‌های خود برای مصرف الکل را تأیید نکرده است، فاطمه النعیمی  گفت که مشروبات الکلی «در مناطق تعیین‌شده» در دسترس خواهد بود. او اضافه کرد که رویدادهایی مانند جام‌جهانی باشگاه‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۹، که لیورپول در آن قهرمان شد، یک دوره آزمایشی موفق بوده است و گفت: «ما از هواداران لیورپول در مناطق مخصوص هواداران پیش و پس از بازی با سرو مشروبات الکلی استقبال کردیم.»

قیمت‌های هنگفت الکل در بارها و رستوران‌ها و هتل‌های دارای مجوز قطر همانند مناطق هواداران نخواهد بود. یک منبع در کمیته سازماندهی به من اطمینان داد که حامیان می‌توانند با پرداخت حدود ۵ پوند یک شات نوشیدنی بخورند.

دوحه درخشان، شهری از فولاد و شیشه که مانند الماس از دل صحرا برمی‌خیزد، یک مهمانی بزرگ مخصوص در گردشگاه ساحلی برگزار می‌کند. گفته می‌شود که همسران بازیکنان انگلیسی در کشتی تفریحی لوکس لنگر انداخته در آب‌های گرم خلیج فارس مستقر می‌شوند. بازیکنان انگلیس در هتل سوق‌الوکره اقامت خواهند داشت. گرت ساوتگیت، سرمربی انگلیس مکانی را انتخاب کرده که بازیکنانش را در زندگی محلی غرق کند.

در کنار هتل، مسجد و پارکی برای کودکان وجود دارد. در طرف دیگر هتل، مسیری در کنار ساحل به مجموعه‌ای از مغازه‌ها و کافه‌ها و بازار خیابانی منتهی می‌شود. قسمت پشتی هتل مستقیماً به روی ماسه‌های طلایی و امواج درهم و برهم خلیج فارس باز می‌شود.

نگاه هوادار رقیب ایران به شرایط عجیب توریست‌ها در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ از ممنوعیت فحش دادن گرفته تا اقامت در «شهر کاروان»

هواداران می‌توانند شب‌های عربی خود را با خوابیدن در کمپ‌های ساحلی تجربه کنند. همچنین با رزرو تور شنی در جنوب دوحه به جایی بروند که بادیه‌نشینان منتظرند تا شترسواری و نمایش با شاهین را به آنها ارائه بدهند. در کمپ Regency Sealine چادرهای مجلل و لوکسی در خط ساحلی وجود دارند که قیمتشان در روزهای هفته از ۱۹۰ پوند شروع می‌شود.

بعداً عمر الجابر را دیدم که کارش یافتن محل اقامت برای بیش از یک میلیون هوادار جام جهانی است. او فاش کرد که یک «شهر کاروان»، با هزینه شبی ۱۲۰ پوند برای هر خانه متحرک، در مرکز دوحه در حال ساخت است تا به مقابله با این فشار کمک کند.

عمر می‌گوید که هنوز مکان‌های زیادی در دسترس هواداران بریتانیایی است که می‌توانند رزرو کنند، ارزانترین‌شان آپارتمان‌هایی در نزدیکی ورزشگاه الجنوب است که می‌توان با شبی ۷۰ پوند آنها را اجاره کرد. گزینه‌های دیگر عبارتند از ساختمان‌های سبک پورتاکابین با قیمت ۱۷۰ پوند و دو کشتی کروز لوکس، که در لنگرگاه بزرگ دوحه پهلو می‌گیرند. کشتی‌ها دارای استخرهای شنا، اسپا و مجموعه‌ای از رستوران‌ها هستند که قیمت‌هایش از حدود شبی ۱۵۰ پوند شروع می‌شود.

نگاه هوادار رقیب ایران به شرایط عجیب توریست‌ها در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ از ممنوعیت فحش دادن گرفته تا اقامت در «شهر کاروان»

طرفداران باید خود را با آداب و رسوم و قوانین محلی در این کشور اسلامی وفق بدهند. اسکنرهای موجود در فرودگاه دوحه هر کسی را که قصد دارد مخفیانه مشروبات الکلی یا مواد مخدر را وارد کشور کند، شناسایی می‌کنند.

برخی از کارکنان تیم ولز این مسابقات را به دلیل موضع این کشور در مورد حقوق همجنس‌گرایان تحریم خواهند کرد. استادیوم‌های درخشان و زیرساخت‌های دیگری که از قلب شن‌ها برخاسته‌اند، بر روی عرق و گاهی خون ارتشی از کارگران مهاجر ساخته شده‌اند. قطری‌ها می‌گویند که با بهبود سلامت و ایمنی و بازنگری قوانین کارگران مهاجر، این گونه مسائل را جبران کرده‌اند.

فاطمه النعیمی گفت که این تغییرات «میراث واقعی اجتماعی خواهد بود که جام جهانی از خود به جای خواهد گذاشت.»

جام جهانی در صحرا مطمئناً تورنمنتی خواهد بود که شبیه هیچ تورنمنت دیگری نیست.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • جواد IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    بیچاره ما ایرانیا از همه چی محروم هستیم نه تو کشور خودمون میزارن بریم ورزشگاه نه بودجه یا پول رفتن به جام جهانی رو داریم خدایش خوشبختیم ها نه ....
  • وینسنت IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    اینا که از کشورهای اروپایی میان از زندگی یا سفر به قطر راضی نیستن چون قانون ممنوعیت مشروب یا همجنسگرایی توش اعمال میشه پس بدا به حال ما ایرانیا که ارزوی مسافرت به قطر و داریم نمیتونیم بریم.اینایی که از قطر ایراد میگیرن ی سفر ی روزه بیان ایران ما را هم ببینن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی