نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
علی دایی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کی‌روش که رابطه بسیار خوبی با علی دایی داشت، همواره با تعریف و تمجید از کاریزمای مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران، او را بهترین گزینه برای جانشینی خودش توصیف می‌کرد.

نوشتن از ابهامات موجود درباره نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به امری تکراری و تا حدودی خسته‌کننده تبدیل شده است. در شرایطی که این تیم با دراگان اسکوچیچِ کروات، موفق شد به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند، شایعه شده که قرار است او از کار برکنار شود و سرمربی جدیدی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد. این شایعه بعد از صحبت‌های انتخاباتی مهدی تاج، رئیس کنونی فدراسیون فوتبال، قوت بیشتری به خود گرفت. او وعده داد در صورت رئیس‌شدن، به برکناری دراگان اسکوچیچ و بازگرداندن کارلوس کی‌روش به‌طور جدی فکر خواهد کرد. تاج رئیس شد و حالا ثانیه‌شماری برای محقق‌کردن وعده انتخاباتی‌اش شروع شده است. تاج ولی شجاعت و صراحت زمان کاندیدابودنش را کنار گذاشته و با سکوت درباره نیمکت تیم ملی واکنش نشان می‌دهد.

اما در فضای ورزش ایران این موضوع جدی گرفته شده است. هر روز تحلیل‌های مختلفی درباره بازگشت کی‌روش به تیم ملی ایران ارائه می‌شود و شایعات در این مورد رو به فزونی است. هم‌زمان کارلوس کی‌روش هم رقبای دیگری هم پیدا کرده است. عنوان شده که با توجه به اهمیت «ایرانیزه» شدن نیمکت تیم‌های ملی و البته با توجه به حضور دو رقیب ژئوپلیتیکی در گروه جام جهانی، نگاه سیاست‌مداران ایرانی نه کارلوس کی‌روش بلکه متوجه مربی ایرانی است. اینجاست که برای چندمین بار دوباره اسم علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، به میان آمده و از او به‌عنوان جدی‌ترین گزینه نیمکت تیم ملی در جام جهانی یاد می‌شود. حداقل این خواسته‌ای است که عده‌ای از دولتمردان دارند و در پی محقق‌کردن آن هستند. با وجود چنین بینشی ولی استفاده مکرر از اسم علی دایی در موارد مشابه، بیش از آنکه واقعیت بیرونی باشد، تبدیل به یک اسم رمز شده است!

دعوت سرمربی تیم ملی به سکوت مطلق؛ با اسم رمز علی دایی!/ همه چیز از چند استوری جنجالی شروع شد

کی‌روش که رابطه بسیار خوبی با علی دایی داشت، همواره با تعریف و تمجید از کاریزمای مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران، او را بهترین گزینه برای جانشینی خودش توصیف می‌کرد. شاید کی‌روش در آن زمان که حس می‌کرد برانکو، رقیب دیرینه، قرار است صندلی‌اش را در تیم ملی تصاحب کند به سمت علی دایی چرخیده بود، ولی واقعیت این است که دایی برای کی‌روش هم گزینه جذابی بود. بعد از کی‌روش، داستان سرمربی‌شدن علی دایی در تیم ملی مطرح شد، ولی رنگ واقعیت به خود نگرفت. برخلاف توصیه کی‌روش، فدراسیون که ابتدا گفته بود قصد مذاکره با علی را دارد، دوباره سراغ گزینه‌ای خارجی رفت و این بار مارک ویلموتس بلژیکی را به‌عنوان سرمربی جدید معرفی کرد.

داستان عملکرد ویلموتس در تیم ملی هم به توضیح اضافه‌ای نیاز ندارد. او دوام زیادی نیاورد، نتایج خوبی کسب نکرد، ولی پول خوبی از کنار قراردادش به تیم ملی ایران به جیب زد و رفت. بعد از ویلموتس، اسم علی دایی به‌عنوان گزینه سرمربیگری با جدیت بیشتری دنبال شد. فدراسیون فوتبال خبر داد که سرمربی بعدی تیم ملی ایران قطعا یک ایرانی خواهد بود. آن روزها از این گفته می‌شد که قرار است از بین علی دایی و امیر قلعه‌نویی یکی به‌عنوان سرمربی انتخاب شوند. علی دایی بعدها عنوان کرد که حتی مهدی تاج مذاکراتی با او برای قبول هدایت تیم ملی داشته ولی درست در لحظات نهایی ناپدید شده و مذاکرات ناقص مانده است.

آن روزها درست مثل همین روزها، شایعه ممنوع‌الفعالیتی علی دایی در فوتبال ایران وجود داشت و بسیاری از این می‌گفتند که به همین دلیل اسم علی دایی مطرح شده، ولی روند مذاکرات با او خوب پیش نرفته است؛ اما فدراسیون در تصمیمی بحث‌برانگیزتر و برخلاف وعده ۱۰۰ درصدی‌اش نه یک مربی ایرانی بلکه دراگان اسکوچیچ را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران معرفی کرد. دایی که از این انتخاب حیرت‌زده شده بود، به مسئولان وقت فدراسیون فوتبال ایران تاخت و چنین انتخاب‌هایی را به آقازاده‌های ورزشی مرتبط کرد. 

دعوت سرمربی تیم ملی به سکوت مطلق؛ با اسم رمز علی دایی!/ همه چیز از چند استوری جنجالی شروع شد

علی دایی نه در تیم ملی و نه در تیم باشگاهی، گزینه جدیدی برای سرمربیگری نداشت تا اینکه استوری جنجالی تعدادی از بازیکنان تیم ملی منتشر شد؛ همان استوری‌ای که خبر می‌داد کاپیتان‌های تیم ملی، دراگان را در حد ایران نمی‌بینند و می‌خواهند مربی جدیدی جای او را بگیرد. این استوری که حکم بیانیه‌ای جدی داشت، اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال را کنار هم نشاند و آنها هم رأی به برکناری دراگان اسکوچیچ دادند؛ موضوعی که به‌صورت رسمی از سوی سخنگوی این کمیته مطرح شد. جالب اینکه خروجی دوباره این کمیته و البته تصمیم ناقص تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای جانشینی دراگان اسکوچیچ در تیم ملی یک اسم آشنا داشت؛ علی دایی!

انگار قرار است هر بار که هر رئیس و سرپرستی قصد دارد دست به کاری غیرعادی بزند با استفاده از اسم علی دایی، کارش را توجیه می‌کند و بدون انتقاد پیش می‌برد. آن زمان شایعه شد که میرشاد ماجدی، سرپرست ریاست فدراسیون فوتبال، با علی دایی مذاکره کرده ولی با پاسخ منفی روبه‌رو شده است؛ موضوعی که البته بعدها از سوی میرشاد درست یا غلط تکذیب شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • اشکان IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    آوردن دایی در مقطع فعلی بدلیل وقت کم فقط تخریب وجهه خوب دایی هست، مگه اینکه از همون اول دایی بگه به این تیم ملی با این میزان امکانات ، تدارکات و این دودستگی نباید امید زیادی در جام‌جهانی داشت و اومدن دایی برای جام ملتها مناسبه، در این صورت دایی بهترین گزینه برای اسکوچیچ هس. آوردن کی روش که ۸ سال مربی ایران بود هم اشتباه محض و بازگشت به عقب عجیب و غریبه محسوب میشه . بازگشتی که در همون زمان ۸ سال هم که بود دستاورد خاصی که بشه ملموس و از لحاظ آماری بیان کرد وجود نداره و فقط باید مثل هواداران کی روش در ایران به واژه هایی مثل ایجاد ساختار و بازیکن سازی(اونم در تیم ملی!) و غیره در زمان کی روش اشاره کرد که هیچ ملاک و آماری برای سنجش درستی اون وجود نداره
  • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    آقای علی دایی پیشکسوت محترم فوتبال پیشنهاد اینا رو قبول نکنید حیف است شما وجهه خودتون رو خراب کنید اما هر کی دیگه رو می یارن خدا کنه مثل اون قبلیه براشون هزینه بتراشه و با نتایجی هم که کسب می کنن یه لحظه فکر کنن اگر با سرمربی که صعود کرده بودن به جام جهانی براشون بهتر نبود آقای اسکوچیچ در این دیوانه بازار بدون حاشیه کار کرد و نتیجه گرفت حمایت که نداشت هم تو تیم بدستور یه سری حاشیه درست می کردن و هم خارج تیم هر روز یه داستانی بود و رسانه ها هم دم به دقیقه خبر برکناری صادر می کردن فقط حمایت خدا رو داشت و دعای یه سری مردم بی شیله پیله که فقط خدا رو دارن
  • شنهو IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    سلام اول اینکه علی دایی به هیچ عنوان نباید این دام بپذیرد چون در این مسله چندین بهانه خواباندند که بعد از جام جهانی گردن علی اقا میگیرد خیلی حرفاست که باید گفت اما خود دایی قطعا میدونه من و امثال من چه میگیم بعدشم با این فرصت کم با این اوضاع پشتیبانی از تیم ملی اگر مورینو پله و مارادونا و زیدان و غیره بیارید فایده نداره همشون هم میدونن اما میخوان این کاسه کوزهای شکسته رو سر دایی خراب بکنن تا بلکه کمی از اعتبار علی دایی کم بکنن
  • بهمن IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    فقط اسکوچیچ. تنها دستاورد کی روش؛ گل به خودی بازیکن مراکش. علی دایی هم امتحان خود را پس داده. آزموده را آزمودن خطاست
  • کیا IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    هم مربیگری دایی رو دیدیم هم قلعه نویی،قلعه نویی که سلیقه ای بازیکن انتخاب میکرد و هرچی سن بالا بود رو اورد، علی دایی هم که ضد بازیکنان بزرگ بود و ترجیح داد کنارشون بذاره، حالا باز افشین قطبی خوب بود که افراطی عمل نمیکرد. ولی خب همه این عزیزان قدرتشون تنها در مقابل مربی ضعیف تر نشون میدادن، و توی رده های بالاتر کامل دیدیم به مشکل برخوردند، حتی باوجود کمک مربی قوی تر. فرهاد مجیدی رو هم توی تیم امید دیدیم،میمونه گل‌محمدی که اونم برای موفقیت و کنارگذاشتن اشتباهاتش همیشه به زمان نیاز داشته و نتونسته توی یک بازی تغییر ایجاد کنه.
  • امیر IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    علی دایی بازیکن بزرگی بوده ولی هرگز مربی خوبی نبوده. جانشینی دایی به جای اسکوچیچ حماقت محض است. یکی ضعیف تر از اسکوچیچ نباید بیاید. ببینید اسکوچیچ تیم را در چه شرایطی به جام جهانی برد و دایی چگونه تیم را از راهیابی به جام جهانی بازداشته بوده است
    • امیر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      کسی که منفی داده برای دفاع اش از مربیگری دایی آن هم در سطح بین المللی مدرک نشان دهد
    • حسین IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      من خودم جوان روز هستم.
    • تیم ملی ایران US ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      علی دایی که سالیا سال از فوتبال حذفش کردنو به فوتبال برنمی گرده، پس جای هیچگونه دلواپسی برای شما نیست،ولی محض اطلاعتون یه سرچی توی اینترنت بکنین ،دوتا کاپ غرب آسیا آورد که کی‌روش ۴سال اولش نتونست بگیره.سخت ترین گروه تاریخ تیم ملی زمان دایی بود کره با ۱۱ امتیاز رفت جام جهانی از بس گروهدقوی بود.برو امار مربیان تیم ملی را سرچ کن علی دایی ۲۶بازی سرمربی بود یک باخت آورد. بهترین خط دفاع تیم ملی زمان دایی بوده .متر صلاحیت وپیراهن عثمان شده فقط برد شانسکیو الله بختکی قضا قورتکی عربستان ،شش دونگ فوتبال مال کسانی که علی داییو حذف کردنو چشم دیدنشو ندارن
  • علی FR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    با این هرج و مرج و فسادی که در فدراسیون فوتبال حاکم است نتایج وحشتناکی در قطر در انتظار تیم ملی است. نه کیروش نه علی دایی و نه برانکو و قلعه نوعی در این زمان کم باقی مانده می توانند کاری کنند. بهتره اسکویچ بماند. حداقل تیم را می شناسد. افتضاح باختیم هم فدراسیون باید جوابگو باشد.
  • Amir IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    تا زمانی که ملاک انتخاب رییس فدراسیون تعداد روزهای حضور در جبهه و وطن فروشی باشه تاج و امثال تاج رییس هستند و آدمهای کار بلد مثل دکتر دادکان، مهندس عابدینی و .... باید از دور شاهد ویرانی ورزش اول این کشور باشند.
    • محمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      یه چندکیلو لنگی دیگه میذاشتی روش 😂
    • آریهان DE ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      از منفی ها معلومه چقدر اقازاده پرستا اینجا حضور دارند.
  • آرمین IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    کافو چقدرشبیه مورایسه فکرکردم اونه
  • یاسین IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    فقط علی آقا
  • بنده خدا IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    دایی که نمیاد و نباید هم بیاد! ولی کیروش خودش میخوادبیاد وباید هم بیاد!!
  • مهرداد IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    هرگز علی دایی تو این شرایط و وقت کم تیم رو نمیگیره.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی