سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
۱ |
۵
مسن‌ترین بازیکنان تاریخ جام جهانی فوتبال
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در تاریخ جام جهانی چند بازیکن پس از ۴۰ سالگی هم فرصت بازی کردن پیدا کرده‌اند که عمدتاً دروازه‌بان بوده‌اند.

در دنیای فوتبال تعداد محدودی از افراد خاص (عمدتاً دروازه‌بان‌ها) بعد از ۴۰ سالگی همچنان در بزرگترین صحنه‌های رقابت حاضر می‌شوند و بازی درخشانی انجام می‌دهند. در اینجا به مسن‌ترین فوتبالیست‌ها در تاریخ جام‌جهانی نگاهی می‌اندازیم.

۱- عصام الحضری » ۴۵ سال و ۱۶۰ روز (مصر مقابل عربستان سعودی - ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸)

در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تیم ملی مصر که بعد از ۲۸ سال موفق به حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت جهان شده بود شروع ناامیدکننده‌ای داشت و دو بازی اولش در مرحله گروهی را باخت و در بازی آخر، روبه‌روی عربستان سعودی قرار گرفت. در این بازی دروازه‌بان عصام الحضری در ترکیب اصلی قرار گرفت و تبدیل به مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام‌جهانی شد. او در نیمه اول یک پنالتی مهار کرد و تبدیل به اولین بازیکن آفریقایی شد که در جام‌جهانی پنالتی مهار می‌کند، اما برای پنالتی بعدی آنقدرها خوش‌شانس نبود و مصر در نهایت با نتیجه ۲-۱ بازی را واگذار کرد. الحضری اولین بازی ملی خود را در سال ۱۹۹۶ انجام داد (ده ماه قبل از اینکه جوانترین بازیکن تیم ملی مصر در جام جهانی ۲۰۱۸ به دنیا بیاید) و در مجموع در ۱۵۹ بازی ملی برای کشورش به میدان رفت، چهار بار قهرمان جام ملت‌های آفریقا شد و سه بار عنوان بهترین دروازه‌بان این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

عصام الحضری

۲- فرید موندراگون » ۴۳ سال و ۳ روز (کلمبیا مقابل ژاپن - ۲۴ ژوئن ۲۰۱۴)

با اطمینان از پیروزی کلمبیا و صعود به مرحله حذفی در آخرین بازی مرحله گروهی آن‌ها مقابل ژاپن، سرمربی خوسه پکرمن به فرید موندراگون اجازه داد تا در پنج دقیقه پایانی وارد میدان شود و به این ترتیب او تبدیل به مسن‌ترین بازیکن آن زمان در جام جهانی شد. این دروازه‌بان کلمبیایی هنوز یک رکورد کلیدی دارد؛ او قبل از این تورنمنت، آخرین بار در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه حاضر بود (و در هر سه بازی مرحله گروهی در ترکیب اصلی بود)، و فاصله ۱۵ سال و ۳۶۳ روزه موندراگون از آخرین حضورش در تورنمنت همچنان طولانی‌ترین مدت زمانی‌ست که یک بازیکن بین حضور در دو جام‌جهانی منتظر مانده است.

فرید موندراگون

۳- روژه میلا » ۴۲ سال و ۳۸ روز (کامرون مقابل روسیه - ۱۲ ژوئن ۱۹۹۴)

روژه میلا نه تنها در آن زمان به مسن‌ترین فوتبالیست تاریخ جام‌جهانی تبدیل شد، بلکه همچنین عنوان مسن‌ترین گلزن تاریخ جام‌جهانی را در شکست ۶-۱ از روسیه به نام خود ثبت کرد و هنوز هم این رکورد را در دست دارد. این گل آخرین گل دوران طولانی حضور میلا در تیم ملی بوده است؛ دورانی که ۶ سال پیش از این تورنمنت و در ۳۶ سالگی‌اش در ظاهر تمام شده بود. التماس رئیس‌جمهور کامرون باعث شد که میلا از بازنشستگی خارج شود و به تیم ملی کامرون در جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا برگردد و با گل‌ها و جشن‌های خاص بعد از گلزنی‌اش توجه جهانیان را به خود جلب کند و به تیم کمک کند تا به اولین کشور آفریقایی تبدیل شود که به مرحله یک‌چهارم نهایی می‌رسد. میلا پس از جام‌جهانی ۱۹۹۴، برای دو فصل دیگر در اندونزی بازی کرد و سرانجام به دوران حرفه‌ای خود خاتمه داد.

روژه میلا

۴- پت جنینگز » ۴۱ سال (ایرلند شمالی مقابل برزیل - ۱۲ ژوئن ۱۹۸۶)

جنینگز در روز تولد ۴۱ سالگی خود به عنوان آخرین حضور در ترکیب تیم ملی، در آخرین بازی مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۸۶ بازی کرد و رکورد مسن‌ترین بازیکن تورنمنت را شکست. تنها مشکل برای پت جنینگز این بود که در این بازی مقابل برزیلی قرار گرفت که حسابی سرحال و آماده بود و سه توپ را وارد دروازه‌اش کرد. جنینگز به طرز عجیبی پس از فصل ۱۹۸۴-۱۹۸۵ از فوتبال باشگاهی بازنشسته شده بود و جای خود را به عنوان شماره یک آرسنال به جان لوکیچ داد، اما به بازی برای تیم ذخیره باشگاه سابقش تاتنهام هاتسپر ادامه داد تا آمادگی بدنی خود را حفظ کند. او یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ است و در دوران حرفه‌ای درخشانش در بیش از ۱۰۰۰ بازی سطح بالا بازی کرد و ۱۱۹ بار برای ایرلند شمالی به میدان رفت (دومین بازیکن در تاریخ این کشور پس از استیون دیویس که بیشترین بازی ملی را انجام داده). جنینگز همچنین در سال ۱۹۶۷ برای تیم تاتنهام گل مشهوری به ثمر رساند و از فاصله دور از درون دروازه خودش شوت زد و توپ را وارد دروازه الکس استپنی (دروازه‌بان منچستریونایتد) کرد.

پت جنینگز

۵- پیتر شیلتون » ۴۰ سال و ۲۹۲ روز (انگلیس مقابل ایتالیا - ۷ جولای ۱۹۹۰)

علی‌رغم این‌که پیتر شیلتون تا ۳۲ سالگی در جام‌جهانی بازی نکرد، اما زمان ازدست‌رفته را به خوبی جبران کرد. آخرین بازی از ۱۷ حضور او، در پلی‌آف مقام سومی جام‌جهانی ۱۹۹۰ رخ داد که با شکست انگلیس به پایان رسید و شیلتون بعد از این بازی و بعد از ۱۲۵ حضور در تیم ملی کشورش از رقابت‌های ملی بازنشسته شد. او هنوز هم برای سه‌شیر رکورددار بیشترین تعداد بازی ملی است. وقتی به لحظات برجسته شیلتون در جام‌جهانی فکر می‌کنیم به یاد گل «دست خدا» می‌افتیم و یا تلاش‌هایش برای مهار پنالتی مقابل آلمان غربی در نیمه نهایی ۱۹۹۰. اما شایان ذکر است که شیلتون در حضورش در سه دوره جام‌جهانی ۱۰ کلین‌شیت داشت که رکوردی مشترک با فابین بارتز فرانسوی است.

پیتر شیلتون

پس از صحبت در مورد مسن‌ترین بازیکنانی که در جام‌جهانی بازی کرده و گل زده‌اند، منصفانه است که به طور خلاصه به مسن‌ترین بازیکنی که قهرمان جام‌جهانی شده هم اشاره کنیم؛ این افتخار متعلق به «دینو زوف» ایتالیایی است که با سن ۴۰ سال و ۴ ماه و ۱۳ روز کاپیتان ایتالیا در قهرمانی تورنمنت ۱۹۸۲ اسپانیا بود.

همچنین بعد از خواندن این لیست ممکن است با تعجب بپرسید که پله در کجای لیست مسن‌ترین بازیکنان تاریخ جام‌جهانی قرار دارد؛ آخرین بازی ستاره برزیلی در جام‌جهانی در فینال سال ۱۹۷۰ مقابل ایتالیا در مکزیک رخ داد و او همچنین گل ابتدایی پیروزی ۴-۱ را به ثمر رساند. اما پله در آن زمان تنها ۳۰ سال داشت و در این لیست جایی ندارد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ستاره سرخ IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    البته پله در 46 سالگی از تله سانتانا سرمربی تیم ملی برزیل درخواست کرد که برای جام جهانی 1986 مکزیک دعوتش کند که مربی درخواستش رو کاملا محترمانه رد کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی