نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
گراهام پاتر
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گراهام پاتر سرمربی جدید یک هدایت‌گر خاص است، کسی که شاگردانش را به تماشای تئاتر دریاچه قو تشویق می‌کند.

پس از انتخاب گراهام پاتر به‌عنوان سرمربی چلسی، این مرد ۴۷ ساله می‌تواند آبی‌ها را به یک باشگاه فرهنگی تبدیل کند مثل کاری که با اوسترشوندس در سوئد کرد.

خیلی قبل از اینکه گراهام پاتر با سوانسی و برایتون به انگلیس بیاید در اسکاندیناوی آتش به پا کرده بود. اما شیوه مربیگری او با بقیه کمی متفاوت است. او بازیکنان و کارکنان خود را به هنر تشویق می‌کرد و آنها در زمان حضورش در باشگاه سوئدی کتاب نوشتند، یک کنسرت راک در فضای باز برگزار کردند و از همه به یادماندنی‌تر، نسخه باله خود را روی صحنه بردند.

از این هم بهتر، دستیار مورد اعتمادش بیلی رید، که وفادارانه او را در این سفر دنبال کرده است، متن رپ نوشت و به صورت زنده اجرا کرد.

خاص‌ترین مربی انگلیسی روی نیمکت آبی‌ها/ آبی‌ها شاعر و هنرمند می‌شوند!

پذیرش فرهنگ

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، پاتر با اوسترشوندس قهرمان بود و آنها را در عرض شش سال از رده چهارم به دسته اول هدایت کرد. آنها حتی در لیگ اروپا هم معجزه کردند و هرتابرلین و معروفتر از آن آرسنال را در ورزشگاه امارات در سال ۲۰۱۸ شکست دادند.

آنها در پشت صحنه با هنرمند محلی کوین والن برای ایجاد «آکادمی فرهنگی» کار کردند تا بازیکنان و کارکنان را از منطقه امن خود خارج کنند و آنها را خارج از فوتبال به چالش بکشند. والن در واقع اولین مربی فرهنگی جهان شد. والن در سال ۲۰۲۰ به نشریه «اسکای» گفت: «بازیکنان ابتدا از این کار متنفر بودند. اما ما در نهایت به خاطرات بسیار سرگرم‌کننده و ماندگار زندگیمان رسیدیم. و این موضوع جسارت آنها را بیشتر کرد.

این موضوع برای همه عجیب بود که یک باشگاه سطح بالای سوئدی در زمینه فرهنگی هم کار کند. مردم فکر می‌کردند که فوتبالیست‌ها نمی‌توانند و نمی‌خواهند به چیزی جز فوتبال فکر کنند. واداشتن مردان فوتبالیست به باله خیی هیجان‌انگیز بود. کار با گراهام واقعا الهام‌بخش بود. او همیشه نقش اصلی را ایفا می‌کرد حتی اگر برایش ترسناک بود.»

خاص‌ترین مربی انگلیسی روی نیمکت آبی‌ها/ آبی‌ها شاعر و هنرمند می‌شوند!

از دریاچه قو تا شعر نوشتن

در سال ۲۰۱۳، بیلی رید، مربی اسکاتلندی، پس از یک دوره طولانی با همیلتون آکادمیک، به پاتر در سوئد پیوست. دو سال بعد، او خود را در حال اجرای یک برنامه رقص با باله مشهور جهانی دریاچه قو دید. یک ماه بعد، رید متوجه شد که دارد «امینم» درونی خود را بیدار می‌کند.

رید در سال ۲۰۱۷ به «اینساید اسپرت» گفت: «جنبه فرهنگی بخش بزرگی از کاری است که ما در اوسترشوندس انجام می‌دهیم. کاری متفاوت است اما برای پیوند تیم فوق‌العاده است. این کار افراد را از منطقه راحتی خود خارج می‌کند و آنها را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد. اما در زمین بازی هم خیلی به ما کمک کرد.»

پاتر نیز ارزش‌ بالایی برای این کارها قائل بود. او در سال ۲۰۲۰ گفت: «این کار ما را برای خیلی چیزهای جدید آماده می‌کرد. موانع را از بین می‌برد و باعث رشد و پیشرفت افراد می‌شد.

این اشتباه است که من آن کار را در اینجا کپی کنم. جنبه نظری کار را حفظ کرده‌ام و سعی کردم آنها را به روشی متفاوت اعمال کنم. ایجاد محیطی همدلانه خیلی خوب است. ما اینجا یک محیط چندفرهنگی داریم. که خیلی خوب است و باید قدرش را بدانیم. شیوه‌ای که ما به دنیا نگاه می‌کنیم لزوما درست نیست و باید یاد بگیریم که فرد کناری ما می‌تواند نگاهی کاملا متفاوت داشته باشد. ما در مورد این چیزها زیاد صحبت می‌کنیم.»

خاص‌ترین مربی انگلیسی روی نیمکت آبی‌ها/ آبی‌ها شاعر و هنرمند می‌شوند!

اگرچه جام گرفتن مهمترین وظیفه یک مربی است اما تیم او در سوئد همیشه به خاطر نحوه بازی کردنش مورد تحسین قرار می‌گرفت. او روشهای تمرینی روبرتو مارتینز در سوانسی را مطالعه می‌کرد و از رویکرد مبتنی بر مالکیت او همراه با اصول «کل‌نگر» خودش استفاده می‌کرد. پاتر همچنین فلسفه پپ گواردیولا و الگوی دوره‌بندی ریموند ورهیژن را از جمله موارد تاثیرگذار بر خودش نام می‌برد.

حالا که تاد بولی او را به عنوان مربی بعدی تیم خود انتخاب کرده، انتظار داشته باشید که ستاره‌های آبی را به شکلی متفاوت و با نگرشی جدید ببینید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ساسان IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    بعد ما هم برگشتیم به قبل و تجربه ی لذت بخش ۸ سال دفاع اتوبوسی و ضد فوتبال.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی