نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
تیم ملی فوتبال ایران
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

با پایان اردوی تیم ملی فوتبال در اتریش، کارلوس کی‌روش خواهان تغییر اسپانسر البسه شده؛ آیا فدراسیون دوباره از آدیداس خرید می‌کند؟

روزی که کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی را برعهده گرفت، پیش‌بینی می‌شد یکی از موضوعاتی که او به آن ایراد بگیرد، البسه ملی‌پوشان باشد. کی‌روش که در دوره قبلی حضور در ایران هم حساسیت زیادی روی موضوع لباس بازیکنان و کادر فنی داشت، همواره علاقه‌مند است که یک برند معروف و باکیفیت خارجی اسپانسر البسه باشد.

او اما وقتی به ایران برگشت که فدراسیون فوتبال از چند ماه قبل با تولیدی ایرانی مجید برای تامین البسه تیم‌های ملی قراردادی محکم امضا کرده بود. این قرارداد در زمان سرپرستی میرشاد ماجدی در فدراسیون بسته شده و حالا با وجود اعتراض کی‌روش بعید است که مهدی تاج و همکاران او بتوانند کاری در خصوص فسخ قرارداد انجام بدهند. خصوصا اینکه محموله جدید تولید مجید هم به تازگی به فدراسیون رسیده است.

فلش‌بک به گذشته؛ آل‌اشپورت هوا شد

اهالی فوتبال و به خصوص طرفداران تیم ملی ایران به یاد دارند در دوران قبلی حضور کی‌روش در رأس کادر فنی نیز چالش‌های زیادی بر سر اسپانسر البسه به وجود آمد. قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود که فدراسیون فوتبال با شرکت آل‌اشپورت قرارداد همکاری امضا کرد. بعد از رسمی شدن این موضوع، اما کی‌روش حاضر نشد البسه این شرکت را بپوشد. او اعتقاد داشت کیفیت لباس‌ها خوب نیست. در نهایت مدیران آل‌اشپورت جلسه‌ای را با خود کی‌روش برگزار کردند و در این جلسه توانستند او را راضی کنند تا تیم ملی در جام جهانی آل‌اشپورت بپوشد. البته شرکت آلمانی تعهد داد که لباس‌های باکیفیت در اختیار تیم ملی بگذارد و در نهایت ایران با برند آل‌اشپورت در رقابت‌های برزیل شرکت کرد.

این ماجراها برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم ادامه داشت. تا حدود یک سال قبل از جام جهانی، تیم ملی لباس‌های شرکت آل‌اشپورت را می‌پوشید، اما با دستور کارلوس کی‌روش این برند مورد تایید قرار نگرفت و فدراسیون فوتبال مجبور شد یک روش عجیب را انتخاب کند!

در حالی که برای تورنمنت بزرگی مثل جام جهانی شرکت‌های تولید البسه به صورت رایگان لباس در اختیار تیم‌ها می‌گذارند و حتی مبلغی نیز پرداخت می‌کنند، اما فدراسیون ایران قبل از جام جهانی لباس‌های تیم را از شرکت آدیداس خریداری کرد. با توجه به عدم رعایت کپی‌رایت در ایران، شرکت‌های معتبر حاضر نبودند رایگان به تیم ملی ایران لباس بدهند و به همین خاطر فدراسیون با جنجال فراوان از آدیداس لباس خرید و راهی جام جهانی روسیه شد.

اعتراض های بازیکنان تیم ملی شروع شد؛ ایرانی یعنی فقط برندِ ایرانی!

ناگهان برند ایرانی اسپانسر لباس تیم‌ ملی شد

اگرچه تا همین چند ماه قبل تیم ملی ایران از برند آل‌اشپورت استفاده می‌کرد، اما شرایطی که بر فدراسیون حکمفرما شد، کار را متفاوت کرد. در زمان‌ سرپرستی حیدر بهاروند و بعد از آن ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم قراردادی با شرکت آل‌اشپورت برای تامین البسه تیم ملی منعقد شد. اما زمانی که کار در دست میرشاد ماجدی بود، این قرارداد از طرف شرکت تولیدکننده به دلیل وجود شرایط خاص در کشور و البته بیماری کرونا لغو شد.

بعد از اینکه چنین اتفاقی رخ داد، کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال به ریاست احسان اصولی، مناقصه‌ای برگزار و با دریافت پاکت‌ از شرکت‌های تولیدکننده در نهایت شرکت مجید را به عنوان اسپانسر تیم ملی در جام جهانی معرفی کرد. این شرکت البسه تیم ملی در جام جهانی را به طور مجانی در اختیار فدراسیون قرار می‌دهد و از طرف دیگر البسه تیم‌های ملی دیگر را با تخفیف تولید می‌کند.

از اسکوچیچ تا کی‌روش

با انتخاب شرکت مجید به عنوان اسپانسر البسه، اعتراض بازیکنان ملی‌پوش به کیفیت لباس‌ها از اردوی قطر و در زمان سرمربیگری اسکوچیچ شروع شد. اعتراض‌هایی که آن را به گوش مسئولان فدراسیون رساندند. مسئولان فدراسیون نیز با دعوت از نماینده شرکت مجید خواستار ارتقای کیفیت محصولات تیم ملی شدند. حالا این اعتراض‌ها در اردوی اتریش بیشتر شده است. این‌بار غیر از بازیکنان، کادر فنی تیم ملی و کی‌روش نیز نارضایتی خود را از جنس البسه تیم ملی به گوش مسئولان فدراسیون رسانده و خواهان این شده‌اند که تغییراتی صورت بگیرد. در این بین، بعد از اتمام اردوی تیم ملی در اتریش جلساتی برای بررسی موضوع البسه تیم ملی در جام جهانی برگزار شده است که وجود برخی موارد دست مسئولان تیم ملی برای ایجاد تغییرات در تیم ملی را می‌بندد.

برند ایرانی باید در اولویت باشد

با توجه به اینکه در جام جهانی بهترین تبلیغ انجام می‌شود، استفاده از برند تولید داخل در اولویت فدراسیون قرار دارد. حمایت از تولید ملی، یکی از سیاست‌های مسئولان فدراسیون بوده و بعید است با چنین سیاستی، شرکت تولیدکننده البسه تیم‌های ملی تغییر کند. همان‌طور که منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال در مصاحبه روز گذشته خود اعلام کرد، فوتبال هم مانند تیم ملی والیبال و کشتی از برند داخلی استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، یکی از مشکلات فدراسیون در این خصوص وقت کمی است که تا آغاز جام جهانی باقی مانده است. تیم ملی کمتر از ۵۰ روز دیگر باید در قطر به میدان برود. با احتساب زمان شروع اردوی تیم ملی نزدیک به یک ماه برای فدراسیون وقت باقی می‌ماند. طبیعتا این فرصت برای انتخاب و سپس تامین لباس برای تیم ملی کافی نیست. از طرف دیگر، لباس ایران با برند داخلی و طرحی که داشته به تایید فیفا رسیده است؛ دلیلی مهم که دست فدراسیون را برای تغییرات می‌بندد.

اعتراض های بازیکنان تیم ملی شروع شد؛ ایرانی یعنی فقط برندِ ایرانی!

فسخ قرارداد هزینه روی دست فدراسیون می‌گذارد

قرارداد با شرکت مجید از لحاظ حقوقی محکم بسته شده است. همان‌طور که حقوق فدراسیون رعایت شده، همان‌طور هم حقوق شرکت تولیدکننده در نظر گرفته شده است. به همین دلیل فسخ آن برای مسئولان فدراسیون هزینه و دردسر حقوقی دارد. این مهم‌ترین دلیلی است که فدراسیون را مجاب به ادامه همکاری با شرکت مجید می‌کند.

۳۵ کارتن البسه مجید به فدراسیون رسید

یکی از نکات قابل توجه در این خصوص رسیدن محموله مجید به فدراسیون فوتبال است. تعداد زیادی البسه شرکت مجید که حدود ۳۵ کارتن بوده، در روزهای اعتراض اعضای کادر فنی و بازیکنان به کیفیت لباس‌ها، به فدراسیون فوتبال تحویل داده شد. محصولاتی که جز تیم ملی بزرگسالان قرار است برای تیم‌های ملی دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. جالب اینکه فدراسیون نیز این لباس‌ها را تحویل گرفته است.

تغییری حاصل می‌شود؟

با وجود همه این شرایط، قرار است دوباره جلسه‌ای بین مسئولان فدراسیون فوتبال و مدیران این شرکت تولیدکننده برگزار و خواسته‌های بازیکنان و کادر فنی تیم ملی مطرح شود. کی‌روش در جلسه با مدیران فدراسیون فوتبال خواهان تغییر شرکت تولید البسه شده است. گفته می‌شود سرمربی تیم ملی بار دیگر خواهان خرید لباس از شرکت آدیداس مثل جام جهانی روسیه شده است. حال باید دید آیا مهدی تاج و همکارانش با توجه به اینکه فسخ قرارداد با مجید فدراسیون را ملزم به پرداخت غرامت سنگین می‌کند و البته خرید لباس از شرکت‌های معتبر هزینه زیادی روی دست فدراسیون می‌گذارد، زیر بار اجرای خواسته کی‌روش می‌روند یا اینکه تیم ملی با همین البسه مجید به میدان خواهد رفت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • عشقم تیم ملی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    متاسفانه اینجور قراردادها بده بستون هایی داره که در زمان سرپرستی ماجدی بر فدراسیون و سرپرستی استیلی بر تیم ملی صورت گرفت و اسکوچیچ هم مثل سایر قضایا آآآآآآششششش یعنی تمام آش و به فکر حفظ جایگاه خودش و حضور صرف در جام جهانی برای رزومه سازی. البته که برند ایرانی به لحاظ منافع ملی بهتره، اما این منافع با ماجدی و استیلی تامین بشو نیست.
  • حسن IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    خواسته ی کیروش مبنی بر خرید لباس از آدیداس یا هر کمپانی دیگه ای کذب محضه و این اراجیف هم در دنباله ی سیاست تخریب کیروش هست که رسانه ها از زمانی که متوجه شدن که نکونام به تیم ملی نمیاد و کیروش تا جام ملتها در ایران ماندنی هست در پیش گرفته اند.
  • رضا IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    کی روش هم میدونه اینجا سرزمین رواسای دزده دنبال سهم خودشه همونجور که با سران ال اشپورت جلسه گذاشت و بعد از دریافت سهمش دهنش رو بست الانم دنبال جلسه با سران مجید و دریافت سهمشه.
    • سید جواد IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      آفرین ،بهترین تحلیل
  • آبی رنگ عشقه IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    ولی وقتی 100 هزار دلار جرینگی گرفت لباسها خوب شد
  • جواد IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    والا چه بهونه گیریای عجیبی. لباسا که خیلی خوب و خوشکله.
  • بهزاد IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    کی روش پرتغالی اصل موزامبیکی بازم به زمان و زمین گیر داد با این فرمون توجام جهانی نتایج جالبی میگیریم تو روحت تاج ... تیم رو متلاشی کردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی