مسیر پولدار شدن از جام جهانی می‌گذرد/ ثروت افسانه‌ای استقلال و پرسپولیس به خاطر سهمیه ویژه در تیم ملی ایران
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

باشگاه‌هایی که در جام جهانی بازیکن داشته باشند، مبلغ قابل توجهی دریافت می‌کنند؛ این مبلغ به فوتبال ایران کمک زیادی خواهد کرد.

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه یک بودجه جداگانه برای باشگاه‌هایی در نظر گرفت که در تورنمنت بزرگ فوتبال ملی دنیا بازیکن دارند. این بودجه که مبلغ قابل توجهی هم هست بین همه بازیکنانی که در جام جهانی حضور دارند، تقسیم می‌شود و به حساب باشگاه‌های آنها واریز خواهد شد. چنین اقدامی در جام جهانی روسیه نیز انجام شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت و به نوعی یک بحث انگیزشی برای باشگاه‌هاست تا بتوانند بازیکنان خوب تربیت کنند و به فوتبال ملی هر کشور بدهند. حالا میزان پاداش حضور بازیکنان در جام جهانی برای باشگاه‌ها مشخص شده که می‌تواند برای فوتبال ایران هم یک اتفاق خوب باشد.

نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان، پاداش باشگاه‌ها

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به‌صورت رسمی جزییات برنامه خود از سودی را که باشگاه‌ها از حضور بازیکنان‌شان در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهند برد، تایید و اعلام کرد در مجموع مبلغ ۲۰۹ میلیون دلار برای این کار کنار گذاشته شده است. با محاسبه این مبلغ به قیمت فعلی ارز در ایران به این نتیجه می‌رسیم فیفا مبلغی نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان کنار می‌گذارد تا به واسطه حضور بازیکنان در جام جهانی در اختیار باشگاه‌ها بگذارد. البته بر اساس تعرفه و برنامه‌ریزی صورت گرفته سهم هر باشگاه بر اساس تعداد روزهای حضور نفرات در جام جهانی تعیین خواهد شد.

هر باشگاه چقدر دریافتی دارد؟

بر اساس طرحی که فیفا آن را تایید و مصوب کرده، به ازای هر روز حضور بازیکن در جام جهانی مبلغی در حدود ۱۰ هزار دلار به باشگاه تحت قرارداد او پرداخت می‌شود. تیم‌هایی که در مرحله گروهی حضور دارند،‌ ۱۳ روز درگیر جام جهانی هستند و به ازای هر بازیکن، باشگاه او مبلغی در حدود ۱۳۰ هزار دلار دریافت می‌کند. به عبارتی، باشگاهی که فقط یک بازیکن در تیم ملی و لیست ۲۶ نفره جام جهانی داشته باشد، مبلغی در حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ کنونی ارز در ایران دریافتی خواهد داشت. این به شرطی است که تیم ایران به مرحله حذفی نرسد که اگر این‌طور شود،‌ مبلغ دریافتی باز هم افزایش خواهد یافت.

مسیر پولدار شدن از جام جهانی می گذرد/ ثروت افسانه ای استقلال و پرسپولیس به خاطر سهمیه ویژه در تیم ملی ایران

کدام باشگاه‌های ایرانی ثروتمند خواهند شد؟

بر اساس طرحی که فیفا تعیین کرده، مشخص است هر چه تعداد بازیکنان ملی‌پوش یک باشگاه بیشتر باشد مبلغ دریافتی بالاتر خواهد رفت. در لیگ برتر فوتبال ایران، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بیشترین سهم را در تیم ملی دارند و در شرایط کنونی سپاهان و گل‌گهر سیرجان در رده‌های بعدی هستند؛ اگرچه در اردوی اخیر، یک بازیکن از پیکان هم از سوی کی‌روش دعوت شد. با این حال، با توجه به اینکه لیست نهایی بازیکنان جام جهانی از ۲۳ نفر به ۲۶ نفر افزایش یافته و البته با بررسی لیست‌های قبلی کارلوس کی‌روش، پیش‌بینی می‌شود بیشترین مبلغ پاداش حضور بازیکنان در جام جهانی به استقلال،‌ پرسپولیس و سپاهان برسد؛ سه باشگاهی که همین حالا نیز جزو مدعیان قهرمانی در لیگ برتر محسوب می‌شوند.

پاداش سرخابی‌ها با ۵ بازیکن؛ میلیاردر می‌شوند

استقلال و پرسپولیس در اردوی اخیر تیم ملی هر کدام ۵ بازیکن به کارلوس کی‌روش دادند. اگر فرض را بر این بگذاریم که این ۵ نماینده برای سرخابی‌های فوتبال ایران در جام جهانی هم ثابت بمانند، آن وقت هر کدام از آنها مبلغ ۶۵۰ هزار دلار بابت حضور نفرات‌شان در مرحله گروهی دریافت می‌کنند. مبلغی که با نرخ کنونی ارز در ایران حدود ۲۱.۵ میلیارد تومان می‌شود و می‌تواند بسیاری از مشکلات دو باشگاه پرطرفدار فوتبال را حل کند. حال اگر تیم ملی ایران به دور بعدی جام جهانی صعود کند، این مبلغ برای هر بازیکن حداقل ۴۰ هزار دلار دیگر اضافه خواهد شد که آن هم عدد بزرگی است.

مسیر پولدار شدن از جام جهانی می گذرد/ ثروت افسانه ای استقلال و پرسپولیس به خاطر سهمیه ویژه در تیم ملی ایران

امکان ویژه برای دریافت پاداش

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای ایران در دریافت این پاداش ویژه مشکل‌ساز شود، بحث تحریم‌هاست. فوتبال ایران مبلغ هنگفتی در فیفا به صورت بلوکه شده دارد و نمی‌تواند از آن استفاده کند. این شائبه پیش می‌آید که ممکن است باز هم پاداش ویژه باشگاه‌ها بابت داشتن بازیکن در جام جهانی بلوکه شود و قابل استفاده نباشد.

حالا اما فیفا اعلام کرده است که باشگاه‌ها در این‌خصوص برای اولین‌بار می‌توانند ادعای دریافت پاداش حضور بازیکنان‌شان در جام جهانی را به‌صورت دیجیتال به این نهاد ارسال کنند و از راه‌های دیگر به پول‌شان برسند. البته جزییات این طرح اعلام نشده و باید دید در این‌باره چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • رضایاک اصلی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    پرسپولیس همیشه بیشترین بازیکن را در تیم ملی داشته و بعضی مواقع گفته شده تیم ملیِ پرسپولیس... کیسه هم هر از گاهی یکی دوتا را میفرسته با لابی گری تیم ملی🌹❤️🌹❤️🌹❤️
  • بهزاد IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    خدا کنه بلوکه بمونه حداقل از اون پول بدهیهای خارجی ها و شکایت ها پرداخت بشه چون اگه از بلوکه در بیاد معلوم نیست چی میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی