نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
دیتریش ماتشیتس
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دیتریش ماتشیتس که تولیدکننده نوشیدنی انرژی‌زای «ردبول» است و مالک باشگاه‌های بزرگی در دنیای ورزش بوده در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲ از دنیا رفت. به این منظور نگاهی به دوران زندگی این فرد مشهور و ثروتمند می‌اندازیم.

دیتریش ماتشیتس که در تاریخ ۲۰ مِی ۱۹۴۴ به دنیا آمد، یک تاجر میلیاردر اتریشی بود. او یکی از بنیانگذاران و مالک ۴۹% از شرکت مشهور «ردبول GmbH» است. تا اکتبر ۲۰۲۱ دارایی خالص ماتشیتس در حدود ۲۵٫۴ میلیارد دلار آمریکا برآورد شد.

ماتشیتس بازاریاب کمپانی‌های «یونیلور» و «بلندکس» بود. او در حین سفر به تایلند، نوشیدنی کریتینگ دانگ را کشف کرد و فرمول ساخت ردبول را از این نوشیدنی به دست آورد. او ردبول را در سال ۱۹۸۴ تاسیس و در سال ۱۹۸۷ آن را در اتریش راه‌اندازی کرد. شرکت او چندین تیم ورزشی را در سراسر جهان خریداری یا تأسیس کرد، از جمله «ردبول ریسینگ» و «تورو روسو» در فرمول یک، و تیم‌های فوتبال از جمله «ردبول سالزبورگ» و «آربی لایپزیش».  

حرفه

اولین کارفرمای ماتشیتس شرکت یونیلور بود و در آنجا به بازاریابی مواد شوینده مشغول شد. سپس به بلندکس نقل مکان کرد و برای این شرکت لوازم آرایشی بهداشتی آلمانی شروع به بازاریابی خمیردندان کرد. در سفر کاری برای همین شرکت بود که با نوشیدنی کریتینگ دانگ آشنا شد؛ نوشیدنی‌ای که بعداً به ردبول تبدیل شد. او در سال ۱۹۸۴، ردبول GmbH را با «چالئو یوویدیا» تأسیس کرد و نام تجاری ردبول را در سال ۱۹۸۷ در اتریش راه‌اندازی کرد.

نوشیدنی ردبول در بازار جهانی نوشیدنی‌های انرژی‌زا یکه‌تاز شد. مشخص شد که او حدود سه سال روی این فرمول کار می‌کرد تا اینکه نوشیدنی اصلاح شده با نام جدید ردبول در سال ۱۹۸۷ عرضه شود.

ماتشیتس همچنین مالک «سایتنبلیک» مجله جامعه برتر اتریش بود، اما از پیست افراد مشهور اجتناب کرد و با وجود داشتن دو تیم، اکثر مسابقات فرمول یک را از تلویزیون تماشا می‌کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۷ خانه رسانه را در اتریش با ارائه سرگرمی‌های دیجیتال مختلف، تاسیس کرد. او همچنین مالک کانال تلویزیونی «سرووس‌تی‌وی» در سالزبورگ هم بود.

مالک ردبول و تاثیرش در دنیای ورزش/ از بازاریابی مواد شوینده تا خرید جزیره خصوصی و آشیانه هواپیما/ میلیاردری که هیچ‌وقت ازدواج نکرد!

ورزش

برندهای ماتشیتس به طور مداوم با ویژگیهای فیزیکی و ذهنی مورد نیاز ورزش‌های شدید مثل موج‌سواری، چتربازی، صخره‌نوردی، دوچرخه سواری در کوهستان و ورزش‌های زمستانی از طریق حمایت‌های مالی تجاری مرتبط بود. در دوران تصدی او، ردبول به دلیل بازاریابی خلاقانه و فشرده ورزش‌های شدید مورد تحسین قرار گرفت.

چتربازی موفقیت‌آمیز در ارتفاعات بالا از لبه فضا که توسط «ردبول استراتوس» با همکاری «فلیکس بامگارتنر» در اکتبر ۲۰۱۲ انجام شد، به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ ردبول از نظر استراتژی‌های بازاریابی متمرکز شناخته می‌شود.

فرمول یک

ردبول قبلاً بیش از ۶۰ درصد از سهام تیم اتومبیل‌رانی فرمول یک «سابر» را در اختیار داشت و اسپانسر اصلی این تیم بود. اما در سال ۲۰۲۱ رابطه خود با سابر را تمام کرد زیرا این تیم تصمیم گرفته بود به جای انریکه برنولدی که ردبول اسپانسرش بود، با «کیمی رایکونن» به عنوان یکی از رانندگان فصل خود قرارداد امضا کند.

ماتشیتس در نوامبر ۲۰۰۴ تیم شکست‌خورده جگوار را از صاحبان قبلی آن، فورد، خرید و در سال ۲۰۰۵ نام آن را به تیم ردبول ریسینگ تغییر داد. او در سپتامبر ۲۰۰۵ به دوست نزدیکش و راننده سابق فرمول یک «گرهارد برگر» پیوست تا تیم ایتالیایی «میناردی» را از مالک استرالیایی آن «پل استودارت» خریداری کند. این تیم به عنوان تیم جوانان ردبول ریسینگ کار می‌کرد و در سال ۲۰۰۶ به «تورو روسو» و در سال ۲۰۲۰ به «آلفا توری» تغییر نام داد.

مالک ردبول و تاثیرش در دنیای ورزش/ از بازاریابی مواد شوینده تا خرید جزیره خصوصی و آشیانه هواپیما/ میلیاردری که هیچ‌وقت ازدواج نکرد!

فوتبال و هاکی روی یخ

ماتشیتس در آوریل ۲۰۰۵ باشگاه فوتبال اتریشی «اس‌وی آستریا سالزبورگ» و در ماه مارس ۲۰۰۶ باشگاه آمریکایی «مترواستارز» را خریداری کرد؛ هردوی این باشگاه‌ها به ترتیب به «ردبول سالزبورگ» و «نیویورک ردبولز» تغییر نام دادند. ردبول در سال ۲۰۰۷ باشگاه فوتبال مستقر در کمپیناس به نام «ردبول برزیل» را راه‌اندازی کرد و در سال ۲۰۱۹ باشگاه «اتلتیکو براگانتینو» را هم در سائوپائولو خریداری کرد. ردبول در سال ۲۰۰۸ آکادمی فوتبالی در سوگاکوپه به نام «ردبول غنا» را راه‌اندازی کرد که در سال ۲۰۱۴ به باشگاه هلندی فاینورد فروخته شد.

او در ماه مِی ۲۰۰۹ پس از خرید مجوز از مارکرانشتات برای بازی در اوبرلیگا (دسته چهارم آلمان) باشگاه فوتبال آلمانی آربی لایپزیش را راه‌اندازی کرد. این تیم در سال ۲۰۱۶ به بوندسلیگا صعود کرد، در سال ۲۰۲۰ به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید و در سال ۲۰۲۲ قهرمان جام حذفی آلمان شد.

او همچنین مالک باشگاه‌های هاکی روی یخ «ردبول سالزبورگ» و «ردبول مونشن» هم بود که هردو به ترتیب در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ خریداری شده و تغییر نام دادند.

مالک ردبول و تاثیرش در دنیای ورزش/ از بازاریابی مواد شوینده تا خرید جزیره خصوصی و آشیانه هواپیما/ میلیاردری که هیچ‌وقت ازدواج نکرد!

زندگی خصوصی و مرگ

ماتشیتس هرگز ازدواج نکرد، اما پسری به نام «مارک» داشت که در اوایل دهه ۱۹۹۰ به دنیا آمد. تا زمان مرگش، مارک مدیرعامل یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری او بود. ماتشیتس به ندرت مصاحبه می‌کرد و از پاسخ به سوالات در مورد پسرش امتناع می‌کرد. او با وجود ثروت و شهرت فراوانش به خصوص در فرمول یک، چهره‌ای منزوی و کمتر شناخته شده باقی ماند. او به پوشیدن لباس‌های غیررسمی و شلوار جین و عینک آفتابی و استایل ساده معروف بود.

ماتشیتس به مدت دو سال با مادر پسرش در ارتباط بود و بعد از آن وارد رابطه طولانی مدتی با ماریون فایشتنر شد.

تا حدی می‌توان ماتشیتس را گوشه‌نشین دانست. او می‌گفت: «من به داشتن ۵۰ دوست اعتقاد ندارم. به تعداد کمتری از دوستان اعتقاد دارم. به رویدادهای جامعه هم اهمیت نمی‌دهم، این بی‌معنی‌ترین استفاده از زمان است. گاهی اوقات بیرون می‌روم فقط برای اینکه دوباره خودم را متقاعد کنم که چیز زیادی را از دست نمی‌دهم.»

او دارای گواهینامه خلبانی بود و از پرواز با فالکون ۹۰۰ و پیپر سوپرکاب لذت می‌برد. او آشیانه خود را داشت، با مجموعه‌ای از هواپیماهای قدیمی، از جمله آخرین داگلاس DC-۶B تولید شده که زمانی متعلق به کلانتر یوگسلاوی «جوسیپ بروز تیتو» بود.

ماتشیتس در اتریش زندگی می‌کرد اما همچنین مالک جزیره «لوکالا» در فیجی هم بود که آن را از خانواده فوربس به مبلغ ۷ میلیون دلار خریده بود. او میلیون‌ها دلار صرف خرید و نگهداری خانه‌ها و قلعه‌های کوه‌های آلپ اتریش می‌کرد و در این مورد گفته بود: «می‌خواهم از این مکان‌ها لذت ببرم و همچنین می‌خواهم از آنها محافظت کنم.»

دیتریش ماتشیتس در ۷۸ سالگی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲ پس از تحمل دوران طولانی بیماری از دنیا رفت. مرگ او دقایقی قبل از شروع مسابقات مقدماتی جایزه بزرگ ایالات متحده ۲۰۲۲ به تیم ردبول اعلام شد.

مالک ردبول و تاثیرش در دنیای ورزش/ از بازاریابی مواد شوینده تا خرید جزیره خصوصی و آشیانه هواپیما/ میلیاردری که هیچ‌وقت ازدواج نکرد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • ساسان IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    مثل همیشه مطالب عالی از خانم فرزین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی