تاریخچه لالیگا؛ رئال و بارسا صاحبان همیشگی لالیگا!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

لالیگا (Campeonato Nacional de Liga de Primera División) نام لیگ فوتبال اسپانیا است و از سال ۱۹۲۹ تا به امروز قدمت تاریخی دارد.

لالیگا اسپانیا

  دسته اول لیگ فوتبال اسپانیا رو به اسپانیایی "Primera División" (که معمولاً La Liga نامیده می شود) و دسته دوم را Segunda División (سگوندا دیویسیون یا لالیگا ۲) می گویند. از سال ۱۹۹۷ به بعد تعداد تیم های حاضر در لالیگا به ۲۰ تیم افزایش یافت که در مجموع ۳۸ هفته با یکدیگر بازی می کنند.این لیگ مورد توجه بسیاری از رسانه ها جهت تهیه اخبار ورزشی می باشد و به صورت زنده و مستقیم مسابقات این رقابت ها را تحت پوشش رسانی ای قرار می دهند.

تاریخ

اولین لیگ فوتبال در اسپانیا قهرمانی فوتبال کاتالونیا (Campionat de Catalunya) نام داشت که در سال ۱۹۰۱ تأسیس و برگزار شد. پس از ایجاد لالیگا در سال ۱۹۲۹، مسابقات قهرمانی فوتبال کاتالونیا برای چند سال به همراه لالیگا که به عنوان لیگ ملی شناخته می شد، برگزار می گردید تا اینکه در سال ۱۹۴۰ به صورت کامل لغو شد.

لالیگا،به عنوان اولین لیگ ملی فوتبال در اسپانیا در سال ۱۹۲۹ تأسیس شد (اولین فصل در فوریه همان سال شروع شد و در ژوئن به پایان رسید). در این زمان از یک بخش به نام Primera División تشکیل می شد(دسته دوم یا لالیگا ۲ جدای از این بود) و شامل ده باشگاه بود. تعداد باشگاه‌ها بعداً در موارد متعددی افزایش یافت. در سال ۱۹۸۷ به ۲۰ باشگاه رسید که فقط در یک دوره کوتاه مدت (۱۹۹۵-۱۹۹۷) رقابت های لالیگا با ۲۲ باشگاه برگزار گردید و مجدد با ۲۰ تیم در سالهای بعد برگزار گردید.

سیستم لیگ

بخش اول و دوم با هم در سال ۱۹۲۹ تأسیس شد. در سال ۱۹۷۷، Segunda División B برای جایگزینی Tercera División به عنوان دسته سوم فوتبال اسپانیا تأسیس شد. بعد از آن Tercera División تا به امروز به عنوان دسته چهارم فوتبال اسپانیا شناخته می شود. سیستم فعلی لیگ های فوتبال اسپانیا از دسته اول تا چهارم به شرح زیر است :

  1. لالیگا ( Liga de Primera División )
  2. سگوندا دیویسیون یا لالیگا ۲ ( Segunda División )
  3. سگوندا دیویسیون ۲ ( Segunda División B )
  4. تِرسِرا دیویسیون ( Tercera División )

در دسته چهارم فوتبال ملی بازی ها به صورت منطقه ای یعنی با در نظر گرفتن تقسیمات منطقه ای بازی انجام می شود.

سهمیه اروپایی تیم های لالیگا

در حال حاظر چهار تیم اول لالیگا در هر فصل جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را کسب می کند و تیمی که در رده پنجم قرار گیرد شانس حضور در لیگ اروپا را خواهد داشت (یک سهمیه نیز به برنده کوپا دل ری می رسد).

سقوطی ها

این روزها، سه تیمی که در انتهای جدول لالیگا (مقام ۱۸ تا ۲۰) قرار دارند، به سگوندا دیویزیون سقوط می کنند و از آنطرف ۳ تیم اول لالیگا ۲ به لالیگا صعود می کنند.

سهمیه اروپایی تیم های لالیگا

آمار

تیم هایی که بیشترین عناوین قهرمانی را دارند

آمار تمام باشگاه های اسپانیایی که در لالیگای اسپانیا بین سالهای ۱۹۲۹ تا ۲۰۲۲ قهرمان شده اند.

نام باشگاه قهرمانی اولین قهرمانی
رئال مادرید ۳۵ ۱۹۳۱-۳۲
بارسلونا ۲۶ ۱۹۲۹-۳۰
اتلتیکو مادرید ۱۰ ۱۹۳۹-۴۰
اتلتیکو بیلبائو ۸ ۱۹۲۹-۳۰
والنسیا ۶ ۱۹۴۱-۴۲
رئال سوسیداد ۲ ۱۹۸۰-۸۱
رئال بتیس ۱ ۱۹۳۴-۳۵
سویا ۱ ۱۹۴۵-۴۶
دیپورتیوو لاکرونیا ۱ ۱۹۹۹-۰۰

رئال مادرید و بارسلونا از همان ابتدا بر فوتبال باشگاهی اسپانیا تسلط داشتند. بین فصل اول در سال ۱۹۲۹ تا به امروز، آنها با هم ۶۰ جام از ۸۹ جام ممکن را به دست آورده اند. تعداد تیم های قهرمان لیگ اول اسپانیا (۹ تیم) است که این رقم در ایتالیا به ۱۶ تیم می رسد که تا به حال لیگ اول ایتالیا را قهرمان شده اند و در آلمان ۲۸ تیم مختلف تاکنون طعم قهرمانی لیگ اول آلمان را چشیده اند.

شاید بهتر است بگوییم که رئال و بارسا صاحبان همیشگی لالیگا در تمام ادوار تاریخی این رقابت ها می باشند و در اکثر اوقات رقابت قهرمانی بین این دو تیم بوده است.

تیم هایی که بیشترین حضور در لالیگا را دارند

آمار باشگاه های اسپانیایی که بیش از ۵۰ بار در لیگ برتر از اولین دوره تاکنون (۱۹۲۹-۲۰۲۲) حضور داشته اند.

باشگاه تعداد حضور
رئال مادرید ۹۱
بارسلونا ۹۱
اتلتیک بیلبائو ۹۱
اسپانیول ۸۶
والنسیا ۸۵
اتلتیکو مادرید ۸۵
سویا ۷۸
رئال سوسیداد ۷۵
زاراگوزا ۵۸
رئال بتیس ۵۶
سلتاویگو ۵۶

بین اولین فصل تاکنون، در مجموع ۶۲ باشگاه مختلف در لیگ برتر اسپانیا حضور داشته اند.

ظرفیت ورزشگاه های لالیگا

بررسی آمارهای ورزشگاه ها و تعداد صندلی های هر ورزشگاه تیم های حاضر در لالیگا نشان می دهد که نیوکمپ، جایی که بارسلونا از سال ۱۹۵۷ در آن بازی می کند، با تقریبا ۱۰۰۰۰۰ صندلی بالاترین ظرفیت را دارد.ورزشگاه رئال مادرید با حدود ۸۱ هزار نفر در جایگاه دوم و همینطور ورزشگاه تیم ایبار با ۸ هزار نفر ظرفیت کمترین ظرفیت را دارد، همینطور میانگین ظرفیت ورزشگاه های تیم های حاضر لالیگا ۳۶۱۰۴ نفر است.

لیونل مسی

رکوردهای بازیکنان

برترین گلزنان

بهترین گلزن تاریخ لالیگا، لیونل مسی است که (تا می ۲۰۲۰) ۴۳۸ گل در بارسلونا به ثمر رسانده است. مسی همچنین تنها بازیکنی است که در طول یک فصل ۵۰ بار گلزنی کرده است (لازم به ذکر است که تعداد بازی ها در هر فصل به مرور زمان تغییر کرده است؛ به عنوان مقایسه، تلمو زارا در فصل ۱۹۵۰-۱۹۵۱، زمانی که هر تیم ۳۰ بازی انجام می داد، ۳۸ گل به ثمر رساند.).

در رده دوم بین گلزنان، کریستیانو رونالدو با ۳۱۱ گل در رئال مادرید در ۲۹۲ بازی (صاحب رکورد نسبت گل به تعداد بازی در لیگ) قرار دارد.

دیگر گلزنان برجسته لیگ عبارتند از هوگو سانچس (۲۳۴ گل برای رئال مادرید ۱۹۸۱-۱۹۹۴)، رائول (۲۲۸ گل برای رئال مادرید ۱۹۹۴-۲۰۱۰) و آلفردو دی استفانو (۲۲۷ گل برای رئال مادرید ۱۹۵۳-۱۹۶۶).

بازیکنانی که بیشترین حضور را دارند

بازیکنی که بیشترین حضور را در کارنامه دارد، آندونی زوبیزارتا دروازه بان سابق تیم ملی اسپانیا است. او بیشتر بازی های خود را در بارسلونا انجام داد و در مجموع ۶۲۲ بازی در لالیگا انجام داد. در کنار او رائول بازیکن رئال مادرید با ۵۵۰ بازی قرار دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی